Jeden prinos vidim a to ze se verejne prezentuje chaos pri vymene dat a to tak, ze ho vidi obcan a ne jenom urednik na prepazce, ktery uz ma natrenovano jak to zaonacit.
Muzeme doufat, ze to povede k unifikaci datovych modelu a sjednoceni strutury vymenovanych dat.
Diky za clanek,
AC
Nesmyslnost stavajici implementace tzv. "portalu obcana" mi po dlouhych letech opet rozsirila panenky do ceskych parametru. Mozna by stalo za zvidavy novinarsky dotaz, k cemu to autori (jako obcane) sami kdy pouzili nebo pouzivaji, a kolik casu jim to usetrilo. Na totez bych se moc rad zeptal toho ministra, ktery to ma v gesci.
Omyl - v Portálu občana dnes nejde archivovat datové zprávy, lze je jen stáhnout do nějaké složky. To umí každý klient ISDS, ale přitom postupně expirují pečeti MV na stažené zprávě. Naopak v placeném trezoru ISDS se může zpráva kdykoliv stáhnout s novou pečetí.
A elektronický archiv je ještě vyšší úroveň, to by byla užitečná aplikace státu (kdyby byla zdarma včetně razítek).
Portál občana jsou zatím efektivně vyhozené peníze. Vše potřebné je na specializovaných portálech a je tam toho víc. S jednou jedinou vyjímkou. A to Datové schránky . V Portálu ovčana je možno si zprávy archivovat. Na rozdíl od DS kde se vše po 3 měsících maže. Lze řešit tak, že v DS bude taktéž bezplatná archivace. ALE jen pro fyzické osoby a fyzické osoby podnikající. Pro právnické osoby ,firmy a státní správu ne, ti ať si zaplatí. Jejich počet dokumentů je obrovský, ti mají k dispozici placený Datový trezor. Nevím na co ta duplicita v Portálu občana je. (DS, Daně, údaje jež je možno získat přes Czech point atd.)
Tak ja vcera portal obcana s novou eOP zkousel, a nestacil jsem se divit... U EPO a el. receptu se stalo to, ze po prihlaseni pres NIA se proces presmerovavani zastavil a skoncil u chyby DNS. Zacal jsem to zkoumat, a nejen z meho pocitace, ale i z routeru jsem na "ping adisepo.mfcr.cz" i "ping6 adisepo.mfcr.cz" dostaval chybu "bad address". A to jak pri pouziti resolveru od meho poskytovatele, tak 8.8.8.8. Pritom dig i nslookup fungovaly. To jsem vazne nechapal, jak muze prihlaseni k NIA zablokovat DNS rezoluci na routeru :) A nechapu to doted, jen se zda, ze to po urcite dobe samo vysumelo... Nicmene vcera bylo celkem jasne videt, ze dokud nezkusim prihlaseni, fungovaly portaly bez problemu, a hned po prihlaseni DNS error... Pokud pro to nekdo mate vysvetleni, sem s nim.
No já stejně nechápu, proč EPO vyžaduje zasílání přiznání přes DS nebo s e-podpisem, když na běžné podatelně Finančního úřadu postačí běžný podpis, který nikdo nezkoumá, a který je zhruba na úrovni běžného loginu do jakékoli aplikace?! Tedy znovu: Proč stát vyžaduje při elektronické komunikaci takovou úroveň ověření, když v analogové komunikaci mu postačí klikyhák, který nikdo neověřuje?! (přitom důsledky jsou naprosto stejné)
No a to ještě nevíme, co se s tak vyplněným formulářem stane. Skoro bych se vsadil, že ho to vytiskne na papír (samo barevně) v pěti kopiích na podatelně FÚ, baba ho orazítkuje a
1. kopii si nechá pro kontrolu,
2. kopii založí v archivu do šanonu "elektronicky podáno"
3. kopii založí do šanonu "doručená podání"
4. kopii založí do šanonu "test tiskárny"
5. kopii odnese příslušné daňařce, která to ručně přepíše do počítače...
Kua, pokud jde o daně, chci, aby na mě vyskočila stránka "osobním daňovým účtem", možností "zaplatit daň" a "opravy daňového přiznání", obojí s korektně předvyplněným formulářem, přehled plateb (včetně záloh od zaměstnavatele), včetně místních poplatků (za odpady, za psa,...) atd. A se seznamem příloh s možností jejich vložení. Chci vážně tak moc?
Sázet se nemusíte, je to tak. Před časem mi volala paní z berňáku, že mám v daňovém přiznání nějakou chybu, ať si ho udělám znova. A ať jim ho pošlu poštou a ne elektronicky, že oni si to elektronické stejně napřed vytiskou, než ho opíšou do systému a tak s tím papírovým mají míň práce.
O tom tisknutí bych si dovolil pochybovat.
Co se týče stránky s "osobním daňovým účtem", tak pokud máte příjem jen ze zaměstnání, tak za vás daňové přiznání podává zaměstnavatel. Pokud máte další příjmy, musíte daňové přiznání vyplnit a to jde už teď na tom daňovém portálu. Jediný rozdíl je v tom, že vám to nepředvyplní údaje od zaměstnavatele, ale musíte těch pár čísel přepsat. Předvyplnění by bylo hezké, ale v rámci podání toho přiznání je to jeden z nejmenších problémů a vyžadovalo by to spolehlivou autorizaci uživatele.
Co se týče těch místních poplatků, tak tam je zas problém v tom, že ty si neřeší ministerstvo financí, dokonce ani státní správa, ale samospráva, tedy úplně jiná větev a navíc si je každý obecní úřad řeší po svém. Pražské městská část to bude určitě dělat zcela jinak, než obec o třech stovkách obyvatel. To je prakticky neřešitelné nějak zintegrovat. (Leda snad donutit všechny obce používat váš jednotný software.)
U EPO by bylo hezké, kdyby se soustředili na základní operace "přihlásit" a "odhlásit" pomocí údajů k datové schránce. Běžně se stává, že účetní se přihlásí k firmě "A" pomocí údajů "A". Pošle podání, všechno OK. Pak se odhlásí. Přihlásí se k firmě "B" pomocí údajů "B". Pošle podání. To podání se kupodivu ale podá za firmu "A". (A když si toho nevšimne, tak to je co - tak to je např. u kontrolního hlášení průůů jako brno).
Pánové programátoři v Javě prostě někde zapomínají smazat session nebo cookie.... info o bugu nezabralo (pravda už jsem to poslední 2 roky nezkoušel).
Zjistila, že buď musí pár hodin počkat nebo používat víc prohlížečů. No ale co když těch firem má třebas 6 a chce poslat DPHčka ? To si na to musí dělat rozvrhy hodin....
Myslím, že tak asi kvalitně bude udělané celé zabezpečení toho EPO, jen s tím, že na finančák prostě zatím nikdo neútočil.
Uplne stejne s vami bude (libovolny) urad komunikovat "elektronicky" pres DS. V komunikaci smerem od nich obdrzite oscanovane PDF (nepodepsane) s viditelnym otiskem razitka.
A uplne stejne komunikuji "elektronicky" urady vzajemne. Respektive tam je to jeste vylepseno. Vytisteny a orazitkovany dokument nascanuji, aby byla ta "elektronicka" evidence, kopii vlozi do sanonu, dalsi poslou (v papirove podobe pochopitelne) cilovemu uradu. Tam protejsek opet dokument oscanuje, v nalezitem mnoztvi okopiruje, jednu kopii vlozi do sanonu, a dalsi roznese na prislusne odbory.
Ovsem pokud si myslite, ze v korporatnim prostredi je to lepsi, nemuzete se myliti vice.
Škoda, že jsem si tohle nepřečetl dřív... najivně jsem udělal jedno přiznání v XLS. Pak přepsal elektronicky s tím že to pošlu a ušetřím cestu na úřad a ejhle... to nejde. K čemu jsem chodil s občankou na úřad?
Není lepší daně neplatit a počkat až si pro to někdo dojde? Jak jinak ušetřit cestu na úřady? (Pošta je stejně daleko)
To odladění přes léto se evidentně povedlo :)
Tak znovu oproti minulým 27 záporným hodnocením :)
Staré ale stále platné přísloví říká: ,, Co jednou internet schvátí už nevrátí ,, Z tohoto pohledu tyhle služby pro občana jsou v podstatě jen jakousi startovní metou a vytváření nového prostoru pro prodej osobních dat, obrazně řečeno pokud nejdůležitější aplikací, která způsobila, že je dnes svět doslova omotán elektrickými kabely, byla žárovka , v 90 letech to byla 1 a 2 vlna kuponové privatizace bez patřičných zákonů tak stejně je tomu i u těchto nově vznikajících služeb občanům, kteří pokud dostanou přístup k osobním datům tak samotný přístup k osobním datům začnou v budoucnu nabízet za úplatu třetím stranám.