Přesně jak píšou ostatní - stát má povinnost ta data mít a poskytovat všem. On si vybral technického partnera Chaps, který je pro něj získává a dále je využívá. To ale nic nemění na tom, že ta data jsou "státní" a že je stát musí poskytnout dál, chaps je v té části pořizování dat jen technický partner. Dodatek mezi státem a Chapsem navíc dokonce chapsu přímo přikazuje poskytnout data podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Pokud Seznam uspeje, bude to vyhra v mnoha smerech.
1) vyhra pro uzivatele - pouziti dat v uzitecnych sluzbach
2) vyhra proti spinave korupci v tomto tajtrlistanu
3) konec ery jedne pracky na penize
Nemelo by za tu smlouvu nest odpovednost taky ministerstvo dopravy?
Dobre vedeli, jaky hezky balicek davaji vsanc soukrome firme - data, domeny, provoz. Z pronajmu domen, dat a reklamy se jim zilo az prilis mnoho let klidne.
Pokud vím, funguje to na tom principu, že ministerstvo CHAPSu nic neplatí, místo toho má exkluzivně ta data.
Takže je dost možné, že to celé bude ve výsledku pro ČR dražší, protože CHAPS to výměnou za data, která může mít každý, dělat nebude, a nechá si to zpracování jízdních řádů od ministerstva zaplatit přímo (i když to nejspíš bude o dost míň, než kolik teď získává z "vlastnictví" těch dat). Já budu za takové řešení radši, protože celkový užitek obyvatel ČR bude větší (i když na daních "zaplatí víc") -- ale celkem pěkně to ilustruje fakt, že ne každé omezení výdajů státu je ku prospěchu.
Mimochodem - zajímalo by mě, jestli tím, že data nevydávají, ačkoliv tak podle soudu měli učinit, může vznikat škoda z ušlého zisku, kterou pak bude moci Seznam po Chapsu vymáhat.
Podle mě ano a měl by Sezanm podat ještě takovou žalobu, protože jinak budou Chaps a ministerstvo vše neustále natahovat různými odvoláními a dalšími obstrukcemi, takhle možná pochopí, že data budou muset vydat každopádně, ale ještě platit ďardu.
Tak nekteri dopravci to na svem webu zdarma uvedene maji, tady jde spis o to, ze se jedna o kompletni udaje a ze jsou zpracovane. On nebyl celou dobu problem s tim, ze by data Seznamu nechtel nikdo dat, ale nezpracovane, teda by s tim mel Seznam dalsi naklady a to on nechce, protoze si (opravnene) mysli, ze kdyz za to zaplatil z dani a kompletni udaje uz zpracovane vede ministerstvo, tak ze by je mel dostat zpracovane i on. Cely spor je o tom, ze ministerstvo tim zpracovanim po technicke strance poverilo CHAPS a ten je nechce vydat. Jenze tomu se nikdo nemuze divit, protoze CHAPS to dela pro ministarstvo zadarmo, s tim, ze vydela primo na tich datech.
Jak jsem napsal výše, Seznam žádá ta data ve ZDROJOVÝCH formátech, tedy asi tak, jak je CHAPS zadarmo dostane. (Cokoliv jiného už není zdrojový formát, ne?)
Spíš jde o to, že všichni přepravci mají povinnost ta data předat Ministerstvu dopravy, potažmo CHAPSu, a tak jsou u CHAPSu na jednom místě. Kdyby je měl Seznam získávat od přepravců, musí s každým uzavírat smlouvu a ještě hlídat crkot na trhu, kdo nový přišel.
Podnik sice data poskytl, ale pouze k datu požadovanému v žádosti. GTFS balíček je však aktualizován každý den a Google si jej stahuje ze serverů dopravního podniku. Takový přístup však podmiňuje dopravní podnik uzavřením rámcové smlouvy. viz http://www.lupa.cz/clanky/aplikace-rekne-jak-daleko-dojedete-prazskou-hromadnou-dopravou/
V zásadě se asi nebudou bránit jakýmkoliv strojově zpracovatelným datům, ale všude se zmiňují zdrojová data, což je podle mě ten formát JDF. Pochybuji, že by CHAPS vstupy nějak zpracoval a pak je dával dál. Právě v tom je jejich know-how a těžko se o něj budou s někým dělit zdarma (jak ukládá zákon), takže pokud se z toho vyvlíknou "jenom" poskytnutím vstupů, nic dalšího nemají důvod předávat. I tak přijdou o dojnou krávu.
Jaksi se zde zapomíná na to, že zákon 106/1999 o svobodném přístupu k informacím je zákonem primárně a historicky určeným ke kontrole výkonu státní správy a ne k vytěžování informací, které shromažďuje státní správa, tzn. že i mechanismy definované zákonem neumožňují žádosti typu "od teď mi každý den dávejte data XYZ", ale spíše do minulosti, typicky např. "jak rozhodl úřad ve věci vydání stavebního povolení" apod. Je tedy otázka jak žadatel žádal DPP o informace, přičemž dle zákona 106/1999 je periodické požadování obecně problém.
"Společnost Seznam.cz si u brněnské firmy CHAPS na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím znovu vyžádala kompletní aktualizované údaje o jízdních řádech ve zdrojových formátech." (první odstavec po perexu). Bůh ví, co to přesně znamená.
Jinak máte samozřejmě pravdu, ale víme jak to v Čechách bohužel chodí...
Kde všude? V předchozích článcích na Lupě se píše o výstupech z CIS JŘ, v rozhodnutí soudu se píše o databázi CIS JŘ.
CHAPS musí data nejprve nějak zpracovat a vložit je do CIS JŘ – a tahle zpracovaná data by měl poskytnout dál, protože ta data v CIS JŘ je oficiální jízdní řád a správa a údržba CIS JŘ je to, co CHAPS pro ministerstvo na základě smlouvy dělá. Pak s těmi daty z CIS JŘ dělá CHAPS další kouzla, doplní polohy zastávek, pěší přestupy – a výsledek pak používá ve svých vyhledávačích. Tuhle druhou část už od něj nikdo zadarmo asi nedostane.
Dá se to přirovnat k nedávným volbám. Když má ČSÚ povinnost zveřejnit výsledek voleb, musí zveřejnit čísla, kolik hlasů dostala která strana ve kterém okrsku, kolik bylo platných a neplatných hlasů. Nemůže vám místo toho na hlavu hodit haldu hlasovacích lístků a prohlásit, že tady máte zdrojová data a ať si to spočítáte sám.
Rek kdo?
Zakon rika, ze povinny subjekt musi poskytnout data.
" Povinné subjekty poskytují informace žadateli na základě žádosti nebo zveřejněním."
=> pokud data nejsou rovnou verejne dostupna trvale, je mozne o ne zadat. Nikde neni receno, ze zadost je jakkoli casove omezena. Jedina dalsi vec je, ze pokud je shromazdeni pozadovanych informaci pracne, muze subjekt pozadovat uhradu nakladu. To ovsem v tomto pripadne moc v uvahu nepripada (nehlede na to, ze seznam by jiste tech par korun za 1x denne stazeni zapaltil) protoze ta data jsou jiz nyni nekterym subjektu trvale k dizpozici.
To jsou ale data pro IDOS a další aplikace, pro které CHAPS na základě smlouvy dodává data. Já jsem se ptal, kde jsou ta data v autory veřejně zdokumentovaném strojově zpracovatelném formátu, ne na to, kde se dají ukrást a kde je nějaký neoficiální popis formátu získaný zpětným inženýrstvím, který může být všelijaký a s příští aktualizací může přestat platit.
Společnost CHAPS spol. s r.o., IČ 47547022, se sídlem v Brně, Bráfova 1617/21 upozorňuje, že níže uveřejněná data jsou jejím autorským dílem a jsou určena výhradně pro vlastníky příslušné licence k užití díla. Jakékoli neoprávněné užití díla zakládá trestní odpovědnost podle ustanovení § 152 tr. zákona. Zájemci o licenci k předmětu díla nás mohou kontaktovat na e-mailové adrese produkty@chaps.cz.
nicmene doufam, ze jim to seznam osoli, nechapu jak muze jedno sro vydelavat na tom, ze jim to umoznilo MD a otazka je, zda jim za to jeste neplati nejakej baksis...
Nejhorší na tom je že CHAPS vlastněk ničemu nepotřebujeme ... ministerstvo si od dopravců vyžádá data ta předá chapsu a ten si kolem toho postaví svůj reklamní business a dá přeprodává falešnou návštěvnost. Seznam. chce od ministerstva jen ta data která od dopravců pro chaps pravidalně vymáhá ... je jasné že když je ministerstvo vymáhá pro chaps mělo by to dělat rovným dílem pro kohokoliv v rámci svobodného přístupu k informacím ...
já zase nechápu proč v této spolupráci vidí ministerstvo něco výhodného ... to zpracování zadarmo by si udělal kterýkoliv subjekt kterému data poskytne, i ten seznam si zpracování udělá zadarmo a nebude za to od ministerstva chtít ani korunu, tak proč ta data vůbec monopolizovat ? :-)
Ministerstvo vůbec nemělo zakázku na zpracování těch dat vyhlašovat, stačilo jen ta data vyvěsit volně na webu ministerstva ve strojově zpracovatelné podobě a služeb vyhledávajících spoje by se zaradmo objevilo na trhu jako hub po dešti. CHAPS byl a je zcela zbytecny.
Přečetl jsem si smlouvu a dodatky mezi Ministerstvem dopravy a CHAPSem:
Ze smlouvy mi vyplývá, že CHAPS musí poskytovat data některým vyjmenovaným subjektům (ŘSD, kraje, ...) a hlavně Ministerstvu dopravy. Nevidím proto dǔvod nepožádat o data Ministerstvo dopravy. Já tedy zcela chápu CHAPS, proč by vydávala data jinému, než mají ve smlouvě? Zpracování dělají zadarmo a vydělávají na prodeji dat. Jestli by ale data nemělo zpracovávat samo ministerstvo je otázka. Nevím ale, jak je zpracování složité, třeba se vyplatí nechat to na CHAPS.
To se mylite, zdrojova data ve smyslu toho co dostane CHAPS jsou pristupna komukoli a Seznam k nim pristup ma. To co zada Seznam jsou data zpracovana ve strojove citelnem formatu, nebot z takovych dat muze vytvorit vlastni aplikaci, z nezpracovanych zastavkovych jizdnich radu tezko.
Tady se mýlíte vy, zdrojová data jsou ve formátu JDF (Jednotný Datový Formát), viz. http://www.chaps.cz/files/cis/jdf-1.10.pdf
V tomto formátu posílají dopravci data CHAPSu, ty chce Seznam a rozhodně nejsou dostupná komukoliv. Z těchto dat se teprve generují zastávkové jízdní řády a je na nich postavena aplikace IDOS.
Ano, CHAPS data dodává jako pdf s hotovými jízdními řády pro tisk (tak jak se vylepují na zastávky), z toho žádný rozumný systém udělat nelze. Nejspíš to je i to zpracování, které dělá pro ministerstvo (těm to zjevně tak stačí). O takové zpracování ale nikdo jiný nestojí a jde právě o nezpracovaná data, která jsou na jednom místě a nemusí se řešit smlouva nebo způsob dodání s každým jednotlivým dopravcem. CHAPS je samozřejmě dát nechce, protože by přišel o podstatný příjem od provozovatele idos.cz, kde jim to dělá solidní denní trafic.