Quora je hybrid mezi klasickou sociální sítí á la Facebook (nebo spíše Twitter), a aplikacemi pro pokládání a zodpovídání otázek typu Yahoo Answers. Široké veřejnosti se otevřela v červnu 2010. Quora nemá žádný obchodní model a tak svůj rozvoj, ale i provoz dosud financuje z prostředků, které v minulosti získala od investorů.
Před dvěma lety se firmě podařilo získat 50 milionů dolarů. Z toho 20 milionů vložil do projektu jeden ze zakladatelů Quory a bývalý technický ředitel Facebooku Adam D'Angelo. Investoři tehdy ohodnotili firmu na 400 milionů dolarů.
Další kolo financování, jehož úspěšné uzavření bylo oznámeno dnes, jde s ohodnocením firmy ještě mnohem výše. Ačkoli představitelé Quory nechtěli komentovat, za jakých podmínek získali od investorů 80 milionů dolarů, média s odvoláním na zdroje obeznámené se situací uvádějí valuaci firmy mezi 800 až 900 miliony dolarů. To je opravdu velmi slušný výsledek, uvážíme-li, že od svého spuštění před více než čtyřmi lety nevydělala Quora ještě ani cent.
„Získání finančních prostředků nám umožňuje udržet Quoru v provozu bez ohledu na to, co se stane ve světě. Rozhodli jsme se usilovat o další peníze, protože si myslíme, že nám to pomůže zajistit si nezávislost a stálost,“ uvedl ředitel marketingu Marc Bodnick. Zároveň dodal, že současní majitelé nepočítají s tím, že by projekt někdy v budoucnu prodali velkým firnám typu Google či Facebook.
Adam D'Angelo zase prohlásil, že většina peněz, které Quora nyní získala bude ležet na účtu v bance jako finanční polštář pro případ neočekávaných událostí. Firma, která v současné době v kalifornském Mountain View, zaměstnává 70 lidí, ale část peněz použije na vylepšení technické infrastruktury a nábor dalších zaměstnanců.
Stejně tak jako hodlá investovat i do vylepšení své mobilní verze. Zhruba 40 % přístupů na Quoru je již nyní z mobilních zařízení a jejich podíl neustále roste. Bodnick současně oznámil, že se brzy objeví i jiné jazykové verze. Zatím je totiž Quora dostupná v angličtině.
Kromě rozvoje ale bude nutné vyřešit i budoucí financování projektu. Pokud nebude chtít být Quora podobně jako Wikipedia závislá na dobrovolných příspěvcích od dárců, bude muset vymyslet smysluplný a udržitelný byznys model. Adam D'Angelo zatím hovoří o reklamě, která by se v určité formě na serveru mohla objevit v průběhu příštího roku.
Zdroj: Forbes, The New York Times, Re/code