Podíl uživatelů Facebooku a Twitteru, kteří na nich čtou zprávy, se za poslední dva roky slušně zvedl – z 52 % na 63 % u Facebooku a z 47 % na 63 % u Twitteru, zjistila studie Pew Research Center.
Průzkum se samozřejmě týká amerických uživatelů. Zprávami přitom výzkumníci rozumí jakékoli události, které přesahují rámec rodiny nebo blízkých přátel.
Uživatelé obou sítí podle výzkumu k informacím přistupují značně rozdílně. Na Twitteru lidé mnohem častěji hledají zprávy o aktuálním dění (59 % je sleduje v reálném čase – na Facebooku jen 31 %) a více sledují témata jako je domácí politika (72% vs 61% uživatelů Facebooku), dění v cizině (63% vs 51%), ekonomika (55% vs 42%) a sport (70% vs 55%).
Na Facebooku mají uživatelé větší tendenci aktivně se zapojovat do debaty – 32 % uživatelů sdílí příspěvky, které se týkají politiky, a 28 % je komentuje. Na Twitteru jsou tyto podíly menší (25 % sdílí a 13 % reaguje), ale tamní uživatelé pro změnu mnohem častěji sledují přímé zdroje informací – ať už účty médií či novinářů (46 % na Twitteru vs 28 % na Facebooku).
Hlavní zdroj zpráv
Přesto přese všechno ale většina respondentů průzkumu tvrdí, že sociální sítě pro ně nejsou z hlediska zpravodajství příliš důležité. Za nejdůležitější zdroj sociální sítě označilo jen 9 % (Twitter) a 4 % (Facebook) lidí. Za důležitý zdroj je má 32 % (Twitter) či 36 % (Facebook) uživatelů. A shodně 60 % dotázaných výzkumníkům řeklo, že pro ně sociální sítě nejsou důležitým zdrojem zpráv.
Tento postoj se ovšem částečně mění s věkem. U respondentů do 35 let uznávalo Facebook a Twitter jako důležitý nebo nejdůležitější zdroj informací podstatně větší procento lidí, než u starších respondentů (49 % vs 31 % u Twitteru, 49 % vs 34 % na Facebooku).
V USA používá podle výzkumu Pew Research Center Twitter kolem 17 % dospělé populace a Facebook 66 %. Vztaženo na celou dospělou populaci získává desetina Američanů nad 18 let zprávy na Twitteru a 41 % na Facebooku.
Výzkum proběhl letos v březnu na online panelu sestaveném z 2 035 Američanů starších 18 let (331 z nich byli uživatelé Twitteru a 1315 Facebooku). Podrobnosti o metodice najdete zde.