Rok 2018 v české e-commerce: Obraty e-shopů poprvé překonaly miliardu za den

27. 12. 2018
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Češi milují online nakupování, Česko i v evropském srovnání patří v řadě oblastí online nakupování ke špičce. Jak se české e-commerce letos dařilo?

Na přelomu roku tradičně rekapitulujeme, co důležitého a zajímavého se událo na českém internetu. Komu se dařilo a komu ne? Pohled na uplynulých dvanáct měsíců přináší Ročenka 2018

Trh s elektronickým obchodováním se na celkovém maloobchodním obratu letos podílel 9,1 %, což představuje meziroční nárůst o jeden procentní bod. V Česku se ke dnešku nachází 42 667 elektronických obchodů, což představuje meziroční růst o 5,4 %, 62 % z nich je postaveno na známých komerčních řešeních, 34 % využívá open source software a 4 % využívají vlastní proprietární řešení.

Obrat z českých internetových obchodů dosáhl v roce 2018 137 690 464 8 000 korun, a meziročně tedy vzrostl o 18,5 %. Vyplývá to alespoň ze společné zprávy o Stavu e-commerce v ČR v roce 2018 tvůrce e-shopových řešení a pokladních systémů Shoptet a srovnávače cenových nabídek Zboží.cz. Jak dále vypadal rok 2018 z pohledu české e-commerce?

Leden

Od 25. května letošního roku začal v Evropě platit nový, léta připravovaný, právní rámec ochrany osobních údajů (GDPR), který má za úkol v evropském prostoru posílit práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. GDPR zasáhlo online služby, které zpracovávají data uživatelů (takže prakticky všechny), a pěkný bolehlav způsobilo i elektronické komerci, která se z principu bez zpracování osobních uživatelských dat neobjede.

GDPR mimo jiné zavedlo za porušování pravidel vysoké pokuty, které měly motivovat správce databází osobních údajů uživatelů k jejich lepší ochraně. Pro řadu zejména menších subjektů, které si nemohou dovolit živit vlastní právní či compliance oddělení, tak již počátkem roku nastalo období obav, veliké nejistoty a řady otázek. Potřebují e-shopy ke zpracování osobních údajů souhlas zákazníků? A jak to bude s už získanými souhlasy? Znamená to, že obchodníky čeká povinnost získat tyto souhlasy znovu?

Už počátkem ledna proto Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) na svém webu zveřejnil odpovědi na některé otázky, které v souvislosti s Obecným nařízením o ochraně osobních údajů trápily provozovatele e-shopů nejvíce. Více v článku Jak se GDPR dotkne e-shopů? ÚOOÚ zveřejnil Otázky a odpovědi.

Největší český online prodejce elektroniky Alza.cz otevřel v lednu na pražské Floře první bezobslužnou prodejnu. Obchod jako by vypadl z nějaké dystopické sci-fi. Zabírá plochu 60 metrů čtverečních a skládá se ze dvou místností. V první jsou dva počítače, na kterých si lidé mohou zboží vybrat a koupit. Pokud si neví rady, pomohou jim operátoři zákaznické linky na videochatu, ti také dokáží na dálku převzít kontrolu nad počítačem a například zákazníkovi v e-shopu najít, co potřebuje.

Ve dvou platebních automatech pak mohou zákazníci za nákup zaplatit. Jakmile tak učiní, otevře jim systém dveře do druhé místnosti, kde jsou umístěny samoobslužné schránky – klasické „Alzaboxy“. Ke konkrétnímu boxu s nákupem uživatele navigují různobarevné diody v podlaze. Ráj pro nakupující introverty, nebo demoverze dystopické budoucnosti nakupování. Posuďte sami v našem článku Alza.cz otevírá prodejnu bez obsluhy, s nákupem v ní radí přes videochat. Alza v lednu také oznámila navýšení obratu na 21 miliard za uplynulý rok (oproti 17,4 miliardám za rok 2106) a otevření kamenné pobočky v Maďarsku.

Svoji verzi kamenného obchodu budoucnosti mimochodem ve stejné době představil také Amazon, který v americkém Seatlu otevřel modelovou samoobsluhu Amazon Go (a náš reportér Jan Sedlák se do ní zajel podívat). Při vstupu do obchodu, který má plochu necelých 170 m2, musí zákazník naskenovat QR kód vygenerovaný mobilní aplikací ve svém smartphonu, ten jej pak spáruje s uživatelským účtem Amazonu. Pohyb zákazníka po obchodu pak sledují stovky kamer, které jsou umístěné hlavně na stropě. Obraz se přenáší do centrálního systému, který pak z videa v reálném čase rozpoznává jednotlivé zákazníky a zboží, které berou z regálů. Pokud výrobek do regálu nevrátí a vloží jej například do tašky, zanese se do jeho virtuálního nákupního košíku. Vše včetně plateb probíhá automaticky, že by frontám u pokladen definitivně odzvonilo?

Obchod Amazonu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži, podívejte se:

Koncem ledna pak Amazon oznámil plán na posílení svého českého zázemí o dalších 500 lidí. Nabírat se mělo především na vyšší kvalifikované pozice (IT, business intelligence a HR). Amazon do té doby v Česku dlouhodobě (bez krátkodobých sezónních posil) zaměstnával 4500 lidí.

Únor

Amazon trochu nečekaně oznámil radikální změnu ve struktuře své české pobočky: kompletně ruší centrum vráceného zboží v Dobrovízi nedaleko Prahy, namísto toho se chce v ČR více soustředit na distribuční služby. Agenda vratek se z větší části stěhuje na sousední Slovensko, o zbytek se podělí zbylé evropské pobočky Amazonu.

Alza, která od roku 2017 umožňuje zaplatit za zboží také v bitcoinech, přidává podporu další kryptoměny. Od 5. února je zde možné zaplatit také litecoiny (nejstarším stále funkčním bitcoinovým altcoinem). Litecoin je díky výrazně nižším transakčním poplatkům o něco vhodnějším řešením pro drobné platby.

Od února v Česku pořídíte přes e-shop dokonce už i škodovku. Škoda Auto spouští vlastní e-shop nazvaný Škoda Online, na kterém je možné objednat si vůz na operativní leasing. Obchod je napojený na skutečné skladové zásoby a zákazníci mohou objednávat automobil v konkrétní konfiguraci a předem zjistit termín dodání. Možná je také okamžitá platba, e-shop je napojený na koncernovou platební bránu. Automobil online bylo teoreticky možné v ČR koupit již dříve, Alza.cz v červnu 2017 umožnila online nákup elektromobilu Tesla Model 3, luxusní elektromobil ale přeci jenom nebyl ideálním řešením úplně pro každého.

Uber oznamuje svůj plán do léta v Praze spustit službu Uber Eats, která se zaměřuje na rozvážku jídla.

V únoru také europoslanci konečně odhlasovali „konec geo-blockingu“ při nakupování z evropských e-shopů, nařízení začne platit v prosinci. Nařízení má zabránit praxi, kdy evropský zákazník nemůže nakupovat v e-shopu v jiné zemi EU nebo mu obchodník klade další překážky (blokace použití lokální platební karty, vyšší cena). Podle schválené směrnice (doplňuje nařízení na ochranu spotřebitelů EU 2017/2394 a související směrnici 2009/22/ES) se online prodejci budou muset k zákazníkům z jiných zemí EU chovat stejně jako k lidem ze států, kde sami sídlí.

Drogerie DM spouští v Česku vlastní e-shop. Po Rakousku, Německu a Maďarsku je Česko čtvrtou zemí, ve které firma prodává zboží také online.

Velkoobchodní distribuční řetězec s potravinami a vybavením pro gastronomické provozy MAKRO spustil v únoru pro své klienty novou službu. Slibuje v ní vytvořit restauracím zdarma jednoduchou webovou prezentaci.

Březen

Březen přinesl e-shopům mírnou úlevu v administrativní zátěži. Od prvního března totiž začaly platit některé změny v elektronické evidenci tržeb (EET), o kterých loni v prosinci rozhodl Ústavní soud. E-shopy tak například už nemusejí evidovat platby platebními kartami nebo přes online platební brány.

Scuk.cz mění majitele i koncept. Portál s tipy a recenzemi na kvalitní restaurace, kavárny či prodejny od Martina (Cuketky) Kuciela koupil podnikatel Kamil Demuth a restartuje jej na komunitní službu pro společné nákupy potravin.

Český e-shop s hudebními nástroji Kytary.cz pokračuje v rozšiřování za hranice Česka. Po slovenské, polské, maďarské a rumunské mutaci spouští v březnu e-shop pro Velkou Británii.

Podvodníci nakupovali přes účty zákazníků Alza.cz, zneužili přitom přihlašovací údaje, které oběti patrně používaly na více službách, a mohly tak uniknout při některém z dřívějších úniků. Firma postiženým okamžitě vrátila peníze, svoji roli přitom sehrál pravděpodobně i fakt, že se jednalo jen o malé procento zákazníků.

Košík.cz rezignuje na moravské regiony a končí s rozvozem potravin v Brně, Ostravě, Olomouci a dalších městech. „Do těchto regionů nyní zavážíme potraviny z hlavního skladu (na místě doplňujeme pouze čerstvé potraviny), který je stovky kilometrů vzdálený, a auta tak na cestě stráví příliš mnoho času. Košík však roste a způsob obsluhy, jaký jsme zvolili na Moravě a Slezsku, na to nebyl dostatečně připraven,“ vysvětluje firma.

E-commerce společnost Inveo za nespecifikovanou částku kupuje 34% podíl ve firmě RiverBit, která se soustředí na zajišťování automatické předpovědi poptávky.

Alza.cz poprvé musí řešit stížnosti na to, že zákazníkům automaticky vkládá do košíků příslušenství, které si neobjednali, a zároveň začíná testovat nový způsob doručování nákupů. Zákazníkům pronajme HomeBox – domácí „bednu“, kterou si uživatel umístí někde u domu, a e-shop mu bude nákupy doručovat přímo do ní.

Web potravinového online supermarketu Rohlík.cz čelí kurióznímu útoku. Hacker, který prolomil slabé administrátorské heslo, na server nahrál pornofotky. Web e-shopu musel být dočasně odstaven z provozu.

Duben

Kosmetický e-shop Notino spojil síly s logistickou službou Zásilkovna, která provozuje síť výdejních míst, kde si lidé mohou vyzvednout nákupy z e-shopů. Ve skupině Packeta, která Zásilkovnu vlastní, si Notino pořídil 20% podíl. 

Slevomat začal nabízet pobyty v tuzemských hotelech na partnerských webech Travelist britské skupiny Secret Escapes, která Slevomat loni v létě koupila. Rozšířil díky tomu svoji klientelu o polský a maďarský trh.

Květen

Počátkem května přichází největší český portál, Seznam.cz, s novou podobou svého inzertního webu Sbazar.cz. Seznam.cz vylepšil hlavně možnosti vyhledávání. Nově se zde dají hledat inzeráty z blízkého okolí uživatele podle geolokace a uživatelům se zobrazují také související nabídky podobného zboží. U prodejců Seznam začal ukazovat například informaci o tom, jak dlouho mají na Seznamu založený účet (delší doba má zřejmě naznačit, že je více důvěryhodný). Sbazar také nově umí prohledávat obsah konkrétní kategorie.

Logistická služba Zásilkovna.cz oznamuje, že v roce 2017 navýšila obrat na 470 milionů korun (ze 197 milionů za rok 2016).

Českem se šíří phishingový útok na zákazníky e-shopu Alza.cz. Probíhá formou podvržené SMS, kterou mohou lidé dostat do svého telefonu. „V této SMS je oznámeno uložení balíčku a následně podvodně nabízí iPhone X za 1 CZK, kde zákazník musí vyplnit údaje typu číslo karty,“ popisuje zprávu Alza.cz s tím, že jde o podvod a e-shop podal trestní oznámení na neznámého pachatele.

V květnu také začíná být vymahatelné GDPR. Jaké důsledky z toho vyplývají pro komerci, shrnujeme v článku GDPR last minute: Co všechno musí splnit provozovatel menšího e-shopu? 

Inzertní portál a nákupní galerie Aukro.cz mění strukturu vedení, jeho hlavním akcionářem se po navýšení podílu stává fond Leverage Technology a dochází také ke změně výkonného ředitele. Davida Vychytila nahrazuje Lumír Kunz, jenž zároveň působí jako partner právě v Leverage.

Skupina HP Tronic prodává nejstarší českou nákupní galerii Vltava.cz za nespecifikovanou částku společnosti TONIS distribuce, která na ní chce vybudovat hudební e-shop.

Červen

V Česku oficiálně odstartoval obří německý módní e-shop Zalando. Na tuzemském trhu společnost nabízí zhruba 275 tisíc produktů, zaujmout chce nabídkou značek, které u nás nejsou k běžně k dostání, i dopravou zdarma.

Od června také začíná Alza.cz ve svých platebních automatech prodávat kryptoměny. „Stačí si nainstalovat mobilní aplikaci Alzy a v menu Moje Alza – Moje kryptopeněženka přidat ke svému účtu adresu své hardware peněženky. U jakéhokoliv PayBoxu nebo CardBoxu na našich prodejnách pak zákazník zadá pouze své telefonní číslo a může skrze platební terminál rovnou krypto nakupovat,“ popisuje marketingový ředitel Alzy Jan Sadílek.

Červenec

Z českého herního e-shopu Kuma.cz unikla databáze desítek tisíc uživatelských hesel. Obchod se snažil tvářit, že problém neexistuje, více v článku Únik desítek tisíc hesel z Kuma.cz a hlava v písku.

Srpen

Server Heureka.cz se snaží povzbudit letní prodeje a poprvé pořádá své Dny dopravy zdarma také mimo předvánoční špičku. Od 12:00 v pondělí 20. srpna do 23:59 ve středu 22. srpna se do akce zapojí přes 900 e-shopů, které při nákupech nad 300 Kč nabídnou dopravu zboží zadarmo.

Lékárenská Pilulka.cz v srpnu hlásí růst tržeb za pololetí o 60 % (více než 800 milionů Kč v prvním pololetí) a chystá se na prodej léků na předpis.

Rohlík.cz hlásí, že se v letošním prvním čtvrtletí poprvé po čtyřech letech od začátku fungování dostal do zisku (podle ukazatele EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů).

E-shop Alza.cz se v srpnu odhodlal k nepopulárnímu rozhodnutí, zvedl výši poplatku, který účtuje zákazníkům za osobní odběr zboží na pobočce. Místo dosavadních 35 Kč nově zaplatí 45 Kč, vyšší poplatek se týká případů, kdy zákazníci zboží neplatí předem, ale přímo na pobočce. Většina tuzemských e-shopů přitom osobní odběr nezpoplatňuje.

Září

Rohlík.cz oznamuje expanzi do Maďarska, která je plánována na příští rok. E-shop také musel v září čelit masivnímu DDoS útoku, kdy musel odrážet 33 tisíc požadavků za minutu.

Česká skupina Miton oznámila prodej menšinového podílu v polském módním e-shopu Domodi.pl, podíl koupila skupina GWP, která vlastní i zbývající podíly. E-commerce skupina Mall Group v Česku a na Slovensku během září začala přebírat síť automatizovaných výdejních boxů (balíkomatů) od polské společnosti InPost. Mall chce boxy využívat pro objednávky ze svého hlavního e-shopu.

Říjen

Úřednické mlýny melou sice pomalu, ale jistě. Mall dostává za loňský obří únik uživatelských dat pokutu 1,5 milionu Kč od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). 

Po Zolandu do Česka v říjnu vstupuje druhý obří německý e-shop s módou. About You začíná nabízet přes 70 tisíc položek od 500 značek. Česká republika je po Polsku druhou zemí ve střední a východní Evropě, kam obchod zamířil. Vstup na trh se nese ve znamení drahé kampaně a logistických problémů, více v článku About You není ani tak o vás, jako spíš o nezvládnuté komunikaci a logistice.

Rohlík.cz začíná v říjnu rozvážet volně prodejné léky, umožnila mu to spolupráce s lékárnou BENU. 

V říjnu také česká platforma pro přímý prodej nemovitostí Bezrealitky.cz začíná umožňovat platby prostřednictvím Google Pay (umožnila to platební brána PayU).

Listopad

V Praze startuje online rozvoz čerstvého točeného piva z malých pivovarů – služba Peevo.cz. Služba slibuje doručení nápoje do devadesáti minut.

Alza.cz v Praze otevírá další bezobslužnou prodejnu a nezvládá nápor zákazníků během svých předvánočních slev, více v článku Alza.cz spustila předvánoční slevy Black Friday a padal jí web.

Vyhledávač slev Skrz.cz expanduje do Polska. Prozatím tam nabízí kolem dvou tisíc nabídek od polských prodejců. Firma chce do polské nabídky nabalit také české prodejce, kteří v sousední zemi působí, a zároveň Čechům pomoci s případnou expanzí do Polska. 

Do podzimních Dnů dopravy zdarma, za kterými stojí cenový srovnávač Heureka.cz, se zapojuje 1300 českých e-shopů, CZC.cz se po ztrátovém roce vrací do mírného zisku (9 milionů Kč), Pale Fire Capital a Martin Rozhoň investují do online farmářského tržiště Scuk.cz a Alza.cz vzdává půjčování filmů online.

Prosinec

Začíná platit evropské nařízení o zákazu geoblokace, podrobněji v našem listopadovém článku Konec diskriminace v e-shopech? Zákaz geoblockingu přijde už za necelé dva týdny.

Síť online lékáren Pilulka českých internetových podnikatelů Martina a Petra Kasy oznamuje vstup na rumunský trh, prý se na to připravovala dva roky.

Český internetový obchod s potravinami Rohlík.cz spouští síť chlazených výdejních boxů, tzv. Rohlík Pointů, které mu mají umožnit snížit minimální cenu nákupu o dvě stovky. Má to malý háček: dostupné jsou jen ve veřejnosti nepřístupných prostorách vybraných kancelářských budov v Praze.

Obraty českých internetových obchodů podle zprávy Asociace pro elektronickou komerci v pondělí 10. prosince dosáhly nového významného rekordu – vůbec poprvé přesáhly jednu miliardu korun za den.

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).