Mobilní operátoři budou ve výstavbě datových sítí čtvrté generace 4G/LTE pokračovat ještě nějaké tři roky a počet základnových stanic (BTS) může dosáhnout 15 000 a více. Riziko rušení televizního příjmu se tak bude zvyšovat. Momentálně bylo k 31. prosinci 2015 v trvalém provozu „jen“ 6043 základnových stanic, tedy ani ne polovina z plánovaného počtu.
V průběhu prosince zjistil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) skoro 350 případů rušení TV signálu sítěmi LTE, o měsíc dříve, tedy v listopadu 2015, to bylo přitom jen něco přes dvě stovky.
České Radiokomunikace uvádějí, že v Česku je nejvíce rušen kanál 59 a 60 a k rušení dochází zhruba do 500 metrů od základnové stanice LTE. Potíže však mohou mít diváci i jinde, a to v případě slabšího televizního signálu, dále pak ti, kteří používají anténní zesilovač nebo nevhodnou pokojovou anténu, a problém může nastat i u kabelové či satelitní televize. Pak většina buď volá do servisu, nebo dokonce přechází na jinou vysílací platformu. A přitom stačí vyplnit formulář, připojit potřebné údaje, a pokud se vše prokáže, jde účet do nákladů operátora LTE, který musí problém odstranit.
Potřebné dokumenty najdete pod článkem ke stažení.
K TÉMATU: Harmonogram spouštění základových stanic LTE a aktuální mapa vysílačů LTE
ČTÚ ohlásilo, že v prosinci 2015 stoupl počet rušení DVB-T signálem 4G/LTE
ČTÚ spustil nový web, z databáze mu vypadla řada vysílačů
Dva měsíce zkušebního provozu pro každou BTS
ČTÚ vyžaduje, aby každá nově zaváděná BTS, tedy základnová stanice LTE, prošla testováním v dvouměsíčním zkušebním provozu, a rovněž informuje starosty dotčených obcí o jeho zahájení.
Nicméně v květnu 2015 na setkání s novináři v souvislosti s rušením televizního signálu mobilními sítěmi čtvrté generace, tedy 4G/LTE, upozornili zástupci Českých Radiokomunikací na nedostatečnou roli státu.
Marcel Procházka, ředitel pro regulaci ČRa, tehdy řekl, že v této souvislosti v podstatě žádná velká kampaň neproběhla a diváci nevědí, jak se chovat. Občané nedostali žádnou službu. Diváci tyto problémy řeší tak, že se obrátí buď na lokální servisní službu, ale v takovém případě musí za výjezd zaplatit. Problém přitom může bezplatně vyřešit ČTÚ na náklady operátora LTE,
konstatoval Procházka.
Počet stížností roste
Kvůli rozšiřování 4G/LTE vzrostl počet stížností na rušení digitálního televizního vysílání DVB-T na několik set měsíčně a zvyšuje se výrazně i počet oprávněných stížností, což bylo jasně vidět z prosincové monitorovací zprávy ČTÚ. Pravdou ale je, že současný počet je oproti zahraničí stále výrazně nižší, což ale také bude souviset se zatím relativně nižším počtem spuštěných základnových stanic (BTS). Těch bylo podle ČTÚ k 31. prosinci 2015 v trvalém provozu 6043, ve zkušebním provozu pak 2780.
Prosincové údaje o rušení však mohou být zkreslené díky tomu, že některé BTS byly, podle ČTÚ, před koncem roku preventivně vypnuty a spuštěny až 4. ledna. V řadě případů tak toto opatření zajistilo klidnější sledování zemského DVB-T vysílání na konci roku 2015. Mohlo ale také přispět k nižšímu počtu stížností, a nejspíše i přispělo.
Připomeňme si v krátkosti celou „rušící“ genezi…
- 2. září 2014 – České Radiokomunikace se obávají rostoucího rušení televizního signálu, registrovány zatím ale byly jen desítky případů
- 27. května 2015 – Stát mohl sehrát při rušení televize sítěmi LTE větší roli, myslí si Radiokomunikace
- 24. června 2015 – ČTÚ rozporuje tiskovou zprávu Českých Radiokomunikací týkající se rušení, nicméně zavádí speciální PDF formulář napomáhající ohlášení rušení TV signálu mobilními sítěmi LTE (viz níže)
- 16. září 2015 – V srpnu 2015 ČTÚ řešil 310 stížností na rušení televize sítěmi LTE, 174 případů uznal za oprávněné
- 5. ledna 2016 – ČTÚ zjistil v listopadu 2015 přes dvě stovky rušení TV signálu sítěmi LTE, provedl 588 místních šetření
Údaje, které budete potřebovat pro zahájení šetření
Pokud se hlášení o rušení televizního příjmu podává e-mailem, písemně, telefonicky nebo osobně, je podle § 37 správního řádu nutné poskytnout následující údaje (zdroj: ČTÚ, níže ke stažení v PDF):
- jméno a příjmení,
- datum narození,
- adresu trvalého pobytu (případně adresu pro doručování),
- IČO (pouze podnikatelé a právnické osoby),
- kontaktní údaje (telefon, e-mail).
Pro rychlé řešení nahlášených případů je vhodné poskytnout tyto další údaje:
- adresu výskytu rušení (pokud je jiná),
- druh rušeného příjmu (televize nebo jiná služba),
- rušené programy (nebo kanály, vysílače atd.),
- druh přijímací antény (individuální venkovní, event. použití zesilovače, pokojová, společná, TKR atd.),
- popis projevu rušení,
- začátek rušení, časový výskyt rušení,
- případná další sdělení.
KE STAŽENÍ (PDF):
ČTÚ – LTE-ruseni_prijmu-Jak postupovat a kontakty (dokument je aktuální, nic novějšího ČTÚ nenabízí).
ČTÚ – LTE-ruseni-Nutne udaje pro zahajeni setreni
ČTÚ – Formulář oznameni ruseni tv prijmu – 27_07_2015