Doma je doma. Pětaosmdesát procent českých nakupujících si pravidelně objednává zboží z českých internetových obchodů. Patnáct procent ale každý měsíc nakoupí v internetové cizině.
Podle posledního průzkumu platebního systému PayPal a GfK ale už víc než polovina českých zákazníků v zahraničních e-shopech nakoupit zkusila. „Třetina (34 %) má při online nákupech obavy, pokud se prodejce nachází v zahraničí. Obecně tam lidé nakupují pouze ve velkých, známých a spolehlivých obchodech,“ tvrdí regionální šéf PayPalu Matt Komorowski.
Nejpopulárnější jsou obchody v Číně. Ty, kromě ceny svého zboží, nabízí i poštovné zdarma. Na dalších příčkách se umístily německé, americké a britské e-shopy.
Nejčastěji se v cizině nakupuje oblečení a elektronika. „Zatímco důvodem pro nákup v „západních“ e-shopech je převážně dostupnost zboží, které doma nenajdeme, v čínských e-shopech nakupujeme téměř výhradně kvůli ceně (76 %),“ dodává Komorowski.
Při placení se v zahraničí prosazuje i PayPal, který v tuzemsku příliš neboduje. V případě Čechů, kteří utrácejí v zahraničních obchodech, ale předstihla platební služba i platební karty. PayPalem platí 36 procent českých zákazníků.