Hlavní navigace

Pražští prodejci: zájem o set-top-boxy vzrostl o 300 až 400 procent

11. 11. 2008
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Praha Autor: 115393
Praha
Tentokrát vám nabízíme trošku jiný rozhovor. Navštívili jsme tři velká obchodní centra v Praze a poptali se prodejců elektroniky, jak hodně se nedávné vypínání analogové ČT 2 a rozdělení přechodné digitální sítě A na multiplexy 1 a 2 odrazilo na prodeji set-top-boxů a dalších digitálních přijímačů. Zajímali jsme se také o nejčastější dotazy zákazníků a jejich problémy s přechodem na digitální příjem televize. Tady je výsledek.

Jan Nevyjed, prodejna Allcom, obchodní dům Flora

Jak se změnil zájem zákazníků o digitální přijímače po 30. říjnu, kdy došlo k vypnutí analogové ČT 2 v Praze?

Obecně stoupl zájem o všechny přijímače, které v sobě mají digitální tuner. Jak o set-top-boxy, tak o televize s vestavěným digitálním tunerem. O ty byl poměrně vysoký zájem i předtím, ovšem od doby, co došlo k vypnutí analogové ČT 2, se dá říci, že byl neuvěřitelný. Prakticky všechny set-top-boxy byly během několika dnů vyprodány. Ač jsme jich měli na skladu opravdu hodně, všechno zmizelo. Okamžitě zmizely i integrované digitální televizory. I dnes to je poměrně nedostatkové zboží.

Prodejci set-top-boxů - Allcom 1

Byl větší zájem o set-top-boxy, nebo spíš o integrované digitální televizory?

Nejvíc samozřejmě o set-top-boxy, ale spousta lidí, co měla doma starý televizor, dala přednost koupi nového. Ke starému dokoupili set-top-box a na nějakou dobu prodloužili jeho životnost. Ale mnoho lidí se staršími typy televizorů kupovalo spíše integrované digitální televizory.

U set-top-boxů byl zájem hlavně o základní jednoduché typy, nebo o kombinované přijímače, třeba s pevným diskem pro nahrávání?

U televizí s harddiskem se to má tak, že spousta lidí ani neví, že něco takového na trhu existuje. Pokud se jim to vyloženě neukáže, aby věděli, jaké to má výhody a jak to pracuje, cíleně po nich nejdou. Ale po vysvětlení dává hodně lidí přednost i přijímačům s pevným diskem. Největší zájem byl samozřejmě o samostatné jednoduché set-top-boxy, protože spousta lidí má doma poměrně nové funkční televizory, a ty samozřejmě nevyhodí. Pokud bych měl být přesnější, od vypnutí analogové ČT 2 stoupl zájem o set-top-boxy zhruba o 300 až 400 procent.

Dá se říci, v jaké cenové relaci si lidé nejčastěji kupovali set-top-boxy?

Kupovali všechno, co jsme měli. Přednost samozřejmě dávali levnějším a spolehlivým přístrojům. Konkrétně u nás jsme nikdy neměli set-top-boxy s cenou pod tisíc korun, na druhou stranu typy, které jsme měli v prodeji, byly vždycky kvalitní a spolehlivé. Zkoušeli jsme prodávat i levnější typy, ale u nich byl průšvih v tom, že se jich hodně vracelo se závadami. Přijímače od tisíce korun nahoru jsou většinou naprosto bez problémů. Hodně zákazníků také využilo toho, že jsme jim prodali set-top-box už naladěný s nastavenými vysílacími kanály. Stačilo ho přinést domů, zapojit a sledovat televizi.

Ladili jsme ale až po 31. říjnu, nové vysílací kanály multiplexů 1 a 2?

Přesně tak.

Měli na vás zákazníci nějaké další technické požadavky? Co je zajímalo nejvíc?

Asi nejvíc se ptali, proč se vůbec vypíná analog a zapíná digitál. A taky proč musí digitální vysílání znovu ladit, když už ho měli naladěné. Spousta lidí tomu nerozumí, takže si kvůli tomu zve techniky, kteří jim to naladili, ovšem po 31. říjnu si je museli pozvat znovu. Nebyli z toho nadšení.

Ptali se zákazníci třeba na společné televizní antény (STA)?

Většina lidí tvrdila, že už mají antény uzpůsobené pro digitální příjem. Ptali se jenom, jestli jim to vysílání u nich doma půjde naladit, což v drtivé většině případů bylo bez problémů. Komu to nešlo, tak spíš, než by platili techniky a řešili s družstvem STA, pořídili si vlastní anténu. Zaplatili pár stokorun a měli to bez problémů.

Zatím prodáváte také analogové televizory. Upozorňujete diváky, že na nich si už brzy nic nepustí, pakliže si k nim nedokoupí set-top-box?

Musíme. U všech výrobků jsou cenovky s popisem zboží, kde je přímo výslovně a taky zvýrazněně napsáno, že obsahují pouze analogový tuner. Na tuto věc se musí zákazník přímo upozornit, protože často ty cedulky nečte, nebo jim úplně nerozumí. Takovou televizi si koupí spíš zákazník, který má doma kabelové připojení, nebo televizi chytá přes satelit a je mu tedy jedno, jestli obsahuje digitální tuner nebo ne.

Prodejci set-top-boxů - Allcom 2

Nesnaží se výrobci teď před Vánoci ještě narychlo zbavit analogových televizorů? Netlačí je k vám za výrazně levnější ceny?

Tlačit mohou, ale my si sami určíme, co budeme prodávat. Občas některé televize s analogovým tunerem máme, ale dá se říct, že je bereme opravdu jenom proto, že se prodávají za zvýhodněných podmínek. Obecně by se dalo říct, že televize bez digitálního tuneru už je dnes těžko prodejná. Hodně těžko.

Řekl jste, že poptávka vzrostla o 300 až 400 procent a byl problém s nedostatkem zboží. Jste dostatečně připraveni na vánoční trh?

Jsme. Naše firma využívá velkoobchodního skladu, takže tam se vždycky nachází několik tisíc a až desítek tisíc kusů set-top-boxů. Je pravda, že po přepnutí multiplexů to mizelo hodně rychle, po stovkách denně, a ač jsme měli opravdu velké zásoby, vyprodaly se velmi rychle. Pokud vím, nové dodávky od výrobců jsou prakticky už za dveřmi, na hranicích a v překladištích, takže na Vánoce bude určitě zásoba dostatečná.

I na příští duben, kdy se mají v Praze vypínat zbývající tři analogové programy – Nova, ČT 1 a Prima?

To si myslím, že bude taková druhá vlna, zbytek lidí, ale ta by podle mě neměla být tak razantní jako teď. Hodně lidí pochopilo, že přes set-top-box může přijímat mnoho nových programů navíc a nemusí za ně platit jako u kabelovek. Spousta lidí toho využilo už teď nebo i dřív. Myslím si, že v dubnu to bude opravdu jen zbytek lidí, kteří teď nechtěli utrácet peníze, nebo jim to bylo jedno. A pak je samozřejmě sorta zákazníků, pro které televize není záležitost, kterou by sledovali pořád, a dívají se třeba jen na zprávy. Nečekám, že by se v dubnu opakovalo to samé jako teď na přelomu října a listopadu.

Zvedly se také prodeje kabelových a satelitních digitálních přijímačů?

Zákazníkům zprostředkováváme nabídku kabelové televize UPC. Kabelové set-top-boxy dodává přímo operátor a ten si obvolává zákazníky. Do toho moc nezasáhneme. Ovšem satelitní přijímače se u nás na prodejně prodávají poměrně hodně. Nárůst jejich prodeje byl taky obrovský.

Když porovnáte poměr prodejů pozemních a satelitních přijímačů, jaký je?

Ze sta procent prodaných přijímačů jsou tři čtvrtiny pozemní a čtvrtina satelitní. Rapidně taky vzrostl zájem o HD ready přijímače. Ty tvoří na celkovém počtu prodaných kusů asi pět procent. Lidé je kupují nejen kvůli satelitu nebo kabelu, ale taky díky pozemnímu testu Novy HD a ČT 1 HD v Praze.

Jan Betko, prodejna Datart, Národní třída

Prodejci set-top-boxů - Datart 1

Jakým způsobem se zvedly prodeje set-top-boxů a integrovaných digitálních televizorů po změnách, které proběhly poslední dva říjnové dny?

Prodej stoupl hrubým odhadem o nějakých 300 až 400 procent. Samozřejmě žádná přesná čísla vám říci nemohu, musel byste se obrátit na naši centrálu.

Neměli jsme problém se zásobováním prodejny?

Sklady na tom samozřejmě nebyly nejlépe, takže ten sortiment v tu chvíli, co se týče šíře nabídky, na tom nebyl úplně nejlépe. Ani v jednu chvíli se ale nestalo, že bychom neměli ani jeden set-top-box. Byly momenty, kdy jsme nabízeli jenom jeden nebo dva typy set-top-boxů a nic víc. Ale pořád jsme nějaké měli.

O jaké typy přijímačů byl větší zájem – o set-top-boxy, nebo o integrované digitální televizory?

O integrované digitální televizory je zájem stále, ten nijak dramaticky nestoupl. Strašně moc stoupl zájem o set-top-boxy.

A o jaké? Základní, nebo kombinované přijímače, třeba s pevným diskem pro nahrávání?

O ty základní. A potom u starých lidí to je tak půl na půl, protože tak polovina má ještě starší televizi, která není vybavena žádným SCART vstupem, takže ti zase chtěli set-top-boxy s modulátorem, a to je samozřejmě problém. Ale nejenom u nás, ale úplně všude. V současnosti nemáme v nabídce žádný typ set-top-boxu s modulátorem a co jsem se díval po Praze, skoro nikde jsem je nenašel. Ale je pravda, že lidé je zase až tolik nekupují, spíš se v takovém případě rozhodnou pro koupi úplně nové televize.

Dá se říci, v jaké cenové relaci se set-top-boxy prodávaly nejvíce?

Největší zájem byl v kategorii okolo jednoho tisíce korun. Od 999 do zhruba 1300 Kč. Ani ne o ty nejlevnější, ani o ty nejdražší. Spíše o střed.

Prodáváte i satelitní set-top-boxy. Zvýšil se zájem také o ně?

Po 30. říjnu se také zvýšil zájem o satelitní receivery, ale zase až ne tak dramaticky. Jestli stoupl o padesát procent, je to hodně. Ale samozřejmě spousta lidí přechází na satelitní příjem z toho důvodu, že v některých místech pozemní digitální signál nenaladíte. Jsou lokality, kde ho nenaladíte ani dnes.

Prodejci set-top-boxů - Datart 2

Chtěli po vás zákazníci, kteří kupovali pozemní digitální přijímače, například ladit programy?

To se stalo skutečně jen v promile případů. Co vím, požadovali to tak tři čtyři zákazníci. Lidi většinou chápou, že to není možné, protože doma mají anténu natočenou jiným směrem, přijímají třeba jiné kanály a my tady na prodejně máme navíc STA. Lidi to ale tak nějak chápou, takže s tím není problém.

Zvýšil se také zájem o HD ready přijímače?

O HD pozemní přijímače je zájem skutečně minimální, pokud je vůbec nějaký. Většina lidí ví, že Nova a ČT 1 takto v Praze vysílají jenom v testovacím režimu a pokryto je jen asi 20 procent Prahy. Proto je lidi skoro vůbec nechtějí. Co se týká full HD satelitních přijímačů, tak tam ten zájem je, ale zatím skutečně jen minimální.

Prodáváte ještě analogové televizory?

Ano, ale většinou to jsou už jen výprodejové kusy, protože dnes se tyto televizory prakticky už nevyrábějí. Máme tady ještě pár posledních televizorů se skleněnou obrazovkou, a ty se prodávají skutečně málo.

Upozorňujete zákazníky na to, že tyto televizory neobsahují digitální tuner?

Samozřejmě. To těm lidem musíme říci. Když přijde zákazník, který se dívá jenom na cenu a nezajímá ho víc, a přinese si televizi domů, kde na ni nic nenaladí, byl by to problém. Takže na to je samozřejmě nějak upozorňujeme.

Připravujete se nějak na větší poptávku o digitální přijímače před Vánoci a potom v dubnu příštího roku, kdy se bude totálně vypínat analogové televizní vysílání v Praze?

To je skutečně otázka na naši centrálu, na to vám nemůžu odpovědět.

Jaroslav Řehák, prodejna elektro, Tesco Národní třída

Prodejci set-top-boxů - Tesco

Jakým způsobem se zvedly prodeje set-top-boxů a integrovaných digitálních televizorů po změnách, které proběhly poslední dva říjnové dny?

Nárůst zájmu byl díky velké mediální kampani už tak měsíc předem. Lidé k nám chodili s tím, že digitální přijímače jsou všude okolo už vyprodané. Dostávali jsme nové přijímače, okamžitě jsme je prodali a druhý den se to opakovalo. Prodávaly se neuvěřitelně moc. Víkend po vypnutí byl opravdu hodně „záživný“. Od té doby to už trošku opadlo.

Zaznamenali jste nějaké potíže?

Určitý problém s nefunkčním EPG a označením programů, takže se k nám hodně lidí vracelo se set-top-boxy, že jim to nejde naladit. Nevěděli, co se děje. Během toho víkendu jsme prodali naprosto všechny set-top-boxy. Co se týče televizorů, lidi chtěli hlavně menší. Asi je to dané taky tím, že ne každý má naspořeno, aby si koupil hned nějaký větší typ. Ale ptají se, a když už si kupují nový televizor, chtějí, aby už v sobě měl digitální tuner.

Dá se říct, jak velký byl ten nárůst prodeje set-top-boxů po vypnutí analogové ČT 2? Ostatní prodejci mluví o 300 až 400 procentech.

V televizích jako takových se to dá říct těžko, protože jsme těsně předtím měli velký výprodej. Skok tedy nebyl takový. U samotných set-top-boxů bych se nebál tvrdit, že to bylo těch 300 až 400 procent.

Dá se říci, v jaké cenové relaci se nejčastěji prodávaly set-top-boxy?

Určitě byl největší zájem o ty nejlevnější. Lidé vidí, že všechny mají stejné základní funkce a málokdo je ochoten si připlatit za to, že přijímač je designově menší, nebo lépe snáší horší signál.

Chtěli po vás zákazníci, abyste jim přímo na prodejně nastavovali vysílací kanály na set-top-boxech?

Spíš to chtěli ukázat, a s tím nebyl problém. Ale jinak, u nás je naprosto jiný signál než u zákazníků doma, takže když jim něco načteme u nás, u nich by se to nemuselo zobrazovat. Takže spíš jim jenom ukazujeme, jak se takové ladění dělá.

Prodáváte taky satelitní přijímače?

Prodáváme i satelitní, a o ty nebyl větší zájem.

Když porovnáte poměr prodejů pozemních a satelitních digitálních přijímačů, jaký je?

Když to vezmu v poměru k pozemním přijímačů, tak satelitní skoro ani vůbec neprodáme. Téměř nic.

Je zájem taky o HD ready přijímače?

Lidi o nich tolik nevědí, aby o ně byl zájem. Spíš jim jde o to, aby jim na televizi běžely programy, jaké přijímaly předtím, a že to je digitální cestou, to je spíš shodou okolností, než že by o to vyloženě stáli.

Prodáváte ještě analogové televizory?

Ano.

Upozorňujete zákazníky, že tyto televizory časem bez set-top-boxu televizní vysílání nechytnou?

WT100

Upozorňujeme.

Fotografie: Ivana Dvorská, DigiZone.cz a archiv

Předčí podle vás zájem o set-top-boxy během dubnového vypínání analogové Novy, ČT 1 a Primy v Praze letošní říjnové prodeje?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).