Tuhý boj za znovupovznesení značky Tiscali probíhá už rok a půl. V červenci 2008 koupil J.V. Čep internetový server Tiscali.cz (nikoliv telekomunikační služby téže značky) a zakládá „mediální skupinu Dignity“. Čep si povšiml díry na trhu – existence řady drobnějších unavených webových firem či firem těsně před krachem, které jsou k mání za rozumné peníze. A nějaké peníze měl, jiné hodlal na ambiciózní plán získat. Kdyby v tu dobu naplno nepropukla krize, pravděpodobně by mu jeho zvonění na téma drobné servery, plačte
vyšlo. Takhle zůstalo z větší části jen u slibů a rozoraného mediálního trhu.
Anticena Křištálové Lupy 2009
Je to vlastně jen intermezzo. V letošním klání o Křišťálovou Lupu 2009 získala „mediální skupina Dignity“ J.V.Čepa anticenu. Ta vzešla z návrhů expertního panelu (jehož účastníkem je i autor článku) a hlasování odborného panelu (členové a hlasování zde) obsahujícího především odborníky z internetových firem a internetové publicisty. Jistým paradoxem je, že anticenu si odhlasoval i sám J.V. Čep s tímto odůvodněním: Dávám ji za uplynulý rok 2008 sobě a ještě jednomu „investorovi“ který nasliboval hory s horákama. Z dnešního pohledu vím, kde jsem udělal chybu. Rád bych si cenu vyzvedl, protože se na celý r. 2008 mohu dívat se sportovním odstupem, jsa poučen z chyb svých i druhých lidí.
Nešlo jen o problém nafouknuté bubliny, na který se odvolávají někteří porotci. V řadě případů samozřejmě šlo o oplátku, protože masivní slibová invaze Dignity se u řady projektů projevila naprostým odlivem příjmů; tento výpadek příjmů se dotkl slušné porce trhu, zejména menších serverů sousedících s budovaným impériem Dignity nebo s těmi servery, na něž se pozornost Dignity přenesla. Kupříkladu Peníze.cz stála krátká aférka s Dignity výpadek všech reklamních příjmů, když se od něj agentury odvrátily jako od nedůvěryhodného partnera. Peníze.cz musely nakonec změnit majitele znovu, když se Dignity na ně nepodařilo získat dostatek peněz a stávající majitel byl již subvencováním portálu vyčerpán, firmu nakonec přebralo Clareo, jež si teprve hledá cestu k obnovení finančních toků. A není to jediný příklad, takže rozhořčenost nad akcí „Dignity“ byla do značné míry odůvodněná. A „pokora“, s níž si J.V. Čep přebíral anticenu, oprávněná. Satisfakci dotčeným zkazila snad jen bravura, s níž tak Čep učinil.
J.V.Čep (vpravo) přebírá anticenu Křišťálové Lupy, vlevo Tomáš Hanák. Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz
Tiscali Média a Osobnosti.cz pohromadě
Toto intermezzo slibotechnové fáze Dignity je už snad pokornou minulostí. Počátkem letošního roku vznikla Tiscali Media, jejíhož vedení se ujal Kamil Koupý, provozovatel serveru Osobnosti.cz, jednoho z největších nezávislých serverů. Už v té době bylo zřejmé, že provoz nezávislého serveru nepůjde snadno dohromady s vedením v podstatě konkurenčního projektu a že bude třeba použít nějaké řešení a tak po půlroční zkušení době se stává Kamil Koupý 45% majitelem Dignity. Dignity výměnou za to získává celé Osobnosti.cz, s.r.o. Kromě toho je Dignity 100% vlastníkem Tiscali Média a s tím i portálu Tiscali. Konflikt mizí, stává se z něj spoluvlastnictví. V druhé polovině letošního roku se v Dignity pracuje na dalších změnách a strategických partnerstvích, většinou formou spolupodílu na společně budovaném projektu.
Dnešní a zhruba aktuální (ne vše je ještě zapsáno v Obchodním rejstříku či oficiálně potvrzeno) majetkovou strukturu kolem Dignity bychom si nejlépe ukázali na následujícím grafu.
Vlastnická struktura a vztahy kolem Dignity a Tiscali
Rovnocennými partnery v Dignity se stávají Kamil Koupý a Jan Václav Čep, desetiprocentní minorita zůstává Bruno Wertlenovi. Dignity zcela vlastní Tiscali Media a Osobnosti.cz, s.r.o. Z poloviny pak společnost Centrumio provozující obchod s počítačovými hrami Surtep.cz (propagovaný přes Games Tiscali) a projekt NašePeníze.cz, jímž si Dignity vynahrazuje uprchlé Peníze.cz (Peníze.cz našly peníze a i Isobar vstupuje na rostoucí trh)
.
Zatím minoritní spolupráci navázalo Dignity se SportStreamem, tím si chce doplnit nabídku sportovních zpráv. Prozatím bude ve společnosti údajně držet 20 %, podíl by se mohl v dohledné době navýšit na polovinu, pokud půjde spolupráce dobře.
Balada o návštěvnosti
Jak je na tom Tiscali a Osobnosti s ohledem na návštěvnost? Na následujícím grafu vidíte, jak se vyvíjela návštěvnost v průběhu letošního roku, doplněná je o týdenní čísla iHned pro porovnání.
Vývoj návštěvnosti Tiscali.cz, Osobnosti.cz a v porovnání iHned.cz (RUest týdenní)
Pokud se na graf podíváte striktně statisticky, hovoří o stagnaci, na čemž se projevují tradičně slabé prázdniny. Pak už následuje vzestup, na kterém se podílí především úspěšný start aukce s platbou za příhoz Bonus.cz a tlak na projekt Games. V průběhu letošního podzimu totiž Tiscali odkoupilo doménu Games.cz, díky čemuž tradičně dobré herní zpravodajství bude moci přesídlit z poněkud „out“ secondlevel domény games.tiscali.cz na svou vlastní. K tomu se na jaře roku 2010 má přidat relaunch celého webu Games. Jelikož dělá podstatnou část návštěvnosti Tiscali, je to logická volba, stejné oživení nedávno potkalo projekt Dokina.cz.
Z pohledu aktuální návštěvnosti je nejpodstatnější duo Tiscali a Osobnosti.cz, situace přes jednotlivé servery a packy za listopad z dat NetMonitoru (RUest) vypadá zhruba následovně:
Server / Pack | RUest listopad 2009 | Poznámka | |
---|---|---|---|
Tiscali.cz | 496 682 | +11% | |
OSOBNOSTI.cz pack | 570 733 | ||
NasePenize.cz | 64 442 | +73,98% | |
SportStream.cz | 33 518 | + 82,39% | |
Surtep.cz | cca 150 000 | přesná čísla budou v NetMonitoru za prosinec | |
Bonus.cz | cca 300 000 | přesná čísla budou v NetMonitoru za prosinec | |
OnlineProdej.cz | cca 100 000 | přesná čísla budou v NetMonitoru za prosinec | |
AtlasRostlin.cz | 20 780 |
To dává, po započtení překryvů, měsíční listopadovou návštěvnost 1,3 milionu uživatelů. Do toho Tiscali hodlá spolupracovat se serverem Doktorka.cz, která měla za listopad 417 877 RUest, s tím by se pravděpodobně Tiscali přehouplo přes 1,5 milionu unikátních uživatelů a tím také do první desítky největších českých webových vydavatelů, alespoň podle NetMonitoru.
Podíly subdomén Tiscali.cz a Osobnosti.cz na návštěvnosti podle Alexa.com
Samotný web Tiscali prochází řadou úprav, konečně by se mohl například oživení dočkat Tiscali Email, jenž již několik let leží beze změn. Ten by se z kraje příštího roku měl dočkat nové verze nabízející i navýšený prostor pro uložené e-maily v řádu několika gigabitů. Pro poněkud zamrzlý trh českých e-mailových služeb by to mohla být příjemná změna.
V každém případě vysoká návštěvnost není všechno. Je potřeba přetavit ji v reklamní příjmy, čemuž spíše pomohou silné specializované servery, než nicneříkající „portál“. A zdá se, že množinu silných oborových vertikál se daří Tiscali / Dignity vybudovat.