Veřejnoprávní rozhlas se loni na jaře rozhodl zakročit proti stále klesající poslechovosti své druhé nejúspěšnější stanice – rodinného programu Dvojka. Tehdy si ji zapínalo už jen 288 tisíc posluchačů denně. S cílem zastavit negativní vývoj a omladit posluchačskou základnu tedy rozhlas zavedl nové pořady a moderátory.
Stálým členem týmu se stala například herečka Tereza Kostková, ranním vysíláním začal provázet Dalibor Gondík a povídání o knížkách se ujala Halina Pawlowská. Ambicí bylo přilákat posluchače od 45 let.
Po roce si nechal Český rozhlas zpracovat průzkum od agentury Median (formát ZIP), v němž více než 400 posluchačů po telefonu odpovídalo, jak jsou se změnami spokojeni. Podmínkou bylo, aby všichni dotazovaní poslouchali Dvojku alespoň třikrát týdně. Nakonec mezi respondenty převažovali každodenní posluchači. Jen pětina jich byla z Prahy.
Z výzkumu vyplynulo, že kromě Dvojky přelaďují posluchači na hlavní stanici Českého rozhlasu, Radiožurnál. Na ten přepíná 44 procent dotazovaných. Až s velkými odstupy následují komerční Impuls, Country Rádio nebo Rádio Blaník. O pozornost se přetahují ještě s ČRo Vltava a se stanicí mluveného slova ČRo Plus.
Četnost poslechu v průběhu týdne záleží na tom, jestli jde o věrné posluchače, kteří už stanici poslouchají alespoň v posledních několika letech, anebo o relativně nové zájemce. Tradičnější posluchači si Dvojku zapínají v podstatě denně, ti noví naopak průběžně během týdne. Záleží také na věku posluchačů, čím jsou starší, tím častěji dávají Dvojce přednost. Ve věkové skupině nad 70 let je Dvojka každodenním společníkem 83 procent dotázaných, u nejmladších posluchačů od 18 do 39 let je to 43 procent.
Zajímavé je, že skoro polovina dotázaných vůbec nepostřehla, že Dvojka nějaké programové změny udělala. 46 procent je nezaznamenalo, zpravidla ti, kteří začali stanici poslouchat teprve v posledních dvou letech. Co se týká jen skupiny každodenních posluchačů, v té si změn všimlo 63 procent dotázaných.
Z těch, kteří změny zaznamenali, je 58 procent chválí a dalších 30 procent uvedlo, že k nim mají neutrální postoj. Nejpříznivěji byly hodnoceny změny spjaté s konkrétním pořadem nebo obměna moderátorů (tu uvítaly především ženy). Záleží však na zvyklostech účastníků průzkumu, protože stejně často jiná skupina účastníků naopak kritizovala, že k nějakým změnám u jejich oblíbených relací došlo. Velkou nespokojenost se změnami uvedlo 12 procent dotázaných.
Příznivý dojem ze změn je ovlivněn nejvíce novými pořady, spíš než celkovou skladbou programu, moderátory anebo hudbou. Jen dvě procenta respondentů míní, že se nový formát Dvojky přiblížil komerčním stanicím. Ostatně osvěžení hudebního formátu stanice si všimla jen třetina lidí a většina z této skupiny je s upraveným playlistem spokojena.
Nové staniční hlasy se zařadily mezi nejoblíbenější moderátory Dvojky. 27 procent dotázaných shodně hodnotilo nejlépe Terezu Kostkovou a Dalibora Gondíka, následují Jiří Holoubek (14 procent) a Jan Rosák (13 procent). Dále zmiňovali Aleše Cibulku (10 procent), na ostatní jména si vzpomněly spíše jednotky procent posluchačů. Tereza Kostková a Dalibor Gondík jsou výrazněji oblíbení u žen.
15 procent posluchačů sdělilo, že Dalibor Gondík je jejich vůbec nejoblíbenějším moderátorem Dvojky. Tereza Kostková se v této kategorii umístila druhá – jako nejoblíbenější ze všech ji jmenovalo 12 procent lidí. Méně častí posluchači Dvojky naopak umisťovali na nejvyšší příčky Jana Rosáka a Halinu Pawlowskou. Zatímco Jana Rosáka významně častěji chválili lidé se základním vzděláním nebo střední školou bez maturity, Halinu Pawlowskou zmiňovali vysokoškoláci.
Novinářka Zita Senková, která připravuje a uvádí ranní názorový pořad Jak to vidí, je významně více oblíbená mezi vysokoškoláky a denními posluchači. Mezi denními posluchači je také významně více oblíben Jiří Holoubek.
Většině posluchačů moderace jednotlivých pořadů vyhovuje – více jsou s nimi spokojení denní posluchači (u Šárky Volemanové, Jiřího Holoubka, Zity Senkové a Jana Kovaříka významně). Nejvíce jsou posluchači spokojení s moderací Dalibora Gondíka (vyhovuje celkem 80 procentům) a Terezy Kostkové (78 procent). Nejméně vyhovuje moderace Haliny Pawlowské (zejména mužům) – nevyhovuje 17 procentům dotázaných, stále však platí, že 72 procentům vyhovuje.
Pořad Jak to vidí patří společně s Ranní Dvojkou mezi nejoblíbenější pořady, následuje je populárně-naučný týdeník Meteor, talk show Blízká setkání, legendární Tobogan a četba na pokračování. Rozdíl mezi dlouhodobými a relativně novými posluchači Dvojky je v tom, že ti dlouhodobí mají s velkým náskokem rádi Jak to vidí, zatímco novým vyhovuje Ranní Dvojka.
Ranní Dvojka a Jak to vidí také patří mezi nejposlouchanější pořady. Naopak nejméně poslouchaným pořadem je Rychlá Dvojka, který hodně posluchačů ani nezná. Jde o sobotní ranní „odvázanou hodinu s Petrem Rychlým“ sestavenou z hitparády scének a historek.
Dopolední vysílání Dva na Dvojce poslouchají více ženy a starší posluchači (nad 70 let), což může souviset s poslechem rádia při přípravě oběda, a také ho více poslouchají lidé bez vysokoškolského titulu. Starší posluchači (nad 60 let) také častěji poslouchají pořady Mám rád, Zlaté časy a My dva a čas. Téměř všechny pořady se více líbí denním posluchačům než méně častým. Ženy pak lépe hodnotí než muži pořady Ranní Dvojka, Blízká setkání, Zlaté časy a My dva a čas.
Obecně nejoblíbenější jsou populárně-naučné relace, hudební pořady a poradny. Populárně-naučné pořady jsou také nejlépe hodnocené, následují dokumenty a četby na pokračování.
Průzkum končí tím, že nejvíce posluchačů (31 procent) doporučuje ČRo Dvojce zůstat taková, jaká je. Druhé nejčastější doporučení se týkalo hudby, kdy by si respondenti přáli především více české, zejména starší hudby, ale našlo se i pár takových, kteří by naopak preferovali novější písně.
Dvojka je celkově pátá nejposlouchanější stanice v České republice.
Poslední veřejné údaje o poslechovosti Dvojky za druhé pololetí roku 2019 uvádějí, že ji zapínalo 326 tisíc lidí denně, oproti předchozímu měření to znamenalo přírůstek 9 tisíc posluchačů. Oficiální průzkum Radioprojekt přisoudil Dvojce podíl 4,6 procenta na celém českém rádiovém trhu. Průměrná doba poslechu se zvýšila na 3 hodiny 26 minut (dříve 3 hodiny 18 minut). Alespoň jednou týdně tuto stanici poslouchalo 529 tisíc posluchačů (předtím 521 tisíc).
Novější údaje o poslechovosti se zadavatelé a realizátoři průzkumu rozhodli letos na jaře nepublikovat kvůli koronavirové situaci. Od dubna do června se výzkumníci místo dotazování na poslechovost ptali na konzumaci rádia v období krizového stavu. Ke standardním datům se má průzkum vrátit na podzim.