Na tomhle případu je spíš vidět, kolik práce ještě bude třeba.
Nasazení programátorů je oceněníhodné, ale na druhou stranu je to příznak problémů.
V dobře fungujícím státním IT by takovou aplikaci vůbec nebylo potřeba programovat. Na tohle už má dávno existovat vzorová aplikace, nebo lépe konfigurátor ve kterém, si odpovědní úředníci s dopomocí proškolených uživatelů "naklikají" uživatelské rozhraní a předají několik měsíců před ostrým spuštěním k veřejnému otestování.
Jestli je úzké hrdlo přístup do základních registrů, tak je to samozřejmě špatně. Ty mají být výkladní skříní funkčnosti.
Vždyť ty úkony jsou z velké části pořád stejné.
Autentizace, zobrazení rozhraní ideálně s předvyplněnými daty, doplnění údajů, vložení příloh, odeslání, kontrola, informování uživatele že OK nebo NE a možnost opravy.
Pokud by to nebyla aplikace pro 80tis uživatelů, ale pro několik milionů, tak je přeci load balancerem mohou poslat na statickou stránku s omluvou, že systém právě obsluhuje příliš velký počet uživatelů a uklidnit je, že to bez jakéhokoliv znevýhodnění mohou zkusit později. Nebo lépe, že jim to nabídne na výběr termín, kdy budou mít rezervovaný čas.
No a až to bude takhle jednoduše fungovat, tak si budeme muset ohlídat, aby nám snaživí úředníci negenerovali desítky formulářů, každý den.
7. 2. 2024, 14:58 editováno autorem komentáře
Uživatel skutečně přijde do styku s webovým formulářem, kterých má stát velké množství od různých dodavatelů. U jednoho z nich jsem pracoval a věřím, že by takovýto důležitější formulář mohl být nasazen za 4 týdny i s interním testováním. Formuláře se neprogramují pokaždé od nuly, ale mají komponenty, které se z většiny naklikají a dopíše se specifická logika. S nasazením "ve velkém" by také neměli problém (úzké hrdlo na straně NIA by ale bylo stejné).
Serverová část - rozřazovací algoritmus je jiná věc, to nedovedu časově odhadnout.
Jenže to by vyžadovalo zdlouhavou veřejnou soutěž a tím pádem rychlejší zákonodárce.
9. 2. 2024, 14:53 editováno autorem komentáře