Facebook smaže stránky a skupiny, které mají cokoliv společného s podezřelými aktivitami. Dokonce i když tyto konkrétní stránky či skupiny nic špatného nedělaly. V zásadě nejde o nic nového, jen legitimizaci toho, co Facebook dělá běžně, tedy že smaže stránku bez důvodu (a bez uvedení důvodu). Viz Making Pages More Transparent and Accountable, kde se dočtete i o novince jménem Kvalita stránky. Najdete ji na vlastní stránce a mělo by tam být vidět, co vám Facebook ze stránky odstranil a jaký obsah považuje za fake news (má dokonce tři klasifikace). To se ale týká kontrol prováděných smluvními partnery, takže v Česku to dostupné nejspíš nebude.
Je to vážné. Facebook chce integrovat posílání zpráv napříč WhatsAppem, Instagramem a Messengerem. Ty první dvě služby jsou místem, kam Facebooku odcházejí uživatelé. Ta třetí už součástí Facebooku byla a je také jedním z důvodů, proč má Facebook zásadní problémy. Facebook už uživatele nebaví a první zásadní změny byly v utlumení používání Facebooku a v přechodu na privátní chatovou komunikaci. WhatsApp tak vlastně patří do stejné kategorie a aktuálně je zásadním ohrožením Messengeru, začíná mít totiž více uživatelů než ostatní platformy. Instagram je místem, kam odcházejí děti a mládež (vedle Snapchatu a TikToku). Celé to musí být velmi vážné, protože odhodlat se k propojení všech platforem je opravdu jenom ukázka nejvyšší paniky. Viz Chaty v Messengeru, WhatsApp a Instagramu se mají spojit a mít end-to-end šifrování nebo Facebook to integrate WhatsApp, Instagram and Messenger, kde zjistíte, že je to prý „osobní projekt“ samotného Marka Zuckerberga. A celé je to také zcela zásadním ohrožením soukromí.
Mark Zuckerberg ve Wall Street Journal píše o tom, jak skvělý je Facebook. Uvádí tam i to, že lidé Facebooku nevěří, protože mu nerozumí. Staví se do pozice „ten, jemuž je ubližováno“ v kombinaci s „vydal jsem se zachraňovat svět“ a „miliardy uživatelů“. Je to hodně poučné čtení, ukazuje totiž, že Facebook je nereformovatelný a Mark Zuckerberg je nedůvěryhodná osoba. Byl jí ostatně od samého počátku – Facebook vznikl na základě podvádění. Ve Facebook: The Normalization Of What Should Never Have Been Accepted As Normal správně zmiňují i další zásadní problém. Normalizaci věcí, které normální nejsou. Nesetkáváme se s tím jenom u Facebooku. Další povedená reakce je v Mark Zuckerberg, Let Me Be Your Ghost Writer.
TELEgraficky
Atom 1..34 ■ Pale Moon 28.3.0 ■ A Theory of Flight ■ Zase ten Kaspersky ■ Opera 58.0 je venku ■ Wine 4.0 je venku ■ Zendesk Alternative a Zendesk ■ Regex101 ■ #shodansafari
WEBDESIGN, INTERNET
Nevypadá to, že by soukupnahrad.cz byla skutečně doména šéfa TV Barrandov Jaromíra Soukupa. Založena byla v lednu 2018 (nikoliv teď, když se objevil List Jaromíra Soukupa). Tradičně platí, že údaje, kterou jsou u domén uvedeny, nejsou nijak ověřovány a při registraci si tam kdokoliv může napsat cokoliv. Od té doby, co CZ.NIC nesmyslně (ne, GDPR to nepožaduje) skryl další údaje o doménách, je to celé ještě absurdnější. Fyzicky to je jen v zásadě parkované u Wedosu. A pokud chcete ještě víc, tak registrované to je na FORPSI-X2W-S622604, zatímco listjaromirasoukupa.cz je na VSHOSTING-EMPRESA-SOUKUP (což je Empresa Média). To „LIST Jaromíra Soukupa“ na oné doméně se samozřejmě objevilo až právě teď.
V Číně provedli cenzoři velký úklid: 9382 mobilních aplikací, 7 milionů online informací, 733 celých webů. Plus kritika čínského Tencentu za šíření „vulgárních informací“ ve zpravodajské aplikaci. Viz China deletes 7 million pieces of online information, thousands of apps.
Falešné recenze? Sám Google jim pomohl k životu a také z nich těžil. Všímá si toho HOW GOOGLE HELPED FOSTER THE FAKE REVIEW ECONOMY AND BENEFITS FROM IT, a to poměrně dost trefně.
SOFTWARE
Klasické Google Hangouts v G-Suite skončí v říjnu. Náhradou budou Hangouts Chat a Hangouts Meet. Možná vhodný čas to přestat používat. Viz Upcoming Hangouts service consolidation for all G Suite customers.
Mobilní Edge od Microsoftu varuje před fake news weby. V případě Daily Mail dává stejně silné skóre jako pro kremelský RT. Celé je to založené na službě NewsGuard, kterou Microsoft nově integruje přímo do Edge. Pořídit si ji můžete ale i do Chrome v podobě rozšíření. Mezi fake news řadí i český Sputnik. Více viz Mobilní Microsoft Edge nově obsahuje hlídač důvěryhodnosti médií NewsGuard.
Twitter zmigroval data do Google Cloudu. Nejde přitom o maličkost, až 300 petabajtů. Viz Twitter migrates data to Google Cloud to keep the world tweeting.
Nintendo se omlouvá. Metroid Prime 4 budou vyvíjet znovu od začátku. Jak strašná asi musela být verze, na které už mezitím dost dlouho pracovali?
PUBG testuje zdarma dostupnou PUBG Lite verzi. Prozatím v Thajsku, herně i provedením oddělenou od velkého PUBG. Fenomenální úspěch Fortnite (které přitom bylo na trhu až jako druhé) je prostě problém. Viz PUBG starts testing free version to better take on Fortnite. Zmiňují tam i dost zajímavou věc – placené PUBG loni vydělalo 1,035 miliardy dolarů, Fortnite, který můžete hrát zcela zdarma, dvakrát tolik: 2,4 miliardy dolarů.
Chrome chystá změny v tom, co mohou rozšíření. Může to znamenat konec pro blokátory reklamy. Viz Manifest V3 a Chrome Extension Manifest V3 could end uBlock Origin for Chrome.
HARDWARE
Roboti nás nahradí a v Davosu se na tom už prý pilně pracuje. Navenek sice všichni ukazují obavy z robotů a AI, ale podle The Hidden Automation Agenda of the Davos Elite se šéfové firem už nemohou dočkat, až zaměstnance nahradí roboty. Celé tohle čtení působí tak trochu jako konspirační teorie. Což autorovi trochu kazí to, že o tom nakonec všichni mluví a dávají do toho miliardy dolarů. Po poněkud konspiračním začátku je v tom článku ale řada zajímavých informací.
MARKETING A KOMUNIKACE
Influenceři na sociálních sítích se dohodli, že změní způsob zveřejňování příspěvků. Pikantní na tom je, že ta „shoda“ spočívá v tom, že konečně začnou dodržovat zákony a propagační příspěvky budou označovat jako reklamu. Uvedou také, pokud vyzdvihovaný produkt dostali jako dar či jim byl zapůjčen. Ona shoda přitom platí pouze mezi šestnácti celebritami, takže žádnou zásadní změnu nečekejme. Mimochodem, poznáte snadno a ihned, že toto je reklama? Viz Social media influencers agree to change the way they post.
YouTube bude doporučovat méně konspiračních videí. Prý upraví algoritmus, aby se omezilo šíření dezinformací. Jak už víme z mnoha případů, během chvíle se dezinformátoři naučí algoritmus opět správně využívat. Ale jinak viz YouTube says it will recommend fewer videos about conspiracy theories a připomeňme, že Mark Zuckerberg také někdy v listopadu tvrdil, že zastaví šíření „senzačního a provokativního obsahu“. Ve skutečnosti je to stále jediné, co se po Facebooku masově šíří. Seriózní věci mají smůlu.
Lidé pronajímají své účty na Facebooku za peníze či věci. Facebook to v podmínkách zakazuje, takže jde o snadnou cestu ke zrušení účtu. Ale také o něco, co zásadně ohrožuje jejich soukromí. Viz People Are Renting Out Their Facebook Accounts In Exchange For Cash And Free Laptops.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
WPML web byl hacknut, prý naštvaným zákazníkem, který kvůli děravým pluginům od WPML přišel o dva weby. Navíc měl použít stejné chyby, které setrvávaly ve WPML pluginech. Nutno dodat, že komerční plugin pro tvorbu vícejazyčných webů s pomocí WordPressu je aktivní na více než 600 tisících webech. WPML ve vyjádření v WPML Website Hacked, Customer Emails Compromised uvádí, že za hacknutím stojí bývalý zaměstnanec, který si na serveru nechal zadní vrátka. Řešit to prý budou právní cestou. Samotný plugin ohrožen být nemá.
Online kasínu unikly informace o 108 milionech sázek. Včetně detailů o uživatelích – jména, adresy, telefonní čísla, e-maily, data narození, stav účtu, IP adresy atd. Přístupné byly i informace o vkladech a výběrech, včetně částečných čísel platebních karet. Nechali vše přístupné na volně dostupném Elastic Search serveru. Viz Online casino group leaks information on 108 million bets, including user details.
Ukradli vám účet na Instagramu? Dostat ho zpět je nadlidský úkol, komentuje Mashable v Instagram get hacked? Good luck getting it back. Nebývalo to tak, v době kdy ještě Instagram nebyl 100% ovládnutý Facebookem a jeho praktikami, podobné věci fungovaly. Existovala podpora uživatelů a o uživatele byl zájem. Patří k tomu i klasický vývoj: zrušení co nejvíce cest, jak je možné Instagram kontaktovat. Hlavně e-mailových adres. Zůstal jen klasický formulář (občas) dostupný přes Myslím, že můj účet na Instagramu byl napaden. Zde zahájený proces ovšem trvá týdny až měsíce, tedy pokud se vůbec něco stane.
Google chce v Chrome blokovat stahování, která nevyvolal přímo uživatel. Jsou totiž často zneužívána k dopravení škodlivého obsahu od počítače a stávaly se i součástí útoků, které využívaly další bezpečnostní nedostatky. Viz Preventing Drive-By-Downloads in Sandboxed Iframes a Google plans to end drive-by-downloads threat.
Další podvodník byl usvědčen, na falšovaném dokumentu použil font, který v dané době vůbec neexistoval. Viz Microsoft’s fonts catch out another fraudster—this time in Canada.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Facebook bude umět petice. Community Actions vám umožní vyhlásit petici a sbírat podpisy (v Česku nezapomeňte, že naše právo elektronické petice nezná, takže tohle nijak reálně dál použít nejde). Facebook si navíc představuje, že tenhle nástroj bude na petice upozorňovat vládní organizace i politiky, dokonce jim i telefonovat. Možná si ještě pamatujete, že před dvěma roky Mark Zuckerberg začal tvrdit, že lidé budou měnit svět pomocí facebookových skupin a videí a že přestanou být potřeba vlády i církve. První výsledek jeho naivních představ se spouští v USA. Community Actions se v dalších ohledech budou chovat jako skupiny – mají vlastně newsfeed, události a další funkčnost. Přihlásit se k „Petici“ půjde na jedno kliknutí. Jak to v praxi vypadá, se můžete podívat třeba přes Pedestrian Safety near Nebinger and Santore Library nebo na www.facebook.com/action (v Česku prozatím nic nejde zakládat a Explore také nefunguje). Podrobnější informace viz Facebook launches petition feature, its next battlefield.
Facebook v 27 % chybuje v odhadech zájmů uživatelů a tím i v následném cílení reklamy. Zjistila to studie, která se ale týkala pouze USA. Kdyby totéž bylo zkoumáno v menších zemích a těch, kde Facebook vůbec nechápe tamní prostředí, bylo by to podstatně vyšší číslo. Určitým způsobem je ale ještě horší, že 74 % uživatelů Facebooku v USA vůbec netuší, že si Facebook udržuje seznam jejich zájmů. Přitom se každý může na tenhle seznam podívat, může ho vymazat a také se může divit, co všechno si o něm Facebook nevymýšlel. Je to velmi užitečné i v tom, že pak snáze pochopí, proč se mu ukazuje nějaká reklama. Viz Facebook is Wrong 27% of the Time When Detecting Users’ Interests [STUDY].
Instagram tvrdí, že neomezuje viditelnost příspěvků. Reaguje na tvrzení, že příspěvky ukazuje pouze 7 % sledujících. Tvrdí, že prý ukazuje všechno, jen ovlivňuje pořadí, a když tedy budete mít trpělivost rolovat, uvidíte všechno. Trochu legrační vysvětlení, protože i to je špatně, příliš brzy totiž dorazíte na konec newsfeedu a dál vás už nepustí. Každopádně sedm procent to není, dosah se pohybuje prozatím okolo 15 procent, takže v tuto chvíli je algoritmicky omezen zhruba na polovinu přirozeného. Všechny příspěvky ale prakticky v žádném případě neuvidíte. Viz Instagram denies viral claim that it hides most posts from users.
Analýza působení fake news na Twitteru v době prezidentských voleb v USA v roce 2016 je dlouhé a zajímavé čtení. Viz Fake news on Twitter during the 2016 U.S. presidential election.
Přes 50 % uživatelů Facebooku je falešných. V analýze to uvádí Aaron Greenspan a v jedné věci má pravdu: Facebook není schopen přesně měřit skutečný počet uživatelů. Reálných uživatelů, přesněji řečeno. Upozorňuje i na to, že metriky používané Facebookem poměrně zásadně nadsazují počet měsíčních aktivních uživatelů (MAU). Greenspan je mimochodem jedním ze spolužáků Marka Zuckerberga z doby, kdy se Facebook ještě jmenoval „The Face Book“. A zmíněná analýza je dost zajímavý dokument i o minulosti Facebooku.
MOBILNÍ APLIKACE
WhatsApp opět omezil možnosti přeposílat zprávy. Bojuje tak proti fake news. V Indii bylo původně možné přeposlat zprávu na dalších pět adresátů (skupin či jednotlivců) a ve zbytku světa bylo možné přeposlat dvaceti adresátům. Nově je přeposlání na pět platné celosvětově. Ve skupinách může být až 256 členů, takže aktuální maximální číslo je 1280 lidí při využití skupin. Že to šíření fake news nezabrání, je asi vcelku jasné. Viz WhatsApp imposes new limits on forwarding to fight fake news.
Facebook Moments skončí 25. února. Je dost pravděpodobné, že jste tuhle aplikaci pro sdílení „momentů“ s přáteli nikdy neviděli. Měla sloužit k soukromému sdílení fotografií s přáteli („soukromí na Facebooku“, to zní vlastně docela jako sci-fi) a vznikla prý proto, aby nebylo fotky nutné nahrávat na Facebook. Facebook se tak trochu pokoušel konkurovat Google Photos, ale nezabralo to (Google Photos ostatně také ne). Viz Facebook is shutting down its Moments app.
Přes 100 milionů žen sleduje menstruační cykly v aplikacích. Ty jejich extrémně osobní údaje často prodávají a komerčně využívají. Řada z uživatelek o tom neví, považuje aplikace za bezpečnější způsob než zaznamenávat si to do kalendáře. Některé z nich tyto aplikace používají i pro zjištění plodných dnů, přestože se už mnohokrát ukázalo, že tyto aplikace jsou v řadě případu zcela mimo realitu. Viz Period-Tracking Apps Are Monetizing Women’s Extremely Personal Data.
STARTUPY A EKONOMIKA
Jedním z důsledků stoupající obliby streamingu hudby jsou čím dál tím kratší skladby. Podle The economics of streaming is making songs shorter to má čistě ekonomický důvod – Spotify a další služby neplatí za délku přehrávání. Peníze jsou za přehranou skladbu. No a víc kratších skladeb přinese více peněz.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.