...stále více lidí formuluje klíčové slovo do adresního řádku, také mnohé novější vyhledávače nabízejí takovou stránku jako prioritní...
Existuje nejaka statistika nebo vyzkum na tema zda lide vazne hledaji neco podle nazvu domeny? Ja jsem to take povazoval za prvni zpusob jak neco najit, ale podle svych zakazniku a vubec lidi 'nezasazenych' pocitaci uz si to moc nemyslim. Vetsina 'obycejnych' lidi hleda COKOLIV proste na www.seznam.cz a pokud to tam nenajdou tak to proste neexistuje...
Ja bych spis rekl, ze je to naopak. O nejakem adresnim radku vetsina "beznych uzivatelu" nema ani paru a URL suverenne pisou prave do vyhledavani Seznamu, Googlu, nebo proste toho vyhledavace, ktery jim nekdo znalejsi nastavil jako homepage. Snad kazdy vyhledavac na to je pripraven a treba Seznam po zadani takoveho dotazu vtipne pise:
* Jak se zdá, chcete se dostat na Internetovou adresu http://www.blabla.com/whatever Pokud je tomu skutečně tak, klikněte sem.
Obzvlast se mi libi to "kliknete sem" jako zachrana pro extra tupe uzivatele :-)
Z vlastni zkusenosti muzu rict, ze ve statistikach pristupu z vyhledavacu na jeden vetsi web, ktery jsem driv provozoval, byly na prvnich mistech prave ruzne varianty URL a pak teprve nejaka klicova slova a podobne.
Nebudu se zastávat Šorma, ale na druhou stranu nevidím rozdíl v tom, když někdo nemá o existenci adresního řádku a jméno domény píše do kolonky pro vyhledávání na seznamu. tak jako tak tam tu adresu musí zadat. A je něco jiného zadat do vyhledávače "šíleně-dlouhá_a-složitá-doména.cz" nebo jen "doména.cz". Princip adresního řádku a kolonky pro vyhledávání je téměř stejný.
Možná by pan Šorm mohl zveřejnit nějaké konkrétní statistiky u některé z domén, která není nikde zaregistrovaná, nebyla na ni žádná reklama a žádný konkrétní obsah. Tento počet by mě zajímal.
Jinak si myslím, že avízované ceny za pronájem jsou přemrštěné a nikdo takovou pálku nedá. Nakonec bude rád, když je pronajme za desetinu požadované částky. Souhlasím s názory níž v diskuzi. Ty prachy bych raději vložil do nějaké jednoslovné adresy, která třeba ani nemusí dávat smysl nebo jde o nějakou složeninu dvou či více slov a ušetřené prostředky bych vložil do propagace značky. Pokud bych měl investovat ročně například čtvrt milionu do www.sporitelna.cz a ještě nemít ani nárok na domény třetího řádu, tak si to sakra rychle rozmyslím. Jestliže budu mít www.nazev-spořitelny.cz nebo něco podobného a vrazím zbývající horentní sumu do propagace značky, tak jen na internetu za ty prachy udělám ohromný poprask. Druhý rok už bude stačit polovina této částky, aby se udržovalo povědomí o značce. Nehledě na to, že půjde-li o společnost, která bude inzerovat i mimo internet, protlačí si svoji www.nazev-spořitelny.cz i do novin, rádia či televize.
Možná by se to nechalo využít při nějaké krátkodobé kampani na dočasný produkt. Pokud bych však na tu adresu udělal reklamu, tak po skončení nájmu by si konkurence mohla mnout ruce. Když už jsme u té spořitelny, můžu uvést příklad: spořitelna AB na této doméně začne nabízet produkt stavebního spoření. Za rok jí pronájem skončí, ale AB už do propagace domény investovala jeden milion. No a pak přijde spořitelna XY, která bude na té samé doméně nabízet svoje stavební spoření. Do propagace už nebude muset dát zdaleka takové prostředky, protože návštěvnost stránek už zajistila AB. A navíc sebere AB řadu nových klientů, kteří šli na www.spořitelna.cz uzavřít stavební spoření a tam si možná nevšimnou, že jsou u jiného ústavu, než původně chtěli, nebo si toho všimnou, ale uznají, že ani nabídka XY není špatná a uzavřou smlouvu tam. Nebo si toho všimnou, budou chtít uzavřít smlouvu s AB, ale nebudou vědět, kam jít.
co vy na to, pane Šorme?
pozn.: autor je v této oblasti absolutní laik. Nikdy nedělal na webu reklamní kampaň a nevlastní ani jednu doménu
Děkuji za názory, jsou věcné a rád na ně odpovím.
1)z naší cenové politiky je snad zřejmá jedna věc: Nechceme pronajímat za každou cenu (to bychom opravdu volili cenovou hladinu výrazně nižší). Pokud dnes má někdo pocit, že by takovou službu využil a bude ochoten za ni zaplatit odpovídající cenu, pak mu takovou reklamní službu poskytneme. Jinak má pro nás větší efekt, než pronajmout pod cenou, když budeme i nadále takové doménové jméno využívat jako jednu ze vstupních bran do našeho informačního systému.
2) cenu jsme kalkulovali dle řady hledisek, přičemž důležité je srovnání s obvyklými cenami bannerové reklamy. Málokdo si dle našeho názoru uvědomuje, že náklady na 1 kliknuvšího klienta bývají kolem 30 Kč. A že pokud někdo zaplatí za 1000 zveřejnění 300 Kč, že bude rád, pokud mu taková kampaň přinese 10 návštěvníků. Ti ostatní si v nejlepším případě pouze prohlédnou nějaké reklamní sdělení. Kolik venkovních billboardů, bannerů, novinových inzerátů a televizních reklam dnes každý člověk vidí? Moc a ke spotřebitelské reakci zákazníka dochází se zpožděním (pokud k ní vůbec dojde). Není lepší těch 300 Kč investovat do reklamního pronájmu domény? Návštěvníků obvykle přijde mnohem více a navíc znáte lepší možnost cílení? Na doménu např. www.sporitelna.cz - pokud mám využít Vašeho příkladu - přijdou ti, co hledají nějakou spořitelnu. Ano, v republice je jich asi 6 nebo 7. Pokud adresa nebude pronajata, najdou zde "virtuální spořitelnu zážitků, jež zúročí život".
3) Problém ukončení reklamního pronájmu je dle mého názoru pseudoproblémem. Pokud někdo chce zabránit konkurenci využití atraktivního doménového jména (nebo provozní kanceláře či sponzorství televizního pořadu), může si ho pronajmout na dobu neurčitou. Pokud např. provozovatel restaurace ukončí pronájem, také dává možnost někomu dalšímu, aby klientelu stálých hostů převzal.
4) také krátkodobě lze pronájem využít efektivně. Nájemce takovou adresu nebude považovat za svoji hlavní, ale za druhé dveře do svého obchodu. Nebude je nijak propagovat, ale bude pouze odchytávat návštěvníky této domény. Až jeho reklamní akce skončí, nic netratí a zákazníci, kteří s ním byli spokojeni, mu jistě zůstanou i na jiné adrese.
5) Neexistuje přímá souvislost mezi doménovými jmény a jejich obsahem. Samozřejmě, z propagačních důvodů je nejlépe využít doménová jména popisná, avšak doménová jména fantazijní jsou také legitimní a běžná. Přeci se zájemce z oboru oční optiky nezlobí, pokud na serveru www.lupa.cz najde něco jiného. Pokud na doméně sporitelna.cz neobjeví co potřebuje nebo tu svoji spořitelnu, bude jistě hledat dále.
Domenove jmeno lze povazovat za hlavni titul na hrbetu knihy a i vyhledavace ho indexuji prioritne...
Ptate se, zda ma domenova reklama cenu?
Jsem presvedcen, ze ano, a mam pro to zvlaste ekonomicke zduvodneni. Malokdo totiz si spocita, ze pri obvykle cene bannerove reklamy a obvykle ucinnosti CTR vychazi cena na jednoho kliknuvsiho navstevnika kolem 30 Kc.
Neni lepsi byt presmerovavan z logicke adresy, nez s velkymi naklady zakazniky odchytavat pomoci bannerove reklamy?
No ja mam
am treba domenu studentskeforum.cz, a ze bych nejak cekal ohlas, to se rict neda. No a seznam, to je jen moloch co zna spouta lidi. Ale stim se asi nic nenadela. Ja mam rad google, zadnej zbytecnej text a proste vetsinou to najde i to co ma. Takze jsem takovej anti seznamak. Takze souhlasim.
Pan Ludek Sorm je znamy pardubicky hochstapler a nikdo ho, chudinku, proto nema rad.
Jednou mi vysvetloval, jaky to byl skvely napad, registrovat si tisice domen (treba www.dph.cz - to je dobry, na to se podivejte) a pak na nich mit neco uplne jineho - predevsim jeho prodej vstupenek.
Zasel az tak daleko, ze sveho casu sve stranky pro prodej vstupenek nazyval "oficialnimi strankami mesta Pardubic", myslim, ze mu to magistrat uz zatrhl.
Tvrdil mi, ze mu to vsechno SKVELE vydelava, pri pohledu na jeho nabidku vstupenek jsem o tom jiz tolik presvedcen nebyl (treba www.muzikaly.cz - krome dvou titulu z Pardubickeho divadla, ktere tam mit musi, protoze na to ma s magistratem smlouvu, nabizi jen jediny titul dalsi).
Asi jsem mel pravdu, kdyby mu to neslo, tak by domeny ted nepronajimal.
Pronajima - jenomze, jak jinak nez po sormovsku - tedy s myslenkou na (minimalne) drobny podvod. Podle mne nabada ke svinstvu, neetickemu jednani a klamani typu "pronajmete si nejakou domenu s atraktivnim jmenem a provozujte na ni neco uplne jineho, me zaplatite a vam prijdou klienti...ja to tak delam take"
Bozi mlyny ale melou pomalu, lec jiste. Dotycny, ktery si to u mistra Sorma objedna, na to stejne doplati, protoze az klient zjisti, ze dospel jinam, nez kam chtel, uplivne si a vypne prohlizec... Ale panu S. budou kapat penizky do penezenky. Sice diky klamani a podvodum, ale budou. A o to na nasem Divokem Vychode asi stale jde.
Mě pobavil ještě jeden aspekt jeho pronájmů domén: domény třetího a dalšího řádu. Pan Šorm je určitě velmi zručný obchodník, když přesvědčí firmy k oddělenému pronájmu adres archivni.vina.cz, www.archivni.vina.cz, vina.cz, www.vina.cz, aneb jak z jedné domény vyvařit hodně polívčičky...
Opravdu nevím, kdo bude zákazníkem...
JŽ
PS: Jen mě mrzí, kolik takováhle zpráva přilákala mediálního zájmu :-((
Jo, vono to pak dopadne treba taky tak, jak dopadne. Napriklad Sormova prezentace Vychodoceskeho divadla na strankach www.kamasutra.cz a www.peklo.cz pobourila jeho vedeni.
Co je spatneho na tom, ze se nabizeji vstupenky na kulturni a spolecenske akce ve smyslu "Umeni milovat zivot ve dnech vsednich i svatecnich"? Jedna se samozrejme o fantazijni posunuti puvodniho vyznamu slova Kamasutra, ale to je moje autorska licence, na kterou mam pravo. Samozrejme, ze se nejednalo o prezentaci Vychodoceskeho divadla, ale o moznost si z teto domeny vstupenky do divadla a na programy jinych poradatelu koupit. Jste webmasterem divadla a je mi jasne, oc Vam jde...
Jde o to, ze www.vina.cz a www.archivni.vina.cz jsou ruzna domenova jmena (3. a 4.radu). Kazdy ma moznost si vybrat, co vice odpovida jeho reklamnim potrebam.
Hlavne bych se dost bal stavet jakykoliv vazne mysleny web na adrese, ktera mi nepatri. Co kdyz mi to jednou zacne vydelavat a pan Sorm bude chtit vic? A pak jeste vic? A pritom me bude mit v hrsti, protoze domena je bez diskuzi jeho. A ze bych na ten pronajem mel smlouvu? Aaaale co, kazda smlouva se prece da vypovedet, ne?
Myslim, ze rada firem pusobi v nebytovych prostorech, jez jim nepatri a je to normalni a bezne. Nabidku reklamniho pronajmu domenovych jmen muze vyuzit i nekdo, kdo ma existujici web na jakekoliv vlastni adrese, napr. s nazvem firmy. Takovy zakaznik ma moznost - napr. pokud vyrabi vino - si vybrat co nejprilehavejsi nazev a presmerovat k sobe zakazniky, kteri na tuto domenu prijdou, protoze slovo vino povazuji za klicove. To znamena i treba kratkodobe po dobu jednoho dne, tydne ci mesice. Nikdo nikoho nenuti k tomu, aby adresu ve svem vlastnictvi rusil, davame moznost k existujicimu obchodu otevrit jeste druhe vstupni dvere...
Samozřejmě, ale já netvrdím, že to je jediná cesta. Říkám, že je možné zákazníka, který navštíví např. domenu www.archivni.vina.cz přesměrovat na web výrobce nebo velkoobchodnika s archivním vínem. Jako normální reklamní akci (místo banneru), trvající den nebo jiné období dle přání zákazníka. V mezičase budeme i nadále naše domény využívat jako vstupní brány do našeho systému.
Pane Stanovsky,
i ja verim, ze bozi mlyny melou... Oznacujete mne za podvodnika, a pritom pouzivate lzive argumenty:
1) jiz 6 let pusobime jako jedine oficialni Informacni centrum mesta Pardubic
2) pronajem domenoveho jmena k reklamnim ucelum je stejne legitimni, jako pronajem billboardu nebo reklamniho casu v televizi
3) nikoho nenabadame, aby na domene s atraktivnim jmenem provozoval neco jineho. Reklamni vyuziti domenoveho jmena ma smysl, pouze pokud domenove jmeno vyuziva klicove slovo produktu. Pritom Vam nevadi, ze napriklad na domene www.lupa.cz nejsou vyrobky ocni optiky?
4) domeny, ktere nebudou pronajaty k reklamnim ucelum, budeme i nadale pouzivat jako vstupni brany do na seho informacniho systemu.
Myslim, pane webmastere Vychodoceskeho divadla v Pardubicich, ze svym prispevkem jste udelal vizitku zvlaste sam sobe. Je mi Vas lito.
Dovolte mi, abych se nejprve omluvil za ponekud expresivni vyrazy - ale ona mne a par mych kolegu kapku kapku nakrkla nova marketingova kampan pana Sorma.
Ta nabidka pronajmu domen na mne (nas) opravdu pusobi tak, ze se mi vnucuje nazor, ze je relativne jedno, jak se domena jmenuje, hlavne ze navstevnik zabrousi na me stranky a urcite se do nich zamiluje. At to stoji, co to stoji. Ostatne vsechny vstupni brany do informacniho systemu pana Sorma na tomto principu funguji.
To me pripada jako minimalne neslusne vuci tomu navstevnikovi.
Tady se pochopitelne stretava a bude stretavat tvrde komercni zajem (pana Sorma) se zajmem najit to co chci (navstevnik). Denne dostavame vsichni do schranky spoustu nepotrebnych letaku, neustale na nas krici nejaka reklama z webovych stranek, proti tomu je clovek uz imunni. Proto je potreba vymyslet neco noveho.
Pan Sorm to resi tak, ze je treba vzit vice-mene atraktivni jmeno domeny a na jeji konec dat nejakou svoji komerci (www.kamasutra.cz, www.dph.cz, www.nebe.cz, www.archivni-vina.cz, www.biografie.cz, www.bohemian.cz, www.denik.cz, www.kreaj.cz, a stovky dalsich). Pak to vypada tak, ze me zajima kamasutra, nabidnou se mi vstupenky divadla. Zajima mne archivni vino, nabidne se mi pronajem domen, zajimaji me ceske kraje - nabidne se mi prodej vstupenek v krajich.
Jenomze to navstevnika dost stve, na rozdil od letaku, ktere ze schranky putuji rovnou do popelnice mne hledani na internetu stoji cas a penize za telekoumacke poplatky.
Spolecnost Kam na Pardubicku je sice 6 let jedine oficialni Informacni centrum Pardubic, na Internetu se z jejich stranek o Pardubicich clovek dozvi malo. Spis se mu nabidnou vstupenky.
Jsou vsak jine servery, ktere od Pardubic nedostavaji ani korunu ale delaji pro ne vetsi a zasluznejsi praci. Treba na adrese www.pardubice.cz je toho o Pardubicich nepomerne vice. A hlavne to delaji bez jakekoliv podpory mesta Pardubic. Tuhle adresu se panu Sormovi kupodivu registrovat nepodarilo, takze se tu vstupenky vyjimecne neprodavaji.
Pana Sorma zajima, co svym prispevkem sleduji. Chtel bych, aby po zadani do adresniho radku napriklad www.dph.cz, jsem se dozvedel neco o danich, a ne abych videl velky napis REJSTRIK a KAMASUTRA a mohl si objednat zase ty vstupenky (nutno vsak priznat, ze se na kraji stranky nejake odkazy na obchodni rejstrik a podobne adresy objevi, k informaci o DPH to vsak ma daleko).
Je pravda, ze delam webmastera Vychodoceskeho divadla. Je pochopitelne, ze si budu hrat polivcicku. Pred rokem se nam podarilo prosadit, ze po zadani adresy www.vcd.cz se neobjevil system objednavani vstupenek u pana Sorma, ale nejake smysluplne informace o divadle, hercich, inscenacich, kompletnim programu, aktualitach aj. Chapu, ze pana Sorma mrzi, ze adresa www.vcd.cz jiz nepatri mezi vstupni brany jeho systemu. Presto o nic neprichazi. Na objednani vstupenek se navstevnik dostane i tak, ale jen kdyz bude chtit on.
Pan Sorm take pise, ze vi oc mi jde, jsa webmasterem divadla. Ja to vim take. Jde mi o to, aby kdyz nekde nekdo inzeruje cokoliv o Vychodoceskem divadle, tak aby ty informace take dostal. Aby mel sanci se dostat na stranky divadla. A ne aby to fungovalo jako na adrese www.pardubice.net - prvoplanove se mi samozrejme nenabidne informace o Pardubicich, ale vstupenky. Vyberu-li si nejakou akci z divadla a blahove tuknu na odkaz "Pardubice-Mestske divadlo" - na zadne stranky divadla se nedostanu. At delam, co delam, dostane se maximalne na vseobecny pokec o Pardubicich nebo na objednani vstupenek.
Dobrý den, pane Stanovský,
děkuji za názory, které jsou formulovány věcně a bez emocí, a tak na ně mohu v podobném duchu reagovat. Pro přehlednost zachovám strukturu příspěvku a vyjádřím se k jednotlivým odstavcům textu dle Vašeho členění.
1+2) Pokud nabídka reklamního pronájmu doménových jmen vzbuzuje pocit, že "je relativne jedno, jak se domena jmenuje, hlavne ze navstevnik zabrousi na me stranky a urcite se do nich zamiluje. At to stoji, co to stoji.", pak to rozhodně nebylo naším cílem. Na tomto principu není ani postaven náš informační systém. K jeho návštěvníkům se snažíme chovat slušně a korektně. Problém je v tom, že jsme si již před lety uvědomili význam doménových jmen pro navigaci v internetu a koupili (a zaplatili) to, co tehdy nikdo nechtěl. A že dnes máme podstatně větší prostor, což se v Čechách jak známo neodpouští.
3+4) Souhlasím s Vámi, že reklamou jsme v životě přesyceni. Na rozdíl od Vás si ovšem uvědomuji, že mezi doménovým jménem a jeho obsahem není a ani nemůže být přímá souvislost a že koneckonců ani v reálném životě tomu není jinak. Pokud bych měl Vaši filozofii vzít zcela důsledně, pak by jistě bylo špatné a klamavé, když např. v Pardubicích socha T.G.Masaryka nestojí na Masarykově náměstí, ale jinde. To, co v reálném životě považujeme za normální a bezproblémové, považuji za zcela legitimní i na internetu. Vždyť doménové jméno může být ve vztahu k obsahu nejenom popisné, ale i fantazijní. Předpokládám ovšem, že to víte, a že Vám nevadí ani, že na doméně www.lupa.cz nejsou výrobky oční optiky. Váš přístup mi naopak potvrzuje, že doménové jméno popisného charakteru LZE velmi dobře použít jako reklamního média.
5+6) Bohužel srovnáváte nesrovnatelné. Ačkoliv již 6 let působíme jako oficiální Informační centrum města Pardubic, Internet byl a dosud je Magistrátem považován za naši soukromou aktivitu, na kterou město nedává ani korunu. Dostáváme finanční příspěvek účelově vázaný na bezplatné poskytování informací v provozovně na třídě Míru v rozsahu 12 hodin denně včetně sobot, nedělí a svátků. Město si zřídilo vlastní server na adrese www.mmp.cz a my na něj - v případě že informaci sami na našem serveru nemáme - rádi odkazujeme. Proč bychom také měli konkurovat serveru www.pardubice.cz, když to není nutné a ani to žádný zákazník nezaplatí?
7) Píšete: "Chtel bych, aby po zadani do adresniho radku napriklad www.dph.cz, jsem se dozvedel neco o danich...".
Souhlasím s Vámi, opět potvrzujete, že nabídka reklamního pronájmu domény má opodstatnění. Před lety jsme k nákupu doménového portfolia přistoupili jako k jednorázové "privatizaci" adresního prostoru českého internetu s vědomím, že si vytváříme zajímavý prostor k postupnému budování obsahu. I naším cílem bylo na doméně DPH vytvořit daňový server. Dosud jsme na tuto adresu stihli pouze umístit odkaz na rejstřík plátců DPH, a to v rámci jedné z mutací našeho systému (rejstřík). Uznávám, že specializované stránky k této problematice by byly lepší, a právě proto toto doménové jméno od dnešního dne přidáme do naší nabídky reklamního pronájmu. Nebudeme čekat na vlastní námi vytvořený obsah, ale umožníme již nyní daňovým poradcům a účetním firmám využití doménového jména k jejich ekonomickému přínosu. Věřím, že část svých příjmů (nebo úsporu nákladů na svou bannerovou reklamu) budou ochotni investovat do pronájmu tohoto atraktivního doménového jména. Pokud nikoliv, pak časem vylepšíme server vlastními silami.
8+9) Informace o VČD a link na internetovou prezentaci VČD si pracovníci této instituce do našeho systému dávají zcela sami při generování vstupenek do systému. Takže pokud oni tuto možnost využijí, pak se návštěvník kteréhokoliv našeho serveru může dostat i k informacím o představení na serveru VČD (je to využíváno např. u představení s názvem Spor).
Jsem rád, že již diskutujeme ve věcné rovině, neboť pak se lze dobrat i podstaty věci či tématu.