Facebook koupil WhatsApp za 19 miliard dolarů před dvěma lety a nechal službu, podobně jako Instagram, dosud fungovat poměrně beze změn. Nevydrželo to. Facebook se teď začal věnovat nejenom Instagramu (masivní filtrování newsfeedu a následné zavedení placení, jako je tomu u stránek na Facebooku), ale přišel také s omezením soukromí uživatelů WhatsApp.
Je to citlivá a modelová situace. Citlivá proto, že WhatsApp dlouho ústy svého zakladatele Jana Kouma tvrdil, jak strašně moc mu záleží na uživatelích a jak bude jejich soukromí chránit. A modelová proto, že jde o zcela tradiční vývoj: postupné utahování kohoutků a omezování soukromí ve jménu nových příjmů.
Nechme teď stranou to, jestli WhatsApp a Facebook už dávno data nesdílí, nebo zda už dávno nenašly způsob, jak účty obou sítí „propojit“. Může totiž jít pouze o nutné „legalizování“ toho, co už se skrytě dávno děje. Těžko věřit tomu, že by velmi agresivní Facebook několik let vydržel na cenná data nesáhnout. Ve hře jsou totiž velké peníze.
Podle nových pravidel pro ochranu soukromí bude WhatsApp s Facebookem sdílet telefonní číslo i informace o tom, jaké zařízení uživatel používá. Data použije pro spárování uživatelů WhatsApp s uživateli Facebooku (a Messengeru). Facebooku to umožní nejenom zjistit průnik těchto dvou množin, ale také údaje patřičně využít k cílení reklamy.
Sliby chyby jako vždy
Co na tom, že Koum ještě v roce 2009 sliboval „neprodali jsme, neprodáváme a nikdy v životě neprodáme vaše osobní informace. Tečka.“ A při akvizici v roce 2014 ujišťoval uživatele, že se rozhodně nic nezměnilo, a tvrdil, že WhatsApp zůstane „autonomní společností a bude fungovat nezávisle“. O pár let později je všechno jinak.
Pro uživatele je to dobré poučení, že všechny ty sliby o ochraně soukromí jsou jenom hezké řeči. Slouží k nalákání uživatelů, ale v okamžiku, kdy potřebu lákat nahradí urgentní potřeba vyšších příjmů, jdou sliby stranou. WhatsApp sice tvrdí, že v něm uživatelé neuvidí „žádné bannery“, ale to nic neznamená - cestu k reklamě si jistě najde:
New ways to use WhatsApp. We will explore ways for you and businesses to communicate with each other using WhatsApp, such as through order, transaction, and appointment information, delivery and shipping notifications, product and service updates, and marketing. For example, you may receive flight status information for upcoming travel, a receipt for something you purchased, or a notification when a delivery will be made. Messages you may receive containing marketing could include an offer for something that might interest you. We do not want you to have a spammy experience; as with all of your messages, you can manage these communications, and we will honor the choices you make.
Je to podobné, jako když Snapchat před lety ujišťoval uživatele o tom, že maže fotografie, aniž by to opravdu dělal. Nemazal je z telefonů, ale ani ze svých serverů, odkud nakonec miliony unikly – včetně telefonních čísel. Proč? Protože něco jako bezpečnost nemělo u Snapchatu prioritu. A soukromí uživatelů už vůbec, to mělo prioritu jen jako PR.
WhatsApp přitlačí s reklamou
Je poměrně jasné, že se WhatsApp chystá nasadit inzerci Facebooku (stejně jako to ve velkém udělal Instagram). Proto chce vědět, kdo je uživatelem Facebooku a zároveň WhatsAppu. Neméně zásadní pro něj ale je také zjistit, kdo není uživatelem Facebooku, a využít u nich stínových profilů, které si Facebook na takovéto uživatele už mnoho let buduje.
Čím lépe bude umět WhatsApp cílit, tím lépe se bude prodávat reklama a tím menší vliv bude mít zásadní problém – WhatsApp o svých uživatelích prakticky nic neví. Naopak Facebook o nich ví většinou i to, co ani sami uživatelé netuší.
Pokud používáte WhatsApp, máte možnost předání informací Facebooku odmítnout (opt-out). Ale máte na to jenom 30 dní od oznámení změny. Ano, místo opt-in volí WhatsApp klasickou násilnou cestu, tedy zapne novinku každému a „dá možnost ji vypnout“.
Nejenom že něco takového udělá pouze zlomek lidí, ale v těchto modelových situacích navíc následuje další krok: po pár měsících je novinka stejně zapnuta všem. Podobně jako automatické přehrávání videí, kterých se dnes už postupně nemůžete zbavit, ačkoliv ještě nedávno je bylo možné vypnout.
The choices you have. If you are an existing user, you can choose not to have your WhatsApp account information shared with Facebook to improve your Facebook ads and products experiences. Existing users who accept our updated Terms and Privacy Policy will have an additional 30 days to make this choice by going to Settings > Account.
Otázkou zůstává, jestli ono odmítnutí vůbec něco řeší a zda sdílení dat už dávno neprobíhá či neproběhlo. Facebook má navíc řadu dalších cest, jak uživatele WhatsAppu identifikovat, a jenom těžko si lze představit, že by je už dávno nevyužíval.
Všechno pro dobro uživatelů
WhatsApp nakonec převzal od Facebooku i obvyklé chlácholení tím, jak je to všechno pro dobro uživatelů. Je přeci fantastické, že vám budou moci na WhatsApp ukazovat správně zacílenou reklamu. Navíc to bude jistě fantastické, protože vám budou moci lépe nabízet „přátele z Facebooku“ do kontaktů.
Málokomu už dojde, že nutnost mít WhatsApp účet vázaný na telefonní číslo znamená dvě podstatné věci. Facebook bude moci 100% spolehlivě spárovat uživatele, kteří mají na Facebooku telefonní číslo uvedeno. Ale bude moci spárovat i uživatele, kteří ho neuvedli (pomocí informací o prohlížeči a operačním systému), a doplnit si tak vlastní databáze. Vlastně tak nějak bez vědomí uživatelů.
Mimochodem – když se pozorně začtete do Podmínek ochrany soukromí a dorazíte až k části „Affiliated Companies“, zjistíte, že WhatsApp ve skutečnosti může s Facebookem sdílet daleko více dat. A nějaký opt-out je už v zásadě irelevantní.