Byvaly casy, kdy podobne veci delali vysokoskolsti studenti ... bez "pedagogickeho" vzdelani a prevazne temer zadarmo. Dokonce jsem znal cloveka, ktery se zivil v IT, a do zakladni skoly chodil ucit na 2-3 hodiny tydne, ve svem volnu a take prakticky zdarma (jelikoz to byly oficialni hodiny, tak mu skola neco platit musela, ac za to nic nechtel). Ovsem take nemel to spravne vzdelani.
Tudiz nezbyva nez konstatovati, kdo chce kam ... on si totiz nikdo VS delat nebude, aby pak ve svem volnu laskave smel "odborne" vzdelavat ditka. Pricemz v nasem terezianskem systemu setrvale plati, ze neni dulezite kdo co umi, ale zda na to ma papir.
Nemyslím, že by se všechno muselo dít plošně.
V rámci školy v povinných předmětech by z IT mělo být:
- počítačová gramotnost (ne klikání ve office, ale to, co je potřeba - struktura dokumentů, základní architektura sítě,...)
- logické a kritické myšlení (to člověk využije v životě i v dalším studiu, dokonce i na humanitních oborech)
- bezpečnost na netu (protože nejen ransomware číhá na všechny)
Věci, co jdou nad rámec toho, co využije většina, by měly být součást volitelných předmětů. Tam by se měla hodit třeba
- algoritmizace
- správa počítačů
aby si ten, kdo se o to trochu zajímá, mohl osvojit základy
Věci, co využije míň než 1/4 žáků, by měly být ošetřeny mimoškolní činností - kroužky. Někdo může chodit na fotbal, jiný na hru na kytaru a další může bastlit robota. Ale je stejný nesmysl lít do sportovce Cčko, jako nutit zpěváka zvedat činky a do kluka se zájmem o bastlení cpát proti jeho vůli akordy na kytaru.
A podle těchto tří logických stupňů by se mělo kategorizovat, co do děcek lít.
Učím na střední už skoro 40let (učil jsem i na PMD a IQ), mám žáky, co si hrají s arduinem. Neznám však už nikoho, kdo by se dobrovolně a zadarmo věnoval 3-4 talentovaným žákům v odpoledním čase. Za běžné peníze v projektech je odměna za odučenou hodinu 165 Kč/hod. (zeptejte se herce, kolik času dělá příprava na premiéru - učitel jich má za měsíc desítky).
Na volitelný předmět musí na běžné škole být ve třídě min. 18 žáků a učitele nezaplatíte (Ing + ped. vzdělání+odborník) - programátor za 19 tis. při celém úvazku s 2 VŠ.
Peníze na projekty padnou na platy manažerů, lektorů, nějaké učební pomůcky a učitel, který se naučí něco praktického z oblasti IT, rychle odejde ze školství jinam.
Na specializované věci jsou asi lepší firmy nebo vysoké školy, které mohou odborníky na výuku IT lépe zaplatit, nebo z projektů hradit přímo odborníky a ne přeškolovat a doškolovat stávající pedagogy.
K těm měkkým a tvrdým oborům: Problém vidím v tom, že pokud se na školách učí "postmoderní filosofie", hlásající, že žádná objektivní pravda neexistuje (a pravdu má ten, kdo víc řve), tak se to docela tluče s něčím tak exaktním, jako jsou počítače (a zejména na úrovni jednoduchých strojů, osekaných o periferie, které v řadě případů znejasňují vztah mezi uživatelem a strojem). Tohle je jeden z důvodů, proč takový odpor k polytechnickým oborům. A je to, pochopitelně, také důležitý důvod proč tuto výuku zavádět - vede k formování zcela odlišného způsobu myšlení, než bezcenné blábolologie.
Ano, mate jiste pravdu. Jenomze jak z toho ven? Urednici na ministerstvu si nepripousti, jak moc ten system nefunguje. Respektive si nepripousti, ze problemy vzdelavaciho systemu maji nasledne dopad na celou spolecnost.
Ono by bylo fajn vse duplikovat a vse mit ve vic alternativach (např. mít na každém pracovišti v učebně PC+Tablet+Rasberry, mít pro každý SW alespoň dvě alternativy (Office+LibreOffice+GoogleDocs), mít na PC 2 operační systémy, mít např. 2 nezapojené Wifi Routery pro ukázku konfigurace, mít pro učitele zajištěno školení pro toto všechno. Ale i s dodáváním jedné varianty je problémů nad hlavu. Navíc uslyšíte, že na to prostě nejsou prostředky a buď se míříte s jednou variantou nebo ničím...
:-(
Pravdivý článek. Jen dvě připomínky.
Některé věci se jen s internetem naučit nedají. Například tělocvik a matematika. A je třeba citlivě zvážit co , jak a v jaké míře využívat s ohledem na věk dítěte.
Úředníci ministerstva by museli mít zakázáno podílet se na aktivitách firem, které realizují projekty. A museli by být hodnoceni podle úspěšnosti projektů. Pokud budou mít úředníci s projektů výdělek, budou se vždy snažit, aby jim z koláče zbyl největší kousek.
Využítí ICT ve výuce je trestuhodně mizerné. Každé dítě má chytrý mobil. Jen ministerstvo bude zavádět tablety do kol. Velké rezervy vidím ve zbytečné byrokracii nejen ve školství. Nefunkčnosti informačních systémů, amatérskému softwaru a vůdec diletantskému plýtvání prostředky. Místo, aby si schopný ředitel vybral schopného dodavatele, vybere krajský úředník za nejnižší cenu šunt. Učitelé jsou naštvaní,protože jim práce ještě přibude a určitě se s optimizmem budou školit.
Je to o penězích.
Tak to se děti za posledních pár let hodně změnily. Dříve vyhledávaly kolektiv, kde na věcech dělaly s obecenstvem. Vzájemně se předváděly, soutěžily, opisovaly od sebe. Samotné je to moc nebavilo, o věci na doma nikdo moc nestál. Plno dětí chodilo do kroužků hlavně proto, že tam byly další děti. Bylo jim celkem jedno, zda je to o počítačích nebo je to keramický kroužek. Hlavně že tam byly další děti a bylo se komu chlubit tím, co udělaly.
Opravdu se doba tak změnila a typické dnešní dítě je těžký introvert, který si dělá věci doma do šuplíku?
Češtinu příspěvku pomíjím, je snad až odstrašující :-(. Po stránce věcné se vesměs jedná o nereálné návrhy. Mohly by fungovat tam, kde jsou podmínky, především osobní kontakty, ale co třeba vesnické či maloměstské školy, které nemají v širokém dalekém okolí žádné dodavatele (o výrobcích ani nehovoře, já o žádném vhodném tuzemském nevím, tedy pokud by se nemělo jednat o unikátní, tj. propritární řešení).
Nápad ohledně objednávky z Číny je úsměvný - škola (státní) musí dodržovat požadavky legislativy, třeba zákon o veřejných zakázkách, a už vidím, jak se Číňané hlásí. Nehledě problémy s fakturací apod.
No hlavně, "dvojkové zařízení, opravované, mírně zastaralé" - to by asi zájem mládeže nepřitáhlo.
A díky tomu, že ČR alespoň v něčem konečně postoupila do 21. století, si na ně můžeme ukázat.
Jo, to si pamatuju, v počítačovým kroužku začátkem 90. roků (2x IQ151, 2x PMD85-2, 2x Didaktik M) nás bylo 8.
Jenomže škola fňuká, že nemá peníze (a vyhazuje je při tom za kraviny), předpisy nedovolí učit nikomu bez pedáku,... Na jednu stranu by bylo fajn děckám zprostředkovat znalosti a dát jim zázemí, na druhou stranu 80% energie by šlo na to, aby vedoucí získal všechny papíry (z pedagogické VŠ, od psychologů,...) a překecal vedení školy. a to si drtivá většina lidí rozmyslí.
Teď zrovna doučuju jednoho kluka ve druháku na střední automatizaci, vůbec se nechytal. Ani skripta nebo nějakou knížku nemají. Když jsem se zeptal na základní věci (logický součet v reléové logice, klopný obvod, zpětná vazba,...), čuměl jak žaba z křa... Patří k lepším ve třídě, má zaslouženě 4-. Hlavně, že ten úd, co je to učí, má štempl z pajdáku. Kdyby měl týden Ačko ve škole, prostě nemá šanci se znovu chytnout - spolužáci mimo, vyučuje debil a není, kdo by jim to vysvětlil. A dokud škola bude placená od stáda a ne od výsledků (srovnávací testy nebo průměr u maturit / celostátních srovnání), nic se nezmění.
Asi se mi to zdá. Internet věcí do škol, je neprostá blbost a vyhozené peníze. Že by se řídilo například topení ve třídách podle aktuálního rozvrhu s přihlédnutím třeba k hlášení z pohybových čidel a zastínění oken se událo automaticky po spuštění požadavku na aktivaci projektoru je v současnosti utopie snad na všech školách včetně těch vysokých. A to je jen malinkatá ukázka co je možné. Jen nevím co by se jako studenti měly naučit. Systém navrhovat, nebo používat, nebo co jako ? Přístup k zobrazení ve smartphonu si ještě dovedu představit, ale přidělení oprávnění do systému aktivně zasáhnout už ne. To by mohlo také pak fungovat, že by ve třídě se nastavovala teplota průměrovaná z nastavení každého studenta.Výsledek by však byl v podstatě stejný jako by jste jim nastavili 22 stupňů natvrdo, protože ten průměr by byl obdobný a stejně by se našli nespokojenci, kteří chtějí něco jiného. Stejné by to bylo, kdyby se třeba ve studovně hudba na pozadí nastavila z nějakého hlasování, navíc by někteří třeba chtěli ticho.
zajímavé, teď to očividně je neřešitelný problém a přitom před dvaceti lety jsme neměli problém vést skupinu pro radioamatéry, výuka byla na dobrovolné bázi, děti tam byly několika věkových kategorií a sami se navzájem vzdělávaly.
Principálně je něco podobného možné i v dnešní škole, ale mimo standarní školní procesy, stačí, aby stát/ředitelé nesvazovali ruce.
1) je otázka ja budou vypadat CV u další generace, je běžné, že dostávám pouze linkedin nebo github profil
2) studenti ještě tenhle problém neřeší a co vidím, používají aplikace na sdílení a evidenci peněz a společných útrat se spolužáky
3) emaily u studentů moc nejedenou, často ho zakládají pouze pro založení facebook účtu, podle H1 je na základní škole do 5 % žáků, kteří aktivně používají email, zbytek sociální sítě
4) posílají se chaty a sdílejí FB (či jiné) messages, vrchol je google docs. Sdílení informací přes Word/Excel je vlastní korporátům, ale již jde vidět pronikání IS, webových služeb či privátních sociálních sítí
5) to spíše vypadá, že neřeší a i Windows se tomu uzpůsobují a moc s tím neobtěžují
AAA tituly přešly z P2P a mesh sítí na centralizované herní platformy, jednak mají výrobci kontrolu nad podvodníky a jednak si to mohou zaplatit. VoIP doma není skoro vůbec rozšířené.
Moc to posuzuješ podle sebe, neřikám, že moje pravda je ta jediná, ale nabízím druhý pohled. Kde jsi měl přednášku? Objíždím velkou část konferencí.
Aby taky byly prostředky, když 20cm drátu stojí 100Kč - https://www.helago-cz.cz/eshop-sada-vodicu-a-nevodicu-140142.html
Nebo elektrotechnické stavebnice. Rezistor 100 ohmů za 130Kč? Žárovka za 145Kč? Nebo je libo potenciometr za 320 Kč? Nebo tranzistor BC 108 za 320Kč?
https://www.gme.cz/msc2-2-001-rezistor-100-ohm
https://www.gme.cz/msc2-2-101-zarovka-6v
https://www.gme.cz/msc2-4-001-potenciometr-100-ohm
https://www.gme.cz/msc2-4-031-tranzistor-npn-bc108
Pojem "digitální gramotnost" je dnes mnohem širší, nežli si lidé myslí a základy programování do něj již patří (v ČR zatím nikoli), viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/21311/BYT-DIGITALNE-GRAMOTNY-UZ-NEZNAMENA-JEN-OVLADAT-POCITAC.html¨
očividně máš příliš málo let na to, abys měl dostatek znalostí o věcech, o kterých píšeš :).
My co jsme vyrostli na latexu a perlu pro hromadné úpravy, to vidíme trochu jinak a asi bych se vyvaroval hodnocení odborných schopní podle používání stylů ve wordu.
v https je možné mít i EV certifikáty, nikoliv jen DV, které naopak potvrzují s kým komuinkuji, btw.
Zbytek jsou hodně okrajové věci, které nemají s odborností nic společného, pokud to někdo nepotřebuje, nemusí to umět a je to jen tvůj pohled na to, co je potřeba znát při běžném pokročilém používání počítačů.
Jenomže zájmová činnost má svoje specifika. V tomhle případě je to fakt, že je možnost učit děcka doma, online formou (narozdíl třeba od akvabel). Děcka potřebují, aby jim to někdo vysvětlil a měly se koho zeptat. Děcko si může hrát třeba 2h denně a ví, že v úterý od pěti do sedmi se může zeptat někoho zkušenějšího a probrat s ním problém.
Technicky to není problém, spíš organizačně - registrace, prezenčka, distribuce materiálu, placení (příspěvek školy/obce na základě prezenčky a registrací). A sehnání někoho, kdo tomu rozumí.
Jenže pokud je zájem děcka minoritní (bastlíři jsme na 2. stupni ZŠ byli asi čtyři ve 12 třídách, v DDM měli vybavení na elektro kroužek, ale jenom dva zájemce), právě forma kroužku jako videokonference může rozšířit partu, ve které budou sdílet projekt.
Alternativou je:
1. Kroužky pro 3-5 děcek - ekonomicky a personálně nesmysl
2. Zahnat je o počítače a poslat je hrát fotbal - dnešní stav
3. Nutit děcka cestovat do třeba 20km vzdálenýho města, aby seděli v jedné místnosti - bezpečnost, větší náklady i ekonomická zátěž.
Si vyber...
Co většinou dělá uživatel nebo student, pokud nebrouzdá na netu nebo nepaří hry?
1) Něco sepisuje, třeba životopis při hledání práce. Být personalista a dostat CV bez formátování pomocí stylů, v kterým někdo tvrdí, že umí pracovat s počítačem, jde CV rovnou do skartovačky. Ušetřilo by to moře času. Žák ze ZŠ využije praktickou schopnost něco sesmolit hned ve škole a v následujícím studiu.
2) Počítá peníze (doma zhusta ve spreadsheetu, většinou i za podpory kalkulačky). Bylo by fajn, kdyby to uměl i bez té kalkulačky.
3) Vyřizuje maily. Měl by mít povědomí o tom, na co neklikat, jak důvěryhodný jsou maily, jak snadno jdou podvrhnout
4) Otevírá a zpracovává dokumenty. Měl by vědět, co který dokument obsahuje, jestli v něm můžou být viry,...
5) Řeší problémy. Proč na něho vyskakuje požadavek na aktualizaci, proč se mu Widle restartují, proč to a to nefunguje, proč má přes celou obrazovku nápis od policie s požadavkem na zaplacení,...
A při hraní her zase řeší hodiny to, co by fungovalo, kdyby měl veřejnou IP adresu. Jenomže o tom, co je IP adresa netuší, co by měl chtít od ISP neví, sedí za dvojicí NATů minimálně a nadává jak špaček...
Pokud jde o bezpečnost, tak já třeba mám doma dvě oddělený sítě, protože manželka má plno kamarádek. Každý se diví, že mu stačí doma jedna nezaheslovaná síť... Jenom tenhle měsíc jsem už měl 2x přednášku o tom, proč to tak je a proč by si to měli zařídit taky... Povědomí o nějaké bezpečnosti 0.
Já vidím školu a hlavně přístup učitelů k výuce a používání zejména hardware, častečně jakou brzdou, v tom smyslu, že žák nebo student se učil několik let na jednom kusu zařízení a není po vyjití ze školy ochoten akceptovat jiné zařízení, byť by bylo 100x lepší, jen proto že jim ho prolobovaný výrobce na školu dodal za nestandardních podmínek. Učitel ho samozřejmě vychválil a žák je přesvědčen že pracuje na tom nejlepším co kdy bylo stvořeno a ověřeno hlavně v NASA. Pak tito mladí rekruti příjdou do skutečného průmyslu a cpou to všude hlava nehlava. Proto že s jiným železem nepřišli do styku.
Asi bylo myšleno "k výukovým účelům".
Ale furt nechápu na co do nich cpát level 2 (tvorba čehokoliv) na základce, když maturanti nejsou ani na levelu 1 (uživatel komerčních řešení). Předpokládal bych, že někdo, kdo se měl učit o počítačích, bude vědět, že
- existuje strom dokumentu,
- že nadpis se neoznačuje tak, že klikne na Bold a 3x na větší písmo
- jak se používá elektronický podpis
- že https je o šifrování, ale nepotvrzuje, s kým komunikují
- jaká je role update a kde jsou zakopaní čoklíci
- že pro počítačovou síť jsou i v době bezdrátové nejlepší dráty a že až budou stavět/nakupovat nemovitost, mají na datech trvat
- jak si nasdílet soubory z domova a co k tomu potřebují
- jak vytvořit heslo odpovídající složitosti, jak ho správně používat a na co si dát pozor
- jak nastavit domácí WiFi
- co si ohlídat u IoT vychytávek, aby z toho nebyl bot
- ...
Tak se na ně někdy podívejte. Dětskou (spíše obecně lidskou) potřebou je stádovost. I na tom VoIP a YT jde o to, aby nebyly samy. Všimněte si, jak začnou být frustrované, když se nikdo z "přátel" nepřipojí nebo jim nenapíše. Donekonečna kontrolují příchozí zprávy a jak nemají 30 sekund odpověď, tak spamují "jsi tam?"
Zkrátka ano, máte pravdu v tom, jak to vypadá. Ale pletete se v tom, že by to dětem vyhovovalo. To "sem ti právě poslal(a) tu fotku" je důležité - je to sociální kontakt. A nenahraditelný. Kdyby ano, tak si nic vzájemně neříkají, fotku jen pošlou a budou čekat. Ta věta je signál, že čekat nechce. A vlastně to není ani nijak nové, za nás jsme běžně ve skupince každý čuměli do vlastního ABC a naše komunikace byla na obdobné úrovni: "už jsi četl to o Strahovském tunelu?" Prostě si všimněte rozdílu v chování dvou "skoro slečen", když sedí každá doma ve svém pokoji oproti tomu, když sedí ve stejné místnosti. Můj názor je, že i dnes má smysl nahnat děcka do stejné místnosti, i když si pak každé "jede po svém".
Haha, to je pekne. Pred 40. lety se mi venovali dva pedagogove ve volnem case o na jednoho to prasklo jeste kdyz jsem byl na stredni a o druhem jsem se to dozvedel nedavno po jeho smrti. Nastesti se me jenom zbytecne dotykali a to tak opatrne, ze mi doslo az mnohem pozdeji ,dokonce pozdeji, nez jsem se dozvedel, ze kantor "musi odejit".
Oni nakonec tady ti softpedofilove, kdyz se jim ten pobyt na planete spocita sakumprask, tak maji kladny dopad :-)
for sotkis: Zaprezentovat školu, kroužek u domácích výrobců, distributorů, žádat jakostně dvojkové zařízení, opravované, mírně zastaralé, vyprodávané atd. Když výrobce uvidí že to nepříjde na zmar rád pošle i novinky z výroby. Nevím co by rád výrobce slyšel, aby mohl a rád vyhověl. Vždyť ti malý kluci by uvítaly cokoliv. Já bych osobně tlačil na studenty aby sdílely svou práci veřejně. Podpořil bych nějaké zájmové české fóra a blogy. Objednávky z číny vycházejí na pár korun. Dnes se školy neumějí ponížit a někde prosit. Jak to dělají neziskovky a jiné spolky? Vyberou mraky prachů udělají žranici, nakoupěj služební auta, rozdají si odměny a dětem pak na oddělení pošlou Bohdalovou aby jim donesla pár plyšáků. A my u beden posíláme DMSky jak divý. Já myslím že možnosti stále jsou, ale když převládá myšlení Pašíka Klause, že všechno co se nevyplatí tak, zrušme, nikomu nepomůže ani svěcená voda. Pedagog příjde domů zavře se v kuňabě a bastlí. Proč nezačne bastlit s děckama kteří by měli zájem. Ti se mu smát nebudou když se něco nepovede. Jako kdysi jakýsi programátor Linhart na jednom fóru. Který mladé začínající kluky jen ponižoval.