První dobrá zpráva: počet webů na https zřejmě začíná být už tak signifikantní, že se jím začali zabývat i ve fulltextovém týmu Seznamu. A druhá: Seznam změní indexaci a ranking stránek, aby zmírnil potíže, které přechod na https webům ve výsledcích jeho vyhledávání působí.
„Zjistili jsme, že stejná stránka je po přechodu z protokolu http na https crawlovaná o něco pomaleji a rankovaná o trochu hůře. Abychom tyto problémy vyřešili, přepracováváme indexaci a rankování https stránek,“ píše firma na svém blogu.
Změny by se měly projevit ke konci prázdnin. „Stránky se budou ve výsledcích vyhledávání řadit podle hodnoty, kterou přináší uživateli, bez ohledu na protokol, na kterém běží,“ slibuje Seznam.
Přechod webů na https se podle produktového manažera vyhledávání Seznamu Martina Kirschnera v poslední době nijak výrazně nezrychluje: „Obecně můžeme říct, že z dlouhodobého pohledu na https přechází od začátku stejné množství webů. Krátkodobě to ovlivňují významní hráči, například nejnověji po přechodu wikipedie v červnu se počet webů přecházejících na https zvýšil,“ říká.
HTTPS jako pozitivní signál?
Seznam by každopádně měl změnou vyřešit stav, kdy se webům po přechodu na https může i výrazně propadnout návštěvnost. Podle zkušeností SEO expertů se přitom Seznam s přechodem vyrovnává daleko hůře než konkurenční Google.
Google naopak od loňského roku bere https ve svém rankingu jako pozitivní signál. Ze začátku šlo o minoritní kritérium s nevelkou silou, ale některé zprávy v poslední době hovoří o tom, že by jeho význam mohl stoupat.
Seznam zatím podobný krok neplánuje, vysvětlil Lupě Kirschner: „Webové stránky hodnotíme primárně z hlediska přínosu pro uživatele a míry relevance vzhledem k jeho dotazu. Z tohoto pohledu pro nás nebude důležité, jestli je stránka hostovaná na http nebo https serveru. Relevanci stránek, která určuje řazení výsledků pro konkrétní dotazy, počítáme zejména pomocí modelů generovaných algoritmy strojového učení. Váha jednotlivých kritérií je tak určována automaticky. Ruční úpravy automaticky generovaných modelů mají za následek horší řazení výsledků hledání. Z těchto důvodů ruční nastavení váhy pro kritérium, jestli je stránka hostovaná na https webu, v blízké době nechystáme.“
U obou vyhledávačů je ale při přechodu na https potřeba myslet na řadu věcí – především na správné přesměrování. „Změna protokolu z http na https je pro nás změna URL jako každá jiná. Proto budete-li v budoucnu převádět své weby na https, jako vždy doporučujeme při změně adres přesměrovat staré adresy na nové,“ dodává Seznam.