Týdenní revize: revoluce u Seznamu, překvapení u GTS Novery

20. 10. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Seznam představil svoji novou homepage, kterou výrazně změnil zažitý koncept portálů jako všeobjímajících zdrojů informací. To někteří uživatelé GTS Novery jsou překvapení spíš nemile, zaplatili si totiž "neomezené" připojení a poskytovatel nyní soudí, že se neomezují až příliš. Zhodnotili jsme kvalitu online slovníků a víme také, proč je internetová komunikace jiná než ty ostatní. Firmy bojují s přívalem e-mailů, jak jste na tom vy?

Otázka, zda čtenářské komentáře pod články na webu mají smysl či nikoliv, je stará snad jako web sám. Přestože jde totiž o původně výrazně interaktivní médium, vzbuzují některé jeho rysy v přispěvatelích pocit, že mohou diskusní fórum zahltit čímkoliv je napadne. U velkých zpravodajských serverů pak dochází k situacím, kdy prakticky nemá smysl diskuse ani otevírat. České weby jsou v tomto ohledu navíc poměrně originální, protože velké zahraniční weby obvykle diskuse nemají, případně je přísně regulují. Ani tato diskuse (o smyslu diskusí) nejspíš nic nevyřeší, dokud se některý z velkých vydavatelů nerozhodne zákaz vyzkoušet. Budou nám poté diskuse na velkých, obecně zaměřených serverech chybět?
Internet blog na Lupě: Je čas zrušit v denících komentáře

Ostatně samotné příčiny, které přispěvatele vedou k nepatřičnému využívání sdělovacího prostoru, jsou poměrně zajímavé a hodné pozornosti. Z psychologického hlediska se zde uplatňuje několik vlivů, které uživatele diskusního fóra přivedou k přesvědčení, že za své chování nenese odpovědnost, nelze jej dohledat a jeho slova na webu mají úplně jinou váhu než „skutečná“. Internetová komunikace je zkrátka svojí podstatou výrazně jiná než její jiné formy, což je při jejím užívání dobré mít na paměti.
Martin Pírko: Proč je komunikace na Internetu jiná

GTS Novera zřejmě vsadila na jinou psychologii uživatele – „konzumenta“, který se nestará o skutečné parametry nakupované služby. I připojení ADSL, které mělo být dle reklam neomezené (bez datových limitů), je samozřejmě omezené už ze své fyzické podstaty, málokdo si však uvědomuje, že kromě toho poskytovatel nemůže dovolit zcela nekontrolovatelné využívání domácí koncové přípojky, pořízené za „domácí“ cenu. Zákazník by to měl chápat, poskytovatel inzerovat – chybu je tak možné najít na obou stranách.
Jiří Peterka: Stalo se: GTS Novera vypovídá stahovače

S „nadlimitním“ využíváním přípojek úzce souvisí problémy jiných velkých společností, a sice vydavatelů audiovizuálních děl. Stahování hudby a filmů je dnes populární tak, že generovaný provoz tvoří velkou část výtěžnosti celého Internetu, zatímco výtěžnost prodejů nahrávek analogicky klesá. Nahrávací společnosti zkusily mnohé, včetně nasazení ochran DRM, které omezují platící zákazníky, od čehož se nyní naštěstí celý průmysl postupně odvrací. Hledají se nové cesty, jako dobrovolné příspěvky autorům, poplatky za hudbu v ceně přehrávače i hledání nových obchodních modelů (převážně neúspěšně). Jisté je, že nahrávací průmysl i jeho zákazníky čekají ještě další velké změny, a je otázka, kdo z nich vyjde posílený.
Vojtěch Bednář: Zaplatí muziku přehrávač?
David Antoš: A hudba bude zadarmo!

Správce české národní domény (.cz), sdružení CZ.NIC, spustil 1. října do ostrého běhu nový registrační systém, který vyvíjel téměř dva roky. Úspora nákladů, plynoucí z přechodu od dodávaného systému na vlastní řešení, dovolila snížení velkoobchodní ceny domény. Na ni reagovala většina registrátorů, někteří ještě s předstihem. Téměř tři týdny platnosti nových cen se promítly také do zvýšeného počtu registrací domén.
Martin Vyleťal: Většina registrátorů již českou doménu zlevnila
Jiří Macich: Velký zájem o levnější domény s koncovkou .cz

Kolik e-mailů denně dostanete? Pokud 140 a máte co dělat, abyste je zvládli, pak vězte, že podle údajů výzkumné agentury IDC jste pouze v průměru. Kancelářští pracovníci po celém světě čelí rostoucímu počtu požadavků a informací, proudící skrze e-mail, což některé firmy dovedlo až k zavedení „pátků bez e-mailu“. Dokázali byste se také v práci obejít celý den bez poštovního klienta? A pokud ano, proč ne i v pondělí?
Jan Handl: Firmy bojují se záplavou e-mailů

Souboj freemailů o co největší nabízenou kapacitu před několika lety plnil titulky odborných médií a heslo „největší zvítězí“ se zdálo být věčné. Souboj, odstartovaný Gmailem (a nutno dodat, že po létech stagnace na freemailovém poli šlo o velmi vítaný zlom), již dávno netáhne stejnou pozornost, hlavní hráče však stále přesto zaměstnává. Yahoo má freemail s neomezenou kapacitou, Google jeho kapacitu zvyšuje rychleji a i Microsoft přidával prostor pro e-maily. Kam až kapacita freemailových schránek poroste a potřebujeme ještě vůbec nějaký strop?
Jiří Macich: Gigové závody se vrací
Blog Jiřího Wagnera na Lupě: Kolik místa dostanete u Gmailu?

Spekulace o vlivu médií na psychiku lidí, zejména dětí, je dalším oblíbeným tématem široce rozevřených diskusí, bohužel pohříchu neodborně vedených. Počítačové a online hry si za takových podmínek získaly okamžitou pozornost: přemíra násilí prý negativně ovlivňuje vývoj celé společnosti. Je však taková souvislost možná, či alespoň prokazatelná? Málokterá studie se např. zabývá otázkou příčiny a důsledku a raději pouze hledá jednoduché ukazatele (nebývá pak zřejmé, zda jedinec vyhledává násilné hry na základě svého psychosociálního profilu, či zda je to naopak). Nicméně i tak je zajímavé sledovat některá čísla o množství času, které jsou lidé schopni věnovat virtuálním světům.
Jan Handl: Existuje závislost na hrách?

Internet jako svojí povahou globální médium od svých počátků naráží na komplikace s různou jazykovou vybaveností svých uživatelů – z jejich pohledu je de facto rozdělený na mnoho „ostrovů“, které jsou pro jejich jednotlivé obyvatele zašifrované a nepřístupné. Není divu, že online překladové slovníky jsou jednou z těch oblíbenějších služeb na Internetu a kvalita toho kterého slovníku pak snadno vygeneruje patřičnou odezvu. Na českém webu je sice dostatek překladových a cizojazyčných slovníků, jejich kvalita i oblíbenost se však často výrazně odlišují.
Michal Černý: Scio, transmoveo, supervivo

WiFi jako způsob připojení k Internetu je v Česku stále velmi oblíbenou metodou, jak se vypořádat s nedostatečnou nabídkou „pevných“ poskytovatelů (a navzdory očekávání tento trend příliš neustupuje). V zahraničí velmi oblíbené využití bezdrátových sítí k jejich propůjčení (ať již zdarma či za úplatu) spřízněným uživatelům prostřednictvím sítě FON se však v Česku příliš neujímá. Nebo jde o klamné zdání?
Rita Pužmanová: Ufona už máme, přijde FON?

Český telekomunikační úřad zavádí novou tradici: začíná se pravidelně scházet s novináři a diskutovat o své činnosti. Na druhém setkání se diskutovalo o postupu digitalizace a hodnotily se i poslední nápady a návrhy z Bruselu. Právě zde se od minule vystupňovalo hodnotící adjektivum: místo „třeskuté“ jsou prý již „strašidelné“.
Jiří Peterka: Už ne pouze třeskuté, ale přímo strašidelné nápady

Pozice Microsoftu je u části veřejnosti poněkud komplikovaná: používají jeho produkty, ale zároveň proti němu ostře v diskusích vystupují. Není divu, že jeden z nových patentů, který si tato společnost podala, vzbudil pozornost větší než obvyklou: jde o jakousi čtečku mysli, pomocí níž chce Microsoft navrhovat budoucí uživatelská rozhraní svých aplikací. Necháte Microsoft nahlédnout do svého mozku?
Pavel Houser: Čtečka mozku od Microsoftu

Titulní stránky portálů patří k nejpečlivěji vyvíjeným i sledovaným stránkám na webu a neprochází většími úpravami každý den. Na českém Internetu často více portálů inovuje zároveň, jako se stalo v tomto týdnu: Seznam spustil zcela novou homepage, zaměřenou na možnost personalizace, Centrum zatím váhá a novou verzi uvolnilo zatím jako betaverzi. Za pozornost přitom stojí zejména dosti revoluční kroky Seznamu: na titulce není reklama a uživatel si ji může přizpůsobit tak, že obsahuje jen to, co sám považuje za důležité (a kopíruje tak již existující služby jako třeba iGoogle). Půjde o nový trend českých portálů, nebo tentokrát Seznam šlápl „přes čáru?“
Jan Ambrož: Seznam významně inovoval homepage, snaží se i Centrum

Líbí se vám nová homepage Seznamu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).