Projekt Ochutney.cz spustila Telefonica O2 v červnu 2008, v té době ale už celý projekt měl za sebou více jak rok příprav. Původní myšlenka byla velmi ambiciózní, Ochutney se mělo stát českým Youtube, což nebyl slogan, který by z nedostatku invence vymysleli novináři, ale se kterým se operovalo již při zrodu Ochutney: Telefónica O2 Czech Republic zakládá komunitní video portál. Chce se tak připojit k úspěšným serverům jako Youtube nebo Google Video. Vsází především na mobilní přístup, kvalitu obrazu a širokou škálu multimédií. (Případová studie: O‘chutney.cz, [PDF, 1,1 MB] )
Pro Telefóniku mělo jít o jeden z pilotních projektů, jak se přiblížit mladé generaci, s jejímž oslovováním má O2 v České republice tradičně problémy. Nabídnout mladé generaci sociální síť zaměřenou na videoobsah zpřístupněný jak skrze mobilní telefon, tak přes rychlé linky (ideálně ADSL z nabídky O2), se zdála být lákavá a přínosná myšlenka. Už v době vzniku konceptu Ochutney ale bylo zřejmé, že projekt vstoupí na trh, kde je poněkud těsno. Už v té době byl dominantou trhu Stream.cz vlastněný Seznamem a samozřejmě Youtube s Googlem v zádech, televizní projekty Nova.cz a Archiv České televize, byla tu ale také celá řada menších a méně navštěvovaných projektů, jako N—joy, Zkouknito nebo Ceknito. I ty měly své výhody, mezi něž patřila slušná technická kvalita i větší benevolence k pirátským nahrávkám, přičemž to druhé nebyl směr, který by si O2 mohlo dovolit.
Hlavním přínosem Ochutney pro uživatele tedy měla být možnost vysílat streamy přímo z mobilu a kooperace obsahu s mobilním telefonem. A samozřejmě zázemí velké a stabilní telekomunikační firmy. Zrodila se služba se sloganem Nahrávej, vysílej a sdílej…
Potíže ve velké firmě
Interně, v rámci O2, mělo Ochutney ještě dvě výhody. Tak především mělo být pilotním pokusem v rámci skupiny Telefónica o videoportál a jeho zkušenosti měly být přeneseny do dalších zemí. A za druhé: technicky mělo jít o vcelku nenáročnou věc, protože Telefónica již v minulosti zainvestovala americký startup Kyte.com. A její platforma pro práci s videem na Internetu a na mobilu měla být použita s tím, že si O2 může nadiktovat její modifikace.
Platforma Kyte.com se ovšem zatím nabízí především na americkém trhu a ukázalo se, že její přizpůsobení evropským podmínkám výrobci nevoní, ačkoliv jde o požadavek investora. Původně plánované hladké změny a další rozvoj směrem k u nás prodávaným mobilům, se nekonaly. Portál se dostal technicky na nějakou úroveň a nebylo pravděpodobné, že by se v nejbližší době mohl dále rozvíjet. A to byl první problém.
Druhým problémem byly výsledky. Ani přes intenzivní kampaně (z pohledu běžných marketingových investic do internetových projektů) se nepodařilo dostat čísla návštěvnosti na zajímavou úroveň. Zatímco náklady na projekt Ochutney.cz se neoficiálně odhadují na cca 10 milionů Kč, měsíční návštěvnost se pohybovala kolem 30 000 unikátních návštěvníků a v systému bylo registrováno přes 3000 uživatelských účtů. A to je na videoportál zatraceně málo, podobných čísel dosahují bez valné propagace i ostatní české videoportály, na první Youtube a Stream to nestačilo ani náhodou.
Také o taháky se O2 postaralo v množství nemalém, ovšem z komerčního ranku. Na Ochutney jste se mohli setkat se scénami z Jakubiskova nového filmu Bathory nebo třeba s Agátou Hanychovou. Ani to na radikální vylepšení čísel nestačilo, portálu se nepodařilo rozeběhnout komunitu, nastartovat ji k vlastní tvorbě videí, která by někoho zaujala, jako se to podařilo Streamu a Youtube. A spolu s tím, že samotná Telefónica nemohla mít benevolentní postoj ke kradenému videoobsahu, nenaskočil portál na dvě nejdůležitější větve videoobsahu. O tu třetí – hudební videoklipy – se Ochutney částečně pokusilo dohodou s několika českými skupinami, ale to také bylo všechno. Zkrátka Ochutney skončilo jako technicky zajímavá platforma, na které ale nebyl videoobsah, který by lidi přitáhl a udržel. Cesta z bludného kruhu je obtížná. Telefonica je obrovská firma, pro niž Ochutney nebylo nijak zásadním projektem, přece jen těžiště jejích výnosů leží jinde, než v provozování komunitního videoportálu. Projekt neměl dostatečnou prioritu a vzhledem k přirozené opatrnosti velkých firem na veškeré změny i v sebemenších projektech se projekt nemohl ani dostatečně rychle vyvíjet a absorbovat poznatky ze svého vlastního provozu.
Když sečteme všechna pro a proti, je zřejmé, že už od počátku bylo Ochutney v nezáviděníhodné situaci a dost možná i to je důvod, proč si nikdy neužilo tolik mediální pozornosti, jako jiné, zjevně životaschopnější projekty O2, jako třeba PlatítoKvido. Intuitivně se už od počátku dalo vycítit, že projekt nedoběhne tím správným směrem, nakonec i na Lupě jsme pár dní po startu projektu vydali glosu s názvem Máme komunitní projekt, jsme cool.
Zrušeno ke 3. březnu 2009
Od 3. března 2009 je Ochutney minulostí. Web nefunguje, O2 přestalo hradit i jeho hosting a videa dožívají jen na webu Kyte.tv, tedy na společném webu platformy Kyte. Nejvhodnější chvíle pro zavření projektu to ale nebyla. Ta přišla už v říjnu, kdy bylo více méně jasné vše výše uvedené a navíc se jednalo o schválení dalšího rozpočtu pro Ochutney, o dalších investicích. Další peníze tehdy nakonec byly schváleny a o ukončení projektu se rozhodlo až v únoru.
Z pohledu Telefónica O2 to ovšem čistá ztráta není. Právě proto, že se již nějakou dobu přemýšlelo o tom, jak využít českých zkušeností a zda podobný portál rozvinout i v jiných zemích skupiny, se nakonec překvapivě ušetří, protože Telefónica nyní ví, že tudy cesta nevede. Český Internet je tak chudší o jednu službu, jejíž návštěvnost nikdy nedosáhla závratných výšin a jejíž zákazníky si spokojeně rozdělí ostatní videoportály. A Telefónica je bohatší o jednu zkušenost: vytvářet obsah na Internetu je opravdu náročný úkol, s jakým si moloch jejího typu poradí jen těžko.