Příjmy z prodeje hudby loni poklesly, i přes výrazný růst Spotify a spol.

19. 3. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ani více než padesátiprocentní nárůst příjmů ze služeb typu Spotify či Deezer nedokázal zabránit celkovému propadu. Čísla výrazně ovlivnily špatné prodeje v Japonsku.

Po loňském výkyvu se globální příjmy z prodeje hudby vrátily ke klesajícímu trendu, který právě s výjimkou roku 2012 pokračuje nepřetržitě posledních 14 let. Příjmy loni podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) meziročně poklesly o 3,9 % na 15 miliard dolarů (necelých 300 miliard Kč).

Výsledky negativně ovlivnil výrazný pokles příjmů z prodeje hudby v Japonsku. Trh, který generuje zhruba pětinu globálních příjmů, loni poklesl o 16,7 %. Bez jeho započtení by globální příjmy poklesly meziročně o pouhou desetinu procenta.

Z celkových čísel nemohou být představitelé hudebního průmyslu sice příliš nadšení, pozitivní zprávou ale je nárůst příjmů z prodeje digitální hudby, zejména pak raketový nárůst příjmů ze streamingových služeb typu Spotify či Deezer. Příjmy z digitální hudby vzrostly loni o 4,3 % na 5,9 miliardy dolarů.


Autor: IFPI

Představují tak již 39 % veškerých globálních příjmů z prodeje hudby. 


Autor: IFPI

Příjmy ze služeb, které fungují na principu předplatného, vzrostly o 51.3 % a ve Spojených státech loni poprvé překročily hranici jedné miliardy dolarů.


Autor: IFPI

Služby na bázi subskripce měly loni téměř pětinový podíl na příjmech z prodeje digitální hudby.


Autor: IFPI

Zvýšil se také počet uživatelů, kteří tento typ služeb využívají. V roce 2011 jich bylo 8 milionů, koncem loňského roku hlásili provozovatelé o 20 milionů zákazníků více.

Prodej fyzických nosičů neustále klesá a loňský rok jen kopíroval dlouhodobý trend. Zatímco v roce 2011 představovaly příjmy z prodeje hudby na fyzických nosičích 60 % všech příjmu, loni tento podíl klesl na 51 %.

V roce 2013 utratili hudební fanoušci za CDčka a vinyly meziročně o 11,8 % méně. IFPI ale upozorňuje na zajímavou skutečnost. V některých zemích, např. Německu, Itálii, Velké Británii či Spojených státech se propad prodejů fyzických nosičů zpomalil a ve Francii dokonce meziročně vzrostl, byť jen o 0,8 %.

Mnout ruce si mohou například majitelé loděnické společnosti GZ Media, která je největším výrobcem vinylových desek na světě. V poslední době zažívají úspěšný comeback a potvrzují to i čísla z loňského roku. Ve Spojených státech jejich prodeje vzrostly o třetinu, ve Velké Británii dokonce o 101 %.

Zdroj: IFPI Digital Music Report 2014

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).