Kterou chcete slyšet první? To je jedno, já vám stejně povím nejdřív tu dobrou. Seznam včera na blogu fulltextového týmu zveřejnil informaci o tom, že se jim podařilo vyřešit problémy, které měly za následek horší pozice webů na HTTPS, cituji “Z našich algoritmů jsme již odstranili signály, které se mohly počítat odlišně pro HTTP a HTTPS stránky. Toto řešení by tak mělo část potíží s přechodem vyřešit. Další úpravy nasadíme během října. Pak budou všechny rozdíly mezi HTTP a HTTPS stránkami pro indexaci v našem hledání odstraněny.“ To je ta dobrá zpráva.
Ta špatná je o tom, že Seznam si zatím neumí pořádně poradit s přesměrováním obecně, nejen z HTTP na HTTPS. “Komplikace ale nastává obecně při indexaci přesměrovaných stránek, tedy i při přesměrování z HTTP na HTTPS,” pokračuje Tým vyhledávání ve výše uvedeném blog postu. To je velmi, ale opravdu velmi špatná zpráva. Až přesunete web z HTTP na HTTPS, tak přesměrování rozhodně chcete použít, aby se k vám dostali i návštěvníci, kteří mají web na HTTP uložen třeba v záložkách.
Pokud jsou pro vás návštěvníci ze Seznamu (finančně) důležití, tak byste prý web zatím přesunovat neměli. “Obecné komplikace způsobené přesměrováním se ukázaly být pro přechod na HTTPS zásadnější než nevyvážené postavení HTTP a HTTPS stránek,” říká Seznam a později dodává: “I když jsme část prvotních potíží vyřešili a na dalších řešeních pracujeme, nemůžeme doporučit přesun webu na HTTPS před koncem letošního roku.“
Ok, takže co s tím? Pokud spouštíte nový web, spusťte ho rovnou na HTTPS, stránka bude mít ve vyhledávání Seznamu stejné signály, jako kdyby stránka byla na HTTP. Co přesně jsou signály, nevím, ale zkuste si místo toho dosadit třeba karmu. Váš nový HTTPS web bude mít stejnou karmu, jako kdyby byl na HTTP. To zní dobře, ne? Karmu bude mít stejnou ale jen pro Seznam. Pro uživatele bude mít karmu samozřejmě větší. A pro Google údajně trochu taky, ale weby neděláme pro stroje, že?
Máte web na HTTP, chcete ho přesunout na HTTPS, ale návštěvníci z vyhledávání na Seznamu vám dělají minimálně půlku obratu? Musíte prý počkat do konce roku, jinak k vám návštěvníci přestanou chodit, protože velmi pravděpodobně dojde k poklesu pozice daného webu v přirozených výsledcích vyhledávání na Seznam.cz. Vždyť je to jenom přesměrování, HTTP kód 301 nebo 302, to neumí zpracovat odpověď ze serveru?
Umí, jen to dělají jinak než Google. Seznam má dlouhodobé “problémy” s přesměrováním, cílová stránka totiž vždy začíná na nule a její rank se znovu počítá z existujících odkazů, automaticky se nepředá, takže to prostě (příliš dlouho) trvá. Takto to před devíti roky vysvětlil Dušan Janovský ve svém příspěvku do konference seo.nawebu.cz. Řekl bych, že se to za těch devět let moc nezměnilo, však si zkuste do Googlu zadat “seznam přesměrování seo” a uvidíte sami. Řekl jsem do Googlu? Do Seznamu, samozřejmě, do Seznamu.
Když už jsem tak krásně zmínil ten Google, věděli jste, že pokud máte na HTTPS webu reklamu od Googlu, tak na ni budete vydělávat méně, než kdyby web byl na obyčejném HTTP? Prý je to proto, že část reklamy, kterou AdSense zobrazuje, nepodporuje HTTPS a tak ji Google vyřadí, čímž se snižuje míra konkurence a tím i cena, alespoň to tak tvrdí dokumentace. Reklamní průmysl a zabezpečení uživatelů je taky kapitola sama pro sebe, ale o tom až jindy.
Proč měl Seznam problémy se stránkami na HTTPS, přesně budou vědět jen lidé v Seznamu. Před měsícem proběhla pravidelná akce ze seriálu SEOloger (čtěte SEOlógr), na kterou mě pozval její pořadatel Pavel Ungr a na které jsem mluvil o přechodu na HTTPS převážně z technického hlediska. V závěrečné diskuzi jsme se dozvěděli, že trable Seznamu se stránkami na HTTPS souvisí se strojovým učením, robot se prý naučil, že na HTTPS jsou převážně “divné” stránky, jako třeba administrační rozhraní, do kterého je nutné se přihlásit, nebo bankovnictví, které navíc asi ani nechcete do výsledků vyhledávání na Seznamu zařadit (stejně víme, že tam nic nemáte) a tak podobně. Robot tedy stránky na HTTPS nenavštěvoval tak často, jak bychom chtěli a vyhledávač je neumisťoval moc vysoko. A co se v mládí naučíš…
Ono to tak trochu dává smysl, resp. dávalo, dnes už je trend trochu jiný a na HTTPS se přesunují i osobní blogísky, a to je dobře. Nicméně ve strojovém učení se nevyznám, ani jsem nikdy nevytvořil žádný fulltextový vyhledávač, tak se předem omlouvám, pokud moje zjednodušení překročilo únosnou míru. Třeba nám to Seznam v některém dalším příspěvku vysvětlí lépe a detailněji.
Na závěr mi dovolte shrnutí, trochu netradičně metodou FAQ:
Q: HTTPS všude?
A: Ano, chraňte návštěvníky vašich stránek, prosím.
Q: Nový web?
A: Rovnou spustit na HTTPS.
Q: Existující web?
A: Jste finančně závislí na návštěvnících ze Seznamu?
Q: Ano?
A: Počkejte s přechodem do příštího roku, to už navíc bude v provozu i certifikační autorita Let’s Encrypt a to znamená certifikáty zadarmo (ale ne wildcard certifikáty, alespoň ne rovnou od začátku).
Q: Seznam nás nezajímá, návštěvnost ze Seznamu taky ne.
A: Díky za otázku. Zajímají vás vaši uživatelé? Proč nemáte HTTPS na webu už dávno?
Q: Tyhle aféry každého jenom otravují. Seznam měl mít HTTPS už dávno vyřešené!
A: Naprosto souhlasím, měl. Ale nemá a tak se to snaží napravit. Snad to do konce roku stihne, takhle jsem se totiž na Vánoce těšil naposled, když mi bylo čtrnáct (pro ty, kdo mě neznají osobně, čtrnáct mi bylo v minulém tisíciletí).
Q: Neměli raději nasypat peníze do tohoto, než dělat nějakého věštce online?
A: Nejlepší by bylo, kdyby měl Seznam HTTPS vyřešené dávno předtím, než je věštec vůbec napadl.
Q: Jsou to diletanti?!
A: Ne, nejsou. Zkuste někdy zajít na nějakou akci pořádanou Seznamem a poznejte ty diletanty osobně, třeba změníte názor.
Q: Špačku, tys byl taky Seznam hejtr, ne?
A: Ano, byl. Před deseti lety jsem jejich obchodním zástupcům odposlouchával hesla do nějaké jejich administrace, protože tenkrát ještě neběžela na HTTPS. I teď rád napíšu něco, co si na výstavku nedají. A slibuju, že jestli začátkem ledna nevyjde zpráva o tom, že přesměrování (nejen na HTTPS) už zvládají, tak napíšu něco nepěkného. Sezname, jsi na tahu.