Jaky je rozdil mezi termostatem k topeni zalozenym na bimetalu a na umele inteligenci? Z pohledu prava žádný. Tak k čemu regulace. Uz v antice byl kazdy odpovědný za svého otroka, staci oprášit a místo otrok napsat autonomni system. A zpracovani dat se ridi účelem, tak jen dohlidnout aby FB & spol nelhali.
Tak že ....bimetal se nedohodne s AI elektroměrem po tom co si přečtou Marxe , že někomu nebudou počítat topení , někomu naúčtuje přirážku...
Lidé se bojí AI protože se může "rozhodnout" sociálně špatně. Lidé mají strach, že nepodpořit nějakou sociální, ekonomickou, věkovou skupinu je logické. A oni se masíruje o správnosti opaku.
Příklad Housing First.... ....ai by nemuselo vybírat správné lidi.
A to jestli FB lze nebo ne stim nemá co dělat.
Děkuji Lupě za opravdu výživný podnět k diskusi, která asi bude trvat dlouho a zatím ani pořádně nezačala, protože začít musí mezi filosofy. Ale začínají si to uvědomovat a doufám, že se mi letos podaří uspořádat filosofickou konferenci o AI.
Moc jsem se na to těšil a teď ale najednou je z toho pro mně nečekaný praktický problém s použitím AI na webu a v eshopu spolku filosofů OIKOYMENH : D
Problém je že i morálka je u člověka dost špatně definovatelný pojem co je . Případně která ta morálka je sta správná protože společensky, národnostně, historicky, nábožensky atd.... se liší.
Jinak Sociální kredit nebo systém vylíčený v 1984 je rozdílný v tom, že ho vytvořili lidé. Tady je problém, že AI by si práva \ pravidla \ morálku určila sama.
Sociální kredit jde postavit i bez AI na hliněných tabulkách , papyrusu , nebo pergamenu. .... ....problém je jeho zneužití, než využití. Má mít trestaná osoba všechny východy jako jiný spořádaný občan?
Nemám s AI problém o nic více než s všeobecným a rovným volebním právem. Které jak se ukazuje v případě flákanců, domobran a opic které myslí, že s pivem u držky místo roušky na ně policie nemůže, je mnohdy společensky kontraproduktivní věc.
Takže je tu problém v tom že někdo bude upřednostňovat emoce a sociální cítění na konci které ho není rozhodně hmatatelný společenský užitek. Před dejme tomu technokraticky pojatým řízením kde se taková "nezbedná AI" uplatní. Což vlastně není IT problém. Protože takovou emočně chladnou AI , která nebude mít velké sociální cítění nahradí stejně smýšlející manager.
No, tak když jste to nakousl, tak ano, mají strach, a oprávněně.
AI vynechává morálku a to je problém takřka kdekoliv.
Vzpomeňte na kupónovou privatizaci. Vcelku úspěšná, ale chyběly k tomu zákony na ochranu minoritních akcionářů, takže spousta lidí u řady firem nedostala ani korunu, prostě je vytěsnili.
Ale dál: když necháte AI (bez morálky) rozhodovat o euthanasii, nejspíš brzo zjistíte, že máte v provozu Aktion T4. Jak by AI rozhodla o vakcinačních prioritách pro Covid-19? A co by AI asi tak udělala se všeobecným a rovným volebním právem?
A důvod obav je ještě jeden: když nějaká vláda bude zkoušet něco takového, lze se vzepřít, v krajním případě to může skončit i občanskou válkou, ale změnit věci se dají. Proti AI se nemáte jak vzepřít, viz čínský sociální kredit. Než se vzepřete, systém vás zničí, jednotlivce, hned v zárodku. Nakonec i v románu 1984 na to byly potřeba technologie (obousměrná televize a za ní Velký Bratr).