Prohlížeče v roce 2012: Chrome i Internet Explorer kralují trhu a Safari vzdává MS Windows

4. 1. 2013
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

V roce 2012 se Google Chrome stal tržní jedničkou na osobních počítačích a zahájil útok na mobilní zařízení. Google a Mozilla si stěžovaly na Microsoft, který se znovu dostal do křížku s Evropskou komisí. Apple stáhl Safari z MS Windows, Maxthon naopak expandoval.

V září 2012 uplynuly už čtyři roky od chvíle, co světlo světa spatřila první veřejná testovací verze prohlížeče Google Chrome. Své čtvrté narozeniny prohlížeč Googlu slavil už jako jednička na trhu. Do této role jej alespoň od jara 2012 celosvětově staví StatCounter. V listopadu 2012 si Google z tržního koláče ukousl 35,72 %, takže si meziročně polepšil o 10,03 procentního bodu.

Na druhém místě skončil Internet Explorer s tržním podílem 31,23 %, jenž meziročně ztratil 2,21 procentního bodu. O něco více si pohoršil browser Mozilla Firefox na místě třetím. V listopadu 2012 jeho tržní zastoupení činilo 22,37 %. Meziročně si tak někdejší štika mezi webovými prohlížeči pohoršila přesně o tři procentní body.

Čtvrté místo v listopadu 2012 drželo Safari, jehož tržní podíl meziročně klesl z loňských 7,83 % na letošních 5,92 %. Čtvrtá zůstává Opera, která v listopadu 2012 ovládala 1,32 % trhu oproti 1,82 % ve stejném měsíci roku 2011. Google Chrome tedy evidentně ukrajuje všem hlavním rivalům z jejich porce tržního koláče a stoupá vzhůru.

StatCounter vidí Google Chrome jako novou tržní jedničku, Microsoft namítá, že použitá metodika je chybná.

Vynořují se ovšem jízlivé otázky, jestli se na vrchol prodral jen díky své technické kvalitě. Stále častěji totiž zaznívá kritika, že Google Chrome je de facto nový Internet Explorer, který se k uživatelům v mnohých případech vetřel. Internet Explorer také v dobách svého vzestupu představoval objektivně atraktivnější alternativu ke konkurenčním prohlížečům a k jeho rychlému rozšíření také posloužilo silné tržní postavení jeho tvůrce v jiné oblasti.

U Microsoftu to byly operační systémy, u Googlu to jsou internetové služby. Google vlastní prohlížeč propaguje napříč svými službami, platí si za jeho přibalování k mnohým jiným programům a připravil pro něj masivní reklamní kampaň ve svých vlastních inzertních sítích, kterou by si konkurence snad až na Microsoft jen těžko mohla dovolit. Jde ještě o přijatelné rozšiřování prohlížeče za pomoci ostrých loktů, nebo už si Google zahrává se zneužíváním dominantního postavení na trhu?

Evropská komise v roce 2012 kritizovala Google za to, že svůj vyhledávač propojuje s dalšími vlastními službami, které tak prý mimo pravidla rovné hospodářské soutěže táhne vzhůru a poškozuje konkurenční služby, které přístup mezi výsledky vyhledávání nejpoužívanějšího vyhledávače nemají. 

Jmenovitě bylo v kritice zmíněno hned několik online služeb, ovšem nikoliv webový prohlížeč, což je překvapivé, protože Evropská komise již několikrát prokázala, že chce na trh webových prohlížečů bedlivě dohlížet, což činila i v roce 2012. Dosud to však vypadá, že spíše chce dohlížet na Microsoft než na webové prohlížeče.

Jiný pohled: Internet Explorer dál kraluje

StatCounter ovšem neposkytuje jedinou ostře sledovanou statistiku rozšíření prohlížečů. Mediálně obdobně vděčnou statistiku má i společnost Net Applications, a její čísla podávají zcela odlišný pohled na trh webových prohlížečů. Jak je to možné? Mohou za to rozdílná podkladová data a jiná metodologie.

Google a Microsoft se dohaduji, jestli skutečný stav na trhu webových prohlížečů udává StatCounter (kde je jedničkou Google Chrome) nebo Net Applications (kde je jedničkou Internet Explorer). Microsoft během roku 2012 opakovaně argumentoval, že si Google Chrome uměle zvyšuje své procentuální zastoupení díky přednačítání stránek, s nímž StatCounter ve své metodologii nepočítá.

Buď jako buď, podle Net Applications v roce 2012 v rozložení sil mezi webovými prohlížeči nedošlo k radikálním změnám. Internet Explorer si během prvních jedenácti měsíců roku 2012 stále pevně držel post tržní jedničky. Druhou příčku nadále hájil Mozilla Firefox, kterému sice již Google Chrome dýchal na záda, ovšem v druhé části roku mu dech začal docházet a rozestup mezi ním a Firefoxem se opět zvětšil.

Ve statistikách společnosti Net Applications v listopadu 2012 již třetí měsíc po sobě neplatilo, že Google Chrome vykazuje neustálý průběžný růst. V listopadu 2012 si oproti předešlému měsíci Google Chrome pohoršil o 1,33 procentního bodu na 17,24 %, což je historicky zatím jeho největší ztráta ve statistikách Net Applications.

Naposledy se Google Chromepod hranicí 18% zastoupení pohyboval v říjnu 2011, kdy jeho tržní podíl činil 17,62 %, ovšem tehdy byl ještě takříkajíc „v laufu“ a svůj tržní podíl navyšoval kontinuálně každý měsíc. V září, říjnu a listopadu 2012 ale jeho tržní podíl vždy oproti předešlému měsíci klesl, což je černá série, kterou Google Chrome dosud během své více než čtyřleté historie nezaznamenal.

V listopadu 2012 byly karty rozdány takto: první Internet Explorer si z tržního koláče ukousl 54,76 %, druhý Mozilla Firefox 20,44 %, třetí Google Chrome již zmíněných 17,24 %, čtvrté Safari 5,33 % a pátá Opera 1,67 %. Při meziročním srovnání si Google Chrome pohoršil o 0,94 procentního bodu. Naopak Internet Explorer si meziročně polepšil o 2,12 procentního bodu.

Podle společnosti Net Applications nejenže Google Chrome je až tržní trojkou, ale ke konci roku začal nezvykle ztrácet.

Další prohlížeče? Mozilla Firefox ztratil 1,7 procentního bodu, Safari si k dobru připsalo 0,33 procentního bodu a Opera 0,11 procentního bodu. Pořadí prohlížečů se již delší dobu nezměnilo. Hlavně kvůli tomu, že Google Chrome neudržel tempo růstu. Jak je vidět na meziročním srovnání, žádné velké přesuny uživatelů se v roce 2012 neděly, tedy alespoň v jeho jedenácti měsících.

Microsoftu znovu hrozí pokuta od Evropské komise

Evropská komise znovu vytáhla do boje proti Microsoftu. Lépe řečeno byl ukončen příslovečný klid zbraní a opět se rozhořela kauza vlekoucí se od antimonopolní stížnosti tvůrců prohlížeče Opera na předinstalovaný Internet Explorer v MS Windows a jeho údajně zhoubný vliv na webovou scénu.

Evropská komise a společnost Microsoft v roce 2009 uzavřely společnou dohodu, respektive Evropská komise pod pohrůžkou vysoké pokuty dotlačila Microsoft k dohodě, jež má napravovat trh webových prohlížečů, který je dle Evropské komise předinstalovaným Internet Explorerem skutečně deformován. Vznikla tedy tzv. ballot screen.

Microsoft přes Windows Update podle této dohody musí v členských státech Evropské unie a některých dalších evropských zemích do Windows XP a novějších směrovat „aktualizaci“, která přinese tzv. volbu prohlížeče. Uživatel, který si ponechá jako výchozí webový prohlížeč Internet Explorer, je informován o možnosti vybrat si jiný prohlížeč.

Zároveň mu je několik nejrozšířenějších prohlížečů nabídnuto, takže de facto Microsoft musí na své náklady propagovat konkurenci. Sice s tím dobrovolně souhlasil, ale moc na výběr neměl. Evropská komise v polovině června 2012 překvapivě přišla s nařčením, že Microsoft dohodu neplní a vystavuje se tak riziku pokuty, které se původně vyhnul právě kývnutím na zmíněné nápravné opatření.

Ballot screen se objevuje i v nových Windows 8, nicméně Microsoftu přesto hrozí pokuta astronomické výše.

Microsoft vzápětí přiznal, že se tzv. ballot screen skutečně neobjevila na cca 28 milionech počítačů, kde se objevit měla. Ovšem přišel s vysvětlením, že prý nešlo o úmysl, nýbrž technický problém, který se do Windows 7 dostal s prvním a zřejmě už i posledním servisním balíčkem. Microsoft si sypal popel na hlavu a nabídl jako kompenzaci prodloužení platnosti dohody o jeden rok.

Koncem října 2012 přesto Evropská komise oznámila, že zahajuje formální vyšetřování Microsoftu pro porušení dřívější vzájemné dohody. V krajním případě Microsoftu hrozí pokuta ve výši až deseti procent jeho ročního obratu (nikoliv zisku), což by samozřejmě Microsoft citelně zasáhlo. 

Evropská komise dosud nedokázala otevřeně říci, jestli bude pokutu vymáhat i pokud se prokáže, že šlo skutečně o pouhou chybu. Těch se v operačních systémech napříč trhem objevuje nespočet, a to i podstatně závažnějších. Toto by ale zřejmě byla nejdražší chyba v historii, pakliže se za údajnou chybou neskrývá úmysl.

Stále je však možné, že po „byrokratickém řinčení“ nakonec Evropská komise kývne na smírné řešení ve formě ročního prodloužení platnosti dohody anebo údajné chyby Microsoftu využije k vyjednání dohody nové a výhodnější pro alternativní prohlížeče, respektive jejich tvůrce. Začalo se prozatím tiše mluvit o pozitivní diskriminaci, tedy zvýhodňování některých méně úspěšných prohlížečů, kterým k většímu tržnímu podílu nedopomohla ani ballot screen. 

Nejde zatím o žádné oficiálně deklarované cíle Evropské komise, ale podle spekulací by právě takto měl být koncipován další pokus o nápravu trhu, aby si jej nerozdělily Microsoft a Google. Jak by ovšem ona podpora okrajových prohlížečů měla vypadat, už ani spekulace nespecifikují. 

Stížnosti na Windows RT vyslyšeny nebyly

Mozilla respektive někteří její čelní představitelé si již v první polovině roku veřejně postěžovali, že Microsoft ve svém novém (a tehdy ještě teprve chystaném) systému Windows RT pro zařízení využívající ARM architekturu zvýhodňuje Internet Explorer. Mozilla argumentovala, že předinstalovaný prohlížeč je prý privilegován, protože v systému může provádět výpočetní úlohy, které jsou pro jiné prohlížeče zapovězeny.

To Microsoft otevřeně přiznal. Odvolal se ovšem na zajištění kompatibility a tvůrcům alternativních prohlížečů vzkázal, ať se přizpůsobí nové platformě. Mozilla však uvedla, že vytvořit konkurenceschopný prohlížeč pro Windows RT je za dané situace zbytečně složité a všechny prohlížeče by podle některých jejích představitelů měly mít shodné výchozí podmínky. Mozillu podpořil i Google.

Americká Federální komise pro obchod vyjádřila pochopení pro argumenty Mozilly a Googlu, ovšem to bylo vše, co američtí úředníci učinili. To Evropská komise si na Windows RT posvítila důkladněji. Soudě tedy alespoň podle času, který uplynul od první zmínky o zkoumání podmínek pro alternativní prohlížeče ve Windows RT až po konečné stanovisko.

Zkoumání trvalo několik měsíců a až v říjnu 2012 bylo ze strany Evropské komise konstatováno to, co mnozí říkali již na začátku. Windows RT zkrátka nemají takové tržní postavení, aby zásah antimonopolního orgánu, kterým Evropská komise je, byl na místě. V roce 2012 se Windows RT objevila jen na tabletu Microsoft Surface, který zrovna velký tržní úspěch neslaví.

Rok 2013 přinese tablety s Windows RT od dalších výrobců, ale analytici neočekávají, že Windows RT budou na trhu hrát významnější roli. Bylo by tedy velmi zvláštní, kdyby Evropská komise podnikala proti této platformě silové kroky regulátora trhu, když nezasáhne proti Applu a jeho tabletu iPad. Do něj nemají alternativní prohlížeče také zrovna dveře dokořán, a přitom jde o nejprodávanější tablet vůbec.

Evropská komise neformální průzkum situace ve věci Windows RT zahájila na popud jedné společnosti, jejíž jméno ovšem odmítla zveřejnit. Neoficiálně prý proto, že by tím danou společnost poškodila u spotřebitelů (uživatelů). Objevila se ovšem i lehce paranoidní teorie, že žádný stěžovatel neexistuje a Evropská komise v dlouholetém tažení proti Microsoftu tentokrát pokračovala na vlastní pěst.

Safari mlčky opustilo MS Windows

V létě Apple se systémem OS X 10.8 alias Mountain Lion vydal i nový webový prohlížeč Safari 6. Uživatelé MS Windows se jej však nedočkali. Vývoj Safari pro MS Windows byl zjevně ukončen, byť to dosud Apple nijak nekomentoval, tudíž ani nezdůvodnil. Faktem každopádně je, že Safari 6 pro MS Windows nevyšlo a Apple nechal svůj prohlížeč stáhnout z tzv. ballot screen.

Ukončení podpory MS Windows po cca pěti letech ovšem dává smysl. Domovskou platformou Safari je OS X (dříve Mac OS X), kde je v roli předinstalovaného výchozího prohlížeče. Přesto jeho celkový tržní podíl ještě za časů podpory MS Windows nedosahoval úrovně ani tržního podílu OS X. Z toho lze vyvodit, že zájem o Safari ze strany uživatelů MS Windows byl opravdu minimální.

Apple se tedy v tomto světle zřejmě pragmaticky rozhodl opustit platformu, kde se jeho prohlížeči nedaří a přesměrovat své síly jinam. Ukončení vývoje pro MS Windows spojené se stažením prohlížeče z ballot screen zároveň ukončilo diskusi, jestli vůbec Safari do ballot screen patří. Kritici argumentovali, že jeho tržní podíl na platformě MS Windows je minimální a Safari by tak mělo udělat prostor prohlížečům s vyšším podílem na této platformě.

Maxthon chce větší porci z tržního koláče

Nejhlasitěji si o pozici Safari v první pětce prohlížečů, které evropským uživatelům Windows XP a novějších nabízí ballot screen, říkali tvůrci prohlížeče Maxthon. Ten se ve své třetí generaci z pouhé nadstavby pro Internet Explorer stal plnohodnotným prohlížečem využívajícím moderní jádro WebKit, na které vedle Safari sází také Google Chrome.

Projekt Maxthon v roce 2012 pokračoval ve stupňování svých snah o větší penetraci. Z platformy MS Windows se rozšířil i na OS X, takže aktuálně pokrývá dvě nejrozšířenější rodiny operačních systémů pro osobní počítače. Ambice ovšem má i na mobilních zařízeních. K dispozici je verze pro iPhone a iPod Touch nebo iPad a také pro chytré mobily se systémem Android. Pracuje se též na verzi pro tablety se systémem Android.

Maxthon dlouhodobě překonává konkurenci v podpoře HTML 5 a čtvrtá generace posílila i jeho pojetí coby cloudového prohlížeče, na který se nyní pasuje. Kromě běžné synchronizace uživatelských dat nebo přenášení otevřených stránek mezi různými instalacemi prohlížeče Maxthon v rámci své cloudové strategie podporuje například uložení stažených souborů do online úložiště, odkud je mají uživatelé neustále k dispozici.

Maxthon chce uživatele oslovit coby prohlížeč pro osobní počítače i mobilní zařízení využívající cloudových prvků. 

Maxthon přesto neproniká do statistik nejrozšířenějších prohlížečů. Důvod? Údajně chybná identifikace prohlížeče, kdy dochází k tomu, že Maxthon zvyšuje podíl konkurenčním prohlížečům. Zejména právě Safari. Každopádně již delší dobu figuruje mezi pěti nejrozšířenějšími prohlížeči pro MS Windows. Pokud tvůrci prohlížeče dokáží pokračovat v slibném a ambiciózním vývoji, má nesporně prostor k růstu. Chce to ovšem i lepší marketing ať už komerčního charakteru, nebo komunitní povahy.

Boj o chytré mobily a tablety

V roce 2012 výrazně zintenzivnil boj o pozice na poli chytré mobilní elektroniky se systémy Android a iOS. Na těchto platformách se alternativním prohlížečům vůbec nedaří. Naprostá většina uživatelů používá prohlížeč, který je součástí systému. Přesto na displeje mobilních zařízení v roce 2012 zamířily prohlížeče dosud známé výhradně z osobních počítačů.

Historie mobilní varianty prohlížeče Mozilla Firefox sahá daleko do let minulých, ovšem v létě 2012 došlo de facto ke znovuzrození projektu a vývoj prohlížeče začal nabírat na obrátkách.  Novým platformám se přizpůsobili i matadoři Opera Mini a Opera Mobile, kteří též v roce 2012 zaznamenali rozvoj.

Inovací se dočkal také Dolphin Browser mnohými považovaný za nejlepší mobilní prohlížeč současnosti. Na mobilní scénu pak vstoupil i Maxthon, jehož tvůrci během roku 2012 uvedli verzi pro iPhone a iPod Touch, verzi pro iPad a pro chytré mobily se systémem Android. Verze optimalizovaná pro tablety s Androidem by měla přijít již brzy v roce 2013.

Na scénu vstoupil také Google Chrome, který v systému Android od verze 4.1 a výše nahrazuje dřívější bezejmenný nativní prohlížeč. Na konferenci Google I/O se v červnu 2012 objevila i jeho verze pro iPhone, iPad a iPod Touch, kde se chce Google v nerovném souboji utkat se Safari, které však stále nelze dost dobře plně vyměnit za jiný prohlížeč.

Významná změna v rozložení sil na v roce 2012 nenastala. Drtivá většina chytrých mobilů a tabletů prodaných v roce 2012 spadá do kategorie zařízení se systémy Android nebo iOS a nejen StatCounter dlouhodobě prokazuje, že uživatelé těchto systémů jsou věrní jejich integrovanému prohlížeči, byť v mnoha ohledech existují lepší alternativy.

StatCounter udává, že tržní podíl iOS podle přístupů na monitorované weby v listopadu 2012 činil 23,73 % a tržní podíl mobilního Safari pak 23,64 %. Android si ve stejném měsíci z tržního koláče ukousl 31,67 % a jeho integrovaný prohlížeč pak 27,15 %. Třetí místo mezi mobilními prohlížeči v listopadu 2012 držela Opera s podílem 17,99 %.

Ovšem Opera si velké sousto z tržního koláče ukousla až po sečtení podílů prohlížečů Opera Mini a Opera Mobile, přičemž bodovala zejména díky podpoře dosluhujících a okrajových systémů či zařízení, která jsou pozvolna z trhu vytlačována (včetně klasických mobilů bez moderního operačního systému).

Naději pro tvůrce alternativních prohlížečů pro platformy Android a iOS, které v roce 2012 dominovaly naprosté většině prodaných chytrých mobilů a tabletů, je téměř jednoprocentní podíl, kterého v listopadu 2012 dosáhl Dolphin Browser. Uvidíme časem, jestli se alternativní prohlížeče přihlásí o slovo razantněji, nebo je výsledek zmíněného prohlížeče maximem dosažitelného.

To je zatím vše. V následujícím druhém díle článku se blíže podíváme na to, jak se do vývoje webových prohlížečů promítl příchod operačního systému Windows 8 a jeho nového prohlížeče i prostředí, jaké nové zajímavé trendy v roce 2012 započaly a na které technologie se můžeme v roce 2013 těšit.

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).