Já myslel, že doručit mi zásilku je to, za co té dopravní firmě platím. Klidně jim dám na výběr intervaly, kdy budu schopen zásilku převzít, ať si vyberou. Nebo se domluvíme na nějakou konkrétní hodinu. Nebo že mi řidič zavolá hodinu předem. Ale přece nebudu doma trčet celý den kvůli pětiminutovému převzetí zásilky, abych se nakonec dozvěděl, že to řidič nestihl nebo zásilku zapomněl. Tohle považuju za kompromis ze strany zákazníka.
Osobně dávám přednost doručení na poštu kde si to vyzvednu kdy mně to vyhovuje, doručení domů za nějakou výhodu nebo extra službu nepovažuju, viz ostatní pisatelé: logisticky je nemožné abych si v rámci běžné služby přesně na minutu určil kdy to bude doručeno (to by se prostě nezaplatilo), a být vázán několik hodin doma kvůli balíku...
Mimochodem, v Británii teď testují chlazené "click and collect" vyzvedávací schránky u obchoďáků s potravinami: nákup si vyberete a zaplatíte po internetu a vyzvednete cestou kolem domů. Wallmart v US prý zvažuje něco podobného. http://www.ft.com/intl/cms/s/0/bd1f3b22-b6ac-11e3-905b-00144feabdc0.html?siteedition=intl#axzz30Lp5k0t5
Celý ten "luxus" dopravy až domů je totiž při bližsím pohledu trochu nepraktický fetiš který vyhovuje menšině zákazníků.
"Považoval bych za samozřejmost" - no jo, máte holt zvýšený pocit samozřejmosti.
Těm dopravcům se musí rozvoz vyplatit. Ve všední dny to není problém, krom domovů se vozí hlavně do firem, vozí se tedy hodně a výsledná cena za kus je přijatelná.
Jenže pokud o víkendu poveze v poloprázdné dodávce 20 balíčků přes půl kraje, tak výsledná cena bude na mokrý kapesník přes čelo.
jenze kdy jsou lidi doma v dnesni dobe? treba ja jsem v praci cca 8:30 - 17:00 pak litam nekde po meste nebo jdu sportovat, takze realne jsem doma v pracovni dny az tak od 20h nebo dele. na vikendy vetsinou jezdim mimo mesto. Takze chudak dopravni firma ktera by mela byznys model zalozit na tom ze se musi trefit do cca 2h vecer nebo 1h rano kdy jsem doma :-) chce to kompromis i ze strany zakaznika, osobne s tim nemam problem, poslat si do prace, vyzvednout osobne nebo tomu pripadne uzpusobit pracovni den tak abych byl schopny vyzvednout zasilku doma.
A to "Proč většina e-shopů nedoručuje nákupy v době, kdy jsou lidé doma?".
Není mezi P.T. čtenáři někdo, kdo má vlastní přímé zkušenosti s tím, jak to dělají v tom vyspělém světě světě? Nějak se mi nezdá, že by tam nechodili do práce a velmi pochybuji, že by si zaměstnanec mohl běžně nechat posílat nákup na pracoviště.
Z me zkusenosti ze Svycarska, Rakouska a Kanady jsou zasilky dorucovany kuryrem take pouze v pracovni dny, poslat si zbozi do prace je tak relativne bezne.
Ve Svycarsku maji ovsem pobocky posty otevreno i v sobotu dopoledne, a v Kanade maji delsi oteviraci dobu (vetsinou do 20h00). Navic v Kanade ma UPS a Fedex sirokou sit pobocek, kde je mozne si zasilku vyzvednout.
Souhlas, ja nebudu cekat pul dne az mi doruci balik a nedokazu ani rict kdy zrovna budu nebo nebudu doma, protoze furt nekde litam. Proto si nechavam zasilat jen Ceskou postou, protoze tu mam 5minut od baraku a na postu si zajdu kdy ja chci. Urcite si taky nebudu nechavat posilat do prace a pak se s tim trmacet pres cele mesto domu.
Dobrý den a napadla vás možnost, že si pro vámi vybranný výrobek zajdete do obchodu, když máte čas? Padla zde otázka, jak to funguje ve "vyspělém světě". Když se podíváte na statistiky, tak ČR je extrém v nákupech přes internet. Na západě, na který bylo v otázce pravděpodobně naráženo, není běžné v takové míře na internetu nakupovat a chtít, aby zboží bylo druhý den v 18:00 hodin u mě doma. Lidé na západě častěji nakupují v kamených prodejnách. U nás každý chce, dodávku v podvečer... Chápu, že některé věci jsou na internetu levnější, ale to se pak musíte přizpůsobit času dodání.
Záleží na sortimentu, resp. marži. Pokud na obývákové sedačce za 20.000,- Kč 5000,- Kč vydělám, resp. klidně méně, ale musí se to vyplatit, tak Vám ji odvezu i v neděli o půlnoci a pomůžu vytáhnout do bytu. Pokud ale prodáváte např. elektroniku a na notebooku za 20.000,- Kč máte 200 - 300,- Kč a navíc ještě víte, že je u elektroniky mnohem větší přavděpodobnost, že se pokazí a budete mít v budoucnu další náklady na vyřízení reklamace, tak Vám to v neděli opravdu vozit nebudu, už tak je to na hraně rentability.
U IKEA pokud vím nejde kupovat po internetu. Alespoň nedávno to ještě nešlo. Třeba nákup nějakého většího množství nábytku probíhal tak, že jsme si to museli sami s manželkou na prodejně naložit do vozíků (asi pěti), normálně s tím přejít přes pokladnu, zaplatit to (nebo to ještě platit předem převodem na účet), předat to nějaké jiné firmě, která je hned za pokladnami (ty se s postupem času také měnili) a ti to pak někdy (tzn. třeba i za několik dní - dle dohody) dovezli. Ale nákup jako na eshopu fakt ne...
A to se sežene i levnější doprava, než to, co je ta "spolupracující" firma. Nejpitomější ale je, že když třeba chcete více nějakých větších položek, zajistíte si dopravu na nějaký den, tak pak třeba něco z toho plánovaného nákupu nebude skladem. A abyste si pak tu dopravu asi pro tu chybějící věc zajišťovali znovu. Fakt super...
Už to jde celé po internetu. Koukněte na jejich web. Ale pokud nebydlíte v centru Prahy a nekupujete celou kuchyň tak se to proti self-servisu celkem podraží. Na druhou stranu je na tom vidět cena služby kterou by tu někteří chtěli nejraději zadarmo, dovoz do středních Čech za 1300+.
Tak ještě asi před rokem a půl, nebo kdy jsme to tam chtěli koupit dvě křesla (různá) to tam určitě nešlo. Před pár měsíci jsem myslím někde četl něco o tom, že snad něco takového chtějí nabídnout alespoň podnikatelům...
No teď se tam zrovna koukám a vidím tam u zboží jen tlačítko "přidat do nákupního seznamu". Seznam je možné uložit, vytisknout či poslat e-mailem. Nevidím tam ale nic jako "koupit"... Prostě to pořád není klasický eshop.
Až někde ve službách jsem našel, že nabízí "Vyzvednutí a dopravu". Ale cena je tedy fakt dost velká. A dost mi na tom vadí, že cena se odvíjí ne od hmotnosti a velikosti zboží, ale od ceny. Přesně to mi právě vadilo, když jsme naposledy kupovali ta dvě křesla. Byla trochu dražší - kdybychom tehdy kupovali levnější, ale jinak stejně velká a těžká, platili bychom méně. To mi přijde trapné. Proto jsem se raději domluvil s jednou stěhovací firmou a ti byli takovou "easy" zakázkou úplně nadšení a já tím, že jsem ušetřil asi 8 stovek celkem taky...
Tak logisticky samozřejmě nelze čekat minutovou přesnost. Ale záleží na dané lokalitě a dopravci.
Třeba u mě na Vsetínsku se balíky doručuji s pravidelnou přesnosti s minimálním rozdílem. Takže nemusím čekat celý den.
Pokud čekám balík od České pošty, tak vím, že mi přijde vždy mezi 13 až 15 hodinou. Pokud je to PPL, tak ten je u mě mezi 9 a 11 hodinou.
Nelze odsuzovat toto všechno jako celek. A žádný fetiš v tom nevidím. Prostě mi doručení do domu vyhovuje a nemám s tím problémy.
Službu dodávky o víkendu jsem již třikrát u různých eShopů využil. Osobně mám ale problém s tím, že dodávka je naplánována jako "v sobotu mezi 8:00 a 14:00". Výborně, to si musím přivstat (nebudu to přijímat v pyžamu) a hlavně je většina dne plánovaně zabita. Pak sedíte doma a čekáte. To si pak jeden opravdu rozmyslí, zda se mu tohle vyplatí.
Pokud si tedy DPD stěžuje, že úspěšnost doručení je o sobotách tristní, tak je to dost možná právě proto, že nejsou schopni nijak blíže specifikovat, kdy to doručí. Předpokládám, že hlavním důvodem neurčitosti je snaha ušetřit a dopravce je tak "přebookován" a opravdu do poslední chvíle neví, jak jim to vyjde. Pokud by nějak příplatek posloužil k tomu, že i v sobotu bude dost aut, řidičů a skladníků na to, aby už v pátek dokázali s přesností +/- jednu hodinu říci kdy dojedou, tak si rád připlatím.
To už je na tom lépe večerní rozvoz, protože tam obvykle dávají 19:00 - 22:00, což jsou jen tři hodiny.
Ze slušnosti odpovím.
Nemyslím si, že jsem tak chytrý.
Dunning Krugerův efekt je mi ukradený, takže nevím do jaké skupiny patřím a je mit o jedno.
Pracoval jsem o víkendu, umím si spočítat výplatu, ale účetní to umí lépe :-)
Vím kolik je příplatek za práci o víkendu a i kolik je za přesčas.
Platy jsou asi dost velká část ceny, dopravní společnost není jen řidič, ale i dispečeři, někdo to do těch aut musí naházet a podobné, pro Vás neviditelné profese.
A trefil jste to, jsem Zemanovec! Budete asi genius!
Nevím jak významnou skupinou jsou důchodci (možná i nezaměstnaní). Úplně mi je jedno, ve který den v týdnu mi doručí zásilku.
Spíše u důchodců bude nechuť připlácet za víkendové doručení.
Ale jako bývalý analytik mohu vypsat jen tak letmo výhody víkendových doručení pro e-shopy.
- rychlejší doručitelnost, menší zácpy na cestách,
- menší spotřeba pohonných hmot vozidel,
- vytížení dopravních technologií (vozidel),
- ve větších městech lepší možnost parkování,
- menší pravděpodobnost vykrádání odstavených vozů o víkendech.
Má NEGATIVA se zásilkovými službami (minimálně aspoň 2 doručení mám za 1 měsíc, venkovan) jsou v doručení. Například určí den a přibližný čas a během 1 až 3 hodin volají, že bude doručeno v jiný den a to asi u 10 procent zásilek. Česká pošta jednou vůbec zásilku nedoručila (dle e-dohledávání zůstala zásilka někde v jejich depu a s e-shopem problém neřešila). E-shopem byla zaslána druhá dobírka-jiná jiným náhradním dopravcem. I když do té doby s ČP problém nebyl.
Je mi vás líto, ale jako analytik jste asi musel dost trpět hlady, protože:
-menší zácpy nejsou nebo je jen minimální rozdíl v provozu ve většině měst ČR. Praha asi bude vyjímkou :-)
- spotřeba vozidel bude +-stejná
- vytížení je sice krásný, ale není čas na opravy, přetížených vozidel.
- ve městech ti kdo nepřekážejí v zácpách a nejeli do práce parkují před domem, zaparkuje se hůře než v pracovní době.
- vykrás auto lze za pár minut, nějak jsem nepochopil, proč by to mělo být méně pravděpodobné.
Fakt jste tak hloupý?
Plat prodavačky je v celkovém nákladu na provoz supermarketu jedna malá položka z mnoha.
V ceně dopravy je to ale nezanedbatelná část nákladů.
vyrovnání víkendových přirážek se v tisíci prodaných položek rozpustí po halířích, ale příplatek 50 procent mzdy v ceně zásilky pro vás, už se dělí hůře.
Nevím čím se živíte, odhaduji to na studenta nebo voliče socdem. :-D
S tím mohu jen souhlasit.
A jak se ptal někdo výše - tak třeba v USA vám nechají balíček za prvními (odemčenými) dveřmi do garáže a cedulku na dveřích. Případně ho položí jen tak na zápraží pod stříšku.
A on tam (světe div se) vydrží až do večera.
(Samozřejmě neplatí pro Manhattan a jiná centra měst, tam nevím).
Osobně taky nemám problém nechat posílat do práce, co je velké, pro to si zajedu na poštu autem, večer nebo v sobotu ráno.
To mě zaujalo. Já mám zkušenost, že místo doručení do schránky vhodí lístek. Lístek tam vhodí i v případě, že okamžitě po zazvonění zvonku nevystartuji. To třeba v případě, že spím po noční směně a přece jen pár sekund trvá než se proberu a z postele vylezu. Že by to tlačítko zvonku stiskli 2 x s časovým rozestupem alespoň 30 sec se mi také ještě nestalo.
Úspěšnost doručení bez lístku u ČP odhaduji tak do 10% všech případů. Zajímavé je, že u PPL a dalších podobných služeb je to minimálně 95%. Čím to asi bude? Že by tím, že mi místo doručování nabízeli u přepážky nesmysly? Změna vedení v čele ČP se zatím na úspěšnosti doručení neprojevila.
A ty si myslíš, že doručovatel bude čekat tak dlouho? Copak on ví, že spíš a bude ti trvat věčnost než mu otevřeš? On musí doručit i jiné balíky, tak se nebude zbytečně zdržovat než se probudíš. Takže to neházej jen na něj, ale i na sebe. Jeho nezajímá, žes měl noční šichtu.
Navíc to tvoje nedoručování není centrální, ale lokální. Takže změna vedení v čele k ničemu nepomůže. To si to raději vyřiď s místní poštou.
Já s Českou poštou nemám problémy.
Ale zákazník e-shopu si primárně neobjednává dopravce. Nakupuje zboží a platba za dopravu je řekněme nutné zlo. Dopravce má smlouvu s e-shopem. A kolik mu e-shop ve skutečnosti platí nemusí a často také není stejné, jako následně zaplatí za doručení zákazník. Velkým e-shopům se podařilo "nákupní" cenu dopravy stlačit na minimum a tak se hojí na zákaznících, které jim na vyšším poštovném vynahrazují nižší marže u zboží.
Tudíž je úplně jedno kolik stojí dopravce víkendový rozvoz. E-shop to započítá do celkových nákladů a ty se odrazí ve finální ceně. Stejně jako to děla s elektřinou, nájmem, platy zaměstnanců...
Opravdu si myslíte, že jste tak chytrý? Slyšel jste někdy o Dunning-Krugerově efektu? http://cs.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger%C5%AFv_efekt Do jaké skupiny myslíte, že patříte? ;)
Pracoval jste někdy o víkendu? Nebo umíte si spočítat výplatu? Víte kolik je příplatek za víkendové směny? Asi ne. Je to jen 10 % milej pane!
I kdybychom opomenuli, že většina nákladů na přepravu jsou palivo, amortizace vozu, marže řidičova zaměstnavatele a 21 % DPH a předpokládali, že celá cena, kterou platí zákazník za doručení je jen plat řidiče a dalších zaměstnanců, stoupne cena o víkendu max. o těch 10 %.
Ve skutečnosti jsou ale platy jen částí z výsledné ceny. Takže reálně jsou o víkendu náklady přepravce vyšší jen o 3-5 %.
No, tomu už říkám rozdíl! :D
BTW: Student už dávno nejsem a socany jsem nikdy nevolil. Ale podle míry vašeho Dunning-Krugera bych vás tipl min. na Zemanovce. :D
To by mě zajímalo, jak to dělají v té IKEA. V sobotu koupím a objednám dovoz, řeknou mi, že nejbližší termín je bohužel až zítra (t.j. v neděli!) dopoledne, řeknu, že mi to stačí až odpoledne, oni, že to teda bude mezi třetí až osmou, já řeknu, že můžu jen mezi pátou a sedmou, oni, že to zkusí. Večer přijde SMS, že přijedou v 17:30 v neděli v 17:10 telefon, že jsou na cestě budou u mě za 20 minut, a opravdu v 17:30 mám vše doma. Opakovaná zkušenost s asi pěti nákupy za poslední rok.
Tak nevím, jdou v té IKEA vyjímečně schopní, nebo jsou jinde vyjímečně neschopní.
Dopravci tvrdí, že nevidí poptávku. Ono je to do značné míry logické. Nejde o službu, která by byla stejně poptávaná jako doručování v průběhu týdne, ale jedná se o službu, která je složitě zajistitelná i pro ty, kteří by byli ochotni si ji připlatit a vybrat. Je jesné, že poměr víkendového doručování vůči běžnému by byl malý, ale prostor by zde jistě byl. Zároveň je to i o tom, že když vím, že tuto službu nikdo nenabízí a nejsem tak velký subjekt, abych dokázal ovlivnit dopravce, tak takovou věc ani nepoptám.
Řada lidí přes týden prostě nemůže být na konkrétním místě, nemá pevnou pracovní dobu, přesto by si rádi něco nechali doručit. Nebylí ani ve velkém městě, kde občas jsou tyto služby dostupné. Takže pro něj je to složité.
Pak tu máme ono vánoční období, kdy by byl o takovou službu jistě větší zájem.
Ruku v ruce s tímto jde o službu, kdy by dopravce doručil zásilku do přesného časového okna. Opět to nemusí být v rámci základní ceny, ale klidně bych si připlatil na poštovném, když budu opravdu vědět, že řidič dorazí v okně dejme tomu 30-60 minut a nebylo by to ve stylu "no někdy po jedenácté jsem u vás" a dorazí ve dvě odpoledne, protože toho měl více, než myslel.
Toto jsou již služby, které nejsou tak masové jako to běžné doručování. Zákazníků pro tyto služby nebude tolik, ale jsou to služby, které by dopravci mohly přivést nové zákazníky na úkor jiných společností.
Z pohledu dopravce, složitosti jeho logistiky, řízení zaměstnanců apod. je určitě lepší vozit jen pracovní dny, případně ve velkých městech přidat víkend, či sobotu. Zákazníci se tomu přizpůsobili a žiji v tomto. Ale jako vše se vyvíjí, tak i ve službách dopravců je velký prostor na to, co přinášet navíc.
Nákup zboží v Albertu je taky služba. Platíte přidanou hodnotu za prostory, za obsluhu...
A myslíte, že ta prodavačka nemá nárok na příplatek za víkend? Ano má a taky ho dostává. A hleďme, i přesto je cena stejná i o víkendu. Zvláštní že?
Protože prodejce si spočítá všechny náklady (i příplatky za víkend) promítne je do koncové ceny a neobtěžuje s tím zákazníka. To by pak mohl prodávat zboží za nákupní hodnotu a k tomu psát: + 10 korun za víkendy + 2 Kč za zdražení elektřiny + 2 Kč za zdražení nově pronajatého prostoru...
No takovou reakci jsem přesně čekal.
Je to sice min. 10 % ze zákona, ale to znamená ve většině případů taky maximum co je zaměstnavatel ochoten dát. Dělal jste někdy o víkendu? Já jsem se ještě nesetkal s tím, že by zaměstnanci dostali víc. Natož pak na pozicích, jako je řidič.
A nevím, co to má společného s přesčasy. Slyšel jste někdy o směnném provozu, dlouhém krátkém týdnu? Miliony lidí v pohostinství a obchodu pracují i o víkendech, jen u dopravy je to neřešitelný problém, že? :D
To je jako odpověď? Takže je všechno hrozně složité a neřešitelné, že? Zákazník má jen právo mlčet. Nebo pokud je nespokojený, obstarat si službu sám, že? Pravidelně si nechávám vozit oběd z DameJidlo.cz. Je zvláštní, že rozvážejí i o vikendu za stejnou cenu a přesto vydělávají velké peníze a rychle rostou. Není to třeba i právě kvůli tomu kvalitnímu rozvozu? Stojí to kolem padesáti korun, někdy dokonce zdarma, jídlo dovezou do hodiny, pracují i o víkendech a za stejnou cenu... Oproti tomu v e-shopu zaplatíte 100+, trvá to dva dny, na řidiče pak čekáte půl dne doma, nefungují o víkendu... Já tu tedy vidím velký prostor ke zlepšení.
BTW: Gratuluji vám za váš plat. Jistě děláte řidiče, že? ;)
Představte si, že jdete do Alberta na nákup. Kupujete každý den to samé. Jednou stojí nákup 500 a podruhé 700. Proč? Protože je víkend přece! :D
Připlácet za víkendy? Nesmysl. Pak se nedivím dopravním společnostem, že po službě za příplatek nemají poptávku.
Považoval bych za samozřejmost doručování o víkendech a hlavně ve večerních hodinách a na čas. To je hlavní důvod, proč vůbec nepoužívám doručování. Přes den jsem (překvapivě) v práci a nemám čas a hlavně ani náladu čekat půl dne až zazvoní dopravce. A posílat si zboží do práce? A to je jako výhoda trmácet se pak s balíkem přes celé město a ještě za to platit?!
Jestli to v zahraničí také neumějí je smutné, ale není to omluva.
Cože? Co tím myslíte, že nejsou roboti? To jsem jako robot, když nechci celý den strávit čekáním na dopravce? :D Protože nechci čekat celý den, znamená to, že nechci být se svou rodinou? :D A není to právě naopak?
Milé děti, vím, že jste si chtěli jít ven hrát a na zmrzlinu, ale zahrajeme si jinou hru. Tatínek bude celý den čekat na balík a vy si sednete na zadek a budete ticho! :D
Předpokládám že jste si tam po internetu koupil lampičku za 150Kč a za dopravu "za první uzamykatelné dveře" zaplatil 1300Kč (dle ceníku služeb)? To by myslím Alza zvládla taky, ale nejsem si jistý nakolik by o takovou služby byl zájem.
Bez ironie - srovnejte si cenu dopravy, resp. cenu nákupu pro dopravu zdarma, předpokládaný počet online zákazníků a marži...