Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vydala na svém posledním zasedání doporučení, kterým by se měli řídit vysílatelé využívající takzvaného product placementu, tedy záměrného umisťování výrobků do pořadů za účelem zisku. RRTV uvádí, že každý takovýto film, seriál či jiný formát musí tuto informaci výrazně obsahovat na začátku, konci a v případě vysílání reklamy také po jejím skončení, aby si divák uvědomil, že jde o product placement.
K TÉMATU: Televize se chystají na product placement. Nechtějí to s ním přehánět
Piktogram PP bude na obrazovce při každém svém uvedení umístěn po dobu minimálně 5 sekund u pravého dolního rohu obrazovky. Piktogram bude zabírat minimálně 15 % obrazovky, aby byl pro diváka dostatečně zřetelný,
upozornil ve svém posledním zápisu ze zasedání regulační orgán. RRTV též doporučuje, aby po dobu prvních dvou měsíců od zavedení product placementu byl od prvního pořadu umístěn do obrazovky následující text: Tento pořad obsahuje komerční sdělení ve formě umístění produktu za účelem propagace zboží či služeb.
ROZHOVOR: Product placement? Nevyhne se mu ani Z1, míní její obchodní zástupce
RRTV jde ale ve svém doporučení ještě dál, když uvádí: Tento text v provedení bílého písma na černém podkladě, spolu s piktogramem, bude na obrazovce při každém svém uvedení umístěn minimálně po dobu 10 sekund. Celý text musí zabírat minimálně 15 % obrazovky, aby byl dostatečně zřetelný a čitelný. Současně se zobrazením vysvětlujícího textu zazní totožný text rovněž verbálně.
Regulační orgán také žádá vysílatele, aby se k product placementu přihlásili a sdělili kdy, v kolik hodin a jaký pořad bude PP obsahovat. Oznámení ve vysílání by podle Rady zároveň nemělo obsahovat konkrétní sdělení, o jakou jde značku či produkt.
NÁZOR: Ivan Rössler: Zvykejme si na product placement
Na tato doporučení včera obratem reagovala Asociace televizních organizací (ATO), která je zadavatelem elektronického měření televizní sledovanosti v České republice. Její členové (Česká televize, Nova, Prima) potvrdili, že budou pořady označovat symbolem PP, avšak grafické zpracování značky je věcí každého provozovatele vysílání. Tím není vyloučena možnost, nikoli však povinnost, aby členové ATO doplnili vedle značky PP
ještě jiné vhodné oznámení o umístění produktu, uvádí ve svém tiskovém sdělení organizace.