Hlavní navigace

Předvolební kampaň na Internetu začala

28. 3. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Předvolební kampaň je tady a peníze se z kapes politických stran začínají přelévat v podobě placené inzerce do médií. Tentokrát si přijdou na pár miliónů i poskytovatelé internetového obsahu. Seznam například očekává, že některé pozice budou před volbami zcela vyprodané. O jaké pozice se asi bude jednat, napoví letmý pohled do relevantních kategorií katalogů na českých portálech.

O tom, že předvolební kampaň na Internetu už začala, se mohli přesvědčit návštěvníci iDNES, kde nedávno proběhla klasická bannerová kampaň České strany národně sociální (ČSNS). Nová politická strana Naděje už provedla testovací kampaň v objemu 1,2 miliónu zobrazení banneru prostřednictvím výměnného systému. CTR se pohybovalo kolem 0,25 procenta, což zajistilo návštěvnost webové prezentace Naděje kolem 400 IP denně. Organizátoři kampaně počítají kromě bannerů i s řetězovými e-maily.

Majetnější politické subjekty si pořizují reklamu placenou. Na Seznamu si výpis na klíčové slovo „politika“ zaplatila Koalice, která figuruje tamtéž i v přednostních výpisech kategorií Politické strany a Politika. V této souvislosti se jeví poněkud nešťastné, že Seznam uvádí přednostní výpisy nápisem „Seznam doporučuje“. Nezkušeným uživatelům nemusí být jasné, zda se jedná o placenou inzerci nebo výraz osobních politických preferencí provozovatele portálu. Označit přednostní výpisy v katalogu zarážkou „placená inzerce“, jak je zvykem v papírových denících, by bylo dle mého názoru vhodnější.

Přednostní výpisy v politických kategoriích jsou horké zboží i na Centru, kde figurují Koalice, ČSNS a poslankyně ČSSD Jana Wolfová, která je dokonce sponzorem celé kategorie Politika. Opět se nabízí otázka, zda je „sponzor“ to nejvhodnější označení pro inzerenta, který se liší od ostatních jen tím, že si koupí exkluzivnější reklamní produkt. Dokud byl „sponzorem“ např. mobilní operátor, situace byla jasná. Označení politika či partaje jako „sponzora“ ale přece jen uhodí do očí o něco více a uživatele mate.

Předvolební milióny nenechají spát ani obchodníky Atlasu. „Už koncem loňského roku jsem rozeslali obecnou nabídku,“ prozradila obchodní ředitelka Atlasu Zuzana Paulinová . Na Atlasu zatím proběhly dva placené VIP chaty s politiky Unie Svobody (Marvanová, Kvapil). Co se běžnějších reklamních produktů týče, v chodu je jednání s několika politickými subjekty. Atlas láká manažery předvolebních kampaní na speciální „volební balíčky“, které přinášejí až 30procentní slevy oproti ceníkovým sumám za jednotlivé reklamní produkty. Nevýhodou Atlasu oproti konkurenci je fakt, že nemá kvalitní zpravodajský obsah, tedy reklamní prostor, který bude před volbami nejžádanější. To by měl vyřešit site Volby.atlas.cz, jehož spuštění je plánováno na 27.5.2002. Obsahem bude zpravodajství, statistiky a profily politiků a partají.

Vývojovou tendencí, která se v souvislosti s politickými kampaněmi začíná na českém Internetu projevovat, je profesionalizace. Mezi volebními manažéry a poskytovatele internetového obsahu vstupuje mezičlánek: specialista na politický marketing na Internetu. Prvním českým subjektem, který se veřejně za profesionála na poli politického i-marketingu prohlásil, je společnost RobertNemec.com: minulý týden informovala o založení specializované divize NetPolitika.cz. Při jejím vytváření spolupracuje s americkou agenturou Campaign Advantage, která úspěšně organizuje internetové politické kampaně v USA už od roku 1997. Campaign Advantage se nabídla, že v případě zájmu uspořádá pro české politiky seminář za režijní ceny. Tento seminář by měl být dle tiskové zprávy „dar na podporu internetové demokracie“. Dle mého názoru by se jednalo především o dar podnikatelským subjektům působícím na Internetu, neboť podobné akce jsou tím nejlepším impulsem k tomu, aby partaje na Internetu více utrácely. Podobný seminář vedla Campaign Advantage nedávno i v německém Spolkovém sněmu v Berlíně.

Otázkou je, jestli NetPolitika.cz nebyla vzhledem k datu konání parlamentních voleb založena tak trochu s křížkem po funuse. „Přiznávám, že jsme měli přijít na trh dříve, ale museli jsme dokončit naše předchozí zakázky. Stále se však dají některé naše nápady výborně použít a jsme připraveni vyčlenit dostatek našich lidí na urychlenou přípravu projektů. Navíc na podzim jsou další volby,“ říká Robert Němec.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

A co vlastně hodlá nabídnout Netpolitika.cz navíc oproti reklamním ceníkům českých portálů? Němec s ohledem na konkurenci nechce mnoho prozrazovat. Leccos se dá odvodit z toho, co vyčítá současné webové prezentaci českých politických stran:

    V tiskové zprávě o založení Netpolitiky se mimojiné hovoří o vizi „Internetu, který je používán na podporu komunikace, porozumění a politického uvědomění.“ Němec k tomu dodává: „Máme v zásobě několik řešení, které stranu, která si je objedná, představí jako otevřenou, která mají zájem o starosti každého člověka a se kterými může každý bez obav komunikovat. Na druhou stranu můžeme nabídnout i projekty, které soupeření mezi stranami vyostří – a to více než dost. Ale vždy by na tom měl vydělat volič.“ Kromě voliče na tom může vydělat i český Internet. Několik úspěšných kontroverzních projektů by mohlo pohnout tuzemské politiky k tomu, aby Internetu věnovali po vzoru svých protějšků v USA 5 až 7 procent rozpočtu na předvolební kampaň.

    Kdybyste dostali virální e-mail od politické strany, kterou preferujete, poslali byste ho přátelům?

    Autor článku

    Autor se dlouhodobě věnuje publicistice zejména v oblasti interaktivní zábavy a multimédií. Kromě Lupy publikuje například v deníku Právo či online magazínu Bonusweb.
    Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).