Kdyby se autor jenom trochu namáhal, zjistil by že ve světě je naopak velmi běžné že stránky jsou doslova narvány reklamou.
Možná by potom také popřemýšel že příznak MÁLA reklam na stránce je spíš jevem toho že se server MÁLO prodává - nemusí točit tolik reklamy aby prodal to co si kdo objednal.
Počet pozic je přímo úměrný možnosti prodeje, ony tam nejsou jen tak pro srandu králíkům.
Vcelku zajimavy clanek, ale myslim si, ze nektere zavery jsou spatne. Myslite, ze uzivatelum vadi, kolik je na strance reklam a podle toho navstevuji konkurenci, ktera ma reklamy mene ? Omyl - dulezita je velikost uvodni stranky a ta, podle testovani, ktere jsem provedl pro Interval nekdy pred tremi mesici - ma Svet namodro - zde umistnen jako posledni - nejmensi velikost homepage (cca 111 Kb), pak Interval.cz (112) apod. Predposledni je iDnes - 173,5 Kb a posledni Mobil server - 196 Kb.
Ostatne - kouknete na
http://www.interval.cz/tvorba_www/velikost_webu.asp
Dale jsou take dulezite informace, ktere jsou na danem serveru. Myslim, ze ja napr. neprestanu sledovat Svet namodro ci iDnes, i kdyby reklamu stridali po kazdych peti clancich :o))
Souhlas - autor by mel pocitat nejenom reklamni bannery, ale i ostatni reklamni prvky, v pripade Lupy je to Network rating, vlastni ikona ci Jobpilot.
Pocitani reklamy na sttrankach se muze zdat objektivni, ale je to dost subjektvni. Jak by na tebe jirko pusobil server, ktery byl mel na horni pocizi banner 468x60, dva radky textu, dalsi banner 468x60 a pod tim pet ikonek - tvuj koecifient by pak byl cca 2.5, ackoli by se kazdemu zdalo, ze je zde vice reklamy nez jinde, kde je reklama rozmistnena mezi textem apod. Napr. Lupa ci Bonusweb naji X ikon srovnano pod sebou, no, nepusobi to dojmem, ze Lupa je reklamni server?
Zajimalo by me,proc se test vztahoval pouze na uvodni stranky serveru? Napr. centrum ma na HP pouze jeden banner 468x60 a 468x18, kdezto po vnoreni uz je pomer 2x468 + 1x 468x18. Dale - servery, napr. Svet namodro ma podle zebricku nejvice reklamy, ale ma ji tolik i na ostatnich strankach? Zcela jiste nema.
Mozna by byl clanek objektivnejsi, kdyby secetl mnozsvi reklamy na HP a u clanku. Naprilad takova Lupa nema u clanku ikony, to je hned o 1.6 bodu k lepsimu.
No, uz jsem nadelal Markovi dost impresi ke clanku :o))) Mejte se.
Pár poznámek z hlediska provozovatele "malého serveru":
Několik návštěvníků našich stránek nám vyčetlo, že i my máme přespříliš reklamy, protože používáme jak Mr. Linx, tak Billboard, tak e-Reklamu a ještě přímou výměnu ikonek s jinými podobnými servery. Má to zřejmě několik dobrých důvodů:
1) "internetování" je v tuzemsku hrozně drahé, proto si každý, kdo začne plodit nějaký server naivně myslí, že se mu něco alespoň vrátí zpět, případně zbohatne :o) A jak jinak, než z reklamy?
2) české reklamní agentury pro výměnu proužků jsou na poměrně vysoké úrovni, takže nabízejí i další pro webmastry velmi zajímavé služby
3) velmi efektivní je v ČR výměna ikonek kus za kus, která je dle mých poznatků jednou z nejpřínosnějších pro návštěvu nových surfařů na mé stránky (pro porovnání jedna návštěva vyhledáním z Atlasu = půl návštěvy kliknutím na ikonku)
4) zahraničním malým webům (o velkých ani nemluvě) stačí sehnat jakéhosi "general sponsor", ať již to je softwarová firma, obchod či cokoliv jiného, u nás musíte mít 100 "small sponsors"
Nesouhlas s bodem 3. - vymena ikon kus za kus prakticky neprinasi zadne nove ctenare a zbytecne zatezuji ctenare. Jsou male, cteanri je preskakuji pohledem a obvykle jsou umistneny az na konci stranky Kdybyste napsal vymenu banneru 468x60 za banner ci textovy odkaz za jinby odkaz, bylo by to zcela neco jineho.
Nemohu souhlasit, alespoň pokud jde o naše zkušenosti. Nedávno jsem měřil click-rate jedné ikonky na naší homepage a výsledek mne docela šokoval: 0,32 %. To není málo.
0,32%? To se nevyplati ji tam mit - je to uz pod hranici 0.4% a tim padem je to jako kdyby nebyla. Navic musis marku uvazit ze si holt asi par lidi zvyklo ze tam jsou porad stejne ikonky a pouzivaji je jako ROZCESTNIK.
No, pokud je ikonka nova, tak proc ne. Ale pokud je ikonka nejakeho serveru umistnena treba rok, jiz nikdo na ni neklika. Sam to dobre vim, protoze mam ikonku, byt starou na lupe a par ikon na ostatnich serverech.
Vypnout si v prohlizeci stahovani obrazku - to je prece nejelegantnejsi reseni. Vsechny weby si stejne prectu i bez nich a cas mi stahovani reklamy nevezme zadny (a kdyz nahodou si nekde chci prohlednout nejaky doprovodny obrazek, tak udelam show picture, ze...).
Ale koneckoncu, je dobre, ze vetsina lidi je natolik nevedomych, ze nevi, kde si ty obrazky vypnout. Aspon nemusi provozovatele webu koumat nad jinou reklamou a ja si v klidu poctu. Jeste jednou diky vam vsem, kteri si tu reklamu stahujete, setrite mi tim cas i penize !
Autor pise, ze v USA je mene reklamy nez v CR. A pokousi se rici proc. Myslim ze ale ne zcela presne.
V USA slouzi inetove stranky ve vetsine pripadu jako predsunuta linie nejakeho skutecneho hmatatelneho existujiciho businesu. V cesku naopak, jak spravne pise, si tvurce stranek mysli ze jimi zbohatne, a to jen tim, co na ne naplaca. Pak se neni co divit, ze to tak vypada.
Je to jedna z ukazek skutecne malosti a cechackovstvi naseho inetu.
Sorry Mirku, nicmene reklamni ikonky Lupy ci BonusWebu jsou vlevo pod menu tam, kde by normalne bylo prazdno a navic vubec nenarusuji stranku. Rozhodne to nepusobi dojmem reklamniho serveru, navic minimalne na uvodni strance BonusWebu najdes radu informaci (odkazy na screenshoty, plne hry, cestiny do her a programu, clanky na Mobil serveru, editorial, kratke zpravy, nejctenejsi clanky, menu serveru, nejnovejsi clanky na serveru, vysledky auditu, odkazy na bazar, apod.). Nemyslim si, ze BonusWeb nebo Lupa mohou pusobit dojmem reklamniho serveru i proto, ze jsou na techto serverech reklamni plochy rozdelene vhodne tak, ze nikterak nekrici a nenarusuji vzhled stranky!
Tak se Vreco neškared, že jsem te zminil:o) Kdyz jsem vlezl kdysi na Bonusweb poprve a naroloval az dolu, uplne jsem se lekl toto mnozstvi ikonek pod sebou. ALe souhlasim s tebou, ze jsou v miste, kde by bylo jinak prazdno.
Co se tyce ikonek, musim zcela souhlasit s Markem. Kdesi bylo BonusWebu vytykano, ze ma velke mnozstvi ikonek - jednak je prodavame a jednak je u nas maji partneri za neco, co prinaseji na oplatku oni nam. V soucasne dobe merime ucinnost pouze u casove omezenych kampani a napriklad kampan Videosatu, ktery ma u nas jednu a tu samou ikonku jiz tri mesice a tato mela pres 410 tisic zobrazeni (coz uz je statisticky vyznamne cislo) ma v soucasne dobe 0,95%, coz si myslim neni vubec spatne. Sokoval me vysledek po prvnich trech tydnech a cca 100 tisic zobrazenich, kdy mela tato ikonka click-rate 2,32%!!! Toto cislo by mohly zavidet nektere servery, ktere toho nedosahnou ani na horni pozici klasickeho banneru. Nutno rict, ze ikonka Videosatu je prave mezi tou spoustou ikonek v leve dolni casti uvodni stranky BonusWebu!
Článek je podle mě trochu zavádějící. Jak už někdo uvdel výšek, nelze bodovat tím způsobem, jak to dělá autor. Úvodní stránky jsou vždy různě rozsáhlé, a tři bannery na jedné stránce nejsou to samé co na jiné. Co se týká samotných bannerů, zatím podle mě neexistuje u nás jiný vhodnější způsob internetové reklamy. Internet v USA je o kus dál než u nás a točí se v něm nesrovnatelně větší peníze. Ten, kdo reklamu na internetu kritizuje (tím nechci nijak autora článku napadat, ten pouze hodnotil stav reklamy na českých webech), tak by měl počítat s tím, že bez peněz se internet rozvíjet nebude. Má-li být obsah stránek zajímavý, musí se do něj investovat. Určitě by bylo možné, že by se reklama odsunula, ale to by tady nebyl zas takový obsah, který je tu nyní. Navíc nesmíme opomenout fakt, že tu také existují firmy, které na webu chtějí inzerovat.
Trochu zavádějící je i myšlenka, že bannery a reklama zdržují načítání stránek. Maximální velikost banneru je 20 kilo a překračována je jen opravdu výjimečně. V konečném výsledku se tak načtení zdrží jen o několik málo sekund. Navíc - jesli jde někomu opravdu jen o obsah a bannery ho ruší, tak ať si vypne načítání obrázků.
Vidim, ze se s rozhorcenymi reakcemi ozvali predevsim provozovatele tech serveru, ktere maji reklamy hodne. Sekunda ma na uvodni strance dokonce ctyri bannery...
Ten argument o poctu reklam zavislych na vyprodanosti serveru uvedeny Danem Docekalem je podle me zavadejici - jak je v clanku zmineno, jen velmi malo serveru ma nejakou vyznamnejsi vyprodanost, vetsina impresi jde do vymeny. Prave jsem se podival na homepage Sveta namodro a na 3 pozicich 468x60 a 1 pozici 150x600 byla vzdy vymena IMS, nikoli placene reklamy.
Ctyrbannerova Sekunda ma vyprodanost prakticky nulovou, ovsem tam jsou ctyri bannery nejspise vysledek tlaku MIA (vyplyva z funkce jejiho rovnostarskeho vymenneho systemu, kdy temer vsechny clenske servery IMS dostavaji stejne impresi nezavisle na sve navstevnosti).
Zmineny ctverec 125x125 neni reklama - jde v podstate o informativni prvek (inetove pocasi), nikdy jsem si nevsiml, ze by na te pozici byl nejaky komercni nebo vymenny odkaz na jiny server. Nekdy je to pocitani trochu sporne, ovsem vzhledem k tomu, ze v dobe pocitani jsem jeste nevedel, komu ten clanek nakonec poslu, rozhodne jsem ty vysledky nevylepsoval ani nezhorsoval.
Uvodni stranka Seznamu ma cca 35 kB (aspon mela, kdyz jsem ji meril naposled), Atlas a Centrum maji kolem 60-70 kB. Existuje rada serveru i zpravodajskeho typu, ktere maji velikost stranky pod 100 kB. Ostatne kombinace (relativne) male uvodni stranky a velkeho mnozstvi reklamy (Svet namodro) je asi nejhorsi kombinace :-).
Souhlasim, ikona je ucinna tak tyden, dva, pak to jde k nule. Kdysi jsem menil ikony dost casto, ale ted uz jsem poznal, ze tudy cesta nevede... zkratka naklady (otraveny navstevnik) jsou vetsi nez vynosy.
Atlas mi dava dohromady necelych 90 kB, Lupa 155 kB.
Pokud pouzivam tabulky, neplati tak uplne ten vyrok o tom, ze se nejprve stahuje text, pak obrazky. Mohou se stahovat obrazky, aniz byla nactena cela tabulka, ktera se tak jeste nezobrazi. Ostatne na Svete namodro je to pekne videt - jednou jsem ho prohlizel ve spicce v internetove kavarne a cely proces nahravani byl hezky pomalu rozlozen asi na minutu...
... staci si dat trochu prace, nastavit protireklamni software a hned se clovek cejti, jako pred peti lety. A vypnuti obrazku taky neni tak docela na skodu...
Tak se mi nějak zdá, že článek byl rozstříštěn na několik kousků a v příspěvcích zaznívaly spíše podrážděné tóny dotčených webmasterů.
Myslím, že není zdaleka tak důležité kolik je na stránce reklamy, jako to, jak je uživateli "nabídnuta" co se týče grafického zapracování, tématického zaměření, doby a způsobu načítání apod.
V každém případě je ale na prvním místě obsah stránek a reklamou se pak dá web již jen oživit a nebo zošklivit :-)))
MIA nema zadny vymenny system a nikdy ho nemela. A to ze se nekdo trefi na vymennou reklamu a nevidi tu komercni neni ani tak slozite. Jenze to by to nejprve chtelo vedet jak reklamni systemy realizuji komercni reklamu (tj. jakou maji peridiocitu rekalkulace, jak jsou kampane definovany, v kterou cast dne/tydne maji priroritu a tim se spotrebovavaji).
Je uplne jedno kolik je kde pozic a co na nich jede - dulezite jsou skutecne komercni vysledky. Tj. zda se z toho da zit. To ze nekde je hodne banneru neni tlak MIA (nepochybuji o tom ze sekunda si tam dala to co chtela, MIA bude tlacit az v okamziku kdy bude preprodano a nebude kde zobrazovat) ale tlak ekonomiky. Mam-li sanci neco prodat, byl bych vul abych to neudelal.
Na prikladu tohoto autora je videt jeden obecny nesvar - proste ho neco napadlo, vyblil to na papir a vubec se nezajimal o to co, proc a jak. Ma na to samozrejme pravo a je to jeho nazor, akorat je to skoda.
"Ostatne kombinace (relativne) male uvodni stranky a velkeho mnozstvi reklamy (Svet namodro) je asi nejhorsi kombinace :-)."
TO je vec nazoru a nastesti je nazor Jiriho pomerne ojedinely v celosvetovem meritku. Dulezite je aby se natahla to co je viditelne - a to co je prvni viditelne je text, cili pokud je text kratky, driv ho uvidim. Jestli se jeste potom (co ho ctu) dalsich par sekund natahuji obrazky je totiz uz zcela irelevantni.
Atlas dava dohromady skoro 120KB
Centrum přes 70KB
LUPA dokonce 200KB
Zive okolo 170KB
Svet okolo 140KB
U portalu je ovsem velikost konstatni, u zpravodajskych serveru castecne taky (pokud uverejnuji konstatni pocet clanku jako Lupa nebo Zive) anebo taky ne (Svet namodro ma pokazde jiny pocet clanku). Presto prvni co se natahne je HTM - cim mensi je, tim lepe. Pak tecou obrazky (pokud si je nekdo zapne).
Zkuste se nekde nechat trochu poucit o tom co je v Internetu brano jako normalni :) reinveintg wheel, jak rikaji anglictinari, je sice zasluzne, ale vetsinou je to totez jako bumping your head against the wall :)
Souhlasím s tím, že velikost stránky je velmi důležitá. Proč máme zrovna my dokonce 200 KB nevím, možná je to tou hromadou ikonek - snad to vyřeší nový design.
Mimochodem, abychom to měli kompletní, udělal jsem si takový malý přehled toho, jak jsou velká HTML jmenovaných serverů:
Atlas - 33 kB
Centrum - 22 kB
Lupa - 37 kB
Zive - 57 kB
Svet - 56 kB
Takže pokud jde o velikost samotné stránky, kterou návštěvník vidí "holou" jako první, nejsme na tom zřejmě zas tak špatně. Je to samozřejmě dáno zejména tím, že máme na titulce výrazně méně článků a textu než Živě či Svět namodro.
"Je to samozřejmě dáno zejména tím, že máme na titulce výrazně méně článků"
O tom není pochyb. Nicmene velikost vetsiny webu je pomerne konstantni, zvolili cestu zobrazovani pevneho poctu clanku (bez ohledu na pocet denne vydanych) - namodro zobrazuje to co ten den vychazi, takze je rozdil jestli je to 30 nebo 60 clanku. Nicmene prave ve velikosti HTM stranky je to co je nejdulezitejsi spolu s dulezitou veci - jak je postavena - osklivy nesvar nekterych (nyni nastesti jiz) minoritnich prohlizecu zobrazovat tabulku az pote co je cela natazena je pomstou.
Rozdil ve velikosti budou mit ale i portaly (skutecne portaly), ktere je mozne si personalizovat a ZMENIT tak obsah stranky. I tam ovsem bude uzivateli sumafuk kolik reklamy tam bude, protoze problem pociti az kdyz si na svoji personalizovanou stranku da vic textu nez je snese jeho trpelivost (a rychlost pripojeni) :
Vymennym systemem MIA jsem myslel IMS house kampan, ktera bezi v dobe, kdy se nezobrazuje komercni inzerce. Pokud se pak na plochach clenskych serveru IMS zobrazuji bannery prave techto serveru (a to casto i vlastni banner - tj. napr. na Intervalu se objevuje i reklama na Interval), nevim, jak jinak bych to mel nazvat nez vymenou. Ostatne pokud je uz ve druhe vete souslovi "vymenna reklama", pricemz v prvni je poprena existence vymenneho systemu, svedci to o urcite schizofrenii...
Moje osobni zkusenost je, ze v zajmu MIA je prave z duvodu toho, ze IMS house kampan funguje tak, jak funguje (temer vsichni dostavaji stejne impresi), aby na clenskych serverech bylo co nejvice reklamnich ploch. Plati to i pro servery, ktere maji pouze mizivou sanci byt nejak vyrazneji vyprodane, protoze v soucasne dobe velke weby (Svet namodro, Trafika atd.) efektivne dotuji ty mensi impresemi. Pokud mas Dane jiny nazor, tak v MIA leva ruka nevi, co dela prava.
Predpokladam, ze Svet namodro zrejme zobrazuje reklamu vzdy tehdy, kdyz ho zrovna ja nectu (nekdy brzo rano a o vikendech?), protoze podle toho, co jsem na nem dosud videl, je komercni reklamy max. 25% (a to bych jeste rekl, ze jsem prestrelil). IMS house kampan poznam spolehlive, myslim, ze uz drtivou vetsinu banneru clenu IMS znam nazpamet.
Tolik dalsi kolo uspokojovani mych emetickych sklonu...
Kéž by to bylo tak jednoduché! Dodnes s nostalgií vzpomínám na starý dobrý Netscape 3.0, u kterého se to přepínalo přímo z menu. Teď už je třeba zalézt hluboko do preferencí, a to už se nebavím o tom, jak je to důmyslně schováno v MSIE. A autoři webů se ve své většině domnívají, že ALT je jakýsi přežitek a že klikací mapa bez textové alternativy je jediný správný způsob, jak dělat rozcestník.
Nastesti jsou porad jeste weby, u kterych clovek ani nema nutkani vypinat obrazky, protoze jsou jen tam, kde je to opravdu nezbytne :-). V tomhle ohledu se mi libi soucasna podoba Seznamu.
I v Netscape 4.7 je to primo v menu - tedy, pokud mas proste obrazky stale vypnute a ty stranky, kde vyjimecne obrazky chci vsechny (vetsinou si pravym tlacitkem a "show image" cvaknu primo na jeden konkretni obrazek) pak je to view->show images.
ALT je nastesti povinnym parametrem IMG - alespon v poslednich normach HTML, takze snad se bude objevovat casteji.
S vypnutymi obrazky se nastesti da zit pomerne dobre ...
Je mi líto, že na Lupě vychází tak neuvěřitelně slabý článek. Nemusíme spekulovat co by se stalo s návštěvností Seznamu, kdyby přihodil pár reklamních ploch. Jak si zřejmě i autor povšimnul, Seznam nedávno reklamní plochu na první straně výrazně redukoval (ze dvou (?) standardních bannerů na 1 obdélník - podle "tabulky" ze 2 bodů na 0,2). Podle autora by se tedy návštěvnost Seznamu měla rapidně zvýšit. Hmm...
Naivita z článku jen čiší - chování spotřebitele je velmi složité a kdyby se dalo navázat jen na objem marketingové komunikace v médiu, díval by se český národ na ČT2 a k tomu četl Literární noviny.
Porovnání s americkými servery je stejně slabé... To, že tam autor vidí méně reklamy neznamená, že jí tam méně je. Naopak se domnívám, že ze strany průměrného amerického serveru působí na uživatele mnohem více marketingové komunikace. Rozdíl oproti Česku je však v tom, že jde více kanály. Je tedy také mnohem účinnější.
Přeceňování výměníků je charakteristické pro nezkušeného provozovatele malého serveru a nemá cenu dále rozebírat.
Závěr je stejně brutální jako celý článek - celá myšlenka je totiž opřena o představu dokonalé informovanosti uživatele (tak jak ji zná ekonomická teorie např. u modelu dokonalé konkurence). Tedy že uživatel průběžně porovnává všechny existující konkurenty. Což je zvláště u portálů směšné.
Omlouvám se za tak dlouhý komentář, ale tento článek mne svou tupostí úplně rozrušil :-)). Vzkaz autorovi: jste dobrý designér (novyden.cz docela ujde) a možná i programátor - to je určitě lepší, než špatný odborník na marketing. Otázka pro Marka Antoše: Fakt takový článek musel na Lupě vyjít?
Mějte se hezky
Z vasi reakce predpokladam, ze jste nekdy studoval ekonomii, jiste tedy vite, ze kdyz se konstruuji ekonomicke modely, nutne nemuzete sledovat vsechny faktory, nybrz jen nekolik. To, ze neco zavisi na spouste faktoru, jeste neznamena, ze model zalozeny na jednoduche vazbe nema smysl. Opravdu si myslite, ze predpoklad dokonale informovanosti je v tomto pripade nesmyslnejsi nez u realne ekonomiky? A vidite, modely zalozene na dokonale informovanosti funguji (i kdyz to cast ekonomu popira).
Analogie s ČT2 a Literarnimi novinami svedci o tom, ze jste nepochopil myslenku clanku - co si ho nejprve poradne precist?
P.S. Seznam mel pred jednim obdelnikem na strane jeden reklamni banner (+ ten obdelnik). Pokud si myslite, ze diky te redukci mu podle clanku ma vzrust navstevnost, opet se ukazuje, ze model v clanku, ac vam pripada jednoduchy, je na vas stale prilis slozity, protoze to z nej nevyplyva.
Opět směšujete věci, v nichž nemáte úplně jasno. Model a realita jsou něco jiného. Zmíněný model dokonalé konkurence - jeden z předpokladů je dokonalá informace - samozřejmě funguje (a ukažte mi ekonoma, který by to zpochybňoval!), protože je to MODEL. V realitě ovšem dokonalá konkurence neexistuje, protože nemohou být splněny předpoklady - mimo jiné dokonalá informovanost (zamyslete se nad podstatou slova "dokonalý").
Váš Model ze stejného důvodu nemůže v reálu fungovat. Jeho zásadní problémem je ale jinde: Správně píšete, že při konstrukci modelu musíte některé faktory opomenout. Jenže opomenout můžete jen ty marginální, zásadní (vzhledem k výstupu) byste měl zahrnout. Vy jste to udělal naopak. Objem reklamy má vliv na oblíbenost serveru jen minimální, vy jste však na něm model postavil a ostatní faktory opomenul.
I když jsem si znova (bohužel) článek přečetl, stále nevím co jste tím chtěl říct. Sekvence "expanze internetu" -> "větší možnost migrace" -> "pokles optimálního množství reklamy" je sice líbivá, ale nicneříkající. Co to proboha je "optimální množství reklamy"??? Můžete tento pseudo-termín prosím definovat?
Rád po vysvětlení změním svůj názor, že je to jen amatérský blábol.
Nechci tolik zasahovat do vasich diskuzi o marketingu, ale spise si myslim, ze dokazu zanalyzovat, proc ma Seznam malo reklamy na HP. Seznam ma spousta uzivatelu nastaveny jako start page v browseru. Slo to poznat drive, kdyz Seznam vydaval tiskove zpravy o poctu pristupu na jejich HP za den a poctu vsech stranek (tehdy z DCCI auditu). Z toho plynulo, ze hodne natazeni HP neznamenalo dalsi praci se Seznamem - stranka se natahla a uzivatel sel jinam. Jenze Seznam musel a musi ty uzivatele obslouzit a pokud se najednou pripoji nekolik tisic uzivatelu po pomalych dial-up linkach, byt by byl server ci jejich farma seberychlejsi, tak ty connections zustanou otevrene dokud se HP nestahne. Kdyz se podivate i jinak na HP Seznamu, zjistite vazne obrovskou optimalizaci vsech linku, ktere jsou nesmirne usporne - Yahoo! to samozrejme melo daleko drive, Seznam se uci(l) od Yahoo!. Centrum to napr. nema do dnes. A mozna tez Seznam chce, aby ho lide pouzivali a ne mu rovnou z HP nekam klikali. A jejich ~12 milionu obratu/rok se urcite da nagenerovat na jinych impresich (a treba na klicovych slovech), kterych jsou stovky milionu/rok.
Osobně si myslím, že je to částečně tak, jak je v článku, částečně jinak.
Mám pocit, že dnes se většinou kašle na to, aby se vycházelo čtenáři vstříc. Existují stránky, které vysloveně odrazují (alespoň mě), a mají je i některé velké servery. Ač jsou spíše v menšině.
A ten pocit příjemnosti dán více faktory. Jedna věc je délka úvodní stránky. Podle mého je většinou delší, než je zdrávo. U mnoha z nich je třeba i snaha používat obrázky, na kterých není nic jiného, než text, což velmi prodlužuje natahování (Lupa, iDnes). Vůbec mnoho serverů je až přeobrázkovaných a není to jenom reklama. Kromě toho režie při stahování není jenom celkový počet KB, ale také se přidává určitá režie na stažení každého souboru.
Chodím na Seznam, protože Atlas a ještě více Centrum se natahuje dlouho. Není to tak velký rozdíl, ale je pro mě podstatný.
Panove, myslim, ze jste nepochytili to dulezite. Spekulovat o tom, ze pocet reklam (jak rika Lahvicka) nebo velikost stranky (jak rika Kucera) nejak rozhodne o navstevovanosti mi prijde zbytecne. Stejne to bude vzdy KVALITA, co rozhoduje.
To je napriklad obsah (u webmagu), aktualnost (u zpravodajskych serveru), technologie (u hledacu), velikost databaze (seznamky, opet hledace), atd.
Jeden priklad za vsechny: underground.cz si pred nedavnem zmenil design - vypada strasne, boli z nej oci, loadi se dlouho, je tam spousta nesmyslne pouzitych obrazku, a pokud se dobre pamatuju, tak i nejaka farma ikonek. No jo, ale stejne tam budu chodit, protoze tam jsou obcas zajimave clanky... :(
Ja mam obrazky vypnute, takze me reklamy tolik neobtezuji (az na nejnovejsi trend, kdy se reklamy loadi pomoci javascriptu, to me zacina take stvat).
Funkcnosti modelu jsem myslel jeho uplatnitelnost v praxi - je jasne, ze pokud si postulujete nejake predpoklady a na zaklade matematickych operaci dojdete k nejakym zaverum, tezko tam muze byt chyba :-). Model je pro me funkcni, pokud poskytuje verifikovatelne prognozy, ktere se vetsinou potvrdi, pricemz az tak nezalezi na tom, jak se komu libi predpoklady (myslim, ze nejak takto to prosazuje Milton Friedman).
Optimalnim mnozstvim reklamy myslim to, ktere maximalizuje navstevnost (opet muzete namitnout, ze server musi maximalizovat predevsim ZISK, ale myslim, ze to jeste v ceskych podminkach tak uplne neplati).
Pokud model chcete posoudit, navrhuju overit rekneme za rok dve prognozy, ktere na jeho zaklade lze vytvorit:
1. Nove servery poskytujici metainformace budou mit na titulni strance mene reklamy nez servery poskytujici vlastni obsah. Jako nove servery navrhuju vzit ty, ktere se pocinaje srpnem objevi nove v i-Auditu, mnozstvi reklamy se muze merit tim indexem, ktery jsem popsal. Jako statistika za obe skupiny muzeme brat jejich mediany.
2. Prumerne mnozstvi reklamy na titulnich strankach serveru poklesne. Muzeme vzit to portfolio serveru, kde jsem to uz spocital, a za rok to spocitat znova. Opet budeme porovnavat mediany indexu mnozstvi reklamy.
Pokud chcete, navrhnete si nejakou alternativni hypotezu, at mame stejne sance. Pokud se vyse uvedene prognozy potvrdi, dle meho presvedceni je model dobry, a to i kdyby byl zalozen na vlivu slunecnich skvrn na inetovou ekonomiku (koneckoncu, kdysi totez ve vztahu k realne ekonomice tvrdil jeden z prvnich marginalistu W.S. Jevons :-).