Hrozba 25 let pro Matthewa Keyse (@MatthewKeysLive) je stále reálná, zejména poté, co byl odsouzen za hacking. On sám například tvrdí, že FBI manipulovala s důkazy. Pokud si nepamatujete, tak jde o přes dva roky starý případ popsaný v Redaktor Reuters obviněn z pomoci Anonymous při hacknutí zpravodajských webů. Jakkoliv může být skutečně vinen, představa 25 let vězení za to, že se Anonymous podařilo změnit jeden článek na Los Angeles Times, je dost šílená.
Facebook nebude mít „Nelíbí“ ale „Líbí“ s emoji. Samozřejmě už to má všechno zdůvodněné a vyzkoumané a je to jako vždy geniální a bude to ovlivňovat dosah. Nezapomeňme, že před pár lety dvousloupcovou timeline Facebook taky označoval za geniální výmysl a vehementně ji protlačoval, aby ji po pár letech zoufalství a problémů zrušil. Viz Nebude to Nelíbí. Facebook testuje tlačítko Líbí s emotikony nebo News Feed FYI: How the Reactions Test Will Impact Ranking, kde se dočtete, že čím více budete lajkovat a označovat, tím více toho uvidíte. Takže nezapomeňte, když nechcete něco vidět, tak je potřeba používat skrýt nebo to rovnou označovat jako spam. Protože to už dávno, pár let, slouží jako tolik žádané „Nelíbí“.
TELEgraficky
Jeden milion digitálních předplatitelů New York Times ■ Pandora koupila Ticketfly ■ Filmotoro jede ■ Mercedes-Benz, Honda, Mazda a Mitsubishi… kam ten svět spěje ■ Netflix zdražuje ■ Ano, jste závislí na internetu ■ BlackBerry možná přestane vyrábět hardware ■ Firefox končí s pluginy ■ Twitter bude propouštět
WEBDESIGN, INTERNET
Google Accelerate Mobile Page (AMP) je tak trochu parodie. Zrychlení pomalých mobilních webů spočívá – hádejte v zásadě v čem? V odstranění záplavy zbytečností (a začíná to už u HTML). Čehož ale taky dosáhnete blokátory inzerce. Ale také by to mohli udělat hlavně sami vydavatelé, na které tahle novinka míří. Takže vlastně takový „král je nahý, ať žije král“ a výsměch vydavatelům, kteří se přidají. Ukazuje to, jak těžce jsou technologicky mimo a jak ignorují ty, kdo je živí, tedy čtenáře. Viz Google chce zachránit mobilní web. Naordinuje mu drastickou dietu nebo AMP HTML: impuls pro weby, které se na mobilech načítají pomalu.
Flash v roce 2015 jako jediný obsah webu? Ano. Stále jsou jich tisíce v Česku a možná stovky tisíc až miliony po celém světě.
Facebook má aktualizované API (verzi 2.5). Viz Introducing Graph API v2.5 a hlavně Facebook Platform Changelog. Pro stránky je například v API doplněn onen zbytečný Call To Action prvek v záhlaví. Videa je nyní možné hostovat na Facebooku i bez nutnosti je na Facebooku zveřejňovat.
Přírodní barevné palety? V Nature Colors Palettes najdete pár zajímavých příkladů.
V pátek na krátkou dobu přestal fungovat Google Drive. Podle Google Drive is back online after brief outage to trvalo něco přes hodinu a týkalo se to Google Docs a Google Sheets. Důvodem mělo být nasazení nového kódu, který se ale v reálu choval poněkud jinak než při testech. V podobných případech pomáhá Apps Status Dashboard či konkrétnější Google Drive – Service Details.
Přes polovinu vyhledávání (celosvětově) v Googlu je mobilních. Google navíc říká, že zaindexoval 100 miliard odkazů uvnitř mobilních aplikací. Viz Worldwide, More Than Half Of Google’s Searches Happen On Mobile a Google Has Now Indexed 100 Billion Pages Within Apps.
Jak dopadnete v Googlu, když vám hacknou web? Je dobré vědět, že na to Google má nasazený nový algoritmus, který řeší právě to, že weby se dnes hackují dost hodně hlavně proto, aby se využily pro „SEO spam“. Viz An update on how we tackle hacked spam.
SOFTWARE
Nelajkujte příspěvky, můžete se pak hodně divit, co se stane. Můžete způsobit výbuch bomby. Doslova.
Dropbox v Gmailu pomáhá při přidávání příloh přímo z vašeho Dropboxu. Funguje to pochopitelně jako rozšíření do Chrome. Při psaní mailu získáte ikonku Dropboxu pro přidávání příloh. Viz Enabling and troubleshooting Dropbox for Gmail.
CodeWeavers pracují na možnosti spouštět programy z Windows v Androidu. Zajímavé na tom je, že k tomu používají Wine, které dobře slouží na Linuxu právě k tomuto účelu. Bohužel zatím nemají řešení pro Androidy běžící na ARM procesorech. Viz You’ll Soon be Able to Run Windows Programs on Some Android Devices.
HARDWARE
Folding Electric Bike vypadá dost futuristicky (je tam i animovaný GIF, jak to skládá). E-kola jsou vůbec zajímavá věc, půjčoval jsem si jeden bike od www.ekolo.cz (ne takhle futuristické, ale mají tam taky některé hodně dobře vypadající kousky) a musím přiznat, že ten pocit, kdy šlápnete do pedálů a to kolo vám prostě začne pomáhat, je dost návykový.
Výdrž baterie nového iPhonu 6s se prý liší podle použitého procesoru. A9 totiž může pocházet od Samsungu či TSMC. A právě ten první jmenovaný by měl mít menší výdrž baterie (prý až dvě hodiny rozdíl). Apple ale tvrdí, že tomu tak není. Viz iPhone 6s battery life may vary slightly depending who made the processor.
MARKETING A KOMUNIKACE
Vimeo se pokouší investovat do originální tvorby. Vedle nové série The Outs bude mít další dva nové projekty. Vimeu se už předtím vedlo s High Maintenance, nejenom po prodejní stránce, ale i díky prodeji HBO. Vimeo chce být místem pro tvůrce filmů a uměleckou tvorbu. Chce se lišit od YouTube, kde YouTubeři přitahují hlavně mladé lidi. Faktem je, že na Vimeu najdete řadu velmi povedených filmů (viz třeba má kolekce Other Worlds), které na YouTube k vidění nejsou. Viz Hot off the griddle: a fresh stack of Vimeo Originals.
Marketéři by se měli víc soustředit na žurnalistiku, ne na sbírání lajků. Říká Erin Everhart z Home Depotu a je to docela trefná poznámka. Souvisí s tím, že dnes prodává obsah (a obsahový marketing), vyprávění příběhů (storytelling) a zásadní roli hraje vizuální část. Jenže, ony se lajky sbírají snáze. Lidé je dávají velmi snadno na co nejhloupější obsah. Viz Why Marketers Should Focus More on Journalism, Less on Likes With Erin Everhart of Home Depot #SEJSummit.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Obsahová síť sKliku umožňuje cílit na zájmy, pohlaví a nákupní chování. Vypněte si to, pokud vám to vadí. Je dobré vědět, že na www.imedia.cz (dole) můžete zamezit tomu, aby na vás sKlik cílil – navrhují tam smazat cookies (což nepomůže, vytvoří si nové), ale umožňují i kliknout na „odhlásit z výzkumu“. Trochu zavádějící název, ale mělo by to zajistit, že se vypne behaviorální cílení. Jestli se vypne sběr dat, tam řečeno není. A jak zjistit, co o vás sKlik ví? To možné není, byť u Microsoftu, Google či Facebooku je to běžná (a dost nutná) věc.
Napadení OWA (Outlook Web Application) umožní získat prakticky všechna hesla k poště ve firmě. A není to nic hypotetického, podle New Outlook mailserver attack steals massive number of passwords náhrada OWAAUTH.dll obsahuje backdoor a protože běží přímo na serveru, dostane se k heslům i přes https komunikaci. Podrobnosti též ve Webmail Server APT: A New Persistent Attack Methodology Targeting Microsoft Outlook Web Application (OWA) (bohužel neznámo proč PDF).
Stačí dron a mobilní telefon a můžete odchytávat dokumenty posílané na tiskárnu i ve třicátém patře. Technologie prostě umožňují čím dál tím zábavnější věci. Viz Hacking Wireless Printers With Phones on Drones.
Stát denně bojuje s útoky hackerů. Škodit nechtějí, jde jim o špionáž píší na iDNES.cz tak trochu v jednostranném propagačním článku. Skutečnost je spíše taková, že pokud opravdu zaútočí hackeři, tak s ohledem na úroveň IT služeb v Česku buď neproniknou nikam (protože kde nic není, tam nic není), nebo se o tom nikdo dlouhé měsíce či klidně roky nedozví. O tom, že si v článku pletou DDoS útok s hackery, snad už ani radši moc nepřemýšlet. A jak to asi funguje, bylo dobře vidět před pár lety v Sněmovna přestala mlžit: Co skutečně stojí za pornem na psp.cz a únikem dat?
Databáze předplatitelů/zákazníků Wall Street Journal (WSJ) byla hacknuta. Viz dopis (PDF), ve kterém redakce informuje o neautorizovaném přístupu k systému, který by měl být již znemožněn. Žádná data se neměla dostat do nepovolaných rukou, ale zároveň tu zmiňují možný přístup ke kontaktům a karetním informacím „méně“ než 3 500 zákazníků.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Peeple zrušilo své sociální účty a hodlá vypustit přijatelnější podobu své aplikace. Ta by neměla být rájem pro harašení a pomlouvání a hodnocení lidé by měli v aplikaci figurovat pouze na základě jejich souhlasu. Jestli Peeple zkoušelo původním šíleným záměrem vyvolat pozornost, tak to jako PR stunt moc nezabralo. A jestli se opravdu lekli a chtějí vypustit popisované věci, tak to smysl nedává už vůbec. Viz I Became a Trending Topic for the Wrong Reasons. Here's Why We need Peeple, the Positivity App I'm Building.
Indii se nehodí tweety o muži lynčovaném (a zabitém) za konzumaci hovězího masa. Podle Times of India tamní policie požaduje, aby Twitter odstranil tweety a fotografie lynčování na jednom účtu a zároveň šetří, kdo za účtem stojí. Potřebu cenzury zdůvodňují něčím tak obvyklým jako podněcování „komunálních vášní“. Tamní vláda navíc vydala nařízení, aby státní orgány tvrdě postupovaly proti „elementům vytvářejícím disharmonii a vyvolávajícím nenávist šířením neopodstatněného obsahu na sociálních médiích, zejména na Facebooku, WhatsApp a Twitteru“. No, nezbývá než popřát hodně štěstí s cenzurou.
Facebook se chce stát pomocníkem televizních stanic a myslí si, že když jim nabídne nástroje pro hlasování, sběr fotek od fanoušků a nové ikonky, tak to bude něco znamenat. Viz Facebook Unveils New Arsenal Of Second Screen Tools For Broadcasters. Legrační.
Twitter spustil Moments (viz Twitter spustil Moments pro jednodušší sledování velkých událostí) a jak už to tak bývá, je to něco, co vlastně nikdo nepotřebuje. Na speciální záložce najdete tweety věnující se určitému zásadnímu a velkému tématu. Paradoxem je, že Twitter doufá, že díky tomu bude služba pro nově příchozí uživatele méně zmatečná. Pokud se ale na Moments podíváte, tak je to prostě stejně zmatečné jako všechno ostatní. Moments prý budou přístupné přes ikonku „blesku“. Podívat se na některé můžete tady, tady či tady. Pokud čekáte, že by to mohlo mít nějakou jednu funkční adresu? No, možná https://twitter.com/i/moments, ale pro naše věčně opomíjené Česko tam nic není. Dokonce se to chová jako neexistující stránka.
Kdo používá Google+? Podle některých tam uživatelé nejsou, ale podle Who’s Using Google+? má v USA stejný počet uživatelů jako Pinterest (18 % dospělých) a o něco méně, než Instagram (19 % dospělých). Největší skupinou jsou ti mezi 25 a 34 roky věku. Co se frekvence užívání týče, 18 % navštívilo Google+ za posledních 30 dní. Jinak též viz MILLENNIALS ACCOUNT FOR 70% OF INSTAGRAM USERS, 61% ON TWITTER -– GFK MRI DATA a případně, pokud pochybujete, že by tam snad nikdo nebyl, tak můj účet sleduje docela dost lidí a jsou aktivní asi tak stejně, jako ti facebookoví. Byť tedy těch facebookových je o řád méně – což odpovídá zjištění o tom, že poměrně málo Google+ uživatelů ho používá aktivně a často. Takže asi tak.
MOBILNÍ APLIKACE
Jestli máte mobily od Motoroly, tak na Android 6.0 Marshmallow moc nemyslete. Viz Motorola, you've let us down.
Šestkový Android umí překládat texty uvnitř aplikací. Stačí mít Google Translate a aplikace musí podporovat možnost výběru textu. Viz In-app translations in Android Marshmallow.
Adobe Lightroom pro iPhone, iPad a (brzy i) Android bez Adobe ID a bez placení? Dobrá zpráva. Lightroom se mění v samostatnou a volně použitelnou aplikaci, možná to časem Adobe dojde a i některé další volně použitelné aplikace nebudou potřebovat zbytečné Adobe ID. Viz Adobe Lightroom for Mobile Is Now a Completely Free Standalone Photo Editor.
STARTUPY A EKONOMIKA
Samsung ve třetím kvartále hlásí silný růst, až 6,25 miliardy dolarů (červenec až září 2015). Což je podle Reuters růst o 7,8 % oproti témuž období loňského roku a podle Bloombergů největší od roku 2014. Mobilní divize by se na tom měla podílet 1,9 miliardou dolarů a velký vliv na to mají nákladové škrty a uvedení levnějších telefonů (s cenou pod 200 USD). Nejlépe je na tom ale polovodičová divize se třemi miliardy, i díky dodávkám pro Apple. Viz Samsung boasts massive third-quarter profit growth.
Amazon Handmade je reakce Amazonu na Etsy a vůbec oblibu „ručně“ vyráběných věcí.
LogMeIn kupuje LastPass. Jestli je to dobrá zpráva, to je zatím těžko říct. Viz LogMeIn to Acquire Password Management Leader LastPass, kde se dozvíte o 110 milionech dolarů v hotovosti a extra 15 milionech po splnění nějakých těch cílů.
INFOGRAFIKA
Jaké sociální sítě a média používají lidé z Facebooku? Nejvíce YouTube (89 %), následuje Twitter (48 %), Google+ (47 %), Linkedin (32 %), Instagram (29 %) a Pinterest (18 %). Podle GWI je toto jedním z důvodů, proč Facebook chce měnit vzhled a funkčnost profilů. Viz What Social Networks Do Active Facebookers Use? (Infographic).
Sdílíte-li toho o sobě online příliš, můžete přijít k problémům. Což pro ty zkušenější nakonec není nic neznámého, ale bohužel řada lidí netuší, že online poskytují příliš informací, které jsou zneužitelné. Viz Oversharing Can Compromise Your Data Online (Infographic).
E-KNIHY
Největší britský prodejce přestane prodávat Kindle, důvodem jsou malé prodeje. Waterstones končí s e-čtečkami s tím, že prodeje byly „mizerné“. Původní bestseller, prodávaný i v tisících kusech během jediného dne, se dnes neprodává. V UK's largest bookseller will stop selling Kindles due to ‚pitiful sales‘ opět řeší, že to znamená klesající zájem o e-knihy a návrat knih tištěných. Celé je to ale složitější, protože roli vyhrazených e-čteček přebírají tablety, včetně těch, které jsou „e-čtečkami, ale také tablety“ přímo od Amazonu.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.
Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN