Hehe, právě to je ten důvod, proč to nefunguje. Narozdíl od někoho to bohužel jsem nucen zažívat každý den, protože na západě už to implementovali.... Kvalita hovoru příšerná, je slyšet každé páté slovo.
Nicméně já psal primárně o normálních telefonech. Data v zahraničí samozřejmě také musejí přes síť domovského operátora... protože fízlování..
Chapu to nejak blbe, nebo Telefonica uz minimalne od roku 2012 porusuje to narizeni EK? Pokud uz loni mela byt MAXIMALNI cena prichoziho hovoru 8 eurocentu (cca 2,50 Kc) a letos to ma poklesnout dokonce na 7 eurocentu, cili cca 2,18 Kc - jak je mozne, ze o2 stale nabizi roamingovy tarif s cenou 3,90 kc za prichozi hovor? To je za to nikdo nedokaze/nechce pojebat, nebo to narizeni EK neni az tak narizenim, ale pouze nezavaznym doporucenim?
Jak to s tim tedy je a jak se v tom mam vyznat?
tarif viz:
http://www.o2.cz/osobni/roaming/294812-volani_bez_hranic_roaming.html
Je to tak, že musí nabízet alespoň jeden tarif s těmi regulovanými cenami:
http://www.o2.cz/osobni/roaming/52337-Eurotarif.html.
Vedle toho ale mohou nabízet i jiné tarify s jakýmikoliv cenami.
Tak je to? Ja to chapal tak, ze to jsou ceny maximalne mozne. Cili ze muzou nabizet nizsi, ale nikoli vyssi.
Takto tedy nabizi dva tarify - jeden s drahym odchozim volanim a levnym prichozim (podle narizeni) a pak ten druhy tarif s nejakou prumernou cenou za oba smery hovoru - 3,90 Kc za minutu.
A ted babo rad, co si na dovolenou nechat nastavit. Vzhledem k tomu, ze volat moc nehodlam, tak zrejme pujdu do te varianty drazsi odchozi hovor a levne prichozi volani.
Uz aby ten roaming zrusili uplne a bude klid.
Toho bych se nebál, protože VoIP se zatím výrazně rozšiřuje. A někteří velcí operátoři (BT) na něj přecházejí jako na hlavní technologii, hlavně kvůli ceně. Ale v pevných sítích a na vyhrazených linkách se řízením QOS (tzv. managed-VoIP).
Jen na okraj - i v ČR už téměř dva roky hovory přes VoIP činí více než 25% podíl hovorů, originovaných v pevných sítích.
1) VoIP je mnohem kvalitnější, modernější a celkově lepší technologie než klasická PSTN telefonní síť. Umožňuje například přenášet HD Voice
Krásnou ukázku má například Ipex:
http://www.ipex.cz/volani-a-internet/vyhodne-volani/sluzby-site-voipex/hdsp-hdvoice
2) Pokud jsou jakékoliv nekvality, výpadky atd., tak VoIP je závislá na kvalitě Internetové konektivity. Takže nejspíš máte problémy s konektivitou k Internetu a proto slyšíte každé páté slovo nebo máte někde chybu v konfiguraci datové sítě.
Jinak sám osobně mám s VoIP hovory do zahraničí vynikající zkušenosti. Prakticky denně jsem cca rok volal ČR >> Sardinie a Sardinie >> ČR, kde to byly opravdu dlouhé hovory, klidně na hodinu... A všichni, kdo jsme takto volali jsme uznali, že kvalita hovorů je mnohem vyšší než v běžné telefonní síti.
Samozřejmě jsem volal i do USA nebo Číny, ale tam se jednalo o kratší hovory, ale ani tam jsem nepozoroval žádné problémy.
Mimochodem řada operátorů řeší mezinárodní volání právě stylem PSTN1 (klasická telefonní síť) >> VoIP 1 >> VoIP 2 >> PSTN2 (klasická telefonní síť), takže přes VoIP uživatel volá, i když volá z mobilu :-)).
Jinak například O2 nabízí službu NetCall (*55) pro mobily http://www.o2.cz/osobni/roaming/43427-net_call.html
a službu Xcall (970 00) pro pevné linky
http://www.o2.cz/pa/198031-roaming_a_mezinarodni_volani/56138-xcall.html
kdy je hovor normálně volaný přes VoIP a jenom část mezi O2 a mobilem nebo pevnou linkou účastníka jde přes klasickou telefonní síť a zbytek jede normálně přes VoIP.
Služby jsou sice strašně předražené vzhledem k jinak běžným cenám, ale přes Xcall a NetCall volali už miliony lidí a rozhodně nemají problémy s tím, že by slyšeli "každé páté slovo". :-)
Nehledě na to, že už i samotné O2 každému podnikateli automaticky cpe službu "Neomezená linka" http://www.o2.cz/podnikatel/191844-pevna_linka/110816-o2_neomezena_linka.html
což není nic jiného než normální VoIP a k tomu VoIP telefon, spousta lidí to používá a ani neví, že volají přes VoIP :-).
Takže takové ty kecy o "nekvalitě" celých technologií jako celku jsou jenom nesmysly podložené zkušeností Franty Vopelky z místního JZD, který to zkoušel, nefungovalo to, takže je to totálně na prd!
Rozdejte lidem laserové skalpely a taky bude spousta názorů jak jsou úplně na prd... Jenže k laserovému skalpelu se Franta nedostane, ale VoIP bránu nebo telefon si koupí v každém obchodě za pár korun :-D.
A zvlášť menší firmy si občas najmou Frantu jako "technika" a pak jsou z toho podobné zkušenosti. Kdyby musely být na instalaci a konfiguraci VoIP atestace podobně jako na medicínu a bez nich to dělat nešlo, tak nebude taky nikomu telefon koktat :-).
Tak jsou věci, které IP prostě neumí, nebo to umí ne dost dobře (typicky spolehlivost přenosu je žalostná) proto jsou i jiné technologie. Spíš si myslím, že bude masově s horší kvalitou (někdy) všechno přes IP a ti co budou potřebovat víc budou mít tyhlety "neperspektivní" technologie, jako je třeba PSTN, nebo taky ATM nebo ISDN....
Víte to ale špatně. To nařízení od začátku funguje tak, že operátor musí nabídnout aspoň jeden tarif s cenami zastropovanými podle nařízení, ale vedle toho může nabídnout libovolné jiné tarify. Všichni tři čeští operátoři začali tak, že vedle svých dosavadních roamingových tarifů přidali eurotarif. O2 a Vodafone mají více roamingových tarifů dodnes, pro některé klienty mohou být výhodnější, i když mají příslušné služby za vyšší ceny, než je eurocena.
Na rozdíl od ,,klasické" telefonie, jsem nikdy při používání VoIP problémy neměl a to ani přes hodně slabou wifinu ze Slovenska. Takže ono je to opravdu o kvalitě konektivity v daném místě. A že AžDSL přes ucpané telekomické dráty žádná třeskutá kvalita není a VžDSL je, díky dlouhým pingům ještě horší, není žádné tajemství.
A jak je to dlouho, co Telekomika tvrdila, že bez FUPu by internet v ČR nefungoval? Pak se zjistilo, že garážová konkurence FUP neřeší a najednou to bez něj šlo! Teď blekotají totéž o mobilním internetu, tam je ale problém v tom, že konkurence hned tak nebude. Ono to není ani tak o technických možnostech, jako o neochotě nechat se odehnat od plného koryta, nebo to koryto dobrovolně zlikvidovat.
Tady nekdo netusi, jak funguje VoIP ... to totiz absolutne zadnou ustrednu nepotrebuje. Pokud se budem bavit konkretne o SIP, tak zarizeni se vzdy spojuji naprimo, ustredna maximalne poskytuje nejake dalsi sluzby navic - jako trebas prechod do standardni telefonni site.
Pripadne poskytuje ucastnikovi informaci o IP adrese dalsiho ucastnika, se kterym touzi mluvit ... v nejhorsim pripade funguje jako proxy (to pokud ucastnici nemaji internet).
Nocmi mura pro smiraky ... ze nejde predem urcit, kudy hovor potece ...
To bych si nebyl tak jisty, protoze existuje spousta tarifu, u kterych uz ted je roaming prave kvuli tomu narizeni nizsi, nez hovory v ramci statu. Navic by to pak tak obesli vsichni, ze by vytovrili jeden naprosto nesmyslny tariv s tema cenama. Pokud vim, jde jednoznacne o maximalni moznou cenu, naprosto bez ohledu na tarif, a pokud uctuji vic, tak jednoduse porusuji zakon (to narizeni ma vahu zakona).
lol ... a ta "lepsi" kvalita = kdyz volam sousedovi, tak si pripadam, jak kdyz volam na mars? Musim se smat, kdyz slysim denne v radiu/tv rozhovory po telefonu, a je to jeden velkej chrchel ... uz pred nejakymi 15+ lety umelo "blbe" mp3 daleko kvalitnejsi zaznam i pri 16ti kbitech. Pri jakekoli rozumne konektivite neni problem vest hovor pri 64+kbitech.
Tak to mi potom vysvetlete, proc mi na predplacenku dorazila SMS, ze mi v ramci snaseni modreho z nebe od 1.7. snizuji cenu za roaming ... kdyz by stacilo mit tarif s cenou rekneme 20Kc/min, tarifikaci co 10 minut ... ktery by mel roaming v ramci toho narizeni.
A ted mi zacnete vykladat, jak ty operatori delaj co lidem na ocich videj ... zcela dobrovolne a radi ... lol.
Právě jsem dojel z Chorvatska, volání jsem řešil nakonec zakoupením místní simkarty Tele2 s 300Mb dat za 50kun(180kč) a do čr jsem volal a psal jen ze skypu v mobilu, naštěstí všichni se kterými jsem chtěl mluvit, skype používají a ještě k tomu jsem mohl takto komunikovat i se sestrou na dovolené v Bulharsku což by byl přes roaming asi drahý špás.
No, zřejmě máte neschopného poskytovatele telefonní služby :) Ten druhý VOiP je vedle v kanclu?Vedle ve městě?Vedle na kontinentu?
Nefunguje QoS, který považuji za absolutně nejdůležitější podmínku kvalitního hovoru přes IP. Dále jak už jsem psal, moderní přenosové prvky si šahají (a někdy i modifikují) pakety celkem vysoko, rozhodně to není tak, že by paket na L3 prolezl pár tisíc kilometrů nezměněný, což také bývá problém...
že je okolo telekomunikací jakási legislativa jde jak známo pro většinu diskutujících na lupě úplně mimo, takže mě to zase jako obvykle nepřekvapuje...
1)Což je zvláštní, když si mnoho zahraničních firem poptává pro mezinárodní přenosy hlas a vyžaduje klasiku tj. nechce VoIP.
2)Moje datová síť je v nejlepším pořádku, řekl bych že dokonce lepší než si téměř 100% z Vás tady kdy mohlo dovolit. Problém není u mě ale po cestě nebo na druhé straně. Protože na klasické linky se do zahraničí dovolávám bez problému.
3)Ano řada operátorů to dělá, a ne vždycky to funguje.
4)Franta Vopelka neřekl nic o nekvalitě technologie (například v LAN je VOIP zcela bez problémů) jen o problémy s mezinárodními přenosy. Ale hlavně Franta psal, že roaming důvod a to je legislativa... což tady zatím nikdo nevyvracel (a rád bych si to např. od p. Peterky přečetl) ...
Roaming má totiž důvod hlavně státního dohledu. Ukládá poskytovateli, že hovor musí vždy jít přes jeho prostředky. Takže když ve Španělsku voláte kamarádovi na vedlejší pláži, jde hovor přes pražskou ústřednu. To je hlavní důvod, pro roaming je drahý. Protože vyžaduje infrastrukturu napříš světem... Navíc ne každý operátor (a to i jednotlivé firmy v rámci nadnároních) je propojen přímo, většinou mají od dalších operátorů dohodnutý tranzit, který opět není zadarmo (protože snižuje kapacitu vlastním zákazníků). Sice bude tady v diskuzi opět plno kravin o VoIP, ale realitaje jako obvykle jinde, VoIP bez přímého propojení ústředen nefunguje mezinárodně téměř nikdy ... navíc i když funguje, jsou i jiné problémy, protože mezinárodní síťě běhají na WDM a SDH, a moderní prvky si datagramy modifikují čím dál více...
Myslel jsem, že kurz, podle kterého se to přepočítává, je "daný", podle tří posledních kurzů jak jsou v EU žurnálu OJoEU...
tedy aspoň to tak je psáno na wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations#Exchange_rates
tady i zmíněný příplatek 99,- za roaming denně zní ještě vcelku přijatelně. Stačí ale vyrazit mimo EU, a přes stovku může stát klidně minuta příchozího nebo odchozího hovoru. Jediným řešením je pak místní simka, která vám za cenu 1 min. od lidumilného českého opa zajistí na místě volání, internet a případně i volání do ČR v objemu řádově desítek minut.
Prostě čeští zloději jsou nepřekonatelní!
není to tak dlouho, co se jevil nepřekonatelným problémem způsob zpoplatnění za příjem mobilního hovoru - vždyt náklady za příchozí hovor jsou reálně nenulové, ale veškerý příjem má operátor volajícího. a vyřešilo se to a dneska už mládeži nevysvětlíte co to je poplatek za příchozí hovor.
pak se docela dlouho jevila problémem přenositelnost čísel mezi operátory - vždyt "musela" být cenou odlišena vlastní a cizí síť, a v předčíslí byl zakryptován poskytovatel.
ještě nedávno se operátoři tvářili nechápat, že nejdražší na provozu sítě je její provoz, zatímco náklady na vlastní hovory tvoří balastní položku nákladů, takže nějaké imbecilní počítání minut je možná dražší než nechat lidi kecat a poslat jim za to každý měsíc jedno číslo.
dodnes je pro naše operátory nepochopitelné to, co je úplně normální, jen co překročíte hranice - vnitrostátní roaming mezi operátory - že tam kde se nechytí signál vašeho operátora, prostě voláte přes jiného.
podobně tak časem se budou lidi divit, že existovala doba, kdy hovor uvnitř evropy z BTS t-mobile v budějicích na BTS t-mobile v linzi, mohl stát jinou nebo dokonce větší sumu peněz, než hovor z budějovic do brna.
nebo že by někdo mohl za data v zahraničí platit jinou sumu než domácí klient, jen proto, že operátoři si to mezi sebou možná mohou nějak účtovat.