Startup LidskáSíla.cz poskytující úklidové služby v domácnosti rozjeli v červnu loňského roku Robert Vojáček, jeho partnerka Michaela Somolová a Šimon Podlipský. Firma si brzy získala pozornost investorů. Už měsíc po ostrém startu do ní investoval Tomáš Čupr, který ale po půlroce z projektu vystoupil.
Hodnota projektu s dvěma investorskými subjekty v zádech se odhaduje na 80 milionů korun. LidskáSíla nyní vstoupila do Brna, kde ke svým 160 aktivním dámám na úklid v Praze přidala dalších 20.
A Brno bude pro projekt důležitým milníkem. „Trh je daleko menší, lidé tam mají nižší příjmy… Je to otázka načasování a nyní zkoušíme, jestli je Česko už připraveno na tento typ služeb nebo je to zatím jen pražská záležitost,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupa.cz Robert Vojáček.
Pokud se Brno nepovede dostatečně rozjet, LidskáSíla se místo rozvoje úklidových služeb v Česku vrhne do dalšího segmentu. „Když bychom měli jít do trhu, který už tu existuje, pak bychom šli do řemeslníků a podobných věcí,“ říká Vojáček.
Službu jste spustili v červnu minulého roku a za tu dobu o vás bylo hodně slyšet. Získali jste investory a po necelém roce fungování se rozrůstáte do Brna. Vypadá to, že jde vše hladce. I z vašeho pohledu?
Dá se říct, že jsme se od počátku nesetkali s velkými problémy. A povedl se nám hlavně listopad a prosinec. Ukázalo se, že vánoční úklidy opravdu fungují, i když je to sezonní záležitost. Růst v této době nás opravdu příjemně překvapil.
Službu jste zakládali tři, nyní sedíme ve vašich prostorech v pražském Karlíně. Kolik vás tu nyní je?
Je pravdou, že když jsme začínali, byli jsme jen tři zakladatelé a dělali to vlastně z domova. S dámami na úklid jsme se pak scházeli různě po kavárnách.
Teď už je z nás běžná firma, v současnosti nás tu sedí asi 12 lidí, přičemž provoz má svého manažera, který vstal z původních zaměstnanců. Svého manažera teď dostane i sekce péče o zákazníky.
Na začátku byl samozřejmě růst rychlý, ještě i stále je, ale jsme zvědaví na budoucí rozvoj. Sami totiž nevíme, kudy se vydáme na základě toho, co nyní zkoušíme. Aktuálně jde třeba o Brno.
S kolika dámami na úklid v Brně začínáte?
V současnosti máme v Praze 160 dam a v Brně jich je teď k dispozici dalších 20.
Pobočku jste si tam nezřídili?
Do Brna zatím jezdíme na přímo. Až uvidíme, jaký tam je potenciál, tak se rozhodneme, co v tomto směru dál. Brnem si totiž nejsme stoprocentně jistí.
Bereme to tak, že tento trh rozhodne o tom, zda půjdeme do dalších měst v Česku nebo jestli naopak uděláme další službu. Teď jsme přímo na pomezí tohoto rozhodnutí.
V čem přesně si nejste jisti?
Jde o velikost trhu. Když se podívám na statistiky vyhledávání dam na úklid v Praze a Brně, je to opravdu diametrálně odlišné. Trh je daleko menší, lidé tam mají nižší příjmy… Je to otázka načasování a nyní zkoušíme, jestli je Česko už připraveno na tento typ služeb nebo je to zatím jen pražská záležitost. Na to chceme nají odpověď.
Jakou jste si stanovili zkušební dobu?
Tři měsíce. Lidem totiž trvá, než se vůbec rozhodnou. O úklidu většinou rozhoduje žena v domácnosti a rozhodovací proces od návštěvy webu do objednávky trvá zhruba osm až dvanáct dnů. A to se o nás lidé musí ještě dozvědět, aby na naše stránky vůbec přišli.
A když k vám přijdou a službu vyzkouší, vrací se pak k vám?
Musím říct, že zákazníci jsou velmi loajální, což je další věc, která nás příjemně překvapila. Valná většina, přesněji 95 procent, u nás úklidy opakují.
Kdo si vaše služby nejvíce objednává? Jsou to jednotlivci, kde jste na začátku viděli potenciál?
Upřímně jsme si mysleli, že si naši službu budou objednávat hlavně jednotlivci. Typicky chlapi, třeba „ajťáci“. Ale nakonec se ukázalo, že většinu objednávek realizují rodiny s dětmi, přičemž objednává hlavně žena. Jednotlivci a páry jsou tak v menšině.
Když jste projekt LidskáSíla spouštěli, měli jste širší vizi než jen nabízet dámy na úklid. Stále platí, že se budete rozšiřovat do dalších oblastí?
Jak už jsem zmiňoval, to se právě nyní rozhodne v Brně. Když bude fungovat Brno, půjde to i v Hradci Králové nebo v Plzni. Teoreticky by šly i oblasti jako je Mladoboleslavsko, kde je hodně rodinných domů.
Není to o tom, že by lidé neměli peníze. Je to o přístupu a o porozumění, jestli úklid chci, zda-li ho potřebuji a zda-li v něm najdu benefity. A to je to, co nyní musíme lidi naučit. Ale dělat to marketingově je strašně drahé.
Takže do jiných měst spíše nepůjdete?
Můj osobní odhad je, což vidím i z prvních statistik, že do dalších měst mimo Brna nepůjdeme. V tom případě bychom založili novou službu.
A zahraniční expanze asi také nepřipadá v úvahu?
Ve fázi, které jsme, jsou tyto úvahy opravdu předčasné. Když nejde o Slovensko, které je takovým rozšířeným Českem, tak start v jiné zemi je extrémně složitá záležitost. Je hrozně těžké na vše dohlídnout a řídit.
Jedinou možnost, kterou nyní do budoucna vidíme, je v tomto pohledu Polsko. A to díky našemu investorovi, který je z Polska a pomohl by nám tam se spuštěním služby.
Ale o tom všem můžeme začít přemýšlet až v době, kdy se v Česku dostaneme alespoň na nulu.
A na té byste provozně měli být kdy?
Máme to nyní nastavené tak, že bychom provozního zisku měli dosáhnout v červnu.
Které další služby chcete spustit? Uvažovali jste o fitness trenérech, instalatérech, pečovatelkách a podobně?
Když bychom měli jít do trhu, který už tu existuje, pak bychom šli do řemeslníků a podobných věcí. Lidé to používají a bylo by to hlavně o tom, udělat vše lépe, než ostatní. Což je vždy jednodušší než budovat nový trh.
Výhledově ale vidíme prostor v péči pro seniory, jelikož to je aktuální a velký problém pro lidi. Tady by to ale zase bylo o učení trhu.
Peněz v současné době asi máte dost? Nedávno jste získali nového nejmenovaného investora, podle něhož má společnost tržní hodnotu 80 milionů korun…
Peníze si bereme vždy po částech a máme je na šest, sedm měsíců dopředu.
Letos plánujete obrat kolem 50 milionů korun. To zvládnete i v případě, že se Brno nepovede rozjet?
Na tuto částku jsme schopni se dostat i jen díky Praze. Budou také rozhodovat sezonní úklidy jako jsou třeba ty Vánoce. Další takovou špičkou v našem oboru jsou jarní úklidy, které jsme ale ještě nezažili, a nyní se na ně chystáme.
Jak moc se Vánoce odrazily na vašich růstech?
V průměru rosteme mezi 25 a 30 procenty meziměsíčně, Vánoce nám udělaly 43 procent. Takže ten rozdíl není nijak závratný, ale pravdou je, že jsme pro to nemuseli udělat takřka nic. Naše marketingové aktivity byly pozastavené a přesto chodily objednávky.
Takže jste nestíhali…
Jsme omezeni počtem dam. Kdybychom jich měli 250, tak bychom je bez problémů uživili a růsty mohly být o poznání vyšší.
Loňský rok byl pro vás „startovací“, letos to tedy vypadá, že se budete spíše hledat?
Zjistili jsme, jaké zákazníky máme a jak na ně v Praze. A je pravdou, že nyní musíme zjistit, co vůbec budeme za firmu. To budeme vědět do konce roku. Stále ale pevně věřím, že budeme platformou pro podobné služby, je jen otázkou kdy.
Protože kdo jiný tu je? Když se podívám na e-shopy, tak mezi nimi vyčnívá Alza. Lidi k ní chodí a hledají tam zboží napříč kategoriemi, které by tam zpočátku nenapadlo nikoho hledat, vždyť se tam dříve prodávala jen elektronika. Mají důvěru zákazníka, a my na to chceme jít podobně.