Hlavní navigace

Radiokomunikace jdou do Internetu zadarmo

24. 7. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přibližně před rokem vydaly České radiokomunikace tiskovou zprávu, ve které oznamovaly, že se pouští do retailového trhu. Ačkoli byla dokonce představena nová značka (Bluetone), nakonec se nestalo nic. Nyní ČRa chystají druhé podání. Jedním z kroků na této cestě je spuštění Internetu zdarma jménem Bluetone Internet Free.

Centrum, Contactel, Czech On Line (COL), Český Telecom, Seznam, Tiscali. Čím jsou si tyto firmy podobné? Jejich společným rysem je skutečnost, že poskytují Internet zdarma. Nedávno jsme na Lupě dokonce psali o tom, že o Internetu zdarma uvažuje i zpravodajský server iDnes (viz iDnes možná nabídne Internet zadarmo), přičemž se objevily spekulace, že snad i internetový portál Atlas by se mohl k tomuto kroku odhodlat. Aby toho nebylo málo, v polovině července spustily Internet zdarma pod názvem Bluetone Internet Free i České radiokomunikace. COL, Contactel a Tiscali byly první. Český Telecom se ještě vezl na vlně všeobecné euforie. Centrum bylo prvním poskytovatelem obsahu. Co objevného však napsat o těch ostatních?

Přibližně před rokem vydaly České radiokomunikace tiskovou zprávu Internet v modrém, kde v pěti odstavcích spřádaly své záměry stát se plnohodnotným telekomunikačním operátorem se silnou orientací na zákazníka. Vše bylo zastřešeno značnou Bluetone, což byl balíček datových, hlasových a internetových služeb pro koncové zákazníky. Na celé věci byla zajímavá především skutečnost, že České radiokomunikace tímto krokem začaly konkurovat Contactelu, jehož byly akcionářem. Jenže po úderném nástupu podpořeném několika zprávami ČTK, které slibovaly, že „tato služba bude klientům představena na Invexu za zaváděcí ceny,“ vše jakoby vyšumělo do ztracena. Rovněž po slibované reklamní kampani na podporu značky nebylo ani vidu, ani slechu.

Na vysvětlenou: Jedním z důsledků účasti v Contactelu, společném podniku s TCD (bývalý Tele Danmark), byla pro České radiokomunikace nemožnost nabízet internetové připojení pro koncové zákazníky, ba co víc – tehdejší koncoví zákazníci měli být převedeni na Contactel. Přibližně před rokem však České radiokomunikace oznámily, že vytvořily vůči Contactelu opravnou položku 1,27 miliardy korun kapitalizací dluhu Contactelu. Výměnou za tento krok vyvázal TCD České radiokomunikace ze smluvních závazků, a firma tak mohla opět přijít s internetovými službami. Svůj podíl v Contactelu České radiokomunikace nedávno definitivně prodaly TCD za jednu korunu.

Tento podzim by podle Českých radiokomunikací mělo následovat „druhé podání“, podpořené reklamní kampaní (což se ovšem minulý rok říkalo také…). Jedním z kroků tohoto druhého podání je i spuštění služby Bluetone Internet Free, což se zatím tak trochu tají a České radiokomunikace nechystají ani žádnou samostatnou kampaň. Internet zdarma od Českých radiokomunikací není v podstatě ničím výjimečný a v zásadě pouze kopíruje podobné nabídky, které jsou již na trhu. Další rozvoj se očekává v závislosti na ohlasech uživatelů. Jedná se o klasický Internet zdarma s celorepublikovou působností a do konce roku by České radiokomunikace chtěly mít alespoň deset tisíc zákazníků.

WT100

Osobně se domnívám, že prosadit se na tomto trhu bude velmi obtížně. Deset tisíc zákazníků z Internetu zdarma rozhodně nedělá ziskovou službu. To by České radiokomunikace musely ukořistit například iDnes nebo Aliatelu přebrat Centrum či Seznam. Větší množství domácích uživatelů lze sotva očekávat, protože Contactel, Czech On Line, Český Telecom a Tiscali utratili za reklamní kampaně na Internet zadarmo dlouhé peníze, takže žádný další poskytovatel Internetu se bez chytrého marketingu asi neprosadí. A chytrý marketing není právě silnou stránkou Českých radiokomunikací, které živí kontrakty s Českou televizí a TV Nova. Díky tomu vlastně ani nikdy nic takového nepotřebovaly.

Na druhou stranu je asi nerozumné České radiokomunikace dopředu podceňovat. Je klidně možné, že Internet zdarma nepouští s úmyslem na něm vydělat, ale zapadá do jakési celkové marketingové strategie, jejímž cílem je přeměnit image „socialistických“ Českých radiokomunikací (které živí již zmíněné kontrakty s Českou televizí a TV Nova) na moderního telekomunikačního operátora pro všechny. Zajímavým krokem na této cestě bylo spuštění plzeňského systému Angel, což je point-to-multipoint FWA v pásmu 3,5 GHz bez nutnosti přímé viditelnosti. Pokud se plzeňský projekt ukáže jako úspěšný, hodlají jej České radiokomunikace rozšířit na dalších dvacet měst. Bude tedy lépe s hodnocením vyčkat.

Prosadí se Internet zadarmo Českých radiokomunikací?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).