Po loňském výkyvu se globální příjmy z prodeje hudby vrátily ke klesajícímu trendu, který právě s výjimkou roku 2012 pokračuje nepřetržitě posledních 14 let. Příjmy loni podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) meziročně poklesly o 3,9 % na 15 miliard dolarů (necelých 300 miliard Kč).
Výsledky negativně ovlivnil výrazný pokles příjmů z prodeje hudby v Japonsku. Trh, který generuje zhruba pětinu globálních příjmů, loni poklesl o 16,7 %. Bez jeho započtení by globální příjmy poklesly meziročně o pouhou desetinu procenta.
Z celkových čísel nemohou být představitelé hudebního průmyslu sice příliš nadšení, pozitivní zprávou ale je nárůst příjmů z prodeje digitální hudby, zejména pak raketový nárůst příjmů ze streamingových služeb typu Spotify či Deezer. Příjmy z digitální hudby vzrostly loni o 4,3 % na 5,9 miliardy dolarů.
Představují tak již 39 % veškerých globálních příjmů z prodeje hudby.
Příjmy ze služeb, které fungují na principu předplatného, vzrostly o 51.3 % a ve Spojených státech loni poprvé překročily hranici jedné miliardy dolarů.
Služby na bázi subskripce měly loni téměř pětinový podíl na příjmech z prodeje digitální hudby.
Zvýšil se také počet uživatelů, kteří tento typ služeb využívají. V roce 2011 jich bylo 8 milionů, koncem loňského roku hlásili provozovatelé o 20 milionů zákazníků více.
Prodej fyzických nosičů neustále klesá a loňský rok jen kopíroval dlouhodobý trend. Zatímco v roce 2011 představovaly příjmy z prodeje hudby na fyzických nosičích 60 % všech příjmu, loni tento podíl klesl na 51 %.
V roce 2013 utratili hudební fanoušci za CDčka a vinyly meziročně o 11,8 % méně. IFPI ale upozorňuje na zajímavou skutečnost. V některých zemích, např. Německu, Itálii, Velké Británii či Spojených státech se propad prodejů fyzických nosičů zpomalil a ve Francii dokonce meziročně vzrostl, byť jen o 0,8 %.
Mnout ruce si mohou například majitelé loděnické společnosti GZ Media, která je největším výrobcem vinylových desek na světě. V poslední době zažívají úspěšný comeback a potvrzují to i čísla z loňského roku. Ve Spojených státech jejich prodeje vzrostly o třetinu, ve Velké Británii dokonce o 101 %.