Čísla za první den je potřeba brát s velkou rezervou – není jasné, nakolik jde opravdu o vliv uzavření Google News a nakolik jde o výkyv, který by nastal i bez této události. A je také nutné dávat dobrý pozor na to, na jaká čísla se vlastně díváme.
Podle údajů, které serveru Gigaom prozradili analytici ze služby Chartbeat, španělským médiím ve srovnání s úterým minulého týdne poklesla návštěvnost z externích zdrojů. Na asi padesátce serverů, které Chartbeat měří, se pokles pohyboval v průměru kolem 10 – 15 %.
Tato čísla ale ukazují pokles jen v jedné oblasti příchozí návštěvnosti – tzv. externím trafficu, tedy návštěvnosti přicházející především z agregátorů a odkazů na jiných serverech. Externí traffic podle metrik Chartbeatu nezahrnuje ani návštěvnost z vyhledávačů, ani ze sociálních sítí.
Dopad na celkovou návštěvnost se tedy může pohybovat spíše v jednotkách procent. Jack Marshall na blogu na Wall Street Journalu také s odvoláním na Chartbeat píše o poklesu o 1 – 4 %. A z kontextu se dá usuzovat na to, že tím myslí celkovou příchozí návštěvnost.
Analytici Chartbeatu i tady upozorňují, že se zatím nedá přesně usuzovat, jestli jde o dopad zavření Google News, nebo přirozený pokles. Na přesnější závěry je potřeba mít více dat za delší období.
Kromě poklesu ale Chartbeat zaznamenal také jeden nárůst. Jde o tzv. interní traffic, tedy návštěvnost přicházející z dalších španělských mediálních serverů. Vypadá to, jako by se čtenáři po vypnutí Google News prostě začali místo klikání v agregátoru více pohybovat mezi jednotlivými online tituly.
Je zajímavé, jak se první španělská čísla liší od nedávné zkušenosti německých vydavatelů. U těch ale nešlo o úplné vypnutí Google News, ale o to, že Google u jejich odkazů přestal zobrazovat perexy a obrázky.
Pokud by byl dopad vypnutí Google News na španělská média opravdu tak malý, jak naznačují (velmi problematická) čísla za první den, mohlo by to k tlaku na Google povzbudit i další vydavatele.