Tuzemská internetová jednička Seznam.cz se připravuje na možné otevření vlastního zastoupení v Bruselu. Firma začala investovat více času a peněz do lobbingu v rámci evropských struktur a dostává se do fáze, kdy by se jí stálá přítomnost měla vyplatit. O založení bruselské mikropobočky ještě není finálně rozhodnuto. Vše je ve fázi plánů a případné otevření by přišlo někdy v příštím roce.
Pokud by Seznam skutečně zastoupení v Bruselu otevřel, v podstatě by se stal první českou internetovou a technologickou společností, která něco takového realizovala. V Belgii sice působí Avast a AVG, v jejich případě ale nejde o stálé kanceláře.
Se dvěma českými antivirovými firmami Seznam vstoupil také do nově založené organizace nazvané European Tech Alliance (EUTA), která nedávno zahájila činnost během akce ve Štrasburku, kde asistoval i místopředseda Evropské komise Andrus Ansip. Součástí koalice jsou také další evropské firmy jako Spotify či Rovio.
„V Bruselu je lepší vystupovat v rámci sdružení. Když vystupujete za určitou firmu, ne každý to bere dobře,“ vysvětluje pro Lupu založení EUTA ředitel Seznamu pro právní a legislativní záležitosti Michal Feix. „Nám každopádně docela otevírá vrátka příběh kolem Seznamu – že jsme jedna ze čtyř zemí na světě, kde vzdorujeme Googlu,“ doplňuje.
Vliv na legislativu
V Bruselu obecně příliš mnoho lobbistických poboček evropských technologických firem není. Podle odhadů jich mohou být vyšší jednotky či menší desítky. Vůbec první evropskou internetovou firmou, která něco takového realizovala, je Allegro Group. Ta v Česku provozuje třeba Aukro.
Založení The European Tech Alliance v Bruselu. Michal Feix ze Seznamu druhý zleva, místopředseda Evropské komise Andrus Ansip třetí zprava.
Seznam už aktivity v Bruselu rozvíjí v podstatě už několik let, poslední dobou je ale aktivní hodně. Michal Feix už „se dostal“ i k eurokomisaři pro digitální ekonomiku Güntheru Oettingerovi. Údajně už jsou vidět také první výsledky s reálným dopadem – evropští představitelé zakomponovali některé připomínky ke strategii jednotného evropského digitálního trhu (digital single market, DSM) a také do úprav ochrany dat.
Český internetový lídr byl zároveň iniciátorem akce V4 Digital Day, který jako spoluorganizátor v Bruselu realizovalo české zastoupení při Evropské unii. Kromě zástupců z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska se jej zúčastnili také lidé z kanceláře Andruse Ansipa či tvůrci DSM.
Seznam chce skrze bruselský lobbing promlouvat do připravovaných legislativ Evropské unie. Aktuálním velkým tématem je právě DSM či třeba zásahy EU proti Googlu a Facebooku. Podle Seznamu a dalších firem jsou tyto regulace přehnané a mohou mít nedobrý dopad také na samotné evropské technologické firmy.
Právní vztahy a záležitosti kolem veřejné správy v Seznamu organizuje právě Michal Feix, aktivní je také manažer pro veřejnou správu Libor Manda. Seznam má pro tyto účely v současné době tříčlenný tým, s externími spolupracovníky desetičlenný. Do Bruselu pak počítá s přijetím nového člověka. Společnost také využívá služeb České podnikatelské reprezentace při EU (CEBRE). Díky tomu má přístup k informacím z místa dění, zároveň ale CEBRE nedává pravomoci mluvit za Seznam.