Start pátého celoplošně šířeného volného televizního programu minulý týden nečekaně oznámila skupina Prima. Stanice s pracovním názvem Prima 2 má odstartovat na jaře příštího roku, konkrétně na přelomu prvního a druhého čtvrtletí. Obsahově se má zaměřit mezi existující Primu Cool a Primu love, tedy opět na mladší publikum, které je mezi reklamními zadavateli nejžádanější. V jaké vysílací síti se ale nový program objeví? Prima je zatím příliš tajemná, i když mnoho šancí na výběr nemá. Jestliže chce, aby Prima 2 byla skutečně celoplošná, v úvahu připadají jen multiplexy 3, 4 a Regionální síť 7, v nichž by se možná ještě našel volný prostor. Tedy pokud by některá z televizí, které v těchto multiplexech vysílají, v dohledné době skončila.
U Pařízka je už plno. Nebo ne?
Regionální síť 7 Radima Pařízka momentálně šíří programy České televize, včetně tří HD kanálů, jako „samostatný“ veřejnoprávní multiplex 1a a k tomu ještě komerční televize Retro a Kinosvět. Kapacita sítě je v podstatě vyčerpaná, navíc poslední přidaný program Kinosvět využívá možnosti automatického přelévání datového toku podle náročnosti scén společně s programy ČT, což všem těmto televizím může činit určité potíže. Přidáním dalšího televizního programu by se situace ještě zhoršila a odrazilo by se to na kvalitě obrazu. Další Pařízkův multiplex 4 je také v podstatě plný, ten pro změnu obsadily především programy skupiny Nova (a také Pařízkovy programy Relax a Rebel, a druhý kanál Šlágru – Country no. 1).
U multiplexu 4 je zajímavé, že od loňského podzimu šíří filmový kanál Nova Cinema, který souběžně vysílá i v konkurenčním multiplexu 2. Důvod, proč je tatáž televize vysílána hned ve dvou celoplošných multiplexech DVB-T, je nejasný. Tedy až na jedno pragmatické vysvětlení, tedy že Nova chce zaplnit prostor, který by mohla využít konkurence pro některou ze svých televizí. Pro Primu 2 by ale využití multiplexu 4 nebo sesterské Regionální sítě 7, pokud by to bylo technicky možné, znamenalo menší zásah domácností než v případě multiplexu 3, v němž už vysílají její sesterské Prima love a Prima Zoom. V tomto multiplexu je navíc jedna volná programová pozice, a brzy se zřejmě uvolní ještě jedna po Active TV, která má na kahánku.
U multiplexu 3 by diváci nemuseli ladit
Vstupem do multiplexu 3 by Prima 2 navíc mohla využít faktu, že domácnosti, které chtěly přes DVB-T přijímat Primu love a Primu Zoom, už mají tuto síť naladěnu ve svých televizorech. V konkurenčním multiplexu 4 a Regionální síti 7 zatím žádný z programů Primy nevysílal a proladěnost domácností těmito vysílacími sítěmi je menší než u multiplexu 3. Na druhou stranu jsou patrně levnější než multiplex 3, což může hrát určitou roli při rozhodování broadcastera. Prima 2 ale potřebuje mít od začátku co největší penetraci, aby v prvním roce existence splnila očekávání provozovatele a dosáhla minimálně jednoprocentního podílu na publiku starším 15 let. Ambice FTV Primy jsou dokonce ještě vyšší, nový program by se podle ní časem měl blížit výkonu Primy love.
FTV Prima by přitom novou televizi nemusela spouštět, kdyby její nynější programy dosahovaly kýžené sledovanosti. Zejména hlavní kanál dosud nevykazuje zdaleka takové výsledky, jaké skupina očekávala před začátkem podzimní sezóny. FTV Prima mohla tento výpadek nahnat získáním dalších strategických partnerů pro svůj Media Club, mediazastupitelství, které prodává reklamní časy nejen na programech skupiny Prima, ale i na TV Barrandov a od Nového roku i na trojici hudebních kanálů Óčko. Jenže televizí, které by měly dostatečný výkon a zároveň byly ochotny vstoupit do Media Clubu, se jaksi nedostává. Proto musela Prima přikročit k vlastní aktivitě a připravit svůj pátý televizní kanál.
Bude to filmový a seriálový kanál?
Projekt Prima 2 může souviset i s očekávaným přeorientováním FTV Primy na jinou základní cílovou skupinu diváků. Už loni firma deklarovala zájem přejít z širší skupiny D15+ na úžeji zaměřenou, ale atraktivnější cílovou skupinu diváků od 15 do 65 let. V té by měl chystaný pátý program Primy dosahovat lepších výsledků než u dospělého publika nad 15 let bez horní hranice věku. Jenže právě u mladšího publika se ze současného televizního portfolia daří především třem menším tematickým kanálům, zatímco „velká“ Prima si drží poměrně staré publikum. „Máme nějaké minimální očekávání výkonu od tohoto kanálu. Troufám si tvrdit, že bychom měli atakovat sledovanost Primy love. Positioning nového kanálu je mezi Primou love, Primou Cool a hlavní Primou,“ prozradil minulý týden na setkání s novináři obchodní ředitel FTV Primy Petr Jelínek.
Konkrétní tematické zaměření chystané stanice zatím nechce Prima komentovat, v jejím televizním mixu ale chybí filmový a seriálový kanál podobný Nově Cinema nebo sportovní program, který lze ale dopředu vyloučit – Prima před časem zrušila samostatnou redakci sportu i sportovní relaci v rámci své zpravodajské hodiny. Ať již bude zaměření Primy 2 jakékoli, pro celou skupinu to bude znamenat ještě častější rotaci a reprízování obsahu mezi jednotlivými programy Primy. To je věc, kterou televizní diváci stále častěji kritizují a zřejmě se jí do budoucna nevyhneme v mnohem větší míře, protože televize se budou snažit z každé akvizice vytěžit maximální počet GRP´s, které by mohly prodat klientům.