>>>> Proste dokud nebude mozne platit za sluzby kartou, seznam pro me neexistuje.
To jste v českém prostředí docela výjimečný. U AdWords velmi často narážíme na přesně opačný problém - čím větší firma, tím větší problém s tím, aby bylo možné platit kartou.
Máte pravdu, neznamená, nicméně u většiny kampaní si nemůžete dovolit optimalizovat cenu všech jednotlivých slov a vzhledem k nízké statistické věrohodnosti malých čísel by to ani nebylo správné. Proto se obvykle cena optimalizuje pro celé velké skupiny slov a tam už průměry fungují dobře.
Faktem ovšem je, že se v Skliku málo klikaná slova, pokud mají zároveň nízkou cenu, vypínají. Objevuje se u nich stav "neaktivní". Takže "dynamicky generovaná minimální cena", pokud tomu tak chcete říkat, v Skliku je. Pokud bude mít slovo malou míru prokliku, bude třeba nastavit vyšší cenu. V budoucnu, až vzroste konkurence, se to bude stávat častěji než nyní.
Narozdíl od AdWords ale nechci, aby se dynamická minimální cena týkala i slov zcela nových.
Děkuji za názor. Rozhodl jsem se spíše popsat souvislosti a vývoj reklamy ve vyhledávačích a kontextové reklamy. Vycházel jsem z toho, že je Sklik ve fázi veřejného testu a některé věci se mohou ještě měnit.
Někteří bloggeři nebo autoři na toto téma již psali (například můj článek Test systému Sklik: Výhody a nevýhody). Snažil jsem se proto o jiný úhel pohledu.
Až bude Sklik ve finální verzi, bude možné napsat o prvních dojmech z tohoto systému.
Stare komunisticke podniky s vedenim sto let za opicemi a statni sprava samozrejme karty neovladaji. Ale cim dal casteji se objevuji firmy, ktere davaji zamestnancum firemni karty a proste ucetni ma limit vyssi nez cestak co plati jen hotely a benzin. Je to mnohem sikovnejsi nez uctovat to pres pokladnu.
Krome toho velke firmy maji spise problem platit cokoliv na co neni vystavena faktura a tu na sklik evidetne nedostanete, pokud nechcete utratit 10k najednou. Jenze na vyzkouseni zda to bude mit nejaky smysl je 10k az moc. Na placeni malych castek je proste potreba karta, u ktere se navic programove pocita, ze se castka zaplati ted a vyuctuje potom. U prevodu je to naopak, tam musi byt v poradku ucetni nalezitosti drive nez platba probehne.
Predevsim masove overovani platnosti udaju u firem typu telekomunikacni operator nebo seznam nikdo nedela. Tam se proste pocita s nejakou chybovosti, to neni jako kdyz nekdo prijde na kontrolu do firmy franta voprsalek a ten predlozi pet faktur a z toho ctyri na podezrela jmena.
Dalsi zasadni moment je typ platby. Pokud se jedna o platbu prichozi, tak zdaneni probehne u seznamu a neplatnost udaju znamena jen to, ze ten kdo penize poslal si je neda do nakladu. Jeho chyba, stat na tom vydela. Opacna situace nastane, kdyz seznam oznami, ze je ve ztrate, protoze poslal miliardu voprsalkovi, ktery neexistuje. Potom bude mit fakt problem. Jenze tahle situace muze nastat jen tam, kde seznam vyplaci provize majitelum stranek a to seznam nedela a delat nechce, takze opet zadny problem.
Mate snad pocit, ze kdyz si prijdu koupit auto, tak nekdo zvlast overuje, zda uvadim platne udaje? Prodejce ani nahodou, to zacne zajimat az urady pri prihlasovani.
Prijmout platbu kartou je prace pro analytika na par tydnu? To si asi delate srandu. Riziko tam jiste je, stejne jako ho podstupuje Google a vsichni ostatni. Ale prodavate naprosto neexistujici vec, to neni jako kdyz nekdo nakoupi drevo, vyrobi na zakazku atypovy nabytek a nakonec za nej nedostane zaplaceno. Tech par procent faudu co by u kreditniho systemu nastalo nemuze nikoho bolet. Dyt se jedna o zobrazovani blbeho textu, vsechno udela zakaznik, zadna prace vlastnich grafiku, zadna prace vlastnich analytiku a marketinove pruzkumy. Proste obcas zobrazite text, ktery holt nebude zaplaceny, naklady na jeho zobrazeni jsou tak nizke, ze se nedaji ani vyjadrit v penezich, jedine co se da urcit jsou naklady usle prilezitosti, jenze ani ty nejsou nijak vysoke, protoze sance ze by se na dane slovo zobrazovalo tolik reklam, ze by se nedaly zobrazot vsehcny valna neni.
Proste tady zase nekdo vymysli duvody proc ne misto aby resil jak. Jestli budete takle pruzni, tak google seznam zlikviduje do pul roku od vstupu na cesky trh.
Jde tam přesně o ty náklady příležitosti. Cena za zobrazení nezaplaceného inzerátu není tak nízká, jak se domníváte, ale je zhruba taková, kolik by stál jiný inzerát na stejné pozici. Situace, kdy jsou všechny pozice obsazené, je už dnes celkem častá a bude ještě častější.
Další náklady jsou na administrativu sporných případů.
Je to práce pro analytika minimálně na pár dnů, na tom trvám. Musí se to celé vymyslet a ošetřit okrajové podmínky, sestavit kompletní zadání. Dělá se mi špatně z formulací o "průměrných programátorech", kteří za den něco podle svého úsudku zbastlí a pak dělají úsměvy, když to v polovině případů nefunguje. Nic takového se naštěstí v Seznamu neděje, a proto tu celkem rád pracuju.
Nesnažím se vymýšlet důvody, proč ne. Jenom vidím priority někde jinde :-)
>>>> Takže "dynamicky generovaná minimální cena", pokud tomu tak chcete říkat, v Skliku je. Pokud bude mít slovo malou míru prokliku, bude třeba nastavit vyšší cenu.
Aha. To je pro mě nová info. Dík.
Osobně mi základní myšlenka jako taková nevadí - u dobře udělaných kampaní se s malým CTR bojuje jen vyjímečně. A samozřejmě rozumím tomu, proč to provozovatelé PPC zavádějí.
Ale co mi vadí velmi, je to, jak to je nyní uděláno v AdWords. Ten algoritmus je jednoznačně "polámaný" a lezou z něj často naprosto nesmyslné požadavky i u slov se solidním CTR.
Takže pokud to bude v Skliku fungovat rozumně, tak v tom problém nevidím.
Zajímaly by mě zkušenosti ostatních ohledně startu kampaní v Skliku.
Sklik je strašně pomalý při ukládání sestavy a u některých dalších operací.
Jakmile se klikne na tlačítko, kterým se potvrdí nově vytvářená sestava, tak systém pak přidává slova průměrnou rychlostí 1 slovo za 20 vteřin (!).
Takže sestava o 30 slovech se tam lije přibližně 10 minut.
Během této doby celé rozhraní Skliku na daném PC "zatuhne".
Pokud se podíváte z jiného stroje a sestavu si relaodujete, tak je vidět, že slova a fráze tam opravdu naskakují po cca 20 sekundách.
Existuje jich mnoho, avsak doporucuji spolupracovat se spolecnostmi s nejakou tradici, ktere jiz sve reklamy provozuji na velkem mnozstvi stranek a je o nich vseobecne zname, ze opravdu plati webmasterum a zakoupene kampane opravdu zrealizuji. Take zalezi na tom, jestli hodlate reklamu nakupovat ci prodavat.
Pro prodej reklamy na Vasi strance doporucuji http://www.etology.com/index.php?EID=25296, protoze plati podle meho nazoru nejlepe a hlavne velmi rychle (kazdeho 25. dne nasledujiciho mesice sekem, bank. prevodem, pres paypal nebo epassporte) a kupuji kliky z celeho sveta.
Pokusím se vysvětlit, proč tam ten poplatek 100 Kč je.
Do účetnictví si můžete vložit zjednodušený daňový doklad až do výše 10 tisíc Kč. Do Peněženky je možno navýšit kredit dvěma způsoby (když pominu SMSky): jak přes zjednodušený, tak přes normální daňový doklad. Protože je s autorizací údajů daňového dokladu práce, která nám přináší náklady, požadujeme za autorizaci manipulační poplatek. Chceme tím uživatele motivovat, aby raději použili první - zjednodušený způsob nalití kreditu, který není z naší strany zatížen žádnými poplatky.
Inzerenti, kteří chtějí do Peněženky nalít více než 10 tisíc korun, nemohou použít zjednodušený daňový doklad, a proto jsme se rozhodli v takových případech od manipulačního poplatku upustit.
Poplatek nemá za cíl protežovat navyšování kreditu přes prodejní zástupce Seznamu, jak naznačoval jeden komentář výše. Tuto možnost ode dneška skutečně umožňujeme -- v takovém případě práci s autorizací údajů de facto provede prodejní zástupce. Primárním účelem poplatku je ovšem přimět uživatele, aby preferovali zjednodušené platby, se kterými nejsou spojeny žádné náklady.
Poplatky za navyšování kreditu do Peněženky se mohou v budoucnu změnit.
Pokud hovoříte (i) o AdWords, nemáte pravdu, že slova jako bazén, plastová okna, letenky, angličtina, hypotéky, mobilní telefony apod. stojí vždy víc než je startovací cena Adfoxu. Vtip PPC systémů založených na principu AdWords je totiž v tom, že slova žádnou objektivní cenu nemají. Někdo může za letenky na třetí pozici platit 10 Kč za klik, ale jeho konkurenta na druhé či první pozici stojí klik třeba jenom 3 Kč. Záleží na tom, jak dobře je kampaň optimalizovaná.
Hlavne nechapu jak je mozne, ze firma velikosti seznamu nezvladla implementaci 3Dsecure, kdyz je to prace pro prumerneho programatora na jeden den.
Proste dokud nebude mozne platit za sluzby kartou, seznam pro me neexistuje. Nebudu jim davat penize za danovy doklad, ktery maji povinnost vystavit, v trafice musite dostat uctenku i na cigarety za 50 korun. Optam se na financnim urade, co na tento postup seznamu rikaji. Nikdo prece nerika, ze ten doklad musi byt papirovy, od ceho mame elektronicky podpis.
Z hlavy si teď vzpomínám na dvě slova, za která jsme kdy v AdWords platili 30 a více Kč za klik. A to počítám i mezinárodní kampaně ve velmi konkurenčních segmentech. Typická průměrná cena za klik pro celý účet AdWords se pohybuje v pár desítkách centů. V češtině skoro nikdy nepřeleze 20 centů, tj. asi 4,50 Kč, v hodně konkurenčních segmentech a 5-10 centů v segmentech méně konkurenčních.
Hovořím ovšem o dobře optimalizovaných kampaních a o průměrné ceně za klik celého portfolia slov. A v tom je právě ten vtip. Pokud za stovky slov platím pod korunu za klik, mohu si dovolit za pár slov zaplatit 10 korun a stále držím průměr přijatelně nízko. Jakmile mi ovšem cena začíná na 5 Kč/klik, mohu se jít tak akorát klouzat.
není to nesrovnatelné, na Googlu je taky startovací cena kolem 0,40 (a dá se dostat až na 0,20) ale za nejoblíbenější slova se platí i 30Kč a více a tak to skončí i u Skliku ... nezáleží na startovací ceně
Ok přehnal jsem to s tou cenou 30,-kč to byl špatný příklad a vy jste mě nepochopil ... povím to jinak, průměrná cena kliku v inzerátech v PPC je někde kolem 4-6kč, takže zdaleka ne 0,20 - 0,60
Proto nevidím důvod proč neporovnávat Adfox a Sklik
"Ale pokud cena začíná někde nad 5 Kč, tak se odřízne obrovské množství slov, která za tu cenu přestanou být rentabilní." - tohle taky není otázka startovací ceny ale konverzního poměru
V zásadě souhlasím z oběma názory, je více faktorů na zjištění zda so to vyplatí nebo ne, chtěl jsem jen podoktnout že není důvod nesrovnávat tyto dva systémy :-)
Podstatné je to že je tech systému zde více a pro každý web, obor nebo produkt se dá vybrat ten nejvhodnější popřípadě nejlíp zkombinovat více systému.
Jsem aktivnim uzivatelem adwords, etarget a nove tez skliku a trochu me stve, ze placene PPC odkazy jsou az na druhe strance a jeste dole a tak je konverzni pomer docela nizky diky tomu, ze je to az na druhe strance vysledku. Pevne verim, ze s tim neco hosi v seznamu udelaji.
Mne by zajimalo, zda sklik vybere VZDY inzerat, ktery danemu klicovemu slovu odpovida nebo se chova jako adWords.
Tam se na spoustu slov radeji reklama ZADNA neukaze a inzerent vidi, ze ma zvysit cenu - a to dokonce i u inzeratu, ktere nebyly NIKDY zobrazeny.
Priklad:
klicove slovo: AABBCCDD
pocet inzeratu na strance pri vyhledavani: 0 az 1
cena v kampani: 0.3
pocet zobrazeni: 0
stav: neaktivni, aktivujete zvysenim ceny
máte naprostou pravdu. Adfox trpí neduhem startovací ceny. Kdyby začínal jako konkurence na haléřích s možností vyoptimalizovaní na vyšší cenu tak by to bylo samozřejmé konkurenceschopnější zboží... takhle se samozřejmě může cenová úprava u Adfoxu reálně očekávat :-)
Richi mate pravdu. Konverzni pomer je samozrejme i ovlivnen marzi z prodavaneho produktu ci sluzby, proto ne kazdy system na trhu je vhodny-jelikoz zde promlouva i cena za klik. viz me srovnani vyse. Vemte si fakt, ze mate marzi z nejakeho vyrobku 10 Kc. Vy mate na vyber koupit si PPC, katalogove vypisy, nebo bannery-viz trh nenabizi (samo-jeste tu jsou direct maily, PR atd, ale o nich to moc neni). Co si vyberete? Nejlip vychazi PPC (ale jen nektery). Pro pripad, ze prodavate "vetsimarzni" a "vicekonkurencni" produkty tak muzete pouzivat bez obav o konkurence schopnost v oblasti ceny naprosto vsechny PPC systemy :-D
Vaše otázka je položena trochu zavádějícím způsobem, dovolím si ji tedy trochu upřesnit - v zásadě se ptáte na to, zda má SKLIK dynamicky generovanou minimální cenu.
Odpověď naštěstí zní - nemá. Je to nastaveno napevno na oněch 20 haléřů.
AdWords algoritmus, který dynamicky určuje minimálně cenu funguje opravdu velmi nešťastně.
U minulého příspěvku si uživatel nepřál zůstat v anonymitě, jak je uvedeno v záhlaví. Má tam být Dušan Janovský nebo Yuhů. Omlouvám se, nějak se neumím přihlásit.
Jelikož jde o beta testování poloha inzerátů se může kdykoliv změnit (a taky nemusí).
Osobně se musím přidat k reakcím některých inzerentů že počet prokliků a taky CTR mě příjemně překvapilo. Pravdaže to pomalu klesá protože se registruje víc inzerentů.
Známé chyby https://www.sklik.cz/napoveda/sklik/zname-chyby se jistě brzo opraví, i když chybu kterou jsem hládil před týdnem dodnes neopravili ani nenapsali mezi "známé chyby" - reklamy se po překročení denního limitu (rozpočtu) zobrazují dál.
Chci se zeptat, kde v článku jsou první dojmy autora? Pouze napsal, že celé mu to připomíná AdWords, kolik je minimální cena za klik a že se inzeráty nyní zobrazují na druhé stránce výsledků. To je vše?
Co třeba opoznání lepší práce s češtinou, než je tomu u AdWords? Co dosti hloupé určování, který inzerát z kampaně se má na konkrétní spojení zobrazovat? Co nutnost si vytvořit e-mail na Seznam.cz pro založení si Seznam Peněženky, ze které se Sklik.cz platí? A mnoho dalšího. To byly mé první dojmy z celého systému, který je dle mého správným krokem Seznamu, i když díky časovému presu ještě krokem dosti nejistým.
Osobně se mně spíše potvrdila jiná teorie o výsledcích vyhledávání vs uživatelé, která v článku nepadla. Že první tři stránky výsledků lidé prohlíží, ale čtvrtou již skoro nikoliv. A tvrdím, že míra konverze není ani nyní vůbec špatná.
Naprosto nemáte pravdu. Ano, existují slova za která se platí desítky (dokonce i stovky) kč.
Ale ta rozhodně netvoří většinu - v mnoha oborech by se to nevyplatilo.
>>> nezáleží na startovací ceně
Ano, nezáleží zde je 20,40,60 ... haléřů. Ale pokud cena začíná někde nad 5 Kč, tak se odřízne obrovské množství slov, která za tu cenu přestanou být rentabilní.
slova jako Bazen, plastova okna, letenky, anglictina, hypoteky, mobilni telefony, plazmove televize stoji vzdy více nez je startovaci cena Adfoxu! (resp. pokud stoji mene tak se nezobrazuji a pokud se nezobrazuji klesa jim CTr a tudiz je zobrazovani zastaveno=>uzivatel sice usetri, ale i nevidela..)
Samozrejme je nutne pocitat s mirou konverze, ktera je mensi nez u klasickych vypisu na KW atd.. Naproti tomu je jasne, ze mene lukrativni slova jako rucne vyrezavane figurky z akatoveho dreva na nichz ma nekdo marzi 5 kc asi tezko budou chtit kupovat pozici v PPCčku za 5 kc/klik, proto musi jit i adfox niz - nejlepe na Seznamacky ci Googlovskych par haleru... pro tyto typy kampani je adfox zatim nevhodny.
> Hmm, AdWords to má všechno automatické -
> to je to takový problém to naprogramovat?
není problém to naprogramovat. Otázka je, na co si vlastně stěžujeme.
V Skliku-Peněžence máte možnost navýšit kredit převodem z účtu a dostanete na to zjednodušený daňový doklad. To funguje automaticky.
AdWords de facto fungují stejně s tím, že si můžete nadiktovat fakturační údaje. Nechtěl bych ale být v roli Googlu, až na ně přijde auditor nebo finančňák a zjistí, že některé z fakturačních údajů nejsou platné. Abychom nefakturovali neexistujícím subjektům, u všech dokladů, které mají všechny náležitosti daňových dokladů, ověřujeme platnost fakturačních údajů. To je věc, kterou si automaticky představit neumím.
Nejde o to, jestli by něco průměrný programátor zvládnul naimplementovat za den. Siláckých řečí znám hodně, spíše je to ale práce pro analytika na pár týdnů.
Sklik je pojat jako systém debetní, tedy placený předem. Předělat jej na systém kreditní nebo kombinovaný dá dost práce. Debetní systém jsme zvlolili z toho důvodu, že s ním máme lepší zkušenosti a nepodstupujeme velké riziko. Navíc převádět z účtu může dnes skoro každý, kdežto kartu platnou na internetu nemá každý.
Je mi líto, že pro vás Seznam neexistuje, dokud nebude možno platit kartou. Už teď ale máte na výběr -- buďto si zvolíte jednoduchou platbu s jednoduchým dokladem bez poplatku, nebo budete požadovat doklad se všemi náležitostmi daňového dokladu. Do účetnictví si můžete dát oboje.
Na Skliku mi vadí jedna, pro někoho možná okrajová, záležitost - rád bych měl daňový doklad za nabití Seznam peněženky - ale ouha, pokud je nabití v rozmezí 0-10000 korun, je vydání daňového dokladu zatíženo manipulačním poplatkem 100,- Kč, což je docela hodně. Vím, že pro účely odpočtu DPH není do zmíněných 10000 korun "velký" daňový doklad třeba (stačí třeba účtenka apod.), ale stejně - je problém vystavit daňový doklad třeba na částku 5000,- bez zmíněného poplatku?