ZMĚNA ZE ZÁPADU NA „VÝCHOD“
Jak se vám líbí v České republice?
Líbí se mi tu hodně, jsem zde tři roky i s rodinou.
Takže kompletní přestěhování z Německa?
Přesně tak. Posledních 8 let jsem pracoval v Londýně, Dublinu a Hamburku. Moje rodina žila v Hamburku a bylo jasné, že když půjdu já, půjdeme všichni. Všichni, nebo nikdo.
Takže máte děti.
Mám děti, začaly chodit do školy.
Chodí zde do nějaké speciální školy?
Žijeme v Jinonicích, blízko německé školy.
To zní dobře.
Jsem spokojený, je tam 50 % Čechů a zbytek jsou děti z Německa, Rakouska, Lichtenštejnska nebo Holandska. Myslím, že je to dobrá škola.
Jediný problém, který zde mám, jak si asi dovedete představit, je jazyk.
A jak je na tom vaše čeština?
Umím česky číst, jsem schopen taxikáři vysvětlit, kam má jet, umím si objednat jídlo atd. Stále mám dvakrát týdně lekce češtiny, ale to nestačí. Nemluvím česky každý den, většinou mluvíme anglicky.
V Londýně to bylo snazší? Každý tam mluvil anglicky a nebyl žádný problém, což tady může trochu být?
Ve skutečnosti to tady s angličtinou není tak špatné.
PODNIKÁNÍ V ČR
Jak byste srovnal vaši kariéru zde a v ostatních zemích? Trh, společnosti, kulturu společností?
Je to jiné. Jiná situace, jiný trh. Myslím, že tady jsem mnohem blíže reálnému byznysu a mám větší flexibilitu v rozhodování. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsem toto místo přijal.
Našel jste vy je nebo oni našli vás?
Oni našli mě a přesvědčili mě, abych se na tuto nabídku podíval jinak a mě to velmi to zaujalo, protože tato práce má všechno, co mě láká. Od zpravodajství po portály, ale také další oblasti podnikání. Většinu svého života jsem pracoval v mezinárodních korporacích v různých zemích a líbilo se mi tam. Ale AOL mělo problém s rozšířením z tvorby obsahových webů na portál, takže jsem si myslel, že zde bude fantastické mít více aktivit, včetně katalogu, SME, oborových serverů, transakčních aktivit apod. Takové složení bylo prostě skvělé.
Myslíte si, že je Česko dobré pro mezinárodní podnikání?
Pro cizince nebo pro mezinárodní obchodování z Prahy?
Oboje, jaké je Česko z pohledu podnikání?
Mohu hodnotit podnikání pouze na internetu. Myslím si, že míra inovací v České republice je velmi vysoká, takže všeobecně i míra ekonomické aktivity. Objevuje se množství malých startupů v oblasti produktů a něco takového na ostatních trzích není k vidění. Limitem ale může být velikost trhu, někdy podnikání potřebuje více uživatelů.
Na rozdíl od produktových inovací bych viděl velký prostor pro zlepšení na českém inzertním trhu. V západní Evropě – zejména ve Velké Británii a Německu je inzertní trh mnohem dynamičtější. Takže věci jako „kdo je největší“ nejsou v Německu či Británii až tak důležité. Mnohem větší důraz je kladen na to, kdo je větší inovátor, např. kdo přichází s novými inzertními formáty, a kdo je schopen poskytovat vhodnější řešení pro inzerenty.
Ano, zde máme Seznam a pak dlouho nic…
Ano, ale ve skutečnost je i zde několik silných hráčů. V Británii či Německu mají velcí hráči přes desítky milionů uživatelů s rozdílnými propozicemi. Hlavní debata je tam však o tom, který obsah a jaká nabídka je nejlepší pro inzerenty.
Není problémem to, že je zde pouze deset milionů obyvatel a sedm milionů uživatelů Internetu? Ve srovnání s Německem, kde se jedná o desítky milionů?
Ne, nemyslím si to, protože se domnívám, že je to trochu o cyklu, kde se trhy nacházejí. V České republice se mluví hodně o výkonnostním marketingu, hodně o klikání. Naopak zde chybí debata o tom, co je značkám schopná přinést displejová reklama, jaké značky by měly inzerovat apod. Třeba v Británii existuje řada výzkumů, které ukazují hodnotu displejové reklamy (reklamy založené na počtu zobrazení), ale zde v ČR je displejová reklama stále podceňována.
Proč si myslíte, že tomu tak je?
Google dokázal získat PPC reklamě velkou podporu.
Jste si jist?
Myslím si to, ano. Možná to v posledním roce či posledních deseti měsících není tak zřejmé, ale pamatuji si konec r. 2010 nebo počátek 2011, kdy trh ovládala diskuse o tom, který vyhledávač je největší a jaká je hodnota kliknutí na tom či onom video serveru. Podobné diskuze jsou v ostatních zemích minoritní. A myslím, že roli hraje nejistota některých inzerentů, příp. jejich ekonomická situace.
Kdo by měl být tím kdo, řekněme, nastartuje tento druh diskuzí a ptá se na otázky, aby transformoval trh? Inzerenti nebo inzertní společnosti?
V Británii a Německu je to například IAB, které hrálo silnou roli v prosazování této diskuze. Kromě profesních sdružení je transformace inzertního trhu samozřejmě také společným zájmem velkých vydavatelů. Nikdo to ale nemůže udělat sám.
Možná vy sami byste mohli něco udělat.
Myslím si to, ale nikdo to nemůže udělat sám.
Možná vy byste mohli začít.
Už jsme začali na toto téma mluvit s řediteli některých vydavatelství a věřím, že najdeme v této otázce společnou řeč.
Na to jsem zvědavý, připadá mi, že vydavatelé prostě plavou s proudem.
Ano, ale budeme se muset v budoucnu více angažovat v podpoře displeje, protože – pokud mám být upřímný – tvorba kvalitního obsahu vyžaduje hodně sil a finančních investic.
Dobře, ale pokud sledujete inzerenty, tak většinu času skončíte na tom, že Seznam je největší, snadno se na něm inzeruje a funguje to. Proč by tedy šli jinam?
Ano, ale to by byla pravda, kdyby měl Seznam 100 % trhu, což nemá.
Ale má velmi velký tržní podíl, velmi velký.
Jaká je ale skutečnost? Na tomto trhu jsou 3 hráči, kteří vytvářejí přes 70 % zhlédnutých stránek.
Mluvme o tom, jak hodně je to peněz.
Společně si dělí přes 75 % zdejšího inzertního trhu. Takže budu polemizovat, a vy víte jak to je, Seznam má více než 40 % trhu. Je nejsilnější, ale není dominantní.
Ano a ne.
Proč?
Protože trh je malý.
Ale 40 % není více než polovina.
Není to přes polovinu, není to většina.
Tři hráči jsou dominantní, to je bez diskuze. Ale jsou zde jasně rozdílné nabídky, rozdílné hodnoty, rozdílné propozice. A myslím si, že inzerenti potřebují občas také širší výzkumy ukazující hodnotu displejové reklamy.
Ano, výzkumy stojí peníze.
Stojí nějaké peníze a to je také to, proč si myslím, že je ve společném zájmu vydavatelů začít něco dělat.
KDO JE CEO CENTRUM HOLDINGS
Pojďme si říci něco o vás. Kdo jste v Centrum Holdings? Expert, vizionář, úředník?
Zodpovídám za tři země: Českou republiku, Slovensko a Chorvatsko. A jsem zodpovědný za celou skupinu, včetně dceřiných společností. Moje role je ve skutečnosti něco jako kapitán.
Kapitán?
Ano, ale nemohu všechny motory opravovat sám.
Takže ale potřebujete nějakého navigátora?
Potřebuji dobrý tým a to je hlavní role kapitána – vést tým. Důležité je mít dobrý tým, mít jistotu, že loď má vše, co má mít a míří správným směrem. Myslím, že máme skvělý tým a udělali jsme podstatná vylepšení. Za poslední dva roky jsme vybudovali silný tým specialistů, naše posádka disponuje inženýry, navigátory a třeba i kuchaři.
Kuchaři jsou důležití.
Já v zásadě nemůžu být jen stratég. Dohlížím na každodenní chod firmy a zasahuji tam, kde je potřeba zasáhnout.
Kdo tedy tvoří strategii Centrum Holdings?
Strategii ovlivňují 3 – 4 lidé z managementu, odborníci na technologie, produkty a obchod atd. Jde o týmovou snahu, ale zároveň ne o demokracii. Na samém konci jsem to já, kdo rozhoduje.
Ano, pokud znáte Centrum před tím, než se stalo Centrum Holdings, byla to mladá a inovativní, řekněme dravá, společnost. Pohybující se velmi rychle, inovující, zkoušející a spouštějící nové věci.
To ale popisujete současnou situaci.
Jste si jistý? Myslíte si, že Centrum je stále stejně inovativní?
Centrum logicky není stejné, jako bylo v roce 2006 či 2007 – mimo jiné také proto, že zde nejsou původní zakladatelé společnosti. Také struktura trhu se významně změnila a s ní i zdroje příjmů. A také jsme poněkud větší, na to nezapomínejme.
Musíme přiznat, že před pár lety měla naše společnost několik problémů a my jsme museli znova nastartovat růst společnosti. Takže ano, je zde jiná kultura, ale za poslední roky se toho hodně změnilo. V posledním roce jsme byli velmi aktivní, nejen co se týká počtu nových produktů, ale také kvalitativních změn. Zejména na konci r. 2010 a v minulém roce jsme zaměstnali řadu mladých talentů: specialistů na vyhledávání, traffic specialistů, produktových manažerů, specialistů na uživatelská rozhraní atd. A ti by nepřišli, pokud by věřili, že Centrum Holdings je firma za zenitem. Takže bych řekl, že jsme silnější a pravděpodobně lepší než kdy předtím.
Pro řadu lidí to tak nevypadá.
Možná to nevnímají správně.
Možná, ale vnímání je ovlivněno společností. Jak se chová, jak prezentuje svou práci, jak komunikuje.
Ano, ale pro mě je v prvé řadě zásadní odlišit, co je urgentní, od toho, co je důležité. V minulém roce se udělala spousta důležitých změn, např. v infrastruktuře, které nejsou možná navenek tak patrné, ale v dlouhodobém horizontu budou mít nepochybně pozitivní vliv na výsledek firmy. V letech 2009 a 2010 jsme nepochybně nebyli příliš agilní společností a museli jsme to změnit.
Rozhovor s předchozím šéfem Centrum Holdings Pavlem Muchou najdete zde.