Tak minimálně bych vynechal pro účely článku zcela zbytečné a velmi okaté odkazy na dodavatele řešení. Pokud budu psát případovou studii o tom, že notebooky zvyšují produktivitu, tak nepotřebuji od článku dostávat fráze o tom, jak jsem ten notebook, se kterým jsem to měřil, koupil na Alze.
Pak to totiž působí tak, že v první řadě bylo třeba udělat reklamu a pak se vymýšlí, jak napsat článek "reklamě na míru". Například se nabízí úvaha, že když někdo nakoupit chce, tak nakoupí a nemusí to dělat nutně z mobilu, když mobilní stránky nejsou, otevře si radši webové stránky téhož obchodu. Jinými slovy zda ty mobilní objednávky nekanibalizují nemobilní, protože takový "růst" by byl pouze přesun.
Tak jsem hodil do kalkulačky, jak rostly objednávky celkově, bez rozlišování mobilní a nemobilní verze.
Konverzí poměr VašeČočky.cz mi vychází na 10,18% vloni a 11,68% letos, na již zmobilizované verzi. Nezmobilizovaný slovenský web měl vloni 10,30% a letos, stále nezmobilizovaný, 14,17%. Takže slovenský rostl více přes to, že mobilní verzi nemá. Samozřejmě, může to být tím, že náš trh strašně stagnuje, zatímco slováci jedou, ale rozhodně tam NIKDE nevidím to, že by nasazení mobilní verze pomohlo získat tržby, které by obchod jinak nezískal. Vy snad ano?
Vyměňte svého zákulisního informátora!
Já, i Jirka Kopsa se momentálně plně soustředíme na Tapomat, který je na tom jako nikdy předtím. Máme skvělý tým, super produkt a rostoucí skupinu spokojených zákazníků.
Efekt nasazení tapomatu nejlépe demonstrují právě čísla pana Vávrů uvedená výše.
-Josef Holý
Zákulisní informátor ještě říkal, že jste to původně postavili na zběsilém domácím javascriptovém chaosu, pak jste to přepsali na domácí řešení Steidy, které ale také bez podpory a komunity umřelo http://www.estejs.com/ a tento rok jste to přepisovali na nějaký zas jiný framework. Prý to furt kolem dokola přepisujete a na vývoj nových věcí není čas.
To asi podle vás taky není pravda...
Nemyslim, ze mate pravdu, kdyz pisete o mobilni verzi a mobilech rozumejme telefonech. Ony se mobilni verze webu bezne zobrazujou i na androidich tabletech a ty pomerne znacne rostou a mnohym lidem slouzi podobne jako desktop. Pokud je teda mobilni verze dobre udelana, tomu cloveku na tabletu je jedno, jestli na ten web leze v mobilni nebo klasicke verzi. On si to kolikrat ani nedokaze prepnout a kdyz bude mobilni verze odflakla, tak ten web opusti, kdyz ale mobilni verze nebude, tak se nacte desktopova, coz vlastne ten clovek zamyslel, kdyz na ten web sel. Teda spis je to o tom, ze kdyz delat mobilni verzi webu, tak ji udelat poradne a neodflaknout to, jenom aby nejaka mobilni verze byla.
Jinak spousta frameworku pod zvolenym RS mobilni verzi umi, neni treba spesl nastroj, ale pokud uz web mame a nemame ani paru o mobilni verzi, tak proc na to nepouzit samostatny nastroj, vcelku jasne, taky si to vetsinou majitel webu neprogramuje sam, ale tak jako tak si na to nekoho najme.
Jinak ale osobne si myslim, ze na mobilech (mobilni verze) maji smysl hlavne zpravodajske weby a ne eshopy, ze ty eshopy budou opravdu zobrazovany v mobilni verzi z tech tabletu, coz je vcelku zbytecne, ale dukaz na to nemam, jen ma domnenka.
Nic se nepřepisuje. Makáme na nových funkcích. Namátkou:
Nové funkce za posledních pár týdnů:
- jednodušší integrace s eshopy (NoAPI + přesměrování javascriptem)
- lepší možnosti customizace designu mobilní verze
- podpora pro dostupnostní feed
- scraping kategorií přímo z webu (protože kategorie v dodaném XML často nesedí s webem)
- scraping variant přímo z webu (protože některé eshopy nemají varianty v XML)
- integrace s eshopem pomocí XML (další způsob je API nebo posílání objednávek na email - toto řešení nevyžadu žádný programátorský čas na straně eshopu)
Připravujeme:
- podporu dalších jazyků (slovenština už je skoro hotová)
- platba kartou online
- mobito
- analytickou část
- verzi pro tablety
Neznám vaše celé jméno, abych dohledat podrobnosti vašeho případu. Proto odpovím jen obecně.
Nevím, co je podle vás "základní funkcionalita". Každý e-shop požaduje něco trochu jiného. My se musíme zpočátku soustředit na funkce, které chce většina. Někteří klienti požadují velice specifické funkce a proto je bohužel musíme občas odmítnout.
Že aplikace měla své mouchy je pravda. Od počátku roku jsme ale AFAIK všechny zásadní odstranily. Pokud máte problém s něčím konkrétním, napište prosím na podpora@tapomat.cz.
Vyhněte se, prosím, nepodloženým tvrzením typu "Vasecocky jsou asi jediny, komu aplikace funguje". Tapomat funguje na desítkách e-shopů.
Díky a hezkou neděli.
Ad odkazy:
Udělali jsme případovku o tom, jak konverze atd. zlepšila mobilní verze e-shopu od Tapomatu. Nikoliv responzivní web, nikoliv mobilní verze od německého ShopGate atd. U nich by čísla i závěry mohly být zcela rozdílné.
Pokud by vaše případovka o noteboocích měla dávat smysl, také byste v ní asi zmínil, že se jednalo o notebooky Acer, Lenovo atd. Navíc nepředpokládám, že by takovou případovku dělal někdo jiný, než výrobci notebooku, že :)
Ad kanibalizace:
To je v článku rozebráno, viz věta "Můžete namítnout, že transakce i konverzní poměr..."
Ad porovnávání trhů:
U VašeČočky vyrostl konverzní poměr u mobilní návštěvnosti o dost víc, než u nemobilní. U jiných webů z portfolia bez mobilní verze se to nestalo, ač jeden je úplné stejný (i když na SK trhu) a druhý je velice podobný.
Samozřejmě, že nelze na 100 % potvrdit, že růst způsobila mobilní verze. S jistotou lze ale ve webové analytice prohlásit jen máloco. Hypotézu navíc podporuje i růst ostatních veličin (průměrná doba na trvání návštěvy, počet stránek na návštěvu atd.)
Větší jistotu by nám pravděpodobně poskytl A/B test, který připravujeme.
Jinak ano, český a slovenský trh rostou úplně jinak. Na slovenském jsou VašeŠošovky AFAIK kratší dobu, nejen proto rostou celkově rychleji.
Já jsem pro svůj e-shop také řešil mobilní verzi a rozhodl jsem se využít službu ShopsInTouch. Myšlenka mobilní nákupní galerie se mi líbila, proto jsem zaregistroval svůj shop a během 1 hodiny byl e-shop v galerie zobrazen. Jednoduše a rychle jsem tak získal mobilní verzi svého e-shopu bez jakýchkoli nákladů. Komunikace a řešení požadavků s tvůrci řešení probíhalo vždy velmi rychle a bez problémů.
V aplikaci není možné zatím přímo nakupovat, ale podle dosavadních výsledků uživatelé v ČR pouze používají mobilní zařízení k procházení a samotný nákup realizují z desktopu. V tomto souhlasím s obsahem článku. Nyní čekám, až bude verze aplikace na Android. V tuto chvíli je pouze pro Apple, ale na druhou stranu je optimalizovaná jak pro telefony, tak i tablety. Až se budete rozhlížet, určitě mrkněte i na ShopsInTouch.
ShopsInTouch je přeci ale něco dost jiného. AFAIK vytváří nativní mobilní aplikaci pro e-shopy, ne mobilní web. Pokud tedy mobilní návštěvník chce na e-shopu nakoupit, musí nejdřív stáhnout aplikaci z AppStore (několik MB dat?).
Kolik z návštěvníků to na pomalém připojení (většinou EDGE, 3G jen zřídka) udělá? Vždyť to budou stahovat přinejlepším několik desítek minut?
Samozřejmě může mít návštěvník přímo appku od ShopsInTouch, ale kolik takových dnes je?
Ještě k cenové politice, 99 Kč za bronze OK, pak už je to horší. Cena 1000 Kč ze Gold je zcela mimo realitu, to je cena za celé řešení pro shop s 20 000 položkami, komunikatorem s bankou, integrací do ERP, věrnostním programem a dalšími features. Reálná pozice je někde 99/150/350 Kč.
Ano, je to něco jiného, to Vám nerozporuji. Ale je to jedna z možností, jak mít mobilní verzi e-shopu a přijde mi dostačující, protože zobrazuje kategorie produktů stejně jako na webu - nejedná se o klasický srovnávač. Na druhou stranu si myslím, že i nativní mobilní aplikace má své nesporné výhody.
Víte, pořád se to točí kolem jediného. Vy se snažíte vytvářet spolu s autorem článku dojem, že zaplatit si za mobilní verzi webu od vás se vyplatí, a argumenty pro to nemáte absolutně žádné. Je logické, že pokud uživateli nabídnete něco, co dřív nebylo, tak to někdo začne používat. Vyzdvihovat pak růst mobilní verze mi přijde z hlediska majitele e-shopu (kterým mimochodem jsem, proto mě to zajímá) naprosto mimo, protože pokud budu do něčeho investovat, dělám to jedině a výhradně pro to, aby mi to vydělalo. Ne pro dobrý pocit, ne proto, abych si udělal čárku, že mám zase další podporu něčeho apod.
Z hlediska toho, jak se zákazníci chovají, se totiž velice obávám té kanibalizace, kterou jste mimochodem v článku vůbec neřešili. Ano, je tam zmínka, že "můžete namítnout, že", ale to hned vzápětí vyvracíte. Mimochodem zde vidím tu obroskou účelovost celého článku. Vyvracíte (resp. autor, ale protože jste spolu spojeni, nerozlišuji to) to "dokazuje" tím, jak se chová slovenský web. Pro vás je naopak slovenský web důkaz, že se to srovnávat nedá, protože oba trhy rostou jinak a naopak na Slovensku běží kratší dobu, takže z mála se roste rychleji. Kdyby ten článek měl být něčím jiným než reklamou na vás, tak všechny tyto aspekty zmíní.
Dále píšete "Hypotézu navíc podporuje i růst ostatních veličin...". Nikde statistiky neuvádíte, takže netuším, jak moc jde o skutečnost a jak moc o účelové tvrzení či přání. Zda to mám chápat tak, že se zvýšila průměrná doba návštěvy u nemobilní verze a nějak za to má moci existence mobilní verze atp.).
Nezlobte se mé nedůvěře, ale musíte pochopit, že pokud vám začnu vyprávět, jak úklid prachu vysáváním je super, že když vám na konci mého na první pohled důvěryhodného výkladu dám vizitku "prodejce vysavačů", je zcela přirozené zbystřit a onen důvěryhodný výklad podrobit tomu, zda náhodou někde nezamlčuje, nezkresluje a nehraje s účelově s fakty.
No vidíte, a mně to zas přijde jako příliš nízké. Jestli tedy opravdu dokáží napojit to co tvrdí a bude to fungovat. Ale já nad tím uvažuji pro obchod s mld obratem, takže je jasné, že to je trochu něco jiného.
Ostatně IMHO to je spíš nákladově asi trochu mimo - malý obchůdek, který chce všechny služby, ale má jednoho mobilního uživatele za rok by v zásadu asi nemusel platit tolik, jako třeba ten náš obchod. Předpokládám, že to pak běží na jejich serverech, tj. měli by tam mít nějaký parametr zátěže - počet uživatelů/objednávek. Ale když to maj takhle, tak já si stěžovat nebudu
Děkuji za článek. Pokud porovnáváme statistiky našich klientů z www.chcimobilniweb.cz jsou podobné.
Jen mi u tohoto článku chybí od redakce Lupy 2x text Komerční sdělení, neboť autor cíleně píše o tvůrci mobilní verze svého eshop.
Co je špatného na PR? Taky si na eshop kde prodávám pánské košile www.dempsey rád napíšu PR na takovémto webu :)
No já v tom sice podíl nemám, ale slyšel jsem zákulisní zprávy, že Tapomat dlouhodobě umírá, a že už tomu nevěří ani kluci zakladatelé a tak zaměřili svoje úsilí jinam a nechali to jen tak přežívat.
Moc radostně nepůsobí ani příspěvek investora Barty http://schickelgruber.blog.cz/1306/proactify-tapomat-dalsi-moje-odepsana-investice který svou investici úplně odepsal.
Zajímalo by mě, kdo takové zákulisní zprávy poskytuje. Přijďte se někdy podívat do Polské 13, kde máme kanceláře. Uvidíte, že zakladatelé Jiří Kopsa a Josef Holý projektu věří. Lidí, kteří jsou tak zapáleni pro svůj projekt, moc není. Prozraďte nám - kam kluci zaměřili svoje úsilí? :)
Do Tapomatu jsem investoval cca před 3 měsíci. Rád přiznám, že rozjiždět technologický startup není lehké. Ale před 3 měsíci jsem projektu věřil a teď mu věřím ještě víc. Tapomat totiž funguje. Zveřejněná případovka je jedním z důkazů (chystáme i další případovky).
Z Obchodních podmínek: "Ve výjimečných případech se může zásilka zpozdit."
pouzivam desktopovou o mobilni jsem nemel tuseni, cocky objednavam 4x rocne takze to vzdy delam automaticky z desktopu. nicmene tu mobilni verzi jsem na zaklade clanku vyzkousel a je jednoducha, prehledna a behem 30vt jsem nasel zajimavou alternativu k cockam ktere kupuji, takze ted pujdu zase z desktopu a budu zkoumat detailnejsi popis.
za me pochvala, ten clanek je podlozeny realnymi daty z GA, rozhodne prinosnejsi nez obecne studie typu "mobily a tablety jsou na vzestupu, bla bla" :)
Zdravím kluky z Tapomatu. Před nějakým časem jsme se na nějaké akci bavili o Vašem rozpracovaném nápadu a já byl skeptický jestli to budou chtít eshopaři používat dlouhodobě. Teď je vidět, že mé obavy byly liché, takže gratuluji :-).
Pro ostatní ale zopakuji proč bych do toho dlouhodobě:Všechny tyto a další problémy přirozeně řeší responzive, které dokonce ani neznamená velké náklady navíc, pokud se od začátku web kódoval dobře a moc se neprasilo.
Varoval bych také před strachem se do responzive pustit dodatečně na hotovém a odladěném eshopu. Jen málokdy to znamená zásah do funkční desktop verze, jde to dělat i bez rizika. Bohužel to ale často znamená, že by si o tom musel stávající vývojář něco málo přečíst, takže bývá majitel manipulován se do toho raději nepouštět :-).
Přes mobil nekupuji vůbec NIC. Jsem opravdu divnej, že vždy se raději připojím přes PC a dělám veškeré nákupy a platby pouze na velké obrazovce, s myškou a v plně zabezpečeném systému?
Opravdu má takové velké množství uživatelů potřebu nakupovat přes pofidérní mobilní aplikace, platit složenky nebo dělat jiné podivnosti přes mobil? NECHÁPU!
po pravdě mi to pr vůbec nevadí. Klidně budu číst odborné články, které něco propagují, když se z nich dozvím něco nového, přínosného, slušně si to podloží argumenty atd. Vždyť kdo jiný ví o nějaké novince lépe, než její autor či nějaký betatester.
Teď zrovna jsem chtěl řešit stejnou potřebu pro jiný eshop, tapomat jsem neznal, znám pár jiných zahraničních, ale Tapomat mi přijde lepší už jen tím, že je český, takže bude znát asi česká specifika - háčky, čárky, dobírky, platební metody ...
Ještě si to musím projít a hledat nějaké nevýhody a možné problémy, cena mi přijde ok, trochu zamrzí, že asi neumí zatím nějakou verzi optimalizovanou na tablety, každopádně za článek děkuji. A když do toho půjdem, tak udělám třeba pak svůj zcela nezávislý článek.
P.S.: jestli někdo znáte nějaké jiné podobné služby, tak sem s nimi (jde mi o eshop, který nepoužívá žádné prestoshopy, magenta či wordpressy ale má vlastní cms, takže nelze použít běžných pluginů).
Díky za komentář. Jak byste tu případovku pojal vy?
Přidám kontext: VašeČočky byly asi vůbec první klient Tapomatu, tedy skoro jediný klient, od kterého jsme byli schopni získat vypovídající data za delší období.
Klientů je samozřejmě více, ale přístup do Google Analytics a svolení k publikování konkrétních čísel dá jen málokdo.
Našli jsme zajímavá čísla, proto jsme je publikovali. Neznám žádnou podobnou případovku v Česku.
Ano, děláme si tím propagaci stejně, jako spousta dalších autorů a firem na Lupě. Zároveň ale věřím, že článek má přidanou hodnotu. Ověřili jsme, že mobilní verze skutečně zvyšuje konverze a eshopáři by o ní měli přemýšlet Je už na nich, jestli se svým developerem nebo pomocí Tapomatu.
Jinak podobně rostoucí čísla nám vyšla i u dalších e-shopů, ale nemáme povoleno je zveřejnit. Snažíme se to povolení získat a až ho dostaneme, zveřejníme další případovky.
Vlasta přiznal, že je v Tapomatu zainteresovaný. Nevím, co by mohl udělat víc.