Schvalne, bezte se podivat do temer libovolneho soucasneho auta. Idealne po tme. Nastartujte rozsvitte a vypnete radio. Prevazne cely jeho panel zhasne, a to i presto, ze jeho soucasti jsou namnoze dalsi prvky, ktere s radiem nesouvisi (napriklad ovladani teploty atd). To musi navrhovat tatar. Pricemz se nebavime o veci za koruny, ale za stovky tisic korun.
Nebo si zapnete libovolnou soucasnou TV. A bezte zkusit preusporadat nalezene kanaly. Pripadne manualne doladit novy kanal. Vetsina z tech TV bude mit analog/dvb-t/c, nektere i s. A pokud nedej boze budete mit k dizpozici signal ve vsech formatech, tak si na to musite nekam napsat navod, protoze to, ze by jste mel proste linearni seznam kanalu je zcela nerealizovatelne.
Srovnejte to pak s nejakou starsi (pokud muzete) analogovou TV nasi provenience, u tech "novejsich", s digitalnim ladenim, si proste vyberete cislo, a muzete bud prochazet pasmo "do nalezeni" signalu, nebo muzete rucne zadat frekvenci, nebo muzete nechat pochopitelne TV najit vse co najde a nejak to ocislovat, stejne tak muzete u libovolneho kanalu zmenit cislo a TV ten kanal pomerne logicky vsune mezi existujici ...
... kuchynska minutka je nejlepsi mechanicka, vydrzi desitky let, a neni treba neustale resit, ze v ni je uz zase vybita baterka.
Jojo, tohle jsem zažil. Jak s Malým v hodně věcech nesouhlasím, tak v tomhle má pravdu.
1. Po zapnutí se z vůle nejvyššího markeťáka choval náš produkt jako cihla a bez přístupu do čmoudu nefungoval, i když by mohl využít čmoud jako "doplněk". Předchozí generace produktu normálně jely offline, ale ma(na)goři si prostě dali cíl 95% produktů online do tří let.
2. Po registraci uživatele bylo potřeba připojit zařízení k WiFi. Proběhlo to tak, že se zařízení chovalo jako hotspot s konfiguračním web serverem. Tím efektivně odřízlo uživatele od přístupu k online nápovědě.
3. Konfigurace trvala v průměru 8-12 minut + volání technické podpory, baterky (jednorázový) výdrž v tomto režimu cca 6 minut.
4. Konfigurace byla o načtení a odeslání QR kódu na zadní straně zařízení, teda té namontované na zeď. Uživatel se to dozvěděl jenom tak mimochodem až během konfigurace...
Výsledek? V první sérii se 85% vrátilo od zákazníků k recyklaci. V e-shopech jedna hvězdička z pěti, ostuda jak kráva.
A hlavně chtějte po každém registraci. Na každou inteligentní sponku minimálně dva uživatelské účty, každý s vlastním jménem a heslem, které musí mít alespoň dvanáct unikátních znaků, jedno číslo, velké písmeno a speciální znak, ovšem běda, pokud v uživatelském jméně použije národní diakritiku. Na všechno chtějte registraci, datum narození matky za svobodna, číslo bot a oblíbené jídlo.
Sice máte do jisté míry pravdu, ale platí tu právě to "do jisté míry".
Vezměte si pro srovnání kuchyňské věci - je asi na místě očekávat čtení návodu třeba u pekárny na chleba, která z podstaty věci musí mít více různých programů. Na druhé straně je ale lehce absurdní očekávat čtení návodu u rychlovarné konvice, kde k obsluze stačí stisknout jediné tlačítko a při lití vody chápat jasný symbol MIN a MAX na vodoznaku. A i u té pekárny lze očekávat, že půjde o nastudování pár triviálních posloupností, ne o detailní mnohostránkové studium.
A popravdě u některých nápadů tvůrců "IoT" se to sune spíš do pozice, blížící se požadavku na provedení série bez manuálu nepochopitelných kroků i u té rychlovarné konvice či požadavku, aby u pekárny nestačilo pročíst jeden přehledný list, ale byla nutná týdenní certifikace...
Ukázkou tohoto suverenního přístupu k uživateli jsou diskuse na Lupě.
"JÁ" přece vím lépe, že číst se mají hlavně nejlépe hodnocené názory. Bez ladu a skladu, bez návaznosti, bez logiky.
A pokud by náhodou někoho napadlo chtít číst po vláknech ? Tak mu stejně jako výchozí prostě vnutím "MŮJ" jediný správný způsob nastavení čtení.
Tak co čekáte od autorů IoT ?
Přiznávám, že mě občas zaráží, že některé výrobky mají dobré hodnocení a reakce zákazníků jsou plné vět jako "velice vstřícná podpora", "úžasní lidé na helpdesku", "výrobce na dotazy reaguje rychle" atd. Protože já si také myslím, že když první, co po vybalení věci musím udělat, je volat helpdesk výrobce, tak je někde něco špatně. Neplatí jen o HW, setkávám se s tím i u SW. Hodnocení "the developer is very responsive" chápu jako varování, že s jeho SW nebo dokumentací je ve skutečnosti něco trochu špatně.
Ale možná jen nechápu mladé lidi a novou dobu. Když se podívám, jak jsou lidé líní číst a raději se hned na internetu ptají na kdejakou kravinu, tak prostě je to možná jen tou novou generací. Ale představa, že na obrazovce to píše "zařízení je nakonfigurováno, stiskněte Ok pro spuštění" a oni volají helpdesk s otázkou "píše to, že mám stisknout Ok a nic to nedělá, tak se chci zeptat co mám jako teď dělat?" mě nějak neutěšuje.
Je to tak. Teď jsem čučel na topinkovač. Má tři podsvícená tlačítka, točítka se stupnicí 1 až sedm a páčku na zasunutí topinky. Jako bonus páčku zvedající jakousi konstrukci a šuple na dropky.
Jen tak na okraj, ze vzrůstajícím věkem si začínám mnohem více všímat designu věcí (mám na mysli opravdový design, tedy jak se s věcmi pracuje). Je naprosto ostudné, jak dokáží být nějaké věci komplikované. Schválně, kolik tlačítek má kuchyňská minutka a kolik jich musíte zmáčknout, abyste spustili odpočet? A přitom stačí jedno točítko...
ad 2) jenze ta televize se bude chovat zhruba nasledovne: Kanaly na dvb-t a dvb-c (mozna) budete moci mit naladeny zaroven, ale uz nebudete moci mezi nimi prepinat. Nejdriv je treba zmenit rezim prijmu (ve 3. urovni menu) z dvb-t na dvb-c a naopak (v tomto konkretnim pripade LG). Alternativne vam tv da vybrat, ale pamatovat si bude bud jedno nebo druhe, ale ne uz oboje (hitachi). Pokud mate zaroven jeste nejaky analogovy prijem, pak butede mit dva kanaly cislo jedna, dva ... atd atd, protoze mezi temi kanaly sice lze v tomto konkretnim pripade prepinat bez lezeni do menu, ale uz je nelze seradit na jednu hromadu. A jelikoz nasi soudruzi v ramci dvb-t vysilaji jeste i radia, tak ty kanaly cislo 1 budete mit tri - ten treti bude jeste radio.
Pokud chcete nejaky kanal presunout, tak misto aby se vsunul mezi stavajici, tak se prohodi s tim, ktery je na zadane pozici. Takze kdyz chcete pretridit 30 kanalu, mate zabavu na hodinu nebo dve.
Pokud chcete doladit nejaky novy kanal (nebo mux), tak to defakto nejde jinak, nez kompletnim preladenim. Cimz ovsem prijdete o vase pracne vytvorene razeni.
Pri prilezitosti zrizeni toho S, zjistite, ze kanaly cislo 1 mate uz ctyri ... a zmenit jejich cislovani v pripade S nelze vubec.
O tom, ze by televize z nekolika prijimanych muxu vybrala ten s nejlepsim signalem, si pak muzete nechat jen zdat, tudiz pokud je vase antena nekde na kopci, budete mit misto 30 tech kanalu 90, a budete rucne muset resit vyber tech, ktere nemaji artefakty kvuli horsimu prijmu. To ID ktere je soucasti kanalu, nebo dokonce informace o skupine vysilacu, je tam totiz zcela zbytecne.
Toto je typický příklad lempla - hovno čemu rozumí, do všeho se sere, na co sáhne, to zkurví, zničí práci a čas mnoha lidí, prodrbe obrovské prostředky a ještě za to dostane královsky zaplaceno.
Osobně si myslím, že největší hospodářské ztráty jsou způsobeny právě takovými lemply. A on se vždycky někde nějaký objeví.
Co si vzpomínám z českých widlí:
Line condition -> Podmínka sítě
min max avg -> minuta maximum průměr
Ale psaní nesrozumitelné dokumentace se táhne už od poloviny 90. let, kdy se objevil buzzword User Friendly. To si výrobci SW a HW většinou vyložili tak, že v dokumetaci nesmí být žádné odborné termíny a tak si vymysleli newspeak, samozřejmě pro každý SW a HW unikátní. Pokusy o překlad tohoto zmateného jazyka do češtiny pak už byly jen dokonáním tohoto tažení za nesrozumitelnou dokumentaci
BFU si poridi lecjaky nesmysl ..
Nezkušený uživatel přeci neznamená že je hloupý a koupí vše i když to tak na první pohled vypadá, jen prostě má jiné starosti jako např učitel/ka co se děsí z toho že žáci neumí říct souvislou větu,řemeslník co neví kde mu hlava stojí ze samé práce,dělník co po 8 hodinách odpovědnosti u pásu nemá chuť na nic jiného než na zasloužený odpočinek a nemluvě o lidech v pokročilém věku atd. Prostě jen se snaží využít nabídky ...
Bratrovi děti dostali nový telefony. Já plánoval koupit wi-fi router, co pokryje celý dům, ale zatím jsem se k tomu nedostal, tak jsem tam chtěl připojit starej, který jsem před 5 lety používal k připojení na internet.
No zjistil jsem, že už jsem o tom prakticky všechno zapomněl, manuál stáhnutej z internetu mi až tak moc nepomohl, ten router jsem nebyl schopen na síti najít. Nakonec jsem se do nastavení dostal tak, že jsem ho přes kabel připojil k notebooku s nastavenou IP a změnil jen heslo k připojení, na víc síla už nebyla :-)
Takže ze své zkušenosti vidím, že člověk i stránutím přestává stačit na dřív běžné věci, zvlášt když si s tím nechce hrát, ale mít to hned za sebou.
A tak prosím, dělejte tyhle věci, aby se k základnímu nastavení dalo dostat jen z informací, co jsou na zařízení. Po pár letech ani nemusíte vědět, co to vůbec je.
V pripade produktu MS je to ovsem o to uzasnejsi, ze lokalni jazykove mutace nejen ze hlasi nesmyslne chyby, ktere musite pak zpetne prekladat, ale prekladaji klidne i adresare, polozky v registrech, vzorce atd atd, takze ani nemuzete pouzit script, ktery jiz nekdo napsal, protoze ve vasi verzi fungovat nebude.
Typicky napriklad produkty MS nemaji zadne prepinace kde by se dalo rici v jakem formatu chcete vracet datum, takze dostanete jeho lokalni podobu. Tudiz nekde mm/dd/yy jinde dd/mm/yy onde zase yy/mm/dd ...
No je tezke to vysvetlit ultranacionalistum s jiznim mustkem... treba na rootu. V byvalem ceskem telecomu jsem obdrzel sluzebni notas s cestinou ve widlich. Myslel jsem ze mne z toho svihne. Nejen ze nelze delat support, ten jsem ani nepotreboval. Ale tem pojmum nejde rozumet co tim chtel basnik rici.
Jsou a nejsou, ceske windows do anglictiny nepremluvite. Schvalne si zkuste jen tak pro zajimavost nechat vypsat aktualni datum v radce. Na ceskych, anglickych ... a pak zauvazujte nad tim, jak napisete script, kdyz mate ve firme 5 ruznych jazykovych verzi win.
Obdobne muzete zkusit do ceskeho excelu vlozit vzorec z webu MS. Prepinat muzete co chcete, stejne nebude fungovat. Vubec nejkrasnejsi je, kdyz se vam ta MS stranka "sama" prelozi. Pochopitelne zcela jinak, nez je prelozena aplikace pripadne win. A ony se prelozi prave i ty priklady - pochopitelne naprosto nepouzitelne spatne, takze vas pak ceka detektivni prace se zjistovanim, co tim autor chtel rici.
IMHO dříve, než řešit, co s tím bazmekem má dělat BFU by se mělo řešit, jak zařídit, aby si BFU ten bazmek chtěl pořídit.
A jako další vyřešit, jak ten bazmek co nejjednoduššeji nastavovat. Appka do smartfounu může být hezká věc, ale jsou ještě zpátečníci (například já) co smartfoun ještě nemají a v nejbližší době o jeho pořízení neuvažují. Ale pokud nastavuji týdenní program bezdrátového termostatu (například vždy, když musím vyměnit vybité baterky, protože ten termostat nemá zálohování a nastavení zapomene) dvěma tlačítky, lituji, že výrobce nepřimyslel konektor co by se k němu připojil počítač a nastavení by bylo jednodušší.
Ano. Windows mají lokalizaci vyřešenou děsivě. Já osobně nerozumím tomu, jak někdo kdo si sám servisuje počítač (a není totální BFU) a používá windows může používat jinou než anglickou verzi.
Nicméně díkybohu, že takové přepínače formátů nejsou v jednotlivých produktech MS. Takové přepínače jsou ve windowsech centrálně - v ovládacích panelech - a je na všech programech, aby používaly formát nařízený z operačního systému. Pokud tohle nefunguje, tak to není primárně problém MS.
1. Ta vec s radiem se mi na mem momentalne socialnim americkem voze nedeje. Nicmene znam ty jedince z automotive divize co to navrhuji. Je pravda ze jsou obcas mimo realitu. Viz ruzne modre ledky svitici ridicum do obliceje.
2. Pri poctu kanalu v C a S nejsi schopen jich tolik linearne utridit(ucvakal by ses k smrti) a vyrobce proste pouzil jen jeden zpusob trideni. Kanal muze mit v info id i prirazene cislo (volitelne) a podle toho to tv muze seradit ve vychozim poradi aby to odpovidalo lokalnim zvyklostem. Zrovna u S jsem se s nejmensim poctem setkal bylo kolem 100-120ti. Bezne vsak je to na S k nekolika stovkam pro bezneho nenarocneho uzivatele. Desetisice kanalu pri prijmu vice druzic uz ani nezminuji.
3. Na starsich TV to byl taky kolikrat opruz. Hlavne frekvence moc nepomohla kvuli nasemu specifickemu narodnimu posunu a jine norme zvuku. Cislovani kanalu samozrejme uplne jine a ne vsechny tv umely evropske/ceske. Stejne bylo treba nechat TV jemne automaticky doladit i po rucnim zadani. TV s manualnim ladenim jsem snad naposledy videl nejaky rubin nebo merkur. Barevne TV vetsinou az na prvni socialni varianty mely uz digitalni ladeni.
4. Uz jsi resil cernou husu a zaseknutou minutku?
Jako příklad kvalitně zmáknutého onboardingu a designu bych s klidným svědomím uvedl produkty Apple (No flame)
Chcete browsit po internetu, poslouchat muziku na svém domácím audiosystému i na cestách a k tomu mailovat, browsit, tj to po čem touží a používá 90 procent spotřebitelů?
Kupte si Apple wifi router, Ipad/Mac(book), iPhone. Do zad wifi nacvaknete ethernet, a audiokabel do domácího audia. Zadáte/vytvoříte jeden uživatelský účet a můžete vesele posluchat muziku z iTunes, jak doma z PC/Tabletu, tak na cestách z telefonu. Pokud si k routeru připojíte disk, máte to i s automatickými zálohami.
Ne o moc složitější než rozchodit rychlovarnou konvici, řekl bych že snadnější než nastavit a spustit čínskou mikrovlnku.
Apple není vůbec levný, ale může si to dovolit, protože díky tomuto přístupu má skvělou úroveň spokojenosti zákazníka, ono to totiž prostě funguje, v 98 procentech případů na první dobrou.
Já si na rozdíl od autora nemyslím, že úplně každou věc musí být schopen uvést do provozu i naprostý laik. Takže dle mého názoru je důležité jen to, aby produkt negativně nevyčuhoval z řady resp. nebyl totálně mimo očekávání potenciálních spotřebitelů.
Tj. například u výše zmíněné rychlovarné konvice asi nikdo nepočítá s tím, že by ji nezvládl oživit i bez čtení návodu. U domácího kina či pračky už většina lidí do manuálu koukne, ale zapojí si to sama. No a pak jsou věci, namátkou instalace alarmů, reléových modulů pro ovládání osvětlení či vytápění, které drtivá většina lidí prostě svěří odborníkovi.
Když budu vyrábět rychlovarnou konvici s extra funkcemi, budu si muset dát velmi záležet na tom, aby to vše bylo snadné i pro totálního laika, nevyžadovalo to pokud možno čtení dokumentace apod. U domácího routeru či pračky už na možnosti instalace nějakým Pepkem Vyskočem trvat nemusím, ale pořád musím mít slušné rozhraní, dobrou dokumentaci apod.
No a alarm, chytré spínače osvětlení nebo větší routery nechť se klidně konfigurují z textové příkazové řádky a vyžadují nějaké odborné znalosti. Snaha o „přiblížení se k masám“ tam může naopak působit dost kontraproduktivně. Namátkou se mi vybavují síťové prvky s RouterOS, se kterými vinou poněkud specifické „lidské“ terminologie u některých funkcí těžce zápasil i člověk s x certifikacemi od Cisca a Juniperu.
Kdo nečte návod nebo úvod škodí tomu komu je návod nebo uvod určen ...
Komunikace byla,je a bude hlavní podstatou společenského aspektu lidského života a její změny přímo či nepřímo vždy zasáhly snad každou oblast společenského života - práci, vzdělávání, vědu, masmédia, politiku, rodinu, péči o zdraví, hledání partnera apod.
Od kouřových signálu k IoT ? Obávám se že autor otevřel pandořinu skříňku digitální kompetence zákazníků a moc si tohoto vážím,protože využitelnost potenciálu digitálních technologií je skutečně závislá na tom, zda lidé dokážou vnímat jejich přínos, zda budou schopni je ovládat a zda je budou umět prakticky zprovoznit a v neposlední řadě hlavně využít dřív než poletí na ten Mars :)
Za sebe s klidným svědomím říkám jedno: Ne ! také Nerozumím všemu,ale klidně jako zákazník příjmu možnost,aby mne výrobce nebo prodejce před koupí přímo či nepřímo vzdělával,protože jen tam může vzniknout ,,hrozba,, že se ze mne stane dlouhodobý a spokojený zákazník.
Ani
.. "do jisté míry" ... Souhlasím tohle platí v dnešním standardu kdy Vámi zmíněná konvice má připojení k 220,voda se do ní leje a následně se ohřívá na základě mechanického zapnutí a navíc její design je nadčasový a ladí přeci k interiéru a pohodlí zákazníka se společně s jeho image zvýšilo aniž bych jako zákazník musel zvyšit zaběhnutý standard a co víc má přeci záruku a důvěru k výrobci ..
Stop !
"do chvíle " Než zákazník bude muset komunikovat s prodejcem jen kvůli tomu že zakoupil varnou konvici s nutností připojit ji k IoT. Varná konvice sice jde ale v domácnosti nekomunikuje a to i přesto že dostal v akci od výrobce dáné konvice 5 triček s potiskem ve kterých chodí celá rodina .. pohodlí a image v tzv. digitální domácnosti i přesto bylo vážně narušeno ... Proč ? Protože při pořízení "IoT konvice" zákazník nepřímo odmítl přispůsobit se nárokům díky svému zaběhnutému standardu svůj standard změnit protože tu konvici chtěl hned ... To však prodejci nepřizná a bude po něm vyžadovat perpetum mobile ...
Marketing není všemožný viz příklad nicku Petr M .. ten kdo ví jak složíté je dnes něco vyrobi,udat na trh a v neposlední řadě prodat ví že v případě IoT je to v první řadě zákazník,který by ve svém zájmu měl chtít zvýšit svou gramotnost,protože se může stát že z image a pohodlí tzv. digitální domácnosti se stane hodně drahý blázinec pod tlakem ..
Proč ? Ne jen že neměl třeba certifikaci k základnímu používání ale neví jaký certifikát používá jeho "IoT konvice".