Kde bude vysílat? Multiplexy jsou plné
Televize Barrandov nebude jedinou plnoformátovou komerční televizní stanicí, která letos spustí nové tematické kanály. Konkurenční Prima oprášila plán na pátý televizní program s pracovním názvem Prima 2, o kterém poprvé veřejně promluvila loni v listopadu na setkání s vybranými novináři nad obchodní politikou pro letošní rok. Ústy tehdejšího šéfa mediazastupitelství Media Club Petra Jelínka slibovala start nové celoplošné televize v DVB-T na přelomu prvního a druhého čtvrtletí letošního roku s tím, že tematicky mělo jít o kanál na pomezí Primy Cool a Primy love. Jelínek tehdy také potvrdil, že Prima vedle další volně šířené televize uvažuje minimálně o dvou dalších placených kanálech. Jeden je vyloženě placený a jeden je na pomezí,
řekl tehdy Jelínek.
Později Prima začala k termínu startu nové televizní stanice mlžit a podmiňovat ho vhodnou ekonomickou situací. Nyní ji k další expanzi nutí špatný výkon v hlavní reklamní sezóně a obavy z odchodu skupiny Barrandov z jejího mediazastupitelství Media Club. Prima i přes řadu programových novinek na podzim výrazně zaostává za konkurenční Novou a v některé dny ji výrazně poráží i první program České televize. Na druhou stranu přichází s křížkem po funusu, protože všechny pozice v celoplošných multiplexech DVB-T jsou obsazené a místo je pouze v Regionální síti 8 Českých Radiokomunikací, která pokrývá pouze krajská města a jejich okolí (po říjnovém spuštění vysílače Cukrák bude teoreticky pokrývat 57 procent populace České republiky).
Objeví se pátý kanál Primy v Regionální síti 8 Českých Radiokomunikací? Všude jinde je už plno. (mapu kliknutím zvětšíte)
Ve hře je pět názvů, i Prima Five
O tom, že to tentokrát Prima myslí vážně, svědčí nedávná žádost o registraci potenciálních názvů nového programu u Úřadu průmyslového vlastnictví. FTV Prima si zažádala o registraci pěti slovních ochranných známek, konkrétně Prima Like, Prima Five, Prima Next, Prima Max a Prima Plus. Poslední zmiňovaný název v minulosti dokonce už používala pro jednu ze svých servisních organizací. Druhý z registrovaných názvů, Prima Five, pak přímo evokuje, že má jít v pořadí o pátý televizní kanál skupiny Prima. Podle informací serveru DigiZone.cz se Prima při přípravě nové televizní stanice inspirovala u nováckého Smíchova, jehož hlavní programovou náplní jsou sitcomy a starší zábavné pořady Novy. Vystavět takový zábavný kanál by nemělo být nijak složité a odpovídalo by to oné charakteristice „čehosi mezi Primou Cool a Primou love“.
Oba zmiňované a již existující kanály Primy sitcomy vysílají a jsou s nimi úspěšné. Prima má navíc řadu vlastních archivních zábavných pořadů, které se však už moc nehodí reprízovat na jejím hlavním kanálu a rovněž na Primě Cool nebo Primě love by působily nepatřičně. Podobně jako Smíchov recykluje pořady Tele Tele s Michalem Suchánkem a Richardem Genzerem, mohl by zábavný kanál Primy odvysílat všechny díly pořadu Nikdo není dokonalý, který svého času patřil k tomu nejúspěšnějšímu na Primě, ale také talk show Sauna, Trní, Další, prosím!, Show Jana Krause a další, které by doplnila o kvalitní americké sitcomy a své původní seriály. Vzniklo by tedy cosi jako mix Smíchova a Telky – program, do jehož obsahu by Prima nemusela téměř nic investovat a zvýšila by si podíl na trhu.
Generální ředitel FTV Primy Marek Singer hovoří o nových kanálech Primy už několik měsíců
Po vzoru Telky a Smíchova?
Zábavný kanál by skvěle zapadal i do nové cílové skupiny diváků od 15 do 65 let, na kterou se chce Prima zaměřit od nového roku. Programově na ni cílí už nyní, od ledna 2016 na ni začne prodávat i reklamu. Novácký Smíchov v podobné divácké kategorii 15 až 54 let nezřídka dosahuje průměrného celodenního podílu nad 2,5 procenta, Telka pak okolo jednoho procenta. Oba tyto programy přitom lze vnímat za čistě zábavné, Telku za reprízovací kanál dřívějších zábavných pořadů hlavního programu Novy. V součtu zajišťují Nově denně okolo 3,5 procentního bodu v její klíčové divácké skupině, což je v dnešní době hodnota, která může rozhodovat o pozici lídra na trhu. Zvlášť když souhrnný celodenní podíl České televize se nebezpečně blíží podílu skupiny Nova (v širší cílové skupině 15+).
Jak již bylo řečeno, Primu může motivovat ke spuštění pátého kanálu i riziko odchodu skupiny Barrandov z jejího mediazastupitelství Media Club. Barrandov, který má výrazně starší publikum než Prima, by byl přechodem na cílovou skupinu 15 až 65 let poškozen, navíc si po spuštění tematických kanálů Kino Barrandov, Barrandov Plus a Barrandov Muzika nárokuje větší podíl na odbavených kampaních, než mu náleží podle dohody pro letošní rok. Z celkového budgetu Media Clubu nyní putuje na kanály Barrandova 13 procent z nasmlouvaných kampaní, stejný podíl ale Media Club přiznává i samotné Primě Cool, která v nynější prodejní cílové skupině 15+ dosahuje v porovnání se skupinou Barrandov polovičního celodenního podílu na publiku. Všechny kanály Barrandova běžně denně osloví až šest procent dospělého publika.
Bez Barrandova, ale s Mňam a Mňau TV?
Prima přes Media Club zastupuje nejen Barrandov, ale i skupinu Óčko a vyjednává o smlouvě s provozovatelem lifestylové Mňam TV a „zvířecí“ Mňau TV, která teprve zahájí vysílání. Případným odchodem Barrandova by si tedy mohla kompenzovat výpadek dodaných GRPs těmito programy a svým novým kanálem, i když výkon skupiny Barrandov by jimi zcela nenahradila. V minulosti Prima dokonce jednala o zastupování klientů agentury Atmedia, jejichž souhrnný celodenní podíl a dospělém publiku se pohybuje nad třemi procenty. Tato varianta také ještě stále není shozena ze stolu. Součet podílů Atmedie, Mňam TV, budoucí Mňau TV a pátého kanálu Primy by už mohl dosáhnout nynějšího výkonu skupiny Barrandov. Ta by však osamostatněním v prodeji reklamních časů přišla o část výnosů.
Zastupování Mňam a Mňau TV může být docela realistickou variantou, protože námluvy mezi jejich provozovatelem a Primou probíhají už delší dobu a jedním z jejich výstupů byl i prodej Show Leoše Mareše Primě. Ta by na oplátku mohla vzít kanály společnosti CE Media pod svá ochranná křídla a zajistit jim dostatek reklamy. Nehledě na to, že CE Media hledá i partnera, kterému by mohla dodávat archiv svých pořadů jako videoslužbu na internetu, kde se Prima pohybuje jako ryba ve vodě a patří mezi tuzemské špičky v prodeji videoreklamy. Na jejích lifestylových webech, ale třeba také na Primě Play, by se kuchařská videa Mňam TV rozhodně neztratila, nemluvě o „zvířátkách“, která by měla nejpozději od poloviny října produkovat Mňau TV.