Seznam.cz chce do konce roku získat přístup k datům o jízdních řádech

9. 12. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Od koho firma přístup k datům získá, ale není zatím zřejmé. Seznam.cz v dohledné době uzavře také smlouvu s pražským dopravním podnikem. Ten data poskytne za úplatu.

Sága otevření dat Celostátního informačního systému o jízdních řádech (CIS JŘ) možná spěje do překvapivého závěru. Michal Feix, výkonný ředitel společnosti Seznam.cz, která už delší dobu bojuje za konec monopolu na data o jízdních řádech, totiž v sobotu, na osmém výukovém dni iCollege oznámil, že firma do konce čtvrtletí uzavře dohodu o využívání dat z jízdních řádů.

Do konce roku bychom skutečně měli získat přístup k databázi celorepublikových jízdních řádů. Přesné detaily zatím nechci popisovat, abych tím neohrozil některá probíhající jednání, potvrdil pro Lupa.cz Michal Feix.

Nejsme povinni reagovat, tvrdí stále CHAPS

Seznam.cz se přitom dosud marně snažil získat přístup k datům z CIS JŘ ve strojově čitelné podobě prostřednictvím žádostí podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Brněnská firma CHAPS, která je na základě smlouvy z roku 2001 ministerstvem dopravy pověřena správou CIS JŘ, se žádostmi dosud odmítala zabývat.

Ministerstvo dopravy sice koncem listopadu na slavnostním vyhlášení ankety Křišťálová Lupa 2013 ústy mluvčího resortu Tomáše Neřolda oznámilo, že brzy vydá vyhlášku, která by měla ukončit monopol na data o jízdních řádech. Později se ale ukázalo, že cesta ke konci monopolu může být trnitá a trvat roky.

Zástupci firmy CHAPS dlouhodobě argumentují tím, že firma není pro účely zákona č. 106/1999 Sb. tzv. povinným subjektem a neztahuje se tedy na ní povinnost podle tohoto zákona informace poskytovat. Jednatel CHAPSu Tomáš Chlebničan to koncem listopadu opět zopakoval v odpovědi na další ze žádostí firmy Seznam.cz. (Odpověď společnosti CHAPS zveřejnil výkonný ředitel Seznam.cz Michal Feix na svém účtu na Twitteru.)


Autor: Michal Feix, Seznam.cz

Letos v červnu přitom brněnský krajský soud rozhodl, že CHAPS je ve vztahu k vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím a doporučil Seznamu, aby svoji žádost podle zákona č. 106/1999 Sb. podal znovu. CHAPS se pak měl podle mínění soudu touto žádostí zabývat jako povinný subjekt.

CHAPS sice v odpovědi na poslední žádost Seznamu stále trvá na svém, tedy že se pro účely zákona č. 106/1999 Sb. nepovažuje povinným subjektem, na druhou stranu jeho jednatel Tomáš Chlebničan konstatuje, že „v rámci zachování procesní jistoty a opatrnosti jsme však Vaši žádost posoudili ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.“ Nicméně ani tentokrát Seznam.cz neuspěl, protože provozovatel CIS JŘ považuje žádost za příliš obecnou.

„Tato žádost je formulována příliš obecně a proto není zřejmé, jaká či jaké konkrétní informace jsou požadovány,“ stojí mimo jiné v odpovědi, kterou Seznam.cz od CHAPSu obdržel. Seznam.cz má ve lhůtě 30 dnů svoji žádost upřesnit.

Kdo data poskytne je velkou neznámou

Zákopová válka o data jízdních řádů pokračuje. Ve světle těchto skutečností se nezdá příliš pravděpodobné, že by Seznam.cz do konce letošního roku získal přístup k datům o jízdních řádech právě přes CHAPS.

Seznam.cz s CHAPS žádné jednání na dané téma nevede, tzn. subjektem, který jim přístup poskytne, není CHAPS, potvrdil jednatel společnosti CHAPS Tomáš Chlebničan.

Kdo tedy Seznamu přístup k datům poskytne, není zatím zřejmé. Netuší to ani ministerstvo dopravy, které o tom, že by Seznam vyjednával s nějakým subjektem přístup k databázi celorepublikových jízdních řádů, nemá žádné informace.

Dosud takovou informaci nemáme, nemůžeme ji tedy ani potvrdit, ani vyvrátit. Pokud by však k dohodě do konce tohoto roku mělo dojít, jednalo by se patrně o dvoustranný smluvní vztah mezi společnosti CHAPS a Seznam.cz. Při této příležitosti připomínám, že vzniká vyhláška, která má za cíl umožnit přístup ke strojově čitelným datům pro všechny subjekty. Světlo světa by měla spatřit nejpozději v první polovině příštího roku, uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Smlouva s pražským dopravním podnikem

Kromě celostátních jízdních řádů usiluje Seznam.cz i o data pražské integrované dopravy.

Co už nyní prozradit mohu, že jedním z významných smluvních vztahů bude také smlouva s Dopravním podnikem hl.m. Prahy. Tuto smlouvu máme oboustranně zájem stihnout podepsat ještě do konce tohoto roku, přiblížil Feix.

Jednání nezastírají i zástupci pražského dopravního podniku (DPP).

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost se společností Seznam.cz v současné době jedná o uzavření smlouvy, potvrdil Jiří Štábl, tiskový mluvčí dopravního podniku.

Mělo by se jednat o podobnou spolupráci, kterou rozjel s pražským dopravním podnikem konkurenční Google. Ten v lednu díky datům jízdních řádů spustil pro Prahu službu Google Transit. Neboli vyhledávání dopravního spojení prostřednictvím hromadné dopravy zapracované do map Googlu.

Dá se předpokládat, že obdobným způsobem data od DPP využije i Seznam.cz.

Nicméně už nyní je jasné, že spolupráce mezi Seznam.cz a dopravním podnikem bude mít trochu jinou podobu než spolupráce s Googlem. Ten totiž získává od DPP data na základě smlouvy z roku 2011 bezplatně. Seznam.cz ale za ně bude muset podle všeho zaplatit.

Připravovaný návrh smlouvy je na jiné bázi než smlouva se společností Google. Návrh smlouvy není koncipován jako bezúplatný, uvedl tiskový mluvčí DPP Jiří Štábl.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).