Ilustrace: Nenad Vitas
Počítače PC tvoří většinu Internetu, alespoň co se klientských stanic týče. Operační systémy Microsoft Windows tvoří drtivou většinu jejich obsahu, pokud jde o software. PC je, a učí se to už ve škole, otevřená a relativně liberální stanice. Můžete si vybrat z několika značek procesorů, základních desek, pamětí, disků a tak dále. Můžete mít dokonce vlastní firmu, která bude PC stavět a prodávat (sen každého zapšklého teenagera).
Takových firem existují mraky. Od maličkých garáží a dětských pokojů po giganty s tisíci zaměstnanci a slavnou značkou. Těch velkých je několik, vešly by se na prsty jediné ruky, HP, Lenovo, Dell… Pochází od nich většina PC. A jejich rozhodnutí v oblasti operačních systémů tím pádem říká, co budou uživatelé používat. A nejen oni. Také uživatelé těch zbývajících mraků malých firmiček, které s vlastním, alternativním řešením prostě nemají šanci prorazit.
Jeden z největších, Dell, se nedávno rozhodl (už zase) začít distribuovat PC se systémem Linux, konkrétně s distribucí Ubuntu. Zatím je jeho nabídka sice spíše sporadická, ale zdá se, že by ji mohl podstatně rozšířit a umístit tak tučňáka na řádově tisíce nových počítačů. Říká se tomu „přímo od Dellu“, ale zatím to funguje spíš tak, že si koupíte to, co Dell chce prodat. Dell chce prodat počítač s Ubuntu…
Nicméně kdyby se Dell skutečně rozhoupal k tak vážnému rozhodnutí, je otázka, kdy se přidají kamarádi, konkurenti. Jmenovitě ono zmiňované HP a nakonec třeba i Lenovo. Tučňáci by mohli začít rašit jako houby po dešti a vzhledem k tomu, že jsou v poslední době nejen docela hezcí, ale i schopní interoperability s okolím a s Windows, mohl by se svět pracovních stanic, zejména těch připojených do Internetu, stát opět o něco barevnějším.
Velký dodavatel s jediným subdodavatelem, v tomto případě operačních systémů, je pro svého subdodavatele nejen dojnou krávou, ale také zárukou odbytu mimo jeho kanály. Když budou velcí prodejci PC všem svým zákazníkům vnucovat Windows, nezbude nic jiného ani těm mrakům dalších. Ale jestli velcí do svého portfolia nejen zařadí konkurenci, ale dokonce ji i budou prosazovat, pak je dobrý kamarád – velký dodavatel s monopolem v závěsu – mrtev. Bylo by to jen a jen dobře. Snad to vyjde.