Letní měsíce jsou pro měření návštěvnosti nevyzpytatelné. Některé servery zamíří prudce vzhůru, kdežto jiné jdou do opačného extrému. Skokan měsíce srpna hosting.redbox.cz
, který vyrostl z 26.804 UIP/d. v červnu (20.107 UIP/d. v červenci) na 39.539 UIP/d (meziměsíční nárůst 97 %) v srpnu, je velkým překvapením. Zato na opačném konci přehledu stojí Seznam SWeb s propadem o 78 %, jelikož se z červnových 28.661 UIP/d. (červenec 24.470 UIP/d.) propadl až k 5.326 UIP/d. Mezi freeweby se špatně vedlo také Hyperlinku, který klesl o 14 % a srpen neprospěl ani freewebu Quicku. Webpark na Centru sice vzrostl o 52 %, ale v absolutních mírách je jeho 90.790 UIP/d. více, než kolik získal Redbox.
Když už jsme u těch růstů — o prázdninách vždycky potěší — přes dvacetiprocentní hranici se dostaly kromě zmiňovaných dvou ještě také AllyTrade (z 240 UIP/d. na 411 UIP/d.; 71 %), Shop (z 304 UIP/d. na 474 UIP/d.; 56 %), Fotbal (z 1.160 UIP/d. na 1.790 UIP/d.; 54 %), Fazole (z 2.899 UIP/d. na 3.729 UIP/d.; 29 %), Tvoje (z 409 UIP/d. na 524 UIP/d.; 28 %), Český rozhlas (z 977 UIP/d. na 1.250 UIP/d.; 28 %), Peníze (z 1.366 UIP/d. na 1.741 UIP/d.; 27 %), chat na serveru Žena-in (z 70 UIP/d. na 89 UIP/d.; 27 %), Vltava (z 1.551 UIP/d. na 1.952 UIP/d.; 26 %), Evropská databanka (z 2.117 UIP/d. na 2.647 UIP/d.; 25 %), Svět namodro (z 5.615 UIP/d. na 6.972 UIP/d.; 24 %), I Like Q (z 1.024 UIP/d. na 1.234 UIP/d.; 21 %) a Žena-in (z 952 UIP/d. na 1.142 UIP/d.; 21 %). Až na výjimky znamenaly přírůstky o několik desítek procent obvykle jen pár set UIP/d.
Pokud uvažujeme, že návštěvnost se u serverů měří především kvůli inzerentům, a těm je reklamní prostor prodáván po impresích, bude zajímavé připomenout si, že dvacetiprocentní a vyšší nárůst PV/d. zazanamenaly servery Finance (256%), Živě (80%), AllyTrade.cz (77%), Fotbal (62%), Žena-in chat (59%), Shop (47%), Inform (40%), Tvoje (33%), PCWorld (32%), Redbox webhosting (29%), Burza (29%), Seznam slovník (28%), Xko (28%), Vltava (27%), Prace.cz (26%), M&M (26%), Žena.in (25%), Hokej (25%), Volna-Mista (24%), Svět namodro (22%), Český rozhlas (22%), Net-news.cz (21%) a I Like Q (20%).
Za zmínku jistě stojí fakt, že Finance obrovsky vzrostly, aniž by se obdobně projevil růst i v IP adresách (256% ku 13%) a podobně se to dá říci i o Živě (80% ku 15%), které je ale v trochu jiné pozici, protože se jen vrací na předprázdninové hodnoty, což o Financích neplatí. Zajímavá situace se projevila u slovníku Seznamu, který sice v UIP ztratil 12 procent, avšak v PV získal 28 procent.
Opačně je na tom Mobilmania, která sice v IP adresách roste o devět procent, přesto ale ve zhlédnutích klesá o 20 procent. V procentech to ještě výrazněji vypadá u serveru Medicina.cz (dříve MedNet), který sice získal o 13 procent UIP více, zato ve zobrazeních přišel skoro o třetinu — v absolutních číslech to opět tak tragické není, protože přišel jen o 1.140 zhlédnutí.
Léto je pro internetové servery těžké období, kdy se dějí v návštěvnosti nepředpokládatelné věci. Nikdo si předem nemůže být jist, jak dopadne. Často se však servery po prázdninách vrací s vyšší návštěvností, než kterou měly před nimi, a proto bude zajímavější počkat si až na výsledky zářijové, které jistě v oblasti zpravodajských serverů budou ovlivněny teroristickými útoky v USA a bude zajímavé zjistit, nakolik se propadnou servery ostatní.