SAZKAmobil: vyjde sázka na spojení dvou světů a jejich návyků?

14. 2. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ceny mobilních služeb nového virtuála neomračují. Nová a zajímavá je snad jen snaha spojit model předplacených mobilních služeb s návyky pravidelných sázkařů.

Každý nový hráč, který vstupuje na trh – ať již v pozici virtuála či operátora s vlastní sítí – potřebuje nejenom získat zákazníky, ale také si je udržet. A to tak, aby mu pravidelně generovali dostatečné výnosy. Pokud se takový operátor rozhodne nikoli pro tarify, ale pro předplacený model (tedy s kreditem), pak musí nějak motivovat své zákazníky k tomu, aby si pravidelně svůj kredit dobíjeli. Aby jeho SIM kartu po prvním vyzkoušení nenechali ležet někde v šuplíku, ale skutečně ji využívali a pravidelně dobíjeli svůj kredit.

BLESKmobil, který přišel na trh jako první, alespoň zpočátku neměl potřebu své zákazníky tolik motivovat (ti mu ještě padali do klína spíše „samospádem“) a k dobití tak ještě nic nepřidával (ve smyslu: navíc, k samotnému kreditu). To Mobil.cz se už musel snažit víc, a tak za každé dobití dává Internet zdarma (plnou rychlostí v objemu 200 MB na měsíc). A třeba Tesco mobile zase zdvojnásobuje kredit při každém dobití. Byť jen držitelům své ClubCard a jen s platností na 30 dnů.

Nový SAZKAmobil, který také vsadil na předplacený model, na to musel jít jinak, a pochopitelně využil možnost synergie se svým vlastníkem: za každé dobití vám poskytne možnost výhry v nové loterijní hře s názvem SAZKAmobil šance. Ta je losována každý měsíc, tedy s frekvencí  „očekávaného“ dobíjení, a nejspíše by ráda přenesla návyk pravidelného sázení i na pravidelné dobíjení kreditu.

Jak se dostanete do hry?

Nicméně, aby byla dodržena pravidla světa her a loterií: účast v nové loterijní hře je dostupná jen pro plnoleté. A tak „odměna za dobití“ v podobě zařazení do hry je možná jen tehdy, když lze zkontrolovat věk toho, kdo dobíjí. Na terminálech Sazky, které by měly být primárním kanálem pro dobíjení kreditu pro nový SAZKAmobil, to jde (stejně jako pro jiné sázky). Ale třeba při dobíjení online, prostřednictvím platebních karet či jiných platebních mechanismů, které negarantují věk, se odměna v podobě zařazení do hry (prý) nekoná.

A ještě přesněji, opět kvůli pravidlům světa her a loterií: ono zařazení do nové loterijní hry prý není zdarma (resp. dotované), nýbrž řádně placené. Vklad do hry SAZKAmobil šance, který činí 20 Kč, je stržen zákazníkovi z částky, kterou si dobíjí kredit. No a operátor mu pak připíše kredit vyšší o oněch stržených 20 Kč.

Můžeme si to ilustrovat na příkladu dobití minimální částkou 200 Kč: z nich jde 20 Kč jako vklad do hry, a zbývajících 180 Kč jde na dobití kreditu. Operátor ale tento kredit navýší na 200 Kč, které pak zákazník může provolat, proSMSkovat atd.

Také vám to připomíná ono známé „aby se vlk nažral, ale koza zůstala celá“?

K tomu všemu si ještě dodejme, že nová loterijní hra SAZKAmobil šance je obecně dostupná každému (plnoletému) zájemci a není vázána na využívání mobilních služeb SAZKAmobilu. Její přesné podmínky najdete zde.

Další motivace k dobíjení

Nový virtuál  SAZKAmobil ale přichází ještě s jednou další motivací k pravidelnému dobíjení, kromě právě popsaného zařazování do své nové hry.

Její podstatou je dočasné snížení ceny za hovorné a SMSky při dobití určitou „vyšší“ částkou, než je minimálních 200 Kč. Jde konkrétně o 300 Kč: pokud si dobijete touto či vyšší částkou, na jeden měsíc vám klesnou ceny: hovorného z 2 Kč na 1,50 Kč za minutu, a SMS zpráv z 1,50 Kč na 1,30 Kč.  

No, nic proti tomu, je to určitě legitimní způsob, jak motivovat zákazníky k pravidelnému dobíjení kreditu (a tím nepřímo i ke konzumaci služeb). Nižší ceny se také lépe vyjímají v nejrůznějších reklamách a propagačních materiálech: cena 1,50 Kč za minutu hovoru působí přeci jen lépe než 2 Kč za minutu.

Jen by asi bylo vhodné nezapomínat na to, že jde pouze o „akční“ ceny  s dočasnou platností (jen „na měsíc“), podmíněné předchozím dobitím částkou nejméně 300 Kč. Tedy sdělovat zákazníkům úplné informace o tom, že standardní a trvalé ceny jsou jiné (vyšší).

Původně to asi mělo být jinak

Připomeňme si, že Sazka měla původně ambice vybudovat operátora s vlastní sítí. Alespoň tak se to mohlo „z venku“ zdát, když se (skrze plně vlastněnou společnost) přihlásila do nedávné aukce kmitočtů pro mobilní sítě. Jenže, jak dnes již víme, dopadlo to jinak (podrobněji), když ani jeden ze dvou kandidátů na nového hráče si o hlavní cenu (vyhrazený blok v pásmu 800 MHz) vůbec nezahrál.

Místo toho se tedy Sazka vydala asi podstatně jednodušší, levnější a celkově schůdnější cestou virtuálního operátora. Dopředu avizovala, že se domluvila s Vodafonem na hostování v jeho síti (tedy zrovna s tím, kdo v aukci získal onen původně vyhrazený blok) – a tak už jen zbývalo počkat si na to, jak příznivé podmínky si dokázala vyjednat a s jakou nabídkou přijde.

Zda to bude nějaká „bomba“, nebo jen další z mnoha více či méně stejných nabídek.

Co víme, a co nevíme?

Po včerejšku, kdy se nový SAZKAmobil představil na tiskové konferenci novinářům, jsou známy základní obrysy nabídky nového virtuála (viz včerejší článek zde na Lupě).

Pozor ale na to, že některé detaily ještě nemusíme znát. Nový virtuál má skutečně odstartovat až 18.2.2014, a třeba jeho všeobecné podmínky, obchodní podmínky apod. nejsou na jeho webu zatím k dispozici. Snad v nich nebude žádné nepříjemné překvapení.

Stejně tak zatím nebylo možné služby nového virtuála otestovat – na včerejší tiskové konferenci ještě nebyly pro novináře k dispozici jeho SIM karty pro vyzkoušení. Až budou, měly by prý existovat ve všech třech formátech (mini, micro i nano).

Co už víme je to, že provozovatelem nového virtuála není společnost SAZKA Telecommunications a.s. (bývalá TASCIANE), která se přihlásila do nedávné aukce kmitočtů, ale nebyla v ní úspěšná. Místo toho by nového virtuála měla provozovat přímo samotná Sazka, přesněji společnost SAZKA sázková kancelář, a.s., která se tak jmenuje od listopadu 2011 (a nikoli původní SAZKA, a.s., dnes v konkursu).

S tím souvisí i to, že příděl mobilních čísel pro koncové zákazníky, a to řady 704 0×x xxx a 704 7×x xxx má „na sebe“ napsané právě SAZKA sázková kancelář, a.s. Ta je také registrována u ČTU jako podnikatel v oblasti elektronických komunikací, poskytující veřejně dostupné telefonní služby.

Jaké je srovnání?

Na závěr si udělejme malé srovnání dosud známých obrysů nabídky nového SAZKAmobilu s jinými virtuály, kteří také vsadili na předplacený model. Tedy zejména s BLESKmobil, Mobil.cz či Tesco mobile.

Moje celkové hodnocení je takové, že nabídka nového SAZKAmobilu se od nabídky ostatních virtuálů s předplacenými službami významněji neliší. Nejspíše tedy ani Sazka nebyla dost silná na to, aby si u Vodafone vyjednala nějaké zásadněji odlišné podmínky oproti ostatním virtuálům. Nebo si je možná i vyjednala, ale nakonec je nevyužila – a spíše se zařadila se svou nabídkou do poměrně vyrovnané řady virtuálů s více či méně stejnými cenami a podmínkami.

Tak třeba: u SAZKAmobil používá stejnou tarifikaci (60+1), jako jeho hlavní konkurenti. Má stejnou platnost kreditu (pouze 6 měsíců). Má velmi podobné, ne-li úplně stejné ceny SMS a MMS zpráv. Liší se cenou minutového hovorného, kde je přeci jen o něco níže než jeho konkurenti: je na 2 Kč (necháme-li stranou ceny dočasné ceny podmíněné vyšším dobitím kreditu), zatímco jeho konkurenti jsou vesměs na 2,50 Kč za minutu (do všech sítí). Pouze Tesco mobile  či Kaktus od T-Mobile jsou se svými 2,90 Kč dražší.

Nicméně zrovna Tesco mobile včera oznámil, že koncem února přijde se změnami, a jednou z nich bude i snížení minutového hovorného z dosavadních 2,90 Kč na 2,50 Kč. Prezentuje to navíc tak, že díky připisování dvojnásobného kreditu bude cena z pohledu zákazníka jakoby poloviční (jen 1,25 Kč za minutu), což mi ale nepřijde zrovna korektní.

V případě datových služeb je srovnání přeci jen komplikovanější (například kvůli zásadně odlišnému modelu, který používá Mobil.cz). Ale i tak si dovolím konstatovat, že nabídka mobilních dat nového SAZKAmobilu příliš nevybočuje z mantinelů toho, co nabízí ostatní virtuálové s předplacenými službami. Asi nejblíže má k nabídce Tesco mobile, který také nabízí maximálně  1 GB měsíčně za 350 Kč. Přesně stejně stojí i u SAZKAmobilu.

Zajímavé je možná něco jiného: nový SAZKAmobil hostuje v sítích Vodafone, který po vyčerpání objemu dat v rámci FUP snižuje rychlost na pouhých 20 kbit/s. To SAZKAmobil prý zpomaluje pouze na 32 kbit/s. To je stále mnohem méně než 200 kbit/s, které deklarují BLESKmobil a Tesco mobile, hostující v síti Telefóniky. Otázkou ovšem je, jak dlouho jim to vydrží – když jejich hostitel nedávno zpomalil na 64/32 kbit/s.

Oslovila vás nabídka SAZKAmobilu?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).