Pozice zpravodajských webů a novin bylo možné v poslední době považovat za ustálenou, rovnovážnou. Spíše než masivní investice mohly rozhodnout chyby jednotlivých vydavatelů, naposledy si určitou změnu na poli zpravodajských webů slibovali někteří uživatelé od radikálního omezení diskusí na Novinky.cz, ale změna prakticky nenastala. A jelikož investice nutné na rozjetí kvalitního zpravodajského webu lze dnes počítat spíše v řádu desítek milionů korun a na tištěný titul je vhodné pohybovat se ještě o řád výše, velké změny se ani neočekávaly. Letos se o ně ale budou snažit dvě firmy, které nemají daleko ani k ambicím, ani penězům a zkušenostem.
Naše adresa od PPF
Velké plány s českým mediálním prostorem má Kellnerovo impérium PPF. To si ostatně média mírně osahalo již v minulosti a tentokráte to chce zkusit od podlahy vybudováním vlastního projektu. Ten už má i svoje jméno: Naše adresa, a jeho autorem je Roman Gallo, ředitel pro mediální strategie PPF. Ten pracoval jako ředitel redakcí u společnosti VLP, kde pod jeho vedením vznikl projekt internetového zpravodajství Deník.cz, před tím figuroval mezi spoluzakladateli Aktuálně.cz a v Mafře se podílel na zrodu iDnes.cz. Nejnovější posilou do týmu Naše adresa se pak podle informací Týdne stal Petr Šabata, doposud šéfredaktor slovenské Pravdy. Ten se stane šéfredaktorem regionálních médií ve společnosti PPF Media.
Naše adresa je rozsáhlý projekt zahrnující jak regionální redakce, tak regionální prodejní týmy inzerce, to vše napojené na stejnojmenné tištěné regionální noviny a s výstupem na Internet. To vše integrováno a provázáno, o čemž si dneska konkurence může zatím spíše nechat zdát.
Ve spolupráci se Světovou asociací novin (WAN) také PPF hodlá otevřít v Praze „Mezinárodní školicí středisko pro multimédia“, v němž bude školit, jak propojovat tištěná a internetová média a jak internetová média vytvářet. Samozřejmě s tím, že školení nebudou teoretická, ale proběhnou v přímém zapojení do projektu Naše adresa. Naše adresa tak nebude jen zpravodajským webem, ale i testovacím polygonem, na němž se novináři z celého světa budou vzdělávat, jak pracovat s integrovanými médii. Tady je třeba podotknout, že školící středisko prakticky nepočítá s odbytem v Česku a je určeno především pro zahraniční vydavatele, kteří propast mezi tiskem a Internetem cítí a chtějí ji řešit dříve, než se do ní propadnou.
S první vlnou projektu Naše adresa se počítá od června, kdy v několika regionech severních Čech a střední Moravy začne pod názvem Naše adresa vycházet tištěný týdeník novinového formátu doplněný o webový portál s průběžným regionálním zpravodajstvím. Zpravodajství bude možné si velmi adresně zacílit jen na lokality, které čtenáře zajímají.
Příjmová stránka projektu Naše adresa je založena nejenom na příjmech z klasické display reklamy, ale především na regionální, cílené inzerci určené pro segment malých a středních lokálních podnikatelů, kterou by PPF mělo prodávat prostřednictvím lokálních zástupců. A také, a to nikoliv vůbec v řadě poslední, na příjmech ze školícího střediska.
Roman Gallo tvrdí: Věříme, že propojení online a tištěných médií představuje budoucnost tohoto oboru. Chceme v praxi dokázat, že to na českém trhu jde. Zkušenosti našeho týmu a podpora PPF znamenají dobré předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. Mezinárodní školicí středisko v Praze pro něj navíc vytváří pevný základ ve spolupráci s renomovanými partnery ze světa.
Spolu s postupným zajížděním projektu se začnou otevírat lokální a hyperlokální redakce i v dalších regionech, přičemž přesný harmonogram bude záležet především na lidech, tedy na tom, nakolik bude PPF schopná zajistit spolupracující lidi z jednotlivých regionů. Na realizaci projektu se podílí zatím kolem stovky lidí.
Mladá fronta a Sedmička
Podobný projekt v mírně skromnějším provedení a s drobným náskokem chystá vydavatelství Mladá fronta. Ta zatím vydává na denní bázi ekonomické noviny E15, jimiž dělá těžkou hlavu především Economii a jejím Hospodářským novinám. Nově přišla v půlce dubna s regionálním týdeníkem Sedmička, který se objevil v deseti regionálních mutacích, dalších 17 mutací se objeví v příštích týdnech a zasáhne tak čtyřicítku měst a regionů. Sedmička je týdeník bezplatný, doručovaný z části přímo do poštovních schránek, z části do stojanů, jako je zvykem například u E15. Šéfredaktorem Sedmičky je Pavel Macků, ten dříve řídil regionální deník Rovnost. Již první vydání nešlo do regionů v nijak malém počtu: prvotní výstřel milionu kusů (po 48 stranách) by se měl ustálit na sedmi stech tisících, na vydání se podílí kolem 120 zaměstnanců.
Na týdeník Sedmička bude navazovat jeho regionální internetová verze, která by se měla na Internetu objevit v průběhu května. Ta bude, podobně jako naseadresa.cz, obsahovat regionální zpravodajství etablované na úrovni regionů, pro které se otevírá tištěná verze týdeníku. V tomto případě spíše než o striktně integrovanou redakci půjde o internetovou verzi s úzkou vazbu na primárně printovou redakci. Šéfem internetové sekce Mladé fronty je Petr Bednář, někdejší šéf internetové televize Stream.cz a internetové části Ringieru.
I v případě Sedmičky je obchodní model postavený nejenom na celostátní, ale především regionální inzerci směřované až na úroveň mikroregionu.
Koho ohrozí
V podobě PPF a Mladé fronty přichází na trh těžká váha. A to nejenom na ten internetový, i pro vydavatele novin je to nemilá konkurence, která přichází navíc v době, kdy jiné tituly spíše šetří a/nebo zavírají. Zajímavé je, že v Česku se na Internetu regionální zpravodajství prosazuje málo, nebo spíše netradičně, bez spojení se silným vydavatelským domem v podobě komunitních webů.
Nejsilnější regionálně orientovaný vydavatel VLP se svým Deník.cz na Internetu příliš neexceluje. S průměrnou měsíční návštěvností se pohybuje na úrovni 500–700 tisíc unikátních uživatelů a tedy na zhruba třicáté pozici mezi internetovými servery. Zprávy iDnesu jsou na dvojnásobných číslech, Novinky na pětinásobku. Zda se podaří projektu PPF nebo Mladé fronty prolomit nízký zájem uživatelů Internetu o regionální zpravodajství, ukáže až čas. V každém případě oba projekty jsou zainvestované v řádu stovek milionů Kč, které mají šanci naučit nás zajímat se o lokální zprávy.