Já se ptám protože IANAL, jsem jen obyčejný dělník klávesnice a vy budete zjevně právník, že tomu tak rozumíte…
Pracuji v zahraničí pro firmu, která má miliardové zakázky od klientů typu DoD apod. a vyvíjíme právě v Obj-C. Divil byste se kde všude se aplikace psané v Obj-C vyskytují… Z historických důvodů a též z důvodu ohromného množství vlastních knihoven je to tu preferovaná platforma.
A vy tady teď tvrdíte, že jsou zde jakési problémy s licencí. Já bych se velice divil, že by toto neměla firma nějak vyřešena s právnickou firmou co nás zastupuje. Zběžným googlováním se mi ani nikde nepodařilo nic o nějakých licenčních problémech nikde najít. Můžete mě tedy prosím odkázat na nějaký dokument, který toto někde rozebírá. Jinak bych si musel myslet, že se jedná jen o váš osobní názor či rozšiřování FUD.
Vy ale mate problem, ze stejnym lidem chcete stejnou hru prodat jeste minimalne 3x dokola ... ;D
Jinak receno, mate tady wowko pro ty, kteri jsou ochotni platit mesicne, a pak tu mate hromadu dalsich, kteri mesicne platit nechteji. Takze jde o to, jak tu hromadu dosat k tomu, ze bude mit pocit, ze si vlastne neco "uz kopila", a neco dalsiho si jeste "nutne musi koupit" a zaroven nemeli pocit, (neb fakta jsou jasna) ze vlastne plati daleko vic za prakticky daleko min.
Neb (pro jednoduchost) DIII dohrajete za odpoledne (a rekneme za 14 dnu ve vsech obtiznostech - pokud si !koupite! vybaveni), coz znamena, ze vas tech 14 dnu hrani stalo litr + prislusna castka utracena za vybavu (takze dokupy klido desitku - i taci se najdou). V pripade wowka muzete za litr hrat 3 mesice, za desitku 3 roky (a to nemluvim o tom, ze ve spouste MMO lze za +- 5k ziskat dozivotni acc na urovni placeni mesicniho pausalu)...
Java klesá hlavně kvůli nejasným licencím.
Jak Sun, tak Oracle dělají co mohou, aby ubezpečili celý svět, že použití Javy znamená Damoklův meč, že s Vámi Oracle prosoudí i kaťata.
Kromě toho je Java těžkopádnější, než C# v GUI i jiných aspektech.
Navíc Java opouští segment mobilů a segment desktopů, kde prostě je velmi těžkopádná a zůstává v enterprise segmentech, hned vedle dalších enterprise věcí jako je COBOL, ABAP a další.
To, že si nejste vědom žádných licenčních problémů neznamená, že neexistují. Abych parafrázoval, to jestli nůž má licenci GPL nebo BSD nijak nesouvisí s tím, že jsou právní problémy s použitím nože v určitých případech.
Objective C má licenční problém v rámci jazyka, nikoli v rámci kompilátoru. Zatím Vás chrání nikoli nevědomost, ale kde není žalobce není soudce. Nicméně licenční problémy jsou a jednou můžete být nepříjemně překvapen.
Kromě licenčních problémů má Objective-C i další problém. Nemá žádnou de jure normu a standard.
Zatímco C i C++ obě mají ISO normu. Což v dlouhodobém výhledu jazyků většinou rozhoduje a tyto jazyky překonají jazyky bez norem.
Jinak ještě k tomu Diablu - Diablo nemá vůbec žádný problém, protože Diablo není hra, jejíž smyslem je jí dohrát, jejím smyslem je jí hrát stále dokola a hledat lepší předměty. Na to že Diablo nemá end game si můžou stěžovat jen lidé, kteří vůbec neví, co to vlastně hrají. A dost se divím, že těm lidem nepřišlo divné, že jdou stejnou hru dokola 4x.
> Díky licenčním problémům je Objective-C jen stěží použitelné mimo Apple.
A proboha jakým problémům? Že jako Clang/LLVM není pod GPL ale pod BSD-like licencí? To je dle mě výhoda a ne problém!
Nejsem si vědom žádných licenčních problémů když vyvíjím primárně na BSD(někdy na Linuxu) v Objective-C.
C je něco jiného než Objective-C a obojí je odlišné od C++.
Objective-C jako takové stojí a padá s Apple. Díky licenčním problémům je Objective-C jen stěží použitelné mimo Apple.
Takže si můžete klidně najít graf vývoje akcií Apple a vedle toho opsat stejnou křivku popularity Objective-C. Až půjde Apple do háje (třeba až se vyčerpá potenciál z invence Jobse), půjde úplně stejnou křivkou i Objective-C do háje.