APEK a Mediaresearch ve svém výzkumu vedeném mezi českými internetovými uživateli odhalily, že při výběru e-shopu stále a celkem pochopitelně rozhoduje cena. Podle ní se rozhodují dvě třetiny účastníků výzkumu (přesně 66 %), ale již téměř třetina (přesně 27 %) spotřebitelů dává přednost kvalitním obchodům, se kterými mají dobrou zkušenost. Zajímavé je, že pouhých 5 % oslovených se řídí doporučením svých známých. Reklamou na e-shopy, která je zajímavá a osloví, se řídí pouhé jedno procento uživatelů. Kromě ceny zboží internetoví nakupující uvedli jako velmi důležité při rozhodování o nákupu v e-shopu kvalitně popsané technické parametry a zobrazení zboží. Z dodatkových služeb pak uživatelé vnímají jako významný bonus dopravu objednaného zboží zdarma. Dotazování na přelomu března a dubna 2010 se zúčastnilo celkem 1023 respondentů z internetového netpanelu.
A jak je to s platbami na Internetu? Z průzkumu vyplynulo, že i nadále je nejoblíbenějším způsobem úhrady zboží podle očekávání dobírka, kterou si vybírá nejvýznamnější část spotřebitelů (44 %). Zároveň se ale potvrdilo, že zákazníci již běžně využívají i ostatní druhy plateb nabízených na trhu a hradí své nákupy také bankovním převodem (35 %), kartou (8 %) či prostřednictvím platebních systémů (2 %). Zbývající část (10 %) pak využívá Internetu především k objednání zboží, které si pak osobně vyzvedne a uhradí v prodejnách e-obchodů. Bankovní převod, jak se zdá, v dohledné době dobírku nepřekoná, čeští nakupující jsou v tomto dost konzervativní a nedůvěřiví. Právě důvěra je asi největší překážkou k tomu, aby se nakupující nebáli platit převodem předem. Platby převodem provádějí pravděpodobně hlavně spokojení zákazníci ozkoušených e-shopů.
Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK, k výsledkům průzkumu uvedl: Internetové nakupování se těší stále větší oblibě. Jak z výsledků studie připravené agenturou Mediaresearch vyplývá, drtivá většina zákazníků byla se svým nákupem v e-obchodě spokojená. Znamená to, že internetové nakupování má v České republice své pevné místo a pro zákazníky se nakupování na Internetu stalo běžnou záležitostí. Zároveň nás překvapilo, že přibývá stále více zákazníků, kteří dávají přednost kvalitním službám před nejnižší cenou.
Naprostá většina internetové populace podle výzkumu již na Internetu nakupovala a je s nakupováním spokojená. Polovina lidí na Internetu nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku. Rozdělení výdajů na nákupy za poslední rok je poměrně vyrovnané. Segment e-commerce vykazuje na českém Internetu vysokou návštěvnost také dle dat NetMonitoru. Výzkum pro APEK ukázal, že téměř celá česká internetová populace (95 %) už někdy nakupovala na Internetu. Necelá polovina internetových uživatelů (49 %) nakupuje v e-shopech alespoň jednou za čtvrt roku. Dvě třetiny uživatelů vyřídí nákup přes Internet alespoň jednou za pololetí. Méně často pak v e-shopech nakupuje čtvrtina internetových uživatelů. Tato čísla mohou provozovatele e-shopů těšit, je celkem s podivem, že skoro každý internetový uživatel více či méně často nakupuje na Internetu.
Naprostá většina nakupujících na Internetu (99 %) uvádí, že je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojena. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky. Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek. Kolik lidé za rok utratí za nakupování na Internetu? Pětina nakupujících uvádí, že v posledním roce utratila na Internetu více než 20 tisíc Kč. Další pětina nakupujících utratila mezi 10 a 20 tisíci Kč. Téměř polovina „e-shopperů“ utratila v internetových obchodech částku 1 až 10 tisíc Kč. Drobnější nákupy zboží na Internetu v celkové hodnotě do 1000 Kč uvádí necelá desetina respondentů. Většina lidí pak předpokládá, že bude v příštím roce utrácet v e-shopech ve stejné míře jako loni.
V posledních dvanácti měsících lidé na Internetu utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware (45 %). Přibližně třetina lidí v internetových obchodech v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí (bílé) spotřebiče a knihy. V kamenných obchodech lidé stále nakupují především zboží krátkodobé spotřeby (potraviny, drogerii, atd.). Některé produktové kategorie se však již teď stávají doménou e-shopů. V prvé řadě se jedná o počítače, hardware, software a elektroniku všeobecně. Postupně roste i kategorie oblečení, sportovního vybavení nebo třeba hraček. Bude zajímavé sledovat, zda a jak rychle se podíl nákupů těchto komodit bude dále měnit ve prospěch e-shopů. Další nárůst v oblasti internetového nakupování lze do budoucna očekávat v oblasti elektronického zajišťování vstupenek na kulturní či sportovní akce a zařizování dovolených a vůbec záležitostí spojených s cestováním.