Kampaň pro masového diváka
Protože Rakušané počítají s poměrně rychlým přechodem na zemské digitální vysílání (vypnutí analogových vysílačů plánují už na rok 2010), bude kampaň od počátku mířit na co nejširší okruh televizních diváků. Vláda ji rozdělila do tří fází: první, která startuje v těchto dnech a potrvá do zahájení řádného digitálního vysílání letos v září, se zaměří na základní informace o digitální technologii a důvody, proč se vlastně nahrazují analogové televizní kmitočty digitálními. Ve druhé fázi, která nastane pro obyvatele devíti největších rakouských měst 27. září a bude trvat po dobu souběžného analogového i digitálního vysílání, se stát bude snažit motivovat domácnosti k nákupu digitálních přijímačů.
Tato přesvědčovací část kampaně potrvá čtyři až šest měsíců. Po této době stát ve vybraných oblastech vypne analogové vysílání a plně je nahradí zemskou digitální televizí. V tu chvíli nastane třetí fáze informační kampaně, která by měla sloužit jako průvodce při bezproblémovém přechodu od sledování analogové televize k jejímu digitálnímu příjmu. Třetí fáze bude asi nejnáročnější, protože řada diváků počká do poslední chvíle a pak vypnutím analogových kmitočtů najednou přijdou o možnost sledování televize (to se bude týkat jen těch domácností, které televizi přijímají pozemně na pokojovou nebo venkovní anténu, nikoli těch, co mají kabelovou nebo satelitní televizi).
Nejprve odborná média
Kampaň nejprve poběží v odborném tisku, a teprve od letošního září, kdy sedmdesát procent území Rakouska pokryje signál prvního digitálního multiplexu s programy ORF 1, ORF 2 a ATV plus, pronikne i do dalších médií, zejména pak do televize. Vláda už schválila i podobu kampaně: provázet ji bude logo v podobě usmívající se televizní obrazovky doplněné zkratkou DVB-T (Digital Video Broadcasting Terrestrial, česky Zemské digitální televizní vysílání) a německým názvem Das Antennenfernsehen. První fáze kampaně skončí 27. září, druhá v únoru 2007. V tu dobu by měl být první multiplex dostupný na 77 procentech území Rakouska. Třetí fáze informační kampaně odstartuje v březnu 2007 a podle oblastí potrvá do konce roku 2010.
Předežene nás Rakousko v digitalizaci?
Dlouho to vypadalo, že Rakousko s digitalizací televizního vysílání zaspí. V době, kdy se v České republice dlouhodobě experimentovalo a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vypsala licenční řízení na nové digitální programy, naši jižní sousedé teprve krátkodobě testovali DVB-T na omezeném území ve Štýrském Hradci. Jenže situace se obrací: Rakušané začínají mít v digitalizaci navrch. Více v článku Předežene nás Rakousko v digitalizaci?.Součástí kampaně je také státní podpora pro nákup kvalitnějších set-top-boxů, které umožní příjem interaktivního vysílání, tedy přístrojů kompatibilních s platformou MHP. Každý, kdo si bude chtít pořídit takový set-top-box, jehož cena bude řádově vyšší než u jednoduchého přístroje bez možnosti využití interaktivních služeb, získá od státu voucher v hodnotě třiceti euro. Sociálně slabší rodiny a zdravotně postižení mohou počítat s vyšší podporou, u některých skupin vláda dokonce počítá se stoprocentním hrazením ceny digitálního přijímače. Stát si ale na druhou stranu bude muset dávat pozor, aby těmito výhodami nepoškozoval jiné vysílací platformy, především kabelové a satelitní společnosti. Ty si už v podobných případech stěžovaly u Evropské komise.
Zásada technologické neutrality
Zejména v Německu a některých skandinávských zemích musely společnosti, které získaly státní podporu pro zavádění zemského digitálního vysílání, tyto peníze vracet, protože Evropská komise uznala námitky kabelových a satelitních operátorů o narušení hospodářské soutěže. Rakousko sice také finančně podporuje provozovatele digitálního vysílání, zřídilo pro ně dokonce speciální fond, do něhož jde každoročně alespoň sedm milionů euro ze státního rozpočtu, tento fond ale mohou využívat všechny digitální platformy, nejen DVB-T. Existuje také sdružení Digital Platforma Austria (DPA), v němž je více než tři sta členů – zástupců provozovatelů vysílání, vysílačů a státních institucí, které prostřednictvím DPA koordinují zavádění digitální televize v Rakousku.
Něčím podobným by měla být v České republice Národní koordinační skupina, kterou na návrh ministerstva informatiky jmenuje vláda. Pro bezproblémový přechod od analogového na digitální zemské televizní vysílání je taková instituce nezbytná. Digitalizace si totiž vyžádá soulad mezi mnoha státními institucemi i soukromými společnostmi, přičemž ne vždy bude nějaký postup pro všechny výhodný. Národní koordinační skupina by se měla zabývat také státní informační kampaní pro zavádění DVB-T. Oficiálně kampaň spadá pod gesci ministerstva informatiky. Jeho mluvčí Klára Volná minulý týden uvedla, že první vlna kampaně by měla proběhnout už letos v září a zaměří se na lidi, kteří se zatím s pojmem digitální vysílání nesetkali. Přesnou podobu kampaně by měla ještě do konce dubna projednat vláda.
Také Česko si musí dát pozor
Česká republika, stejně jako Rakousko, si bude muset dát pozor, aby příliš nezvýhodňovala zemské digitální vysílání na úkor jiných druhů šíření televizního signálu. Zejména kabeloví operátoři, kteří by mohli po spuštění definitivních digitálních multiplexů přijít o část klientů, bedlivě sledují všechny kroky státu a jsou připraveni nejen na protesty, ale i případné soudní spory. A nejde jen o kabeláře: kromě nich a satelitních společností se o své místo na slunci hlásí také jiné vysílací platformy, například televize přes internetový protokol (IPTV). I když u té lze těžko předvídat, že by její hlavní provozovatel, Český Telecom, něco namítal proti zemskému digitálnímu vysílání, když sám provozuje jeden ze tří přechodných multiplexů, který se v příštím roce přemění v definitivní vysílací síť s celostátním pokrytím.
Velká velikonoční soutěž o set-top-boxy
Zajímá vás digitální vysílání? Chcete sledovat televizní programy v digitální kvalitě? Pak se zúčastněte Velké velikonoční soutěže společnosti Internet Info, vydavatele serveru DigiZone.cz a vyhrajte jeden z deseti set-top-boxů. Kvůli velikonoční výslužce už není nutné mlátit holky! Stačí správně odpovědět na soutěžní otázky a počkat na slosování výherců. Pokud nevyhrajete, nezoufejte. DigiZone.cz spustil internetový obchod se set-top-boxy, kde si určitě vyberete ten správný přijímač.Tuzemskou informační kampaň chce ministerstvo informatiky postavit zejména na televizních spotech, u kterých ale není jasné, zda poběží jako řádná reklama, a ministerstvo za jejich odvysílání bude muset platit, nebo zda poběží v rámci promo kampaně jednotlivých televizí a jejich provozovatelé ji nebudou muset započítávat do reklamních časů. Není také jisté, zda komerční televize Nova a Prima budou ochotné digitalizaci podporovat i tímto způsobem, a lákat tak diváky na to, že budou moci sledovat nově vzniklou konkurenci. Další neznámou je způsob, jakým ministerstvo vybere dodavatele kampaně a jak zajistí, aby tato kampaň byla technologicky neutrální, tedy aby neinformovala jenom o DVB-T. Do krátkého televizního spotu se toho moc nevejde, a má-li informovat také o kabelovém, satelitním a dalších typech digitálního vysílání, zabere takové promo poměrně dost času.
Hlavně veřejnoprávní média?
Zatím to vypadá tak, že největší část informační kampaně proběhne ve veřejnoprávních médiích: České televizi a Českém rozhlase. Ty propagují digitální vysílání už teď, ne vždy ale jde o efektivní kampaně. Propagovat digitalizaci ve vysílání nových digitálních stanic není zrovna nejšťastnější řešení,
řekl toto pondělí na adresu ČT předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václav Žák. Kavčí hory sice měly poměrně velkou kampaň před spuštěním kanálu ČT 4 Sport, poté se ale informace o digitálním vysílání a obou nových stanicích (také zpravodajské ČT 24) dostávaly na obrazovku analogových programů ČT 1 a ČT 2 zřídka. Diskuse o digitalizaci na veřejnoprávní televizi probíhá jen v okrajových časech, kdy ČT mnoho diváků nesleduje.
Podobně tomu je i u Českého rozhlasu, na jehož obranu lze říct, že zavádění DVB-T se jej příliš nedotkne. Rozhlas sice vytvoří společně s ČT veřejnoprávní multiplex, pro jeho vlastní digitální vysílání ale bude podstatnější zavádění speciální rozhlasové digitální platformy T-DAB. Vysílat nové digitální okruhy na televizních multiplexech je sice pěkné, ale těžko tak rozhlas donutí posluchače, aby po ulicích chodili s kárkou, na které si povezou digitální set-top-box připojený k analogové televizi. A jinou cestou, pomineme-li internet, se digitální stanice D-dur či Leonardo naladit nedají (zpravodajské Rádio Česko vysílá částečně na analogových frekvencích BBC a Rádio Wave lze zachytit z analogového vysílače Cukrák ve středních Čechách a části Prahy).