Seznam na své nové homepage pracoval od začátku tohoto roku. Vybíral z několika návrhů, v září spustil veřejnou beta verzi. Součástí vývoje bylo i „testování na lidech“, tzv. eyetracking, který sleduje pohyby lidských očí po obrazovce. Z publikovaného screenshotu bylo poznat, že pozornost přitahuje horní prostor (kde je vyhledávací políčko) a hodně aktualizované části (výpis nových článků), které lemují prostředek stránky.
Stará homepage Seznamu
Hlavními cíli nové verze homepage je posílení hledání a větší možnosti uživatelské personalizace. Vyhledávací políčko skutečně dostalo na úvodní stránce významné místo: rapidním odsazením od horního okraje se dokonce zdá, že si Seznam může dovolit plýtvat místem – možná až 20 procent výšky není v případě menších monitorů využitých.
Nová homepage Seznamu
Na první pohled je nová homepage prostornější a širší, ale i na méně vybavené uživatele se pamatuje. Minimální šířka stránky je 770px, při větší šířce se roztahuje až do hodnoty 1024px, za kterou boxíky dále nejdou. Původně jsme šířku plánovali udělat zcela elastickou do libovolné šířky, ale nevypadalo to dobře a v rámci beta testu si na to uživatelé stěžovali,
vysvětluje Petr Přibyl, produktový manažer homepage Seznamu 2007.
Rozhraní Seznamu je napsané v Pythonu, backendové komponenty v C++. Na staré homepage byly některé komponenty i v PHP, ale ty jsme nyní přepsali do Pythonu, především za účelem zjednodušení provozu,
říká Petr Přibyl.
Seznam využívá svoji opensource technologii FastRPC pro komunikaci mezi frontendovými a backendovými komponentami. Výstup jde přes náš opensource šablonovací systém Teng
, říká k tomu Petr Přibyl.
Personalizace Seznamu
Nejvýznamnější novinkou na úvodní stránce je personalizace. Přidání vlastních RSS kanálů uměla už předchozí verze. Na stránce si nyní můžete libovolně přesouvat seznamácké boxíky s obsahem, přidávat další, ba co víc, lze je všechny do jednoho úplně zrušit! Na Seznamu tak můžete disponovat jen vyhledávacím políčkem a nemít ani památku po dalších typicky portálových službách, nemluvě o bulvárních. To je pro největší internetový portál, ve smyslu toho, jak je v Česku chápán, věc nevídaná. Uvažovalo se o API i o widgetech třetích stran, tedy udělátkách rozšiřujících funkcionalitu webu. Z toho sešlo, alespoň prozatím. V tom za zahraniční „personalizovanou“ konkurencí Seznam ještě zaostává. Přídavných modulů je u české jedničky pomálu.
U vyhledávacího políčka jde na Seznamu navolit téma vyhledávání. Implicitně je nastaveno prohledávání webu, ve firmách, mapách či novém zboží. K přidání je tu Encyklopedie, obrázky a nově monitoring článků, což je mimochodem velmi užitečná služba, asi jediná na Seznamu, kterou osobně opravdu denně používám. Vyhledávací pole snese i vlastní nastavení vyhledávání na jiných serverech. Na světovém webu dále pro Seznam hledá Google, na tom se nic nemění.
Nutno podotknout, že manipulace s boxíky, se kterou Seznam přišel, rozhodně není převratnou funkcí. Naopak. Jak už bylo naznačeno, disponuje jí dlouho největší konkurent Google, uspořádání části obsahu umí přes rok dokonce i Atlas. Seznam převzal tento vyzkoušený koncept a převlékl jej do svých barev. Ostatně sám přiznává vliv jiných personalizovaných stránek, jako je Live.com, Netvibes či Yahoo.
Již dopředu jsme věděli, že reakce typu ‚zase kopie‘ je nevyhnutelná. Nicméně stavět novou homepage způsobem, který nevyhovuje ani nám, ani uživatelům, a to jen proto, abychom nemohli být osočeni z plagiátorství, nemá smysl,
napsal Seznam na svém blogu.
Kromě nových personalizačních možností Seznam připravil skiny, kterými si můžete homepage ozvláštnit, když vás začne nudit.
Bez reklamy? Zatím ano
Vaše zkušené oko určitě odhalilo, že s novou homepage Seznamu není něco v pořádku. Ano, chybí reklama. Že by se nejnavštěvovanější místo na českém Internetu obešlo bez ní? Je to možné. Seznam by tím napodobil úvodní stránku Googlu. Na otázku, zda ji plánuje a na jaké pozici, Seznam odpověděl: reklamu na homepage momentálně neplánujeme.
Nicméně Seznam inzerci na homepage v aktuálních cenících dále nabízí, i když už moc nekoresponduje s deklarovanými reklamními pozicemi.
Revoluce na Seznamu
Seznam změnu homepage považuje za evoluci, prý vychází ze stávající struktury a prvků. Ani realizované nové funkce nejsou ničím originální v zahraničí a ani u nás. Přesto považuji novou homepage Seznamu za revoluci. Proč? Právě proto, že ji realizoval Seznam.
Seznam používá jako domovskou stránku většina z masy obyčejných českých uživatelů. Pro nemálo z nich je Seznam rovnocenným pojmenováním pro Internet. Nemají žádnou potuchu o RSS, URL nezadávají do adresního řádku prohlížeče, ale do vyhledávacího políčka na Seznamu. A tak dále.
Přesto Seznam dává svým uživatelům možnost personalizace, moc nad obsahem a uspořádáním stránky. Už to nejsou inženýři Seznamu, kteří vědí nejlépe, kam jaký blok patří. Člověk si může individuálně nastavit svůj „Internet“ podle vlastních preferencí. Tímto přístupem se Seznam přihlásil k moderním trendům a ideám Webu 2.0. Tato změna je podobného významu, asi jako když před 2,5 lety vyměnil Seznam vyhledávání v katalogu za fulltext. I tenkrát získal uživatel větší moc nad tím, co mu web naservíruje.
Otázkou zůstává, kolik lidí nové funkce homepage Seznamu ocení. Někteří si jich ani nevšimnou. Jiní je nepotřebují. Asi jako jedna průměrná internetová uživatelka, která poté, co jsem jí ukázal několik alternativ vzhledů Seznamu, odvětila: To je hezké, ale k čemu mi to bude?
Naším cílem před přípravou nové homepage bylo zvýšení míry personalizace ze 14 procent na 20 procent uživatelů. První údaje naznačují, že by to ve výsledku mohlo být ještě o něco více,
věří Petr Přibyl. Bude zajímavé sledovat, jestli personalizaci lidé využijí a zda se Seznamu podaří postavit globální konkurenci při použití její zbraně. Výsledky nám odpoví na otázku, jestli obyčejní uživatelé chtějí s webem pracovat tak, jak si vizionáři občas přejí.
Nová titulní stránka Seznamu je v mých očích elegantní odpovědí na poněkud nemotorné pokusy menších portálů v posledních letech. Je svěží, nepřeplácaná a přehledná. První část je variací minimalismu klasické titulky Google, esteticky je však mnohem čistější, korunovaná dominantním logem Seznamu. Při porovnání loga na Centru a Atlasu téměř mizí mezi reklamou a obsahem, zatímco na Seznamu jsou na svou značku hrdí. Na druhé, obsahové části oceňuji lehkost, s jakou lze stránku přizpůsobit, opravdu povedené. Třešinkou na dortu je vzhled Graffiti Theme,
hodnotí změny Seznamu webdesigner a projektový manažer firmy SoftEU Adam Hauner.
Taktiku mění i Centrum
Novou homepage nasazuje po roce i portál Centrum.cz. Při první návštěvě se zobrazuje stará, když vyzkoušíte betaverzi, tak vás uvítá automaticky i při druhém pokusu. Pokud se vám přesto líbila více předešlá, budete prý u ní moci zůstat. To považuji za zvláštní řešení. Jakoby si Centrum nebylo jisté, jestli je nový krok tím správným, jakou strategii zvolit a jakou cestou se vydat. Nová verze se totiž od stávající dosti liší.
Stará homepage Centra
V první řadě je užší, optimalizovaná na rozlišení 800×600. Zmizelo levé menu, horní záložky, zpravodajství se posunulo níže. Celkově se zobrazení prvků velmi podobá staré verzi Seznamu, právě vystřídané. I nové Centrum umožňuje zařadit na hlavní stránku vlastní RSS zdroje a povolit či zakázat boxíky. Nastavení je ale o poznání o několik kliků delší a určitě ne tak pružné jako na Seznamu.
Nová homepage Centra
Nový design Centra vypadá mnohem přehledněji než předchozí, ale je konzervativní. Vrací se tím ke starším konceptům. Zatímco Seznam se začíná tvářit primárně jako vyhledávač a umožňuje „customizaci“ svého prostředí, Centrum se nepřestává vydávat za portál se vším, co k tomu patří, tedy standardní rozvržení a rozcestník služeb, které by uživatel mohl potřebovat.