Se starzone.cz do inkubátoru (2.)

12. 8. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V první části jsme se podívali na to, jak mohou pomoci Starzone k úspěchu vnější vlivy (tj. vlivy mimo tým, který se o portál stará). Jelikož si nedělám přílišných iluzí o tom, že by tyto externí vlivy působily rychle (a že si vůbec nějaké poučení vzaly), zkusme se podívat, co může udělat přímo realizační tým.

Jak už bylo zmíněno v článku Starzone.cz – příliš brzy narozené dítě, autoři portálu (a soudruzi z NDR) udělali poměrně dost chyb. V případě autorů portálu hlavně tu, že se snaží divákům znepříjemnit nalezení (a případně zakoupení) konkrétního pořadu. Nevím, zda je to symptomatické pro služby Českého Telecomu (předevčírem jsem se snažil najít na webu Českého Telecomu cenu dvoumegabitového okruhu a byl to podobný opruz), ale portál Starzone.cz budí dojem, že autorům o diváka příliš nejde.

Zkusme se podívat na to, jak by mohl vypadat portál, který by měl zájem o to, aby zákazník nakoupil. Předesílám, že nejde o žádné převratné know-how, většinu ho lze načerpat inspirací na portálech, která prodávají či půjčují CD či DVD (například Cinetik nebo Amazon). Je s podivem, že se autoři Starzone neinspirovali.

První velkou výzvu představuje navigace na portálu. Když pomineme úvodní Flash animaci, která má pravděpodobně za úkol nakupujícího naštvat (přehrává se při každé návštěvě hlavní stránky) a zabrat co nejvíce místa, je problém najít konkrétní pořad. Máme sice možnost vyhledávat podle žánrů a existuje pole pro vyhledávání (v mém IE žluté písmo na žlutém pozadí), ale toto pole vyhledává pouze v názvech filmů. Můžeme, pravda, vyhledávat i ve jménech herců, nicméně pouze v těch několika, která editoři ráčili zadat. A přitom existují systémy jako IMDB nebo České filmové nebe, kde jsou tyto informace snadno k nalezení. Chybu by pak udělal každý, kdo by se spolehl na zatřídění filmu podle žánrů – Tmavomodrý svět (s popiskou: „Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá …“) byste ve válečných filmech hledali marně (stav pátek večer). Součástí „podobného“ materiálu může být i hudba spojená s filmem – ať již jako prodej v hudební části Starzone.cz (soundtracky), nebo jako zvonění do telefonů.

Za součást navigace mohou být považovány také odkazy na podobný materiál. Představují totiž snadný způsob, jak uživatele přivést ke koupi dalšího filmu. Tyto odkazy však chybí. Bohužel jsem neměl možnost se k systému přihlásit (nepoužívaje služeb přístupu k Internetu prodávaných Českým Telecomem), takže netuším, zda existuje cosi jako profil uživatele, který nabízí přihlášenému člověku jemu blízké žánry (může to některý laskavý čtenář potvrdit či vyvrátit v diskusi?).

Součástí navigace je i přehledný popis filmu (například recenze). V případě Starzone si musíme vystačit s jedno- až pětiřádkovým popisem, jehož kvalitu bych raději nehodnotil. A přitom Český Telecom provozuje Filmweb, který je recenzí plný. Podotýkám, že recenze na konkrétní film lze najít i na jiných serverech. U televizních pořadů typu Receptář prima nápadů bych čekal, že v popisu uvidím, zda Přemek Podlaha řeší truhlíky na kytky nebo výměnu motorového oleje – realitou je fádní popis: „Zábavný pořad se spoustou nápadů nejen pro kutily…“ u všech dílů. Jen skalní Přemkův fanda takový pořad stáhne (a truhlíkářů je zcela jistě víc než Přemkofilů).

Součástí navigace jsou i obrázky, které by měly uživatele přilákat ke konkrétnímu titulu. Je možné, že moji věrní služebníci IE a Firefox obrázky ze Starzone nemají rádi, ale to, co vidím, je hrůza. Budí to dojem, že někdo sejmul obrazovku s filmem a zmenšil to v Painbrushi nebo podobně sofistikovaném grafickém editoru.

Nechme navigaci navigací a podívejme se na motivaci uživatelů k nakupování. I když se možná Český Telecom snaží, aby Starzone.cz byla jedním z důvodů, proč si pořídit Internet Express, proč nenabídne uživatelům ostatních služeb (i ostatních ISP) nějaký náhled? Máme tu skvělé taháky Jak se dělá Starzone (bod získá ten, kdo v diskusi uvede adresu, ze které to jde stáhnout i mimo síť Českého Telecomu) nebo Tisková konference CDMA. Takových upoutávek může být vícero.

Další možností motivace uživatelů k nákupu je použití ochutnávek. Ochutnám minutu filmu zadarmo a třeba mě to bude motivovat ke koupení. Prakticky každý film i televizní pořad má dnes svůj trailer. Brání něco týmu Starzone.cz, aby tento trailer dali k dispozici zdarma na své stránky – ke konkrétnímu pořadu? Taková akce je, stejně jako všechny předchozí, jednorázová, kdežto peníze od uživatelů získává provozovatel kontinuálně. Tyto trailery jsou dostupné běžně na Internetu a například Filmweb (i další) na ně běžně odkazují.

Poslední výtka tohoto článku, která směřuje k tvůrcům portálu, se týká propagace. Chápu, že když na tiskové konferenci Český Telecom prezentuje, že portál nepropaguje, tak neběží reklama v televizi a rádiích. Nicméně proč již dříve zmíněný Filmweb nabízí koupi DVD na serveru Bontonlandu, když může nabízet pořady ze Starzone.cz, mi uniká.

Autorům portálu se zcela jistě bude zdát, že jsem k nim příliš kritický. Na druhou stranu je možná lepší pár kritických článků než projekt pohřbený nedostatkem zájmu zákazníků. Doposud to je jen hra, těch pár filmů rozhodně Českému Telecomu stovky miliónů nevydělá. Ale pokud by to měl být projekt na vydělávání peněz, je třeba urazit ještě hodný kus cesty.

Koupili byste si film na Starzone.cz?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).