Sandra Kumorowski (Twitter, LinkedIn profil) je dnes konzultantka pro globální firmy jako jsou AT&T PepsiCo, Nintendo, LaPresse, Toyota. Náš reportážní mikrofon ji dostihl na schůdkách do letadla směr Chicago. V Česku měla mluvit na mezinárodní konferenci o mobilních platformách v Brně, která se bohužel neuskutečnila.
Máte pěkný životopis, čím se v současné době zabýváte? Co vás živí?
Děkuji. Mé top tři aktivity jsou učení, poradenství a networking. Je to pro mě ideální kombinace aktivit, které mě absolutně naplňují, inspirují a činí mne šťastnou. A doufám, že mé okolí to takhle vnímá také.
Vyučuji zejména marketingové předměty jak na Fakultě marketingu na Columbia College Chicago, USA, tak v magisterském programu SSME Fakulty informatiky Masarykovy university v Brně. Mé konzultační aktivity jsou zaměřeny především na tvorbu marketingových a obchodních strategií jak pro korporace, tak pro organizace v neziskovém sektoru.
Jedná se o projekty například pro pojišťovnu AXA, Microsoft, Jihomoravské Inovační Centrum, AdvaICT, GBIT, ANA Surveys, ELON Technologies a jiné. V neziskovém sektoru pracuji již čtvrtým rokem jako Chair marketingových aktivit pro nadaci Christophera Reeva (Christopher and Dana Reeve Foundation), amerického herce známého jako Superman, který byl po pádu z koně paralyzován od krku dolů. S paralýzou žil deset a založil nadaci pro výzkum zraněné míchy. Je to nesmírně obohacující práce, kterou samozřejmě dělám z osobních důvodů pro bono.
Co tím společnosti především získají? Většinou se jedná o nastavení kreativní a strategické firemní vize, která je přizpůsobena internímu a externímu prostředí, ve kterém firma působí a s tím související školení zaměstnanců. Jak firma, tak zaměstnanci získají jednak novou, perspektivní strategii do budoucna, tak schopnost této strategii a stylu myšlení pokračovat. S nadaci Christophera Reeva jsme za poslední tři roky díky strategickému fundraisingu získali tři čtvrtě milionu dolarů.
Nesmírně ráda poznávám nové lidi, takže má třetí aktivita – networking – je pro mne velmi přirozenou aktivitou, která strategicky doplňuje učení a poradenství. Skoro bych to viděla jako perfektní profesní trojúhelník. Onehdy mi má dobrá kamarádka řekla, že moje nejsilnější stránka spočívá ve schopnosti vytvářet vztahy s lidmi a mezi lidmi. Networking bych skoro viděla jako marketingovou aktivitu mé osobní značky.
Skvělé na tom je to, že z toho můžou čerpat užitek i lidé v mé rozsáhlé komunitě. Je to i mé krédo -strategicky spojovat lidi, aby z toho měli všichni užitek. Nedávno jsem například doporučila svého výborného známého a skvělého ekonoma, Dr. Mattea Olivieriho z Univerzity v Calabrii v Itálii, aby vyučoval předmět Strategy and Leadership na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Tento předmět znamená pro studenty informatiky obrovský vědomostní přínos. A takových strategických spojení jsem již uskutečnila mnoho.
Co přesně děláte pro velké korporace
Korporace mě většinou oslovují ze třech hlavních důvodů:
- Potřebují pomoc při formulaci nové, většinou celofiremní strategie, jak obchodní tak marketingové.
- Chtějí, abych vyškolila jejich zaměstnance.
- Jelikož v mých univerzitních předmětech, které učím v USA a ČR, vždy studenti pracují na projektech pro skutečné klienty, spousta firem chce byt zahrnuta do kurikula předmětu. Díky vysoké kreativitě mých studentů se tato praktika stala velmi úspěšnou a vyhledávanou. Na studentských projektech na Masarykově univerzitě se podílely firmy jako Microsoft Innovation Center a AdvaICT. Chystá se také projekt s Nadací VIA. V Americe jsem spolupracovala s Wells Fargo, LaPresse (kanadské noviny se sídlem v Montrealu), Adler Planetarium, Chicago Tribune, Columbia Chronicle Newspaper, PINKG a jiné.
Co si máme představit pod pojmem strategický marketing?
Strategický marketing znamená vytvoření ideální strategie pro danou firmu, instituci nebo i jednotlivce, která má potenciál zaručit udržitelný rozvoj a růst. Strategický marketing má dva důležité elementy – kreativitu a schopnost ji efektivně aplikovat v praxi a integrovaný firemní systém, který podporuje tento kreativní styl myšlení.
Jak jsou na tom firmy, co se týče strategického marketingu? Neplavou v něm trochu?
Myslím, že neplavou, jen potřebují znovu nastavit na správný směr. Firmy, instituce (i jednotlivci) chtějí přežít a vydělávat. Ale v mnoha případech se dostanou do stereotypního způsobu myšlení a ztratí schopnost strategicky tvořit. V tomto případě se je snažím především navodit na kreativní styl myšlení. Občas je dobré si pozvat externistu, který vidí situaci jinak a je objektivní. I já tohle praktikuji, když potřebuji úspěšně a kreativně vyřešit nějaký problém.
Co vás naposledy zaujalo na http://mashable.com/mobile/?
Mashable pravidelně sleduji a nedávno mě v mobile sekci zaujal článek o „QR Code on a tombstone“. Bylo to o tom, jak si zesnulý nechal na svém náhrobku natisknout QR kód. Trošku bizarní, ale myslím, že velmi kreativní. Zda je to užitečné, na to zatím nemám odpověď. QR kódy mají jako každá technologická novinka problém s opravdovou užitečností. Stratégové se ještě pořád snaží přijít na to, jak je efektivně využít. Co mě však fascinuje, je ten neustálý kreativní běh, který posouvá tuto disciplínu dopředu skoro rychlostí světla. QR kód na náhrobku je výborným důkazem toho, že lidé hlavně v mobilní sféře neustále tvoří. A to je velmi pozitivní.
Kdo vyhraje válku mobilních aplikací? Android nebo iOS?
Je to jako otázka, kdo nakonec vyhraje válku: Pepsi nebo Coke? Podobný případ – nekonečný příběh. Líbí se mi infografika od HUNCH, která velmi zajímavě srovnává tyto dva operační systémy. Velmi zajímavé je srovnání Personality každého systému. Androidovci jsou více pesimisté a introverti a iOSovci jsou více optimisté a extroverti. Domnívám se, ze tahle válka bude ještě dlouho trvat. Bude záležet na tom, kdo první kreativně naruší tohle relativně emocionálně vyvážené prostředí. Může to být klidně i nový hráč na mobilní scéně – třeba Facebook.
Co si myslíte o službách založených na určování polohy neboli location-based-services (LBS)? Jaké typy služeb se mohou chytnout ve velkém?
LBS je podle mého názoru nesmírně užitečný koncept, který se dá využít v mnoha odvětvích a situacích, například při přírodních katastrofách. Třeba firma GINA Software nabízí skvělé produkty ve formě interaktivního mapového systému, který byl úspěšně použit při záchranářské akci po zemětřesení na Haiti. Tento systém se dá využít i v jiných odvětvích jako logistika a řízení týmů.
Další příklad zajímavého využití LBS systému nabízí firma GranataPet, která vyrábí krmivo pro psy. Problém reklamy s jídlem je, že výrobek můžete jen vidět, ale nemůžete ho cítit a ochutnat. V Německu billboard značky GranataPet krmiva pro psy umožňuje zákazníkům (nebo vlastně jejich psům) ochutnat vzorek krmiva přes Foursquare, když zákazník provede svůj FS checkin. Jakmile je tento checkin proveden, informace je vyslána přes server do black boxu, který je v billboardu a který posléze aktivuje dávkovač krmiva.
Tato zajímavá forma reklamy uspokojí nejen pejsky a jejich páníčky, ale hlavně marketéry, kteří usilovně hledají nové formy reklamy. Myslím, že toto, tedy utility marketing a advertising, se chytne ve velkém.
Jaké kategorie služeb budou lidé nejčastěji používat na mobilech v roce 2020?
Určitě placení mobilem a kompletní mobilní bankovnictví. Určitá SOS služba pro rozvojové země, viz nynější situace na Blízkém východě. Virtuální šatník a s ním spojený nákup oděvů přes mobilní telefon. Já vidím užití mobilních telefonů i ve vzdělávací sféře a školství. Např. využití mobilu místo studentské karty nebo při studentských projektech, které zahrnují výzkum trhu (mobilní dotazníky, atd.). Mobile Life – mobilní telefon jako „klíč“ ke všem životním aktivitám (například byt a auto budete moci otevírat mobilem, atd.), ale to už jsem asi hodně daleko.
Jak se díváte na reklamu v mobilech? Funguje a mají o ni uživatelé zájem?
Reklama v mobilech je stále vnímána jako narušování určitého soukromí. Myslím ale, že ji budeme akceptovat v případě, že nám přinese nějaký užitek, například ve formě relevantních zprav o slevách, akcích, událostech a podobně. Již několikrát jsem se zmínila o konceptu tak zvané užitečnosti neboli utility. Podle mého názoru každá marketingová aktivita, kterou zákazník vnímá jako užitečnou, i například ve formě reklamy, pomáhá vytvářet dlouhodobou loajalitu.
Vlastním Subaru Tribeca a můj Subaru dealer mi posílá SMS zprávy, kdy si mám vyměnit olej, brzdy, atd. Zároveň tyto zprávy obsahují nabídku slev na relevantní služby a jiná užitečná oznámení. Subaru má prostě vynikající služby ve všech směrech díky své integrované firemní marketingové strategii. Jejich mobilní reklamu beru jako součást služby, poněvadž mi přináší přímý užitek. Subaru vlastní také můj manžel, už si tuto značku koupily od toho samého dealera mé dvě kamarádky a až bude čas rozhodnout se o koupi nového auta? Moc se mi líbí nový model Outbacka. Tomu se říká oddanost značce neboli loyalty.
Jaký mobile industry start-up byste založila? Investovala jste v nedávné době do nějakého projektu?
Proti ztrátě telefonu. Nedávno mi ukradli kabelku i s telefonem a i když jsem měla zálohu, byl to hodně nepříjemný zážitek. Líbí se mi představa kompletní mobilní bezpečnosti, kde by bylo možné získat přístup k telefonu pomocí technologie otisku prstů. Když se někdo snaží odemknout váš telefon, za prvé je signál vyslán policii a za druhé vy můžete vymazat telefon bezdrátově. V nedávné době jsem do ničeho specifického neinvestovala, ale začal mě zajímat projekt MOBERA, který ve formě konferencí a vzdělávacích programů má podporovat rozvoj mezinárodní mobilní komunity.
Co si myslíte o mobilních platbách? Kam to směřuje? Zahodíme už brzy kreditní karty a budeme platit mobilem? Mně osobně se třeba moc líbí Square-up, máte také nějaké oblíbence?
Spousta lidi i v US ještě není přesvědčena o bezpečnosti transakcí mobilem. Chvíli to ještě bude trvat, než se lidé překonají a začnou mobilní platformu k tomuto účelu používat. Ale myslím, že zanedlouho to bude standard.
Kreditky určitě nezahodíme, ty mají jiný, více osobní význam. Kreditka je skoro jako vizitka, která dává zákazníkovi určitý pocit moci, reprezentuje jeho postavení a kupní sílu. Square-up je skvělý nápad, který má velký potenciál být užitečný. Taky se mi moc líbí.