Hlavní navigace

Proč, kdy a jak dělat SEO analýzu konkurence

24. 9. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jak vytipovat online konkurenty či najít nevyužité příležitosti v rámci výsledků neplaceného vyhledávání?

Analýza konkurence je v mnoha odvětvích nejen online marketingu běžným typem analýzy. I v případě SEO se analýzu konkurence často vyplatí dělat. Konkurence v neplacených výsledcích vyhledávání se totiž velice často liší od vytipovaných reálných konkurentů. Jako konkurenci z pohledu SEO totiž bereme webové stránky, které se ve výsledcích vyhledávání zobrazují na stejné vyhledávací dotazy, jako váš web. 

Proč dělat analýzu konkurence z pohledu SEO? 

Velice obecně vám analýza konkurence z pohledu SEO pomůže vytipovat vaše online konkurenty, najít nevyužité příležitosti v rámci výsledků neplaceného vyhledávání u konkrétního oboru a pomůže vám s inspirací pro obsah, který byste měli tvořit. 

Kdy je na ni vhodný čas? 

Příprava projektu pro uvedení na trh (potažmo na internet)

V případě uvádění projektů na internet (ve smyslu jakýchkoliv produktů, ať už se jedná o zboží nebo služby) se už v úvodní plánovací fázi kromě analýzy klíčových slov, která ukáže, zda je o produkt vůbec zájem a případně jaký; osvědčuje zároveň zpracovat analýzu konkurence. 

Ta prozkoumá prostředí neplacených výsledků vyhledávání a pomůže zjistit, zda existuje konkurence na vámi zvolená klíčová slova a jak si v SERPu stojí. Je segment z pohledu vyhledávání pro investici zajímavý? Existuje v něm prostor i pro vás? Důkladná analýza před zahájením vlastních prací na projektu vás může ušetřit před neúspěchem a zbytečnými investicemi. 

Redesign webu 

Při redesignu webu se vyplatí prověřit silné vstupní stránky konkurence. To vám pomůže typově identifikovat stránky s populárním obsahem a porovnat, zda vám podobný typ obsahu na připravované nové verzi webu třeba nechybí. 

Content marketing a online PR kampaně 

Vymýšlení hodnotného obsahu je pořádná dřina, obzvlášť v oborech, kde se toho příliš neděje. Kromě jiných možností vám analýza konkurence i v této oblasti může hodně pomoci a inspirovat vás pro tvorbu obsahu na vašem webu, i mimo něj jinde na internetu. 

Jak dělat SEO analýzu konkurence? 

Analýza odkazového profilu 

SEO analýza by vám měla poskytnout obecný pohled do dané situace daného oboru v neplaceném vyhledávání. Zabíhat do detailů se vyplatí pouze v případech konkrétní specifické potřeby. 

Analýza metrik odkazového profilu vám dá srovnání, jak si váš web stojí v porovnání s konkurenty.

Při detailnějším rozboru vstupních stránek odkazů konkurence lze určit, které jsou z pohledu odkazování nejpopulárnější typové vstupní stránky konkurence pro návštěvnost z referralu. Nechybí vám náhodou na webu podobná typová stránka? Není téma konkrétní vstupní stránky dobrou inspirací pro váš tematický plán content marketingu?

Naopak detailnějším rozborem samotných odkazujících stránek si můžete udělat představu, jakým způsobem tyto odkazy vznikají, která témata jsou zajímavá a z jakých webů na web konkurenta vedou. 

Rozbory odkazového profilu jsou detailní a poměrně pracné rozbory, vyplatí se je tedy dělat pouze pro pár TOP konkurentů ve vyhledávání. 

On-page a technické „mikroanalýzy“ 

Z pohledu SEO je možné zběžně identifikovat základní viditelné nedostatky konkurentů, z pohledu on-page i některé technické nedostatky. Je vhodné stanovit jednotná kritéria, která mohou mít dopad na organickou návštěvnost, a vypracovat pro každého konkurenta např. malou matici SWOT analýzy, která vás nepustí do zbytečných detailů, a zároveň na první pohled půjdou srovnávat jednotlivé nedostatky a odhalovat příležitosti pro váš web tam, kde konkurence „spí“.

CIF24

Orientační analýza pozic klíčových slov 

Klíčová slova nejsou v žádném případě dogma, ale orientačně můžete srovnat pozice pro vás důležitých klíčových slov s konkurenty ve vyhledávání. Jedná se o relativně jednoduché a rychlé srovnání, za předpokladu, že máte hotový seznam relevantních klíčových slov.

Analyzujte jen to, co dává smysl

Každá analýza konkurence je unikátní. Provádějte pouze takové dílčí analýzy, které vám v dané situaci a kontextu budou dávat smysl.

Autor článku

Autorka je SEO specialistkou v digitální agentuře Dobrý web.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).